• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Generell fråga Strul med vattenpump

wireforce

FD HBK Medlem
Inlägg
13
Kommun
Nacka
HBK-Nr
28637
Medlemskap
2022
Köpte en begagnad Dethleffs Globebus i7 (2018) i höstas, och har sedan dess haft lite strul med vattenpumpen. Strulet är av den jobbiga arten att det kommer och går väldigt oregelbundet.

Det som händer är att den helt plötsligt slutar fungera. Det enda som händer när man öppnar kranarna (eller duschen) är att man hör ett litet klick, men pumpen går inte igång. Sen låter man det vara någon timme eller två, och så funkar allt som vanligt igen... Jag har garanti på det, men problemet är ju att det alltid funkar när jag väl har möjlighet att lämna in den... Så då kan de ju inte göra något. Alla idéer på vad jag ev kan felsöka själv, när det händer, mottages tacksamt.
 

wireforce

FD HBK Medlem
Inlägg
13
Kommun
Nacka
HBK-Nr
28637
Medlemskap
2022
Jag är ganska säker på att det är en sänkvattenpump. Men det är ett annat problem jag har, jag får inte upp de röda plastlocken till vattentankarna... De sitter som berg! Men har läst här på forumet att det är ett vanligt problem som folk tillverkar specialverktyg och grejer för att få upp :confused:
 

casa diva

HBK Medlem
Inlägg
105
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
5165
Medlemskap
2024
Köpte en begagnad Dethleffs Globebus i7 (2018) i höstas, och har sedan dess haft lite strul med vattenpumpen. Strulet är av den jobbiga arten att det kommer och går väldigt oregelbundet.

Det som händer är att den helt plötsligt slutar fungera. Det enda som händer när man öppnar kranarna (eller duschen) är att man hör ett litet klick, men pumpen går inte igång. Sen låter man det vara någon timme eller två, och så funkar allt som vanligt igen... Jag har garanti på det, men problemet är ju att det alltid funkar när jag väl har möjlighet att lämna in den... Så då kan de ju inte göra något. Alla idéer på vad jag ev kan felsöka själv, när det händer, mottages tacksamt.
Intermittenta fel är de värsta! Egentligen finns det bara tre möjligheter till det fel som du beskriver: a. fel på trycksensorn/microswitch eller b. häftande kol i motorn c. fel i ett relä. Eftersom du hör ett klick skulle jag börja med att leta rätt på reläet och mäta om det kommer ström ut från reläet till motorn. Om det gör det är det alt a. eller b. kvar att misstänka. Med tanke på åldern skulle jag gissa på trycksensorn eller den microswitch som mekanismen trycker på. Att kolen i motorn skulle häfta eller vara slitna håller jag för mindre troligt. Trycksensorn är på de flesta moderna pumpar helt enkel en justerbar fjäder som påverkar en 'stång' som trycker på en microswitch. . Kanske du kan justera fjädern som kontrollerar kraften. Vanligen en skruv dold av en propp åtkomlig från utsidan. Slacka den litet i så fall (= skruva moturs). Om detta inte hjälper måste microswitchen kontrolleras. Tyvärr är microswitchen normalt inbyggd i höljet så det är bara att skruva isär och undersöka vidare. Lycka till
Claes
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.896
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Jag är ganska säker på att det är en sänkvattenpump. Men det är ett annat problem jag har, jag får inte upp de röda plastlocken till vattentankarna... De sitter som berg! Men har läst här på forumet att det är ett vanligt problem som folk tillverkar specialverktyg och grejer för att få upp :confused:
Har sågat en skåra i en träbit som jag använder för att öppna locken.

53AD45B1-0111-49E9-9C93-88F717BFBE1A.jpeg

Går lätt med detta hjälpmedel.
Kjell
 

sandstroem

HBK Medlem
Inlägg
330
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12388
Medlemskap
2024
Är det en dränkbar pump så är min erfarenhet att de blir sådana efter ett tag. Får du upp locket så tar du pumpen och knackar på den då brukar dom hoppa igång. Men detta är en förvarning snart lägger den av helt så byt till en ny, kostar inte mycket.
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.896
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Om den dränkbara pumpen är trasig så köp 2 st så har du en i reserv. De är ju faktiskt så billiga att det ”lönar sig” att ha en i reserv till nästa gång pumpen strular.
Kjell
 

wireforce

FD HBK Medlem
Inlägg
13
Kommun
Nacka
HBK-Nr
28637
Medlemskap
2022
Tack för alla svar! Jag ska mecka lite så får vi se om jag hittar något. Att köpa en ny pump verkar oavsett bra, om inte annat för att ha en i reserv när det skiter sig enligt murphys law.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hejsan, jag vet inte hur det är i de allra nyaste varianterna av Dethleffs men i lite äldre så hade de en tryckgivare i tryckvattenpumpen och ändå mickrobrytare i kranarna som säkerhet mot okontrollerat läckage utan att man spolade.
Om det är likadant fortfarande så kan det vara bra att veta att både mickrobrytaren i en kran och tryckvakten i pumpen måste vara tillslagna för att pumpen skall gå igång vid koll och test.

M.v.h. JANKRO.
 
Toppen