• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Strömlös !!

Dorishult

HBK Medlem
Kommun
Vetlanda
HBK-Nr
6745
Medlemskap
2025
Är det någon som har en ide vad som är fel. När jag åker iväg med husbilen har jag fulla bodelsbatteri ( 2 st 95 amp) men efter att jag kört 25 mil så är dom tomma. Jag har monterat solpaneler och även en omformare .
Kan jag kopplat fel eller vad tror ni ?
Hoppas någon har något svar

Hälsningar Lasse

Wizard

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2025
Sv: Strömlös !!

Något måste bli väldigt varmt.
Om du inte har en tångamperemeter så är nog det enda att koppla loss kablarna till förbrukana en efter en och se vad som drar ur batterierna.
//W

Dj Freddy

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
9195
Medlemskap
2025

Hej.

Det låter ju inte alls bra...

Tyvärr kan det finnas flera olika problem. Beroende på vilket elblock du har (EBL) så sammankopplas batteri kretsen med startbatteri vid start och en spänning på D+ signal kabeln. Säg då att generatorn är döende/ eller startbatteriet, och därav bara ger en spänning på 13,7V för att dra relät i EBl:n. sen tas det helt enkelt ström till halvljus och övrig utrustning från bodelen när du kör.

Detta är bara ett scenario som jag upptäckt är möjligt i min bil, efter att tittat på el schemat. Hur det är i din bil kan jag inte svara på utan mer info. Sen kan det ju vara en kortis i kablage som endast är aktiv vid vibrationer mm ( dock ej troligt). eller någon förbrukare som går igång och tar mer än vad generatorn klarar att leverera.

Ett tipps är att kontrollera vilken spänning du har i systemet före start, samt spänningen när maskin snurrar och skall ladda. detta gör man individuellt mellan batteriera. sen får man mäta ström förbrukningen på batterierna på samma sätt.

Man får helt enkelt leta sig fram..

MvH

Freddy

Dorishult

HBK Medlem
Kommun
Vetlanda
HBK-Nr
6745
Medlemskap
2025

När bilen stått stilla en timma så återhämtar sig batterierna till ca 12,5v och då startade jag bilen för att,ladda ytterligare inför natten och då försvann kapaciteten till under 11 v. Jag tycker jag har hyfsad koll på bilel men detta går över huvudet på mej. EBL blocket är ett 101 och laddregulatorn ät schaub 1218
Nu har jag startat elverket och då tar det emot som normalt
Oj oj oj

Lasse

Dorishult

HBK Medlem
Kommun
Vetlanda
HBK-Nr
6745
Medlemskap
2025

Nu har jag kört utan att ha panelerna eller omformaren inkopplad men tyvärr så är problemet kvar
Lasse

Dj Freddy

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
9195
Medlemskap
2025

Mät spänningen vid körning så får du ett hum om vad som händer.. laddar det eller förbrukar du mer än vad som laddas.. vilken spänning får du i systemet? (start o bo batteri)

Något som skulle kunna dra väldigt mycket ström utan att du känner en bränd doft är om glödstiftsreläet hänger sig.. belysning tar ju en del ström, men knappast såå mycket, halvljuset borde ju dra ca 10 - 15 Amp i timmen..
När motorn går så mäter du spänningen på ett glödstift för att se om de är urkopplade eller ej.

testa även att mäta hur mycket växelström du har i systemet när generatorn går.. (om diodbrygga eller liknande rasat så ser du det på denna mätningen)

Har du kylskåpet på 12v drift? det tar ca 180W vilket blir ca 15amp i timmen.

Omformaren.. har du en brytare till den eller kör du den hela tiden??

Har du vägarna förbi Göteborg (eller Jönköping i Juni) så kan jag hjälpa dig att mäta om du vill ;)

MvH

Freddy

Dorishult

HBK Medlem
Kommun
Vetlanda
HBK-Nr
6745
Medlemskap
2025

Vi är ute och åker nu men jag ska pröva din info när jag kommer hem
Jag har inte mer än 6 mil till Jkpg så jag tar tacksamt emot din hjälp om det inte löser sig innan

Hälsningar Lasse

Toppen