• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Strömbrytare till trappsteget

PL 8

HBK Medlem
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
31890
Medlemskap
2025
Till trappsteget finns endast en strömbrytare som sitter i golvnivå innanför dörren. Om man glömmer steget ute när tändningen slås på tjuter summern. Det är bra, men händer mig lite för ofta, dvs jag glömmer köra in steget då och då. Då måste jag resa mig från förarstolen och gå bak i boutrymmet och köra in steget genom att med foten trycka på strömbrytaren.

Strömbrytaren är den vanliga sorten med viloläge i mitten och in om man trycker där uppe och ut om man trycker där nere.
Jag tänkte sätta en liten fjädrande strömbrytare på instrumentbrädan så att jag kan sköta steget från förarplatsen. Jag köpte den här: Strömbrytare 1-pol återfjädrande on/off/on - Vaggomkopplare alltså tre stift med viloläge i mitten.

Jag hämtar spänning från originalströmbrytaren och beroende på vilket håll jag trycker på strömbrytaren så går det vidare till "ut"+ eller "in"-kabeln. Men då går säkringen.

Jag konstaterar att även jord går in i originalströmbrytaren och det är säkert det "som ställer till det".

Hur kan jag koppla in en brytare på instrumentbrädan?
Behöver jag en annan brytare? Originalstorlek på brytaren fungerar.

Nedan bifogar jag bild från Thule manual

Bilagor

• Skärmklipp.JPG
    Skärmklipp.JPG
    89,5 KB · Visningar: 75
Lösning
Så här sitter den enda originalknappen vid dörrstolpen. Jag har nu vänt den 90 grader moturs för att ut (dvs till höger) betyder ut och in betyder in. Tidigare var det ju upp resp ner man tryckte.

På andra bilden syns den lilla knapp jag satte ovanför 12-voltsuttagen. Också vänster (som betyder in) och höger (som inte är inkopplad).
Det blir lite trångt bakom laddare mm men jag når den i alla fall från förarplatsen.

Först hade jag tänkt sätta den i blindknappen till till höger om varningsblinkersen. Men när jag tog bort panelen så att jag kom åt konstaterade jag att det var helt kretskort bakom blindknappen och förberett för riktig knapp. Men till vad? Jag har startat en ny tråd om brytaren så svara gärna där om ni har svart på vad...

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
På min första husbil gick trappan in automatiskt när motorn startade/var igång. Det fanns dock ett problem, nämligen att även om någon stod på trappsteget när motorn startade drogs trappan in med risk för skador. För att hindra detta satte jag en mikrobrytare i dörrkarmen som hindrade trappan att dras så länge dörren stod öppen. Därefter fungerade systemet perfekt och ingen risk att köra med trappan ute.

muskatten

HBK Medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2025
Jag tror att polerna växlar beroende på om steget skall ut eller in, så med en sådan brytare som du köpt kommer det inte att fungera...
Det finns ett special relä att köpa så steget går in automatiskt. Styrs av D+

För ett par veckor sedan gav min tredje trapp brytare upp.. Så jag monterade in en fjärrströmbrytare som växlar polerna.
Nu behöver jag bara trycka in eller ut när jag sitter i förastolen..

PL 8

HBK Medlem
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
31890
Medlemskap
2025
Tack för svaren men jag behöver mer konkret hjälp än så.

Växlande poler? Till vänster i bilden ser man "innehållet" i Switch 1. Är det växlande poler?
Vad behöver jag för brytare och hur ska den kopplas tillsammans med originalet?

PL 8

HBK Medlem
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
31890
Medlemskap
2025
Jag kan tillägga att jag tänka mig att jag skulle kunna köra både ut och in från brytaren i instrumentpanelen.
Men om det förenklar inkoppling och möjlighet att hitta lämplig brytare så räcker det att jag kan kör in steget.

F

Fd.16159

Guest
Varför din installation löser ut säkringen är därför att strömmen går bakvägen genom den ordinarie strömbrytaren när du trycker på den nymonterade strömbrytaren som jag förstår att du kopplat.

Vad du behöver ett växlande relä med fem stift och en strömbrytare.

Ett förslag hur att göra är att bryta den orangea ledningen som går till motorn för att dra in trappan. Där brytningen sker kopplar du in det växlande reläet och strömbrytaren. Hur du kopplar se schemat som jag bifogat.

Inget ska påverkas när du använder original brytare endast att strömmen går genom det växlande reläet.

Vill du även ha för att köra ut trappan så får du göra motsvarande på den kabel som är märkt purple med då ett växlande relä och strömbrytare för det.
Strömbrytarna går ju då att ersätta med en treläges brytare

Får tillägga att jag tar inget ansvar för att det eldas upp något så kolla att du förstår hur det fungerar

Urklipp01.jpg

PL 8

HBK Medlem
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
31890
Medlemskap
2025
Tack till Out of bounds för förslaget. Men jag vill inte ha automatisk infällning.

Tack till Moby Dick för ritningen med relä. Den ska jag noga studera.
Med denna lösning kan jag använda den brytare jag köpt, antingen bara för in eller med ett relä till även för ut.
Jag återkommer.

PL 8

HBK Medlem
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
31890
Medlemskap
2025
Jag ska beskriva hur jag tolkar ritningen och så får Moby Dick, och ev andra, bekräfta eller rätta mig.

1. Switch 1 är jordad med "-" (brun kabel i verkligheten)
2, Denna jord dras också till 86 för att kunna få en krets till styrspänningen
3. Från säkringen går + in i Switch 1
4. Från säkringen tas också + (röd) till nya strömbrytaren
5. När Switch 1 trycks på ovansidan, dvs in, dvs gamla orange, så får 87A spänning via blått. Utan styrspänning står 87A och 30 i kontakt och grön kopplad till gamla orange drar in steget.
6. Om nya brytaren sluts får 85 styrspänning och reläet drar så att 87 och 30 sluts.
7. Eftersom också 87 får spänning (röd) via nya brytaren kan alltså 30 ge spänning till gamla orange och dra in steget.

Så jag tycker nog att jag förstår att det fungerar. Det enda jag i så fall vill få bekräftat är att jag på detta sätt inte får något problem med kortslutning som tidigare.

Håller ni med mig?

F

Fd.16159

Guest
Jag ska beskriva hur jag tolkar ritningen och så får Moby Dick, och ev andra, bekräfta eller rätta mig.

1. Switch 1 är jordad med "-" (brun kabel i verkligheten)
2, Denna jord dras också till 86 för att kunna få en krets till styrspänningen
3. Från säkringen går + in i Switch 1
4. Från säkringen tas också + (röd) till nya strömbrytaren
5. När Switch 1 trycks på ovansidan, dvs in, dvs gamla orange, så får 87A spänning via blått. Utan styrspänning står 87A och 30 i kontakt och grön kopplad till gamla orange drar in steget.
6. Om nya brytaren sluts får 85 styrspänning och reläet drar så att 87 och 30 sluts.
7. Eftersom också 87 får spänning (röd) via nya brytaren kan alltså 30 ge spänning till gamla orange och dra in steget.

Så jag tycker nog att jag förstår att det fungerar. Det enda jag i så fall vill få bekräftat är att jag på detta sätt inte får något problem med kortslutning som tidigare.

Håller ni med mig?
Du har koll på det :)

Per o Anne

HBK Medlem
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
21284
Medlemskap
2025
Till trappsteget finns endast en strömbrytare som sitter i golvnivå innanför dörren. Om man glömmer steget ute när tändningen slås på tjuter summern. Det är bra, men händer mig lite för ofta, dvs jag glömmer köra in steget då och då. Då måste jag resa mig från förarstolen och gå bak i boutrymmet och köra in steget genom att med foten trycka på strömbrytaren.

Strömbrytaren är den vanliga sorten med viloläge i mitten och in om man trycker där uppe och ut om man trycker där nere.
Jag tänkte sätta en liten fjädrande strömbrytare på instrumentbrädan så att jag kan sköta steget från förarplatsen. Jag köpte den här: Strömbrytare 1-pol återfjädrande on/off/on - Vaggomkopplare alltså tre stift med viloläge i mitten.

Jag hämtar spänning från originalströmbrytaren och beroende på vilket håll jag trycker på strömbrytaren så går det vidare till "ut"+ eller "in"-kabeln. Men då går säkringen.

Jag konstaterar att även jord går in i originalströmbrytaren och det är säkert det "som ställer till det".

Hur kan jag koppla in en brytare på instrumentbrädan?
Behöver jag en annan brytare? Originalstorlek på brytaren fungerar.

Nedan bifogar jag bild från Thule manual
På våran Hymer B614 -06 så sitter en tryckknapp framme vid föraren som om man trycker på den så går trappan in.

PL 8

HBK Medlem
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
31890
Medlemskap
2025
Strömbrytare på instrumentbrädan och ett relä sitter nu på plats och fungerar som tänkt, dvs jag kan köra in trappsteget från förarplatsen.
Överkursen med ytterligare ett relä för att även kunna köra ut den för förarplatsen avvaktar jag med. Dock är kabel dragen och brytaren har en ledig anslutning för det.
Tack för all hjälp.:bock:

Sambal

HBK Medlem
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
4891
Medlemskap
2025
Jag vill påpeka att det finns en risk med trappa som fälls in automatiskt när man startar motorn.
För några år sedan så stod vi i Portugal på samma ställplats som en annan svensk husbil med ett äldre par.
Dom hade stått still och hade bord och stolar ute. Båda befann sig i husbilen, frun kokade kaffe och gjorde i ordning en kaffebricka för att ta med ut.
Mannen hade av någon anledning startat motorn och stängt av igen, frun kliver ut med kaffebrickan rakt ut och trappan som varit utfälld hela tiden fanns inte där.
Det blev en tråkig historia med brutet ben mm. och en längre sjukhusvistelse som inte fungerade så bra.
Därför tycker jag att det det skall vara strömbrytare vid dörren och vid förarplatsen med varningssignal som på vår Hymer.

PL 8

HBK Medlem
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
31890
Medlemskap
2025
Så här sitter den enda originalknappen vid dörrstolpen. Jag har nu vänt den 90 grader moturs för att ut (dvs till höger) betyder ut och in betyder in. Tidigare var det ju upp resp ner man tryckte.

På andra bilden syns den lilla knapp jag satte ovanför 12-voltsuttagen. Också vänster (som betyder in) och höger (som inte är inkopplad).
Det blir lite trångt bakom laddare mm men jag når den i alla fall från förarplatsen.

Först hade jag tänkt sätta den i blindknappen till till höger om varningsblinkersen. Men när jag tog bort panelen så att jag kom åt konstaterade jag att det var helt kretskort bakom blindknappen och förberett för riktig knapp. Men till vad? Jag har startat en ny tråd om brytaren så svara gärna där om ni har svart på vad knappen är till. Elsystem - Vad är blindknappen till?

Återigen, tack för all hjälp.

Bilagor

• Dörrstolpe.jpg
    Dörrstolpe.jpg
    479,5 KB · Visningar: 63
  • Knappar.jpg
    Knappar.jpg
    477,2 KB · Visningar: 61
Lösning
Toppen