• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Elsystem Vad är blindknappen till?

PL 8

HBK Medlem
Inlägg
661
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
31890
Medlemskap
2024
Jag har en Fiat Ducato av 21 års modell. Byggd i okt -20.
På instrumentbrädan till höger om knappen för varningsblinkers sitter en blindknapp. Den är alltså inte märkt och den går inte att trycka in.

Jag tänkte använda platsen för att montera en egen knapp för att kunna köra fotsteget. Men när jag tog bort panelen konstaterade jag att alla knappar sitter ihop på ett kretskort och har endast en kontakt vidare in i bilen. Bakom blindknappen är precis som bakom de andra knapparna belysning och microbrytare. Någonting är alltså kopplat och förberett. Kanske så långt att funktionen finns om man bara byter knapp. Eller kanske bara den elektriska anslutningen så att knappen kan användas till olika saker beroende på utrustning.

Knappen är just nu borttagen så att jag nästa gång jag kör ska kunna trycka direkt på microbrytarna och se vad som händer.

Är det någon här som vet vad som brukar finnas till höger om varningsblinkers? Eller är det kanske t o m flera olika saker?
 

Bilagor

  • Knappar.jpg
    Knappar.jpg
    477,2 KB · Visningar: 153

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.807
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Tittade i Fiats manual och hittade det här:
Skärmbild 2021-08-20 100931.jpg

Exakt vad positionen används till kan naturligtvis vara annorlunda från modell till modell och, som de säger, på olika marknader.

MVH
Hans
 

PL 8

HBK Medlem
Inlägg
661
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
31890
Medlemskap
2024
Manualen är väl fusk! ;)

Nej jag tänker mer på att det kan vara olika varianter. T ex har jag inte ASR OFF på min så som man ser på bilden. Så därför finns kanske inte heller ETT rätt svar. Vi får se om det kommer fler förslag. Jag ska som sagt testa när jag kör nästa gång och jag förväntar mig i alla fall inte att jag får körfältsvarning. Jag har ingen videosensor på vindrutan.

På kretskortet finns två microbrytare som trycks in samtidigt när en knapp trycks in. Det finns också en LED som är allmänbelysning genom knappen samt en LED som tänds när knappen är intryckt och funktionen påkopplad. Så första testen för mig blir om denna andra LED tänds eller inte. Den kan den ju i o f s göra även om det inte finns någon funktion som kopplas in.
 

Out of bounds

FD HBK Medlem
Inlägg
1.333
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
30214
Medlemskap
2022
Manualen är väl fusk! ;)

Nej jag tänker mer på att det kan vara olika varianter. T ex har jag inte ASR OFF på min så som man ser på bilden. Så därför finns kanske inte heller ETT rätt svar. Vi får se om det kommer fler förslag. Jag ska som sagt testa när jag kör nästa gång och jag förväntar mig i alla fall inte att jag får körfältsvarning. Jag har ingen videosensor på vindrutan.

På kretskortet finns två microbrytare som trycks in samtidigt när en knapp trycks in. Det finns också en LED som är allmänbelysning genom knappen samt en LED som tänds när knappen är intryckt och funktionen påkopplad. Så första testen för mig blir om denna andra LED tänds eller inte. Den kan den ju i o f s göra även om det inte finns någon funktion som kopplas in.
En gissning, en bil med en utrustning till en sak, en bil med annan utrustning, till något annat. Borde ju inte vara svårt för Fiat att programmera i någon styrbox.
Ingen hjälp för dig, och det ber jag om ursäkt för, bara ”tänker högt”, vad skalman52 sa.
 

PL 8

HBK Medlem
Inlägg
661
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
31890
Medlemskap
2024
Du är självklart ursäktad. Det här är ju ett diskussionsforum. Det anser i alla fall jag även om inte alla verkar hålla med. Ditt svar är inte alls OT och jag anser att det får lov att drifta iväg betydligt mer än så här. Det är min uppfattning från andra forum men många här verkar vara allergiska mot minsta lilla som inte direkt berör ursprungsfrågan. Så jag får kanske tänka mig för framöver när jag svarar på frågor.

Och jag säger också samma sak ni. Men undrar om någon med nyare bil har något inkopplat som standard. Det kan ju då vara olika funktion beroende på utrustningsnivå etc.
 

ARTO & de 2

HBK Medlem
Inlägg
10
Kommun
Hörby
HBK-Nr
29096
Medlemskap
2024
Många knappar i dagens nya bilar är inkopplade via bus-anslutningar. T ex CAN- bus eller LIN-bus.
När man vill ha en "ny" funktion så monteras en styrenhet för denna nya funktion eller att men programmerar om en befintlig styrenhet. Till denna "nya" funktion behövs kanske en tryckknapp som man fick med den nya styrenheten. När styrenheten är monterad och inprogrammerad i systemet så letar den efter "sin" tryckknapp. Då kan man montera denna tryckknapp i vilket uttag som helst. Styrenheten hittar knappen och vet sedan var den är monterad och den nya funktionen fungerar i bilen.
De befintliga knapparna bakom täckpluggen har därför ingen funktion så länge men inte har gjort en programmering för denna.
Det är därför som knapparna inte alltid sitter på samma ställe i olika bilar, det skiljer på t ex vilken utrustning man har osv.

Om det är exakt så här på Fiat Ducato vet jag inte med säkerhet. Men skulle tro att det är så. Det finns ju en bodycomputer i bilen.
 
Toppen