• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

ström

maxen

HBK Medlem
Inlägg
109
Kommun
Haninge
HBK-Nr
161
Medlemskap
2024
Hej !
Jag har en liten undran. Hur mycket ström 12v det går/dygn ungefär, när man kör värmare och lampor. Vår värmare är en Truma C6002.
Som gammal båt ägare var det stor åtgång. Vi hade en solcell på 50watt som försörjde kylskåpet,eftersom det gick på el.:spinny:

Maxen
 

CarthagoAnders

HBK Medlem
Inlägg
829
Kommun
Karlshamn
HBK-Nr
377
Medlemskap
2024
Sv: ström

i januarinumret av Promobil har man en jämförelsetest mellan Truma (gasol) och Webasto (diesel)
strömförbrukning och bränsleåtgång mättes upp i två likadana bilar parkerade intill varandra vilka värmdes upp från 15 grader till 22grader innertemperatur, bilarna var Bürstner halvintegrerade, kan inte läsa mig till vad utetemperaturen var vid testtillfället med det var snö på marken på bilderna
Webaston (6kW) kom snabbare upp i temperatur än Truma (4kW) tack vare högre effekt men drar i gengäld mycket mera ström 2,9Ah per timme i genomsnitt under de 7,5 timmar testen varade medan Truman drog 0,5Ah per timme
Trumavärmaren var en Truma Combi 4, ingen 6002 som du har, men jag tror att du kan räkna med siffror ungefär som den i testen, det är ju fläkten som är den stora strömförbrukaren i en Trumavärmare

när det gäller lampor är det lätt att räkna, en 10W lampa drar ca 0,8A vilket förbrukar således 0,8Ah om du har den tänd i en timme, nu finns det ju betydligt energisnålare lysdiodlampor (LED) med endast en tiondels energiförbrukning vid samma ljusmängd

hur mycket din solcell kan ladda batteriet med under en solig dag får någon annan berätta, jag har ingen egen erfarenhet men jag vet att det finns tabeller för detta som enligt hörsägen får tas med en del skepsis
 
F

F.d. 12736

Guest
Sv: ström

CarthagoAnders har säkert tidningen kvar, och kan referera rätta siffror,
Som "användare" av Webasto i motorn tänker jag inte als diesel förbrukning utan ström förbrukning. Diesel förbrukningen är liten, om jag minns rätt, under
0,5 l/h . Däremot ström på 12 V går åt, från ca 3 A till 7-8 / h, ström i min bil från bodels batterier.
 

CarthagoAnders

HBK Medlem
Inlägg
829
Kommun
Karlshamn
HBK-Nr
377
Medlemskap
2024
Sv: ström

max förbukning
Webasto - 0,59liter per timme mätt över fyra timmar
Truma Combi 4 - 0,26kg propan mätt över fyra timmar

genomsnittlig förbrukning
Webasto - 0,33liter diesel per mätt under testets över 7 timmar
Truma Combi 4 - 0,18kg propan per timme mätt över testets 7 timmar
 
Toppen