• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Elförbrukning, från 12 volts bodelsbatterier

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Hej alla HBK:are!

Har ni tänkt över hur mycket 12 voltsel ni förbrukar och har som grund för de lösningar som var och en valt att använda för att "återladda" förbrukad 12 voltsel från bodelsbatterier?

Det skulle vara intressant att höra hur ni andra löst er återladdning av bodelsbatterierna (inte förbruka 12v el, stå vid nätel, etc)

Jag redovisar och kommenterar som exempel vår egen förbrukningsanalys som vi gjort för vår Hobby 750 -03. Jag vill nog tro att de flesta känner igen sig om ni kollar upp den egna förbrukningen (pryl för pryl) och jämför;

Pryl…………………..Effekt i Amp……Anv tid….…...Strömförbr…………
………………………………………….tim/dygn…….Ah/dygn……watt/dygn
-------------------------+------------------+----------------+-----------------+-------------
1) Vattenpump…………...…5……………0,4……………2,0……………24
2) Belysning (snitt)……….….5……………3,5…………..17,5…………..210
3) Värme Truma 6002………2…………...12,0…………...24,0………….288
…./styrn inkl fläkt)
4) Kyl/frys 141 lit…………...0,08………..24,0……………2,0…………...24
….(Tethford autom)
5) TV (36w), receiver (12w),.4,4…………..1,5……………6,6…….…......79
…..konverter 230-12v (5w)
6) PC och annat "smått"…….7,0…………...1,0…………...7,0……....…...84
7) Varmvattenstyrning……...0,25…………24,0…………...6,0…….…..…72
8) Vv-beredare, magnet-……0,04……..…24,0…………...1,0…….…..…12
….ventil (frysskydd)
9) Gaslarm………………….0,2………....10,0……………2,0…………..24
10)Självurladdn av batterier, mm se notat!
--------------------------------------------------------------------------------------------------
S:a förbr med värmare……………………………………ca 68…………..817
..-"-…….utan värmare…………………………………...ca 44…………..529

Notat till tabellen ovan;
* Fler förbrukare och skilda användningstider och effekter finns givetvis i era enskilda
…fall, ovanstående gäller i alla fall för oss.
* T.ex är bilens stöldlarm inte inräknat, det är liksom bilradio och elfotsteg anslutet till
….motorbatteriet.
* Under sommarens varma del självurladdas batterierna vilket inte sker i lägre temperaturer.

Man bör fundera på att;
Vid generatorladdning/bilkörning laddas bodelsbatterier praktiskt bara till max 80 - 85% och man bör inte "tömma ur mer energi än ner till ca 20% kvar (= batterispänning ca 12 volt) annars minskar man det antal cykler som batteriet kan återladdas.
Ett 100 Ah's batteri innehåller då praktiskt ca 65 Ah till förbrukning (jfr tabellen ovan).

Vår har löst vårt 12 volts behov på följande sätt;
* Dubbla 80 Ah's GEL batterier som tål djupurladdning. Ger oss en användbar
…batterikapacitet på ca 120 Ah
* Vi använder elnätet hemma inte ute eftersom vi mest frikampar. Om vi inte kör
…bilen utan ligger stilla har vi vårt elbehovet täckt för ca 3 dgr på sommare och ca 2
…dgr tidig vår resp sen höst.
* Om detta inte räcker så använder vårt 4-takts elverk som på tomgång laddar våra
…batterier (med billaddaren 15A + en extra laddare 15A, batt är då separerade från
…varandra)

/ Ha en bra helg med egna ev funderingar inför mörker och kyla (och elförbrukning)
..Husbilshälsningar, Bengt 333 (p..u..inte lätt att göra en tabell här inte?!)
 
Senast ändrad:
F

F.d. 3727

Guest
Sv: Elförbrukning, från 12 volts bodelsbatterier

Tack Bengt för den utförliga redovisningen, mycket intressant. Vi brukar stanna på helt vanliga P-platser, sådana som ligger direkt vid vägrenen, för att ta en fikapaus och vila en stund. Om behov av uppladdning av bodelsbat föreligger så lyfter jag ut elverket och låter det sköta laddning medans vi fikar. Vi stör på det sättet ingen. Vårt Yamaha EF1000IS är för övrigt ett fyrtakts mycket tystgående elverk som körs på akrylatbensin. Står vi en längre tid på en frikamp och behöver ladda så gör vi det på dagtid och frågar först andra närvarande om det är ok. Allt går att lösa om man pratar med varandra. Ha en bra dag.
 
F

F.d. 29792

Guest
Sv: Elförbrukning, från 12 volts bodelsbatterier

Hej vi löser vår elförsörjning med en solpanel som laddar våra 2 bodelsbatterier. Vi använder endast 220 om vi dammsuger och då är vi på hemmaplan. Använder husbilen varje helg och 4veckor på semestern. Vi har aldrig haft problem med att inte strömmen inte räcker.
 

Hi Life

HBK Medlem
Inlägg
137
Kommun
Malmö
HBK-Nr
569
Medlemskap
2024
Sv: Elförbrukning, från 12 volts bodelsbatterier

Hej librell.
Intresant sammanställning, men jag tror att du har ett räknefel eller skriv fel ang. Truma värmen. Om den tar 2 A i 2 timmar/dygn bör det bara bli 4 Ah/dygn.

I övrigt har jag två 95Ah batterier, 110W solcell på taket och har bytat till en större generator i motorutrymmet för att ladda mer till husdelen när jag kör.

Dessutom har jag bytat ut alla högförbrukande hallogenlampor till lysdiodlampor i bodelen, bara detta gör att jag sparar 10% i elförbrukning på belysningen.

Sarr.så Hi.Life
 

CarthagoAnders

HBK Medlem
Inlägg
829
Kommun
Karlshamn
HBK-Nr
377
Medlemskap
2024
Sv: Elförbrukning, från 12 volts bodelsbatterier

jag har också gjort en del insatser på just belysningen där det kanske är lättast att göra en enrgibesparing utan att tulla på sitt sätt att använda bilen som rullande bostad
i våras importerade jag ett antal ersättningslampor av LED-typ som ersätter halogenlampor med G4 sockel, dessa drar endast en tiondel av den strömförbrukning som en halogenlampa har med samma ljusutbyte, skillnaden ligger i att värmeutvecklingen är mycket lägre
ersättningslampor av LED-typ för G4 sockel med och utan reflektor kommer jag under kommande vinter att kunna sälja till attraktiva priser för HBK-medlemmar
 
F

F.d. 24280

Guest
Sv: Elförbrukning, från 12 volts bodelsbatterier

Visst är det bra med såna lampor,men vad är vitsen???Stor man på en Camping och betalar el,så skulle jag vilja ha en väldigt massa energislukande apparater och lampor :)
 
F

F.d. 24280

Guest
Sv: Elförbrukning, från 12 volts bodelsbatterier

Mycket riktigt Michael,sällan att jag använder några lampor i bilen,har tänt dom några gånger i år.Tänder och släcker...men det är jag det..dom flesta andra är på Campingar och el-anslutna..så varför då snåla när dom betallar dyr el-avgift:)
 

Hasse P

HBK Medlem
Inlägg
1.296
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
121
Medlemskap
2024
Sv: Elförbrukning, från 12 volts bodelsbatterier

:cool: Tjena Anders, blir det sånna där lampor som vi använde i fiske-kepan vid Figeholmsträffen, när vi var ute i beckmörkret och fiskade på bryggan????.....
Kommer det att finnas lampor med inbyggd fiskegaranti? har du sånna till salu så tar jag och beställer 50 gross av ljusstyrka 10 amp, vad jag har för sockel vet ja inte,men på huset här hemma är det Plint-grund, går det ändå?????

Kram på er Hasse& Marianne.:wink: :) :twitcy:
 

CarthagoAnders

HBK Medlem
Inlägg
829
Kommun
Karlshamn
HBK-Nr
377
Medlemskap
2024
Sv: Elförbrukning, från 12 volts bodelsbatterier

Visst är det bra med såna lampor,men vad är vitsen???Stor man på en Camping och betalar el,så skulle jag vilja ha en väldigt massa energislukande apparater och lampor :)
väntar du ett tag Zubac så kommer det säkert att bli en massa halogenlampor över som du kan få gratis ;)
 

Ce-eN

HBK Medlem
Inlägg
260
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
632
Medlemskap
2025
Sv: Elförbrukning, från 12 volts bodelsbatterier

Hej ! Vi har två bodelsbatterier i bilen och två stycken solpaneler (gel) på taket som ger oss den ström vi behöver när vi fricampar. Har aldrig varit i närheten av att ha tömt våra batterier. När vi behöver 220 volt (dammsuging - elspis t.ex. ) tar vi in på camping.
Hälsn...Ce-en! :rolleyes:
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.661
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Sv: Elförbrukning, från 12 volts bodelsbatterier

Bengt, du får ursäkta men jag måste anmärka på dina enheter som du skriver i tabellen. I första kolumnen borde stå Ström eller strömförbr. i Amp. (effekt mäts i watt och i fjärde kolumnen borde stå watttimma/dygn , Wh/dygn, eftersom det är det du räknat fram.
// Göte J
 
F

F.d. 29586

Guest
Sv: Elförbrukning, från 12 volts bodelsbatterier

Hej alla HBK:are!

Har ni tänkt över hur mycket 12 voltsel ni förbrukar och har som grund för de lösningar som var och en valt att använda för att "återladda" förbrukad 12 voltsel från bodelsbatterier?

Det skulle vara intressant att höra hur ni andra löst er återladdning av bodelsbatterierna (inte förbruka 12v el, stå vid nätel, etc)

Jag redovisar och kommenterar som exempel vår egen förbrukningsanalys som vi gjort för vår Hobby 750 -03. Jag vill nog tro att de flesta känner igen sig om ni kollar upp den egna förbrukningen (pryl för pryl) och jämför;

Pryl…………………..Effekt i Amp……Anv tid….…...Strömförbr…………
………………………………………….tim/dygn…….Ah/dygn……watt/dygn
-------------------------+------------------+----------------+-----------------+-------------
1) Vattenpump…………...…5……………0,4……………2,0……………24
2) Belysning (snitt)……….….5……………3,5…………..17,5…………..210
3) Värme Truma 6002………2…………...12,0…………...24,0………….288
…./styrn inkl fläkt)
4) Kyl/frys 141 lit…………...0,08………..24,0……………2,0…………...24
….(Tethford autom)
5) TV (36w), receiver (12w),.4,4…………..1,5……………6,6…….…......79
…..konverter 230-12v (5w)
6) PC och annat "smått"…….7,0…………...1,0…………...7,0……....…...84
7) Varmvattenstyrning……...0,25…………24,0…………...6,0…….…..…72
8) Vv-beredare, magnet-……0,04……..…24,0…………...1,0…….…..…12
….ventil (frysskydd)
9) Gaslarm………………….0,2………....10,0……………2,0…………..24
10)Självurladdn av batterier, mm se notat!
--------------------------------------------------------------------------------------------------
S:a förbr med värmare……………………………………ca 68…………..817
..-"-…….utan värmare…………………………………...ca 44…………..529

Notat till tabellen ovan;
* Fler förbrukare och skilda användningstider och effekter finns givetvis i era enskilda
…fall, ovanstående gäller i alla fall för oss.
* T.ex är bilens stöldlarm inte inräknat, det är liksom bilradio och elfotsteg anslutet till
….motorbatteriet.
* Under sommarens varma del självurladdas batterierna vilket inte sker i lägre temperaturer.

Man bör fundera på att;
Vid generatorladdning/bilkörning laddas bodelsbatterier praktiskt bara till max 80 - 85% och man bör inte "tömma ur mer energi än ner till ca 20% kvar (= batterispänning ca 12 volt) annars minskar man det antal cykler som batteriet kan återladdas.
Ett 100 Ah's batteri innehåller då praktiskt ca 65 Ah till förbrukning (jfr tabellen ovan).

Vår har löst vårt 12 volts behov på följande sätt;
* Dubbla 80 Ah's GEL batterier som tål djupurladdning. Ger oss en användbar
…batterikapacitet på ca 120 Ah
* Vi använder elnätet hemma inte ute eftersom vi mest frikampar. Om vi inte kör
…bilen utan ligger stilla har vi vårt elbehovet täckt för ca 3 dgr på sommare och ca 2
…dgr tidig vår resp sen höst.
* Om detta inte räcker så använder vårt 4-takts elverk som på tomgång laddar våra
…batterier (med billaddaren 15A + en extra laddare 15A, batt är då separerade från
…varandra)

/ Ha en bra helg med egna ev funderingar inför mörker och kyla (och elförbrukning)
..Husbilshälsningar, Bengt 333 (p..u..inte lätt att göra en tabell här inte?!)

hej en Jättebra info hur det är med våra batterier hoppas fler läser din inlägg
 

B-O

HBK Medlem
Inlägg
79
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
6061
Medlemskap
2024
Sv: Elförbrukning, från 12 volts bodelsbatterier

Hej!
Vad tror ni om att köra en dialysmaskin som enligt uppgift drar 1kW/behandling som tar 3 timmar 4-5 dagar i veckan. Vi har solpanel, vet ej vad den ger, dubbla bodelsbatterier gel à 85Ah. Tv-tittande någon timma samt övrig förbrukning.
Tacksam för synpunkter.
B-O
 

atina1

HBK Medlem
Inlägg
1.789
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
20782
Medlemskap
2024
Sv: Elförbrukning, från 12 volts bodelsbatterier

Tack Relax!

Vi behöver en
uppfriskning!


Hej alla HBK:are!

Har ni tänkt över hur mycket 12 voltsel ni förbrukar och har som grund för de lösningar som var och en valt att använda för att "återladda" förbrukad 12 voltsel från bodelsbatterier?

Det skulle vara intressant att höra hur ni andra löst er återladdning av bodelsbatterierna (inte förbruka 12v el, stå vid nätel, etc)

Jag redovisar och kommenterar som exempel vår egen förbrukningsanalys som vi gjort för vår Hobby 750 -03. Jag vill nog tro att de flesta känner igen sig om ni kollar upp den egna förbrukningen (pryl för pryl) och jämför;

Pryl…………………..Effekt i Amp……Anv tid….…...Strömförbr…………
………………………………………….tim/dygn…….Ah/dygn……watt/dygn
-------------------------+------------------+----------------+-----------------+-------------
1) Vattenpump…………...…5……………0,4……………2,0……………24
2) Belysning (snitt)……….….5……………3,5…………..17,5…………..210
3) Värme Truma 6002………2…………...12,0…………...24,0………….288
…./styrn inkl fläkt)
4) Kyl/frys 141 lit…………...0,08………..24,0……………2,0…………...24
….(Tethford autom)
5) TV (36w), receiver (12w),.4,4…………..1,5……………6,6…….…......79
…..konverter 230-12v (5w)
6) PC och annat "smått"…….7,0…………...1,0…………...7,0……....…...84
7) Varmvattenstyrning……...0,25…………24,0…………...6,0…….…..…72
8) Vv-beredare, magnet-……0,04……..…24,0…………...1,0…….…..…12
….ventil (frysskydd)
9) Gaslarm………………….0,2………....10,0……………2,0…………..24
10)Självurladdn av batterier, mm se notat!
--------------------------------------------------------------------------------------------------
S:a förbr med värmare……………………………………ca 68…………..817
..-"-…….utan värmare…………………………………...ca 44…………..529

Notat till tabellen ovan;
* Fler förbrukare och skilda användningstider och effekter finns givetvis i era enskilda
…fall, ovanstående gäller i alla fall för oss.
* T.ex är bilens stöldlarm inte inräknat, det är liksom bilradio och elfotsteg anslutet till
….motorbatteriet.
* Under sommarens varma del självurladdas batterierna vilket inte sker i lägre temperaturer.

Man bör fundera på att;
Vid generatorladdning/bilkörning laddas bodelsbatterier praktiskt bara till max 80 - 85% och man bör inte "tömma ur mer energi än ner till ca 20% kvar (= batterispänning ca 12 volt) annars minskar man det antal cykler som batteriet kan återladdas.
Ett 100 Ah's batteri innehåller då praktiskt ca 65 Ah till förbrukning (jfr tabellen ovan).

Vår har löst vårt 12 volts behov på följande sätt;
* Dubbla 80 Ah's GEL batterier som tål djupurladdning. Ger oss en användbar
…batterikapacitet på ca 120 Ah
* Vi använder elnätet hemma inte ute eftersom vi mest frikampar. Om vi inte kör
…bilen utan ligger stilla har vi vårt elbehovet täckt för ca 3 dgr på sommare och ca 2
…dgr tidig vår resp sen höst.
* Om detta inte räcker så använder vårt 4-takts elverk som på tomgång laddar våra
…batterier (med billaddaren 15A + en extra laddare 15A, batt är då separerade från
…varandra)

/ Ha en bra helg med egna ev funderingar inför mörker och kyla (och elförbrukning)
..Husbilshälsningar, Bengt 333 (p..u..inte lätt att göra en tabell här inte?!)
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.580
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Elförbrukning, från 12 volts bodelsbatterier

hej en Jättebra info hur det är med våra batterier hoppas fler läser din inlägg
---------------------------------------------------------------------------
Hejsan tråden är ca. 9 år gammal och mycket av förbrukningsstatistiken är inte speciellt up to date tyvärr.
Både belysning och TV förbrukning ligger nu på helt andra siffror och solceller sitter snart på varenda bil och räcker i alla fall på sommaren till att ersatta all förbrukning som sker under dagen. Priserna har ju gått ner betydligt på dem, i alla fall om man handlar på internet, så det är inget problem att fylla hela taket nu för tiden om man skulle behöva.

M.v.h. JANKRO.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.580
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Elförbrukning, från 12 volts bodelsbatterier

Hej!
Vad tror ni om att köra en dialysmaskin som enligt uppgift drar 1kW/behandling som tar 3 timmar 4-5 dagar i veckan. Vi har solpanel, vet ej vad den ger, dubbla bodelsbatterier gel à 85Ah. Tv-tittande någon timma samt övrig förbrukning.
Tacksam för synpunkter.
B-O
--------------------------------------------------------

Jag utgår från att du skriver om 230V spänning från en inverter.

Hejsan, utan att analysera för mycket nu på en gång så kan man nog tyvärr säga att det inte kommer att funka något vidare.
Om du skall ta ut ca 1000W 230V under tre timmar från två 85 Ah. batterier så vill det till att de är fulladdade när du börjar.
Med lite förluster så kan man nog räkna med att det går åt ca. 100 Ah. ur batterierna. D.v.s. nästan max av vad du kan/bör plocka ut ur dem innan de behöver laddas upp fullständigt igen.
Det är tyvärr inte heller säkert att 12V spänningen hålls uppe tillräckligt hela tiden, så invertern kan kanske stänga av innan behandlingen är klar.
Om du sedan skall förlita dig på att en solpanel skall återladda om du står still och bara använder den för laddningen så räcker den säkert inte till.
En vild gissning på laddningen från en solcell är kanske max 30Amp. en jättesolig dag, och du skall ha tillbaka mer än 100 innan nästa dialys....... Om du kör rätt långt med bilen så får du ju högre laddning, men det är ju inte säkert att man tänkt sig det efter varje dialys.
Nej det kommer inte att funka tyvärr, och även om uppladdningen skulle räcka till så skulle nog batterierna bli ihjälplågade rätt snart.
Det är ju en rätt viktig sak som måste funka så du skulle behöva mycket mer batterikraft och massor med mer solceller på taket, men det är ju ingen garanti att solen lyser jämt tyvärr.

Om den vill ha ca. 1000W på tre timmar så innebär ju det att den tar ca. 700W i timmen. Det vettigaste vore nog att köpa ett bra litet tyst elverk som ger fin sinuskurva för att få säker 230V när du behöver använda dialysen.
Men då kommer ju tyvärr klassikern med grannar som kan reta sig på ett elverk som står och går i flera timmar, och om du står still på något trevligt ställe så vill du troligen stå kvar och då "kunna" dra igång elverket utan gnäll och bläng.
En lite svår nöt att knäcka när man verkligen måste ha tillgång till ström.

Det finns någon eller några här i klubben som har sådana där "andningshjälpmaskiner" (förlåt kunde inte komma på rätt namn :oops:) under natten och då också är i behov av tillräckligt med el. Det brukar då handla om stor batteribank, solceller och t.o.m. vindsnurra på taket för laddningen.

Det finns ju även tysta EFOY bränsleceller som laddar batterierna. En rätt stor batteribank och en sådan lite större modell skulle funka, men de är ju dyra i inköp och även drift när man skall ladda upp kanske 500Ah. per vecka med den. Jag tror att bara bränslekostnaden skulle bli ca 500:- i veckan för 500Ah.
För att den inte skulle behöva gå hela tiden så borde du kanske ha den som ger 210Ah. per dygn och den kostar runt 50.000:- tyvärr

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:
Toppen