• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Storaffär i campingbranschen: Skandinaviens två största kedjor går samman

Tofa

HBK Medlem
Inlägg
211
Kommun
Härryda
HBK-Nr
30451
Medlemskap
2024
First Camp. Är det ett koncept vi vill ha? Nej, uppenbarligen gillas inte konceptet av många för sitt husbilsliv. First Camp-konceptet passar absolut inte mig heller. Jag föredrar små ställplatser i natursköna miljöer, eller alternativt centrumnära ställplatser med bra restauranger och kulturupplevelser i närheten. Men i ett gott samhälle får vi aldrig beröva dem som är nöjda med First Camp-konceptet sin rätt att välja det som de trivs med bäst, bara för att jag inte tycker att deras val inte skulle passa mig. Med vilken rätt mästrar jag andra vad de skall tycka passar dem bäst? Är det kanske så att de har hittat mågot fint och värdefullt som jag inte har förmågan att upptäcka?

Tofa
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
First Camp. Är det ett koncept vi vill ha? Nej, uppenbarligen gillas inte konceptet av många för sitt husbilsliv. First Camp-konceptet passar absolut inte mig heller. Jag föredrar små ställplatser i natursköna miljöer, eller alternativt centrumnära ställplatser med bra restauranger och kulturupplevelser i närheten. Men i ett gott samhälle får vi aldrig beröva dem som är nöjda med First Camp-konceptet sin rätt att välja det som de trivs med bäst, bara för att jag inte tycker att deras val inte skulle passa mig. Med vilken rätt mästrar jag andra vad de skall tycka passar dem bäst? Är det kanske så att de har hittat mågot fint och värdefullt som jag inte har förmågan att upptäcka?

Tofa

Trenden mot allt större ägarkoncentration i samhället som går mot oligopol, där några få, ibland bara ett par företag dominerar hela branscher är något vi kommer att ångra att vi inte satte stopp för tidigare. T.ex. Facebook, Google , Amazon, vissa koncerner i livmedelsindustrin, Dometic inom vår lilla värld. Skistar inom vintersport. Om någon uppstickare växer till sig, köps den upp och slukas, till slut dominerar de stora företagen helt och dikterar villkoren och mer eller mindre delar upp marknaden mellan sig.
 

Johan Söör

HBK Intresserad
Inlägg
3
Kommun
Stockholm
Hej!

Spännande diskussion här, som VD i First Camp passar jag på att komma med några klargöranden:

1. Som redan nämnts finns det över 1000 campingar i Sverige och First Camp-koncernen har idag alltså bara 49 av dem. Det kommer alltid finns små och stora campingar, fristående och kedjeanslutna, och det är jättebra att den mångfalden finns tycker jag. Och även inom First Camp har vi ju både stora destinationer som Råå vallar, Luleå och Tylösand, men också små pittoreska pärlor som Nora och Mörudden.

Nu tror jag att det många år till kommer att finnas väldigt många fristående campingar, men visst kommer marknaden totalt gå mer mot kedjor på lång sikt, precis som skett i nästan alla andra branscher. Det är helt enkelt för att det finns samordningsvinster och att kedjekonceptet i form av t ex gemensam hemsida, bonuspoäng (upp till 10% återbäring!) och likheter i gästupplevelsen är uppskattat av många - men förstås inte alla. Om jag tillåts komma med lite reklam här kan jag tipsa om vår lågpriskalender, där man enkelt ser var det finns plats och var de lägsta priserna finns inom kedjan: Lågpriskalendern. Det är ett exempel på värdet av att samla många campingar under samma tak och även ha resurser till digital utveckling.

Sedan ökar också kraven, med all rätt, för att man ska vara en professionell och hållbar aktör och arbetsgivare. Till exempel är det rätt många campingar idag som inte har kollektivavtal (First Camp har det).

2. Ja, dynamisk prissättning blir mer och mer vanligt även i campingbranschen. Idag finns det väl knappt ett enda hotell i Sverige som har fasta prislistor och det kommer förstås komma mer till campingbranschen också. När efterfrågan är extremt hög blir det dyrare men det möjliggör också att vi kan sänka priserna utanför högsäsongen. En stor del av First Camps destinationer är öppna året runt, och mer än hälften av årets månader är förlustbringande för oss. Vi har ändå valt att satsa på att ha fast bemanning året om på de allra flesta platser.

3. Jag uppskattar alltid när våra gäster kommer med konstruktiva synpunkter på vad vi kan göra ännu bättre, det ska vi alltid ta till oss! Allra bäst är att framföra det direkt till destinationschefen på plats, och/eller genom gästenkäten som skickas ut efter utcheckning. I ledningen går vi igenom alla destinationers gästnöjdhet varje vecka och jag är inne i vårt gästenkätssystem dagligen för att läsa ris och ros.

4. Till sist en specifik kommentar på inlägg #16: Jag har hört den synpunkten även tidigare och jag menar att det är direkt felaktigt. Vi har ingen strategi att uppmana kommuner att sätta upp förbudsskyltar och frågan har aldrig varit uppe i alla de möten jag har med kommuner.

Vänliga hälsningar

Johan Söör, VD First Camp
 
F

F.d. 59131

Guest
Hej!

Spännande diskussion här, som VD i First Camp passar jag på att komma med några klargöranden:

1. Som redan nämnts finns det över 1000 campingar i Sverige och First Camp-koncernen har idag alltså bara 49 av dem. Det kommer alltid finns små och stora campingar, fristående och kedjeanslutna, och det är jättebra att den mångfalden finns tycker jag. Och även inom First Camp har vi ju både stora destinationer som Råå vallar, Luleå och Tylösand, men också små pittoreska pärlor som Nora och Mörudden.

Nu tror jag att det många år till kommer att finnas väldigt många fristående campingar, men visst kommer marknaden totalt gå mer mot kedjor på lång sikt, precis som skett i nästan alla andra branscher. Det är helt enkelt för att det finns samordningsvinster och att kedjekonceptet i form av t ex gemensam hemsida, bonuspoäng (upp till 10% återbäring!) och likheter i gästupplevelsen är uppskattat av många - men förstås inte alla. Om jag tillåts komma med lite reklam här kan jag tipsa om vår lågpriskalender, där man enkelt ser var det finns plats och var de lägsta priserna finns inom kedjan: Lågpriskalendern. Det är ett exempel på värdet av att samla många campingar under samma tak och även ha resurser till digital utveckling.

Sedan ökar också kraven, med all rätt, för att man ska vara en professionell och hållbar aktör och arbetsgivare. Till exempel är det rätt många campingar idag som inte har kollektivavtal (First Camp har det).

2. Ja, dynamisk prissättning blir mer och mer vanligt även i campingbranschen. Idag finns det väl knappt ett enda hotell i Sverige som har fasta prislistor och det kommer förstås komma mer till campingbranschen också. När efterfrågan är extremt hög blir det dyrare men det möjliggör också att vi kan sänka priserna utanför högsäsongen. En stor del av First Camps destinationer är öppna året runt, och mer än hälften av årets månader är förlustbringande för oss. Vi har ändå valt att satsa på att ha fast bemanning året om på de allra flesta platser.

3. Jag uppskattar alltid när våra gäster kommer med konstruktiva synpunkter på vad vi kan göra ännu bättre, det ska vi alltid ta till oss! Allra bäst är att framföra det direkt till destinationschefen på plats, och/eller genom gästenkäten som skickas ut efter utcheckning. I ledningen går vi igenom alla destinationers gästnöjdhet varje vecka och jag är inne i vårt gästenkätssystem dagligen för att läsa ris och ros.

4. Till sist en specifik kommentar på inlägg #16: Jag har hört den synpunkten även tidigare och jag menar att det är direkt felaktigt. Vi har ingen strategi att uppmana kommuner att sätta upp förbudsskyltar och frågan har aldrig varit uppe i alla de möten jag har med kommuner.

Vänliga hälsningar

Johan Söör, VD First Camp
Mycket bra att svar kommer från VD och, enligt mig, på ett bra sätt.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
First Camp. Är det ett koncept vi vill ha? Nej, uppenbarligen gillas inte konceptet av många för sitt husbilsliv. First Camp-konceptet passar absolut inte mig heller. Jag föredrar små ställplatser i natursköna miljöer, eller alternativt centrumnära ställplatser med bra restauranger och kulturupplevelser i närheten. Men i ett gott samhälle får vi aldrig beröva dem som är nöjda med First Camp-konceptet sin rätt att välja det som de trivs med bäst, bara för att jag inte tycker att deras val inte skulle passa mig. Med vilken rätt mästrar jag andra vad de skall tycka passar dem bäst? Är det kanske så att de har hittat mågot fint och värdefullt som jag inte har förmågan att upptäcka?

Tofa
Jag vill inte låta otrevlig men jag ser helst att begreppet "vi" inte används på detta sätt. Jag har inget emot att ta in på en camping och jag är övertygad om att väldigt många andra medlemmar inte heller har det.
Vi behöver lämna den där stereotypa bilden av att alla husbilister och medlemmar ogillar campingar och bara vill ha ställplatser. Man behöver bara svänga in på en camping så ser man ju hur verkligheten ser ut.
 

Anita A

HBK Medlem
Inlägg
47
Kommun
Lund
HBK-Nr
4354
Medlemskap
2024
Hej!

Spännande diskussion här, som VD i First Camp passar jag på att komma med några klargöranden:

1. Som redan nämnts finns det över 1000 campingar i Sverige och First Camp-koncernen har idag alltså bara 49 av dem. Det kommer alltid finns små och stora campingar, fristående och kedjeanslutna, och det är jättebra att den mångfalden finns tycker jag. Och även inom First Camp har vi ju både stora destinationer som Råå vallar, Luleå och Tylösand, men också små pittoreska pärlor som Nora och Mörudden.

Nu tror jag att det många år till kommer att finnas väldigt många fristående campingar, men visst kommer marknaden totalt gå mer mot kedjor på lång sikt, precis som skett i nästan alla andra branscher. Det är helt enkelt för att det finns samordningsvinster och att kedjekonceptet i form av t ex gemensam hemsida, bonuspoäng (upp till 10% återbäring!) och likheter i gästupplevelsen är uppskattat av många - men förstås inte alla. Om jag tillåts komma med lite reklam här kan jag tipsa om vår lågpriskalender, där man enkelt ser var det finns plats och var de lägsta priserna finns inom kedjan: Lågpriskalendern. Det är ett exempel på värdet av att samla många campingar under samma tak och även ha resurser till digital utveckling.

Sedan ökar också kraven, med all rätt, för att man ska vara en professionell och hållbar aktör och arbetsgivare. Till exempel är det rätt många campingar idag som inte har kollektivavtal (First Camp har det).

2. Ja, dynamisk prissättning blir mer och mer vanligt även i campingbranschen. Idag finns det väl knappt ett enda hotell i Sverige som har fasta prislistor och det kommer förstås komma mer till campingbranschen också. När efterfrågan är extremt hög blir det dyrare men det möjliggör också att vi kan sänka priserna utanför högsäsongen. En stor del av First Camps destinationer är öppna året runt, och mer än hälften av årets månader är förlustbringande för oss. Vi har ändå valt att satsa på att ha fast bemanning året om på de allra flesta platser.

3. Jag uppskattar alltid när våra gäster kommer med konstruktiva synpunkter på vad vi kan göra ännu bättre, det ska vi alltid ta till oss! Allra bäst är att framföra det direkt till destinationschefen på plats, och/eller genom gästenkäten som skickas ut efter utcheckning. I ledningen går vi igenom alla destinationers gästnöjdhet varje vecka och jag är inne i vårt gästenkätssystem dagligen för att läsa ris och ros.

4. Till sist en specifik kommentar på inlägg #16: Jag har hört den synpunkten även tidigare och jag menar att det är direkt felaktigt. Vi har ingen strategi att uppmana kommuner att sätta upp förbudsskyltar och frågan har aldrig varit uppe i alla de möten jag har med kommuner.

Vänliga hälsningar

Johan Söör, VD First Camp
Hej Johan

Bra att du läser och svarar i vårt forum. Det blir mer nyanserat om bägge parter framför sin syn på saken.
2. Den dynamiska prissättningen kan jag acceptera men det beror på att jag kände till den i förväg och bokade platsen i rätt tid. Det som jag tycker är synd ur gästsynpunkt är att priset inte meddelas innan kortet dras. Jag säger inte att det är så alltid men 3 av 3 som jag pratade med upplyste mig om detta.
3. Så har vi det här med varmvattnet. Alltför ofta så är det bara kallvatten i kranarna. Eftersom jag vet via säsongliggare att detta inte är något nytt så ställer jag frågan. När blir detta löst? Att gå till ett annat servicehus är inte lösningen. Tyvärr var inte destinationschefen på plats vid utcheckningen.
 

Anita A

HBK Medlem
Inlägg
47
Kommun
Lund
HBK-Nr
4354
Medlemskap
2024
Jag vill inte låta otrevlig men jag ser helst att begreppet "vi" inte används på detta sätt. Jag har inget emot att ta in på en camping och jag är övertygad om att väldigt många andra medlemmar inte heller har det.
Vi behöver lämna den där stereotypa bilden av att alla husbilister och medlemmar ogillar campingar och bara vill ha ställplatser. Man behöver bara svänga in på en camping så ser man ju hur verkligheten ser ut.
Hej Roger,
Vi står på camping ca 90 dagar per år och 2-3 dagar på ställplats. Största anledningen är att vi vill mer än sätta ut två stolar och binda hundarna i ett snöre. På en camping är det ok att göra såsom vi vill ha det. Jag har respekt för att andra har annat synsätt och väljer andra alternativ.
 

leifn

HBK Medlem
Inlägg
215
Kommun
Mora
HBK-Nr
2053
Medlemskap
2024
Hej!

Spännande diskussion här, som VD i First Camp passar jag på att komma med några klargöranden:

1. Som redan nämnts finns det över 1000 campingar i Sverige och First Camp-koncernen har idag alltså bara 49 av dem. Det kommer alltid finns små och stora campingar, fristående och kedjeanslutna, och det är jättebra att den mångfalden finns tycker jag. Och även inom First Camp har vi ju både stora destinationer som Råå vallar, Luleå och Tylösand, men också små pittoreska pärlor som Nora och Mörudden.

Nu tror jag att det många år till kommer att finnas väldigt många fristående campingar, men visst kommer marknaden totalt gå mer mot kedjor på lång sikt, precis som skett i nästan alla andra branscher. Det är helt enkelt för att det finns samordningsvinster och att kedjekonceptet i form av t ex gemensam hemsida, bonuspoäng (upp till 10% återbäring!) och likheter i gästupplevelsen är uppskattat av många - men förstås inte alla. Om jag tillåts komma med lite reklam här kan jag tipsa om vår lågpriskalender, där man enkelt ser var det finns plats och var de lägsta priserna finns inom kedjan: Lågpriskalendern. Det är ett exempel på värdet av att samla många campingar under samma tak och även ha resurser till digital utveckling.

Sedan ökar också kraven, med all rätt, för att man ska vara en professionell och hållbar aktör och arbetsgivare. Till exempel är det rätt många campingar idag som inte har kollektivavtal (First Camp har det).

2. Ja, dynamisk prissättning blir mer och mer vanligt även i campingbranschen. Idag finns det väl knappt ett enda hotell i Sverige som har fasta prislistor och det kommer förstås komma mer till campingbranschen också. När efterfrågan är extremt hög blir det dyrare men det möjliggör också att vi kan sänka priserna utanför högsäsongen. En stor del av First Camps destinationer är öppna året runt, och mer än hälften av årets månader är förlustbringande för oss. Vi har ändå valt att satsa på att ha fast bemanning året om på de allra flesta platser.

3. Jag uppskattar alltid när våra gäster kommer med konstruktiva synpunkter på vad vi kan göra ännu bättre, det ska vi alltid ta till oss! Allra bäst är att framföra det direkt till destinationschefen på plats, och/eller genom gästenkäten som skickas ut efter utcheckning. I ledningen går vi igenom alla destinationers gästnöjdhet varje vecka och jag är inne i vårt gästenkätssystem dagligen för att läsa ris och ros.

4. Till sist en specifik kommentar på inlägg #16: Jag har hört den synpunkten även tidigare och jag menar att det är direkt felaktigt. Vi har ingen strategi att uppmana kommuner att sätta upp förbudsskyltar och frågan har aldrig varit uppe i alla de möten jag har med kommuner.

Vänliga hälsningar

Johan Söör, VD First Camp
Utmärkt,då kan ju tivoliparkeringen i Nora släppas fri när ställplatsen stänger på hösten så kan vi som åker året om fortfarande besöka staden.
 

Toyota

HBK Medlem
Inlägg
304
Kommun
Osby
HBK-Nr
39286
Medlemskap
2025
Jag vill inte låta otrevlig Roger67.... men här har vi "fel". Tofa inlägg 21 är välformulerat. Läs igen. Det börjar med en retorisk fråga. Sen ..konceptet gillas inte av många.... det står inte alla ! Det står inte vi alla!
För övrigt så handlar det inte här om att stå på en camping eller inte.
Det handlar om det är en bra utveckling att en eller flera kedjor växer och tar åt sig
mer o mer av marknaden.
Montreal inlägg 22 pekar på problemet på ett tydligt sätt.
Det som skulle behöva utvecklas i Sverige är framförallt ställplatser! Campingplatser i stora kedjor drivna av riskkapital bidrar inte till detta..förmodligen tvärtom.

Den bild Montreal varnar för ligger kanske 10 år 15 år fram. Under tiden kan vi ju ha kul med att åka runt o samla poäng.
Då är det dags för att sluta med husbil o flytta till " hemmet". Om det finns några kvar. Även dessa är uppköpta o ingår i någon kedja. Jag är helt säker på att First camp kommer att se affärsmöjligheter även här. Hoppas att man kan spara sina insamlade poäng o får använda dem inom systerbolagets destinationer som då så klart kommer att heta Last Camp.
Tack för mig.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Ja Toyota, jag inser att det blev lite fel och kan missuppfattas. Det var inte personligt och blev lite spontant när jag kände mig felaktigt inkluderad i den där "vi" och andra generaliseringar som "gillas inte av många" . Vi;) kanske slänger oss med sådant lite väl ofta i tron att det stämmer för alla. Inte konstigt heller då vi är relativt få som diskuterar här i förhållande till antalet medlemmar och, får man förmoda, dom väldigt spridda åsikterna som troligen finns bland oss.
 

Toyota

HBK Medlem
Inlägg
304
Kommun
Osby
HBK-Nr
39286
Medlemskap
2025
Roger bra..... Roger mycket bra!
Det var inte nån som tog åt sig..det tror jag inte
Som du ser så skrev jag Tack för mig!
Detta beror på att det just inte är särskilt många som egentligen...tycker till! Det saknas en diskussion.. det skrivs . vad tycker jag.... . ibland hänger det skrivna inte särskilt mycket ihop med vad som skrivits innan. Detta gäller..diskussions trådar. Trådar om kylskåp är lite rakare o tydligare. Jag har ingen lösning på problemet men det ger inte särskilt mycket att hålla på att skriva här! Ibland skriver jag förmodligen mindre bra saker men jag har också skrivit om viktiga saker...tyvärr blir reaktionerna de samma!
Jag har svarat i trådar där det ställts en fråga..o där jag har haft erfarenhet av saken..... ibland återkommer inte frågeställaren till tråden eller bryr sig inte... det känns bara som bortkastad tid.
T ex den här tråden behandlar en frågeställning som kanske är en av de viktigaste för framtiden.. Fler o fler husbilar.... var ska dessa kunna användas? Nu o om 10 år? Så tyvärr! Tommy D. gör sitt bästa. Ingen skugga på honom. Husbilsklubben är i grunden en bra idé... men efter att ha provat att skriva..så inser man att det räcker med att läsa..... o detta är på sikt nog inte bra!
Roger, nej jag tror inte att det skiljer så mycket i åsikter så länge man håller sig inom fältet...husbilar....det är liksom det som är den gemensamma nämnaren..
Roger s inlägg uppskattar jag alltid... du vågar ta ut svängar. Men gör det inte med husbilen. Eller..jo förresten..kanske lite.
Ps ja det är för få aktiva skribenter o det flaxar för mycket hit o dit....
Ps 2 Johan Söör....svarade det förväntade! Han hade chansen att erbjuda alla medlemmar ( inte mig) en gratis övernattning på en First Camp destination.... för att kunna visa upp för husbilsklubben medlemmar hur bra det är att ta in på deras campingar. (T ex under låg säsong. )
Tack för mig.
 

Mulle mek

HBK Medlem
Inlägg
41
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
31677
Medlemskap
2024
Hej!

Spännande diskussion här, som VD i First Camp passar jag på att komma med några klargöranden:

1. Som redan nämnts finns det över 1000 campingar i Sverige och First Camp-koncernen har idag alltså bara 49 av dem. Det kommer alltid finns små och stora campingar, fristående och kedjeanslutna, och det är jättebra att den mångfalden finns tycker jag. Och även inom First Camp har vi ju både stora destinationer som Råå vallar, Luleå och Tylösand, men också små pittoreska pärlor som Nora och Mörudden.

Nu tror jag att det många år till kommer att finnas väldigt många fristående campingar, men visst kommer marknaden totalt gå mer mot kedjor på lång sikt, precis som skett i nästan alla andra branscher. Det är helt enkelt för att det finns samordningsvinster och att kedjekonceptet i form av t ex gemensam hemsida, bonuspoäng (upp till 10% återbäring!) och likheter i gästupplevelsen är uppskattat av många - men förstås inte alla. Om jag tillåts komma med lite reklam här kan jag tipsa om vår lågpriskalender, där man enkelt ser var det finns plats och var de lägsta priserna finns inom kedjan: Lågpriskalendern. Det är ett exempel på värdet av att samla många campingar under samma tak och även ha resurser till digital utveckling.

Sedan ökar också kraven, med all rätt, för att man ska vara en professionell och hållbar aktör och arbetsgivare. Till exempel är det rätt många campingar idag som inte har kollektivavtal (First Camp har det).

2. Ja, dynamisk prissättning blir mer och mer vanligt även i campingbranschen. Idag finns det väl knappt ett enda hotell i Sverige som har fasta prislistor och det kommer förstås komma mer till campingbranschen också. När efterfrågan är extremt hög blir det dyrare men det möjliggör också att vi kan sänka priserna utanför högsäsongen. En stor del av First Camps destinationer är öppna året runt, och mer än hälften av årets månader är förlustbringande för oss. Vi har ändå valt att satsa på att ha fast bemanning året om på de allra flesta platser.

3. Jag uppskattar alltid när våra gäster kommer med konstruktiva synpunkter på vad vi kan göra ännu bättre, det ska vi alltid ta till oss! Allra bäst är att framföra det direkt till destinationschefen på plats, och/eller genom gästenkäten som skickas ut efter utcheckning. I ledningen går vi igenom alla destinationers gästnöjdhet varje vecka och jag är inne i vårt gästenkätssystem dagligen för att läsa ris och ros.

4. Till sist en specifik kommentar på inlägg #16: Jag har hört den synpunkten även tidigare och jag menar att det är direkt felaktigt. Vi har ingen strategi att uppmana kommuner att sätta upp förbudsskyltar och frågan har aldrig varit uppe i alla de möten jag har med kommuner.

Vänliga hälsningar

Johan Söör, VD First Camp
Ett litet tips Johan. Kolla upp hur det gick för PRO Marinas satsning på gästhamnar och småbåts hamnar. Finns nog en del att lära där, för bra gick det inte
 

Kaktus

HBK Medlem
Inlägg
77
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
4523
Medlemskap
2024
Roger bra..... Roger mycket bra!
Det var inte nån som tog åt sig..det tror jag inte
Som du ser så skrev jag Tack för mig!
Detta beror på att det just inte är särskilt många som egentligen...tycker till! Det saknas en diskussion.. det skrivs . vad tycker jag.... . ibland hänger det skrivna inte särskilt mycket ihop med vad som skrivits innan. Detta gäller..diskussions trådar. Trådar om kylskåp är lite rakare o tydligare. Jag har ingen lösning på problemet men det ger inte särskilt mycket att hålla på att skriva här! Ibland skriver jag förmodligen mindre bra saker men jag har också skrivit om viktiga saker...tyvärr blir reaktionerna de samma!
Jag har svarat i trådar där det ställts en fråga..o där jag har haft erfarenhet av saken..... ibland återkommer inte frågeställaren till tråden eller bryr sig inte... det känns bara som bortkastad tid.
T ex den här tråden behandlar en frågeställning som kanske är en av de viktigaste för framtiden.. Fler o fler husbilar.... var ska dessa kunna användas? Nu o om 10 år? Så tyvärr! Tommy D. gör sitt bästa. Ingen skugga på honom. Husbilsklubben är i grunden en bra idé... men efter att ha provat att skriva..så inser man att det räcker med att läsa..... o detta är på sikt nog inte bra!
Roger, nej jag tror inte att det skiljer så mycket i åsikter så länge man håller sig inom fältet...husbilar....det är liksom det som är den gemensamma nämnaren..
Roger s inlägg uppskattar jag alltid... du vågar ta ut svängar. Men gör det inte med husbilen. Eller..jo förresten..kanske lite.
Ps ja det är för få aktiva skribenter o det flaxar för mycket hit o dit....
Ps 2 Johan Söör....svarade det förväntade! Han hade chansen att erbjuda alla medlemmar ( inte mig) en gratis övernattning på en First Camp destination.... för att kunna visa upp för husbilsklubben medlemmar hur bra det är att ta in på deras campingar. (T ex under låg säsong. )
Tack för mig.
Efter 249 inlägg kanske det är dags att bli medlem?? Då får du tillgång till betydligt mer än detta forum.

Kaktus
 

Toyota

HBK Medlem
Inlägg
304
Kommun
Osby
HBK-Nr
39286
Medlemskap
2025
Jag fick för en tid sedan en inbjudan om att bli medlem på min mail. Inbjudan kom från Husbilsklubben.... Den var vänligt, artigt o inbjudande formulerad. Det fanns inga negativa pekpinnar. Jag fick känslan av att man gärna såg att medlemsantalet ökade o att jag var välkommen.
#33 medlem Kaktus inlägg ovan uppfattar jag enbart som negativt.
Särskilt konstigt blir det om man läser vad jag skrivit i t ex # 31 .
Det är väl bra att jag kommit upp i..nu 250 inlägg. Husbilsklubben behöver aktiva medlemmar..i varje fall om jag ska vara intresserad av medlemskap. Jag får intrycket av att du tycker att det är fel att jag skrivit 249 inlägg ?
* På vilket sätt tycker du att du arbetar för husbilsklubbens bästa genom ditt inlägg?
* Tror du att jag blir mer intresserad eller mindre intresserad av medlemskap genom ditt inlägg?
* Jag står som intresserad. Detta verkar vara helt enligt husbilsklubbens regler? Eller inte?
* Jag vet inte hur många inlägg man har som intresserad. ( 300 ?) Min fråga blir, Har jag brutit emot någon regel?
..................
Om du ogillar husbilsklubbens egna regler för vad som gäller för "intresserad " ska du inte klaga på mig! Det kan inte jag påverka. Jag är ju inte medlem.
Du kanske ska öppna en ny tråd där du pläderar för att reglerna för intresserad ska stramas åt? Du kan ju skriva en motion till årsmötet o föreslå förändring.
Det är just den typen av inlägg #33 som förstör väldigt mycket. Jag tycker att det finns stor anledning att lyssna på min kritik om man vill att husbilsklubben ska utvecklas o bli bättre.
På vilket sätt bidrar du till att föra diskussionen kring den ursprungliga frågan om sammanslagning av två campingkedjor framåt? Vad tycker du i den frågan? På vilket sätt kommenterar du mina åsikter i t ex mitt inlägg #31 ?
O du måste absolut inte hålla med mig.
Följer ditt inlägg forumreglerna om att..i möjligaste mån hålla sig till " tråden"
Jag måste rimligtvis få svara på ett angrepp. Dessutom är detta ett praktexempel på hur det absolut inte ska se ut i trådar. Leder ingenstans .
..........
O du Kaktus...jag kollade lite på dina inlägg. Du verkar ju va jätteduktig på det elektriska. Jag tror du är en medlem som klubben kommer ha stor nytta av.
Dessutom! Ta inte mitt inlägg alltför personligt även om det är skrivet till dig så är det egentligen riktat till alla medlemmar o webansvariga m fl i husbilsklubben. Här finns en förbättringspotential. Varför inte kanske lyssna o lära av Johan Söör? Det är kanske han som trots allt på ett bra sätt funderar o analyserar för att förbättra First Camps verksamhet. Detta tänkesätt att utveckla o förbättra behövs också i Husbilsklubben... med eller utan mig som medlem.
 

Biancalarsson

HBK Medlem
Inlägg
1
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
29626
Medlemskap
2024
Visa bilaga 213091

Visa bilaga 213088
Skrivit om det tidigare, men idag blev det även formellt klart att United Camping-koncernen, som redan äger First Camp, köper Svenska Campingpärlor AB.

Sveriges och Skandinaviens två största campingkedjor – First Camp och Svenska Campingpärlor – går samman. Totalt får den samlade kedjan 55 destinationer i Skandinavien och en omsättning ett normalår på uppemot 700 MSEK.

Campingbranschen går en ljus framtid till mötes, tack vare hemestertrenden som accelererats av Covid-19-pandemin och stark försäljning av husvagnar och husbilar. På First Camps svenska destinationer var omsättningen under både påsk- och midsommarhelgen 2021 den högsta någonsin.

Nu inleds nästa kapitel i branschens utveckling när First Camp och Svenska Campingpärlor, med 46 respektive nio destinationer, går samman. Efter att en extra bolagsstämma i Grönklittsgruppen AB (publ) röstat för en försäljning av det helägda dotterbolaget Svenska Campingpärlor AB, förvärvar nu United Camping-koncernen, som First Camp ingår i, Svenska Campingpärlor. Transaktionen värderar Svenska Campingpärlor AB till 320 MSEK på skuldfri basis.

Visa bilaga 213089
Grönklittsgruppens VD Mari Tara och Johan Söör, VD United Camping/First Camp.

Vi ser mycket fram emot att få välkomna Svenska Campingpärlor och alla dess medarbetare in i First Camp-familjen. Tack vare denna affär kan vi skapa ännu bättre upplevelser för alla gäster. Bara de närmaste åren planerar vi att investera minst 100 MSEK i att förbättra Svenska Campingpärlors nio destinationer, och alla gäster kommer att kunna tjäna poäng genom vår populära bonusklubb First Camp Club”, säger Johan Söör, VD för First Camp och United Camping-koncernen.

Svenska Campingpärlor AB består av nio destinationer, bland annat femstjärniga Orsa camping och Ansia Resort i Lycksele, Moraparken där upploppet i Vasaloppet går rakt igenom campingen, samt Sunne camping & sommarland. Företaget hade det senaste räkenskapsåret, 2019/20, en omsättning på cirka 143 MSEK.

First Camp har haft en fantastisk resa hittills och har gått från 14 destinationer 2017 till nu 55 destinationer i Sverige och Danmark. Denna affär är ännu en milstolpe och vi tror att marknaden kommer att fortsätta konsolideras i takt med att digitaliseringen ställer högre krav på att ha rätt resurser och kompetens”, säger Karl Svozilik, styrelseordförande i United Camping-koncernen och partner på Norvestor Advisory som företräder företagets huvudägare Norvestor VII.

Affären signeras och genomfördes idag den 16 juli. Svenska Campingpärlor kommer de närmaste månaderna att drivas som ett eget dotterbolag inom United Camping-koncernen för att därefter operationellt integreras med First Camp. Svenska Campingpärlor AB ligger utanför obligationsstrukturen i First Camp Group AB.

Visa bilaga 213090

Tommy
De är synd att små familjecampingarna ej kan få finnas så vi gamlingar som vill komma in en dag eller två och ha det lungt å skönt och lukta på korkeken inte så mycket barn familjerna har prövat Röstånga de va bara tjo å stim smutsiga toaletter efter alla barns lek och det ska ungarna göras leka å ha kul det är upp till mamma å pappa att tala om hur det ska va
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Vem säger att inte sådana campingar kan få finnas? Det är upp till oss själva att stödja dem så att de kan överleva och finnas.

Men visst finns det sådana campingar, det finns massor.

Vi har övernattat på 2 av dem den här veckan:
Furusjöns camping
och
Dalstuga camping och ställplats,

Tommy
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
First Camp står för färre än 50 campingar av sammanlagt ca 1000 st i Sverige. Det finns, som Tommy skriver, massor med småcampingar som bara vänta på att vi kommer.
Har precis som Tommy, stått på ett flertal den senaste veckan (Karesuando, Pajala, Kiruna, Övertorneå, Töre). Eftersom semestrarna är över för de flesta som jobbar, så var det tämligen tomt på dom. Och för att den diskussionen inte skall starta igen: Bara ett fåtal mygg.

MVH
Hans
 

Golfbil

HBK Medlem
Inlägg
700
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
28667
Medlemskap
2025
Vem vet, om det blir många från HBK som åker till de små familjecampingarna så kanske det kommer att poppa upp lite för/eftersäsongs erbjudanden där också.
Jag skulle gissa att många småcampingar skulle vilja ha lite längre säsong än den "vanliga"
 
Toppen