Hej!
Spännande diskussion här, som VD i First Camp passar jag på att komma med några klargöranden:
1. Som redan nämnts finns det över 1000 campingar i Sverige och First Camp-koncernen har idag alltså bara 49 av dem. Det kommer alltid finns små och stora campingar, fristående och kedjeanslutna, och det är jättebra att den mångfalden finns tycker jag. Och även inom First Camp har vi ju både stora destinationer som Råå vallar, Luleå och Tylösand, men också små pittoreska pärlor som Nora och Mörudden.
Nu tror jag att det många år till kommer att finnas väldigt många fristående campingar, men visst kommer marknaden totalt gå mer mot kedjor på lång sikt, precis som skett i nästan alla andra branscher. Det är helt enkelt för att det finns samordningsvinster och att kedjekonceptet i form av t ex gemensam hemsida, bonuspoäng (upp till 10% återbäring!) och likheter i gästupplevelsen är uppskattat av många - men förstås inte alla. Om jag tillåts komma med lite reklam här kan jag tipsa om vår lågpriskalender, där man enkelt ser var det finns plats och var de lägsta priserna finns inom kedjan:
Lågpriskalendern. Det är ett exempel på värdet av att samla många campingar under samma tak och även ha resurser till digital utveckling.
Sedan ökar också kraven, med all rätt, för att man ska vara en professionell och hållbar aktör och arbetsgivare. Till exempel är det rätt många campingar idag som inte har kollektivavtal (First Camp har det).
2. Ja, dynamisk prissättning blir mer och mer vanligt även i campingbranschen. Idag finns det väl knappt ett enda hotell i Sverige som har fasta prislistor och det kommer förstås komma mer till campingbranschen också. När efterfrågan är extremt hög blir det dyrare men det möjliggör också att vi kan sänka priserna utanför högsäsongen. En stor del av First Camps destinationer är öppna året runt, och mer än hälften av årets månader är förlustbringande för oss. Vi har ändå valt att satsa på att ha fast bemanning året om på de allra flesta platser.
3. Jag uppskattar alltid när våra gäster kommer med konstruktiva synpunkter på vad vi kan göra ännu bättre, det ska vi alltid ta till oss! Allra bäst är att framföra det direkt till destinationschefen på plats, och/eller genom gästenkäten som skickas ut efter utcheckning. I ledningen går vi igenom alla destinationers gästnöjdhet varje vecka och jag är inne i vårt gästenkätssystem dagligen för att läsa ris och ros.
4. Till sist en specifik kommentar på inlägg #16: Jag har hört den synpunkten även tidigare och jag menar att det är direkt felaktigt. Vi har ingen strategi att uppmana kommuner att sätta upp förbudsskyltar och frågan har aldrig varit uppe i alla de möten jag har med kommuner.
Vänliga hälsningar
Johan Söör, VD First Camp