• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Stora husbilshandlare i Tyskland

F

F.d. 7556

Guest
Kan någon ge tips på stora husbilshandlare i Tyskland.

Jag har fått för mig att ju länge ner i Tyskland så är husbilarna lite billigare, stämmer det?

Mvh
 
J

Jarn

Guest
Sv: Stora husbilshandlare i Tyskland

Jag tror inte att det stämmer generellt. Börja med att sök i mobile.de på den modell du vill ha, sedan kan den ibland vara billigare i södra o ibland i norra delen av Tyskland.

Man säger ofta att norrmän o svenskar söker sig till norra Tyskland, därför höjer det efterfrågan och därmed priset här.
Tror inte på det, för i södra Tyskland är det Italienare, Österrikare och Holländare som handlar och de är många fler än vad vi är.

Själv har jag handlat 6 husbilar där, varav tre i norra och tre i södra delen av Tyskland.
 
Senast redigerad av en moderator:

BeRoka

FD HBK Medlem
Inlägg
1.414
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
8559
Medlemskap
2022
Sv: Stora husbilshandlare i Tyskland

varför åka till tyskland här är ju gott om bilar i sverige billigare jag är inte säker på det det ärmer besvär sämre utrustade fiat inga nordenbilar, kostnad för att åka till tyskland jämnför man allt så tror jag inte det blir billigare eller hur, det ärsom man jämnför försäkringar billiga försäkringar täcker inte lika mycket
man får vad man betalar förr.
 
F

F.d. 53018

Guest
Sv: Stora husbilshandlare i Tyskland

Hei! Jeg sparte 200 000 norske kroner i 2008 på å kjøpe ny bo(hus)bil i Tyskland etter at alle avgifter og norsk moms (25 %) var betalt og jeg hadde fått den tyske momsen (17 %) i retur. Ta en titt på Reisemobil-Zentrum PALMOWSKI GmbH - Deutschlands Nr.1 !!! Firmaet hevder å være Tysklands største bobilforhandler og selger en rekke merker som også selges i Sverige og Norge, f.eks. Roller-Team og Hymer, og biler som bygges for dem i Italia og selges i eget navn som Palmomobil. Lykke tl! Mvh!
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 3847

Guest
Sv: Stora husbilshandlare i Tyskland

Köper du en ny bil i Tyskland ska du inte betala någon moms till den tyska handlaren.
 
F

F.d. 2577

Guest
Sv: Stora husbilshandlare i Tyskland

Jodå Isfiskarn, om jag betalar 19% moms i tyskland så behöver jag inte betala 25% på hemmaplan. 6% på en halv mille blir ju ändå 30000:-. Men skälet att handla i tyskland är oftast att det är lägre prisnivå där. Om du däremot vill få ekobrottsmynigheten efter dig, så kandu prova att lösa det på ditt sätt.
Leffe
 
F

F.d. 3847

Guest
Sv: Stora husbilshandlare i Tyskland

Om du köper en husbil som är äldre än 6 månader och har rullat mer än 6000km så ska du betala Tysk moms men om bilen är nyare än så ska du anmäla ditt köp här hemma och betala svensk moms.
 
F

F.d. 29841

Guest
Sv: Stora husbilshandlare i Tyskland

Hej
Varför köpa en Tysk,med sämre isolering och fläktvärme NEJ Köp en HB med ALDE och bli nöjd.
/Vidhem
 

Peter Lindblom

HBK Medlem
Inlägg
1.557
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2024
Sv: Stora husbilshandlare i Tyskland

Hej
Varför köpa en Tysk,med sämre isolering och fläktvärme NEJ Köp en HB med ALDE och bli nöjd.
/Vidhem

Många yngre kanska bara ska använda den sommartid ? Och kanske knappt i Sverige över huvud taget ?

Varför betala en handlare (som i sin tur importerat den i de flesta fall) 100-200' för något man kan göra själv ?

Peter :)
 
Senast ändrad:

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Stora husbilshandlare i Tyskland

Tror noen mangler endel informasjon om det tyske markedet, det finnes i dag en mengde modeller bygget over en ide som kom opp for mer enn 15 år siden:
Helintegrerte biler med fullisolert bygg og isolasjonsvegg like innenfor frontruten, den eneste som det ikke er lovlig med isolerglass - og selvfølgelig vannbåren varme, normalt er det en Alde panne selv om det og bygges biler med dieseldrevne panner for vannbåren varme. Disse bilene bruker alle sandwich vegger - nesten alle med lukkede celler slik at de ikke kan trekke vann. Bilene har ikke de samme vektbegrensningene som vognene og kan bruke mer stabile materialer og konstruksjoner.
 

AK o Jan

HBK Medlem
Inlägg
115
Kommun
Lund
HBK-Nr
1156
Medlemskap
2024
Sv: Stora husbilshandlare i Tyskland

Ett sätt att komma ifrån den svenska momsen om affären handlar om en fabriksny husbil är att hyra den i 6 månader och köra minst 600 mil. Därefter köps husbilen enligt tidigare uppgjord kontrakt.
Dock osäker på hur länge det är tillåtet att köra med tyskregad husbil och svenskt körkort.

Jan I
 
F

F.d. 53018

Guest
Sv: Stora husbilshandlare i Tyskland

Hei alle! Importreglene fra Tyskland er selvfølgelig andre i EU(EEC)-landet Sverige enn i utenforlandet Norge. Vi må betale tysk moms for alle privatimporterte biler som ikke har gått i næring. Men momsen returneres straks selgeren får papirer på at bilen er registrert i Norge og norsk moms er betalt.

Norske statsborgere har ikke lov til å kjøre biler på utenlandske skilter i Norge hvis de eier den selv, men kan kjøre biler som eies av andre hvis eieren også sitter i bilen.

Problemet med å importere selv til Norge, er at det kan være vanskelig å få hjelp til garantiarbeider på bodelen fra merke-importør og -forhandlere, men for selve bilen (Fiat-Ford osv.) gjelder produsentens internasjonale garanti uten protest fra noen. Jeg betaler småreparasjonene selv på et uavhengig verksted, nesten med glede, når jeg husker hva jeg sparte på å importere selv. Mvh!
 

Rusken

HBK Medlem
Inlägg
698
Kommun
Norge
HBK-Nr
4874
Medlemskap
2024
Sv: Stora husbilshandlare i Tyskland

Handler i tyskland, enkelt, mobile.de


Jeg, ville aldri kjøpe en vinterbrukt husbil. Og iallfall ikke en vinterbrukt MB. Hvilket merke har størst rustproblemer siste 10 år?

Kjøring i salt, fukt, strøsand i en salig blanding, nei takk, aldri en brukt sånn på meg!

Og med tre sesongers bobil, hva skal man da med alde og 10 cm vegger?

:mcride:
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Stora husbilshandlare i Tyskland

Hej
Varför köpa en Tysk,med sämre isolering och fläktvärme NEJ Köp en HB med ALDE och bli nöjd.
/Vidhem

Vad har du fått det ifrån att tyska bilar har sämre isolering och inte är utrustade med Aldevärme?

Jag har köpt en tysk bil med vinterisolering och Aldevärme. Denna bil säljs i Sverige och marknadsförs som en riktig vinterbil.

Den bilen hade allt jag ville ha, jag har gått igenom alla bilar som är lämpade för vinterbruk. Till sist föll valet på Burstner Argos. Den uppfyllde alla mina kriterier förutom priset. 1,1 miljon kostar den här hemma i Sverige, en summa jag kan se i stjärnorna efter, jag skulle aldrig ha råd att köpa en så dyr husbil.
Då var det bara att gå in på Mobile.de, surfa runt och det var inte svårt att hitta det jag sökte nere i Tyskland, men jag betalade ca 400 000 kr mindre för det jag ville ha.
Har varit i kontakt med Burstner själva, och det finns ingen som helst skillnad på de fordon som säljs av de svenska handlarna och de som säljs nere i Tyskland. Alla har exakt samma utrustning.
Bilen är naturligtvis utrustad med Aldevärme.
Jag har sett att du kategoriskt i flera trådar dömer ut bilar som är köpta i Tyskland, och att du endast verkar förespråka ett enda husbilsmärke, det märket du själv äger.
Vi är alla olika och har därmed olika förutsättningar, vi gör våra val utifrån vilka kriterier och behov vi har, samt hur stor plånboken är.
Hade jag haft obegränsat med pengar hade jag ju givetvis åkt till Falkenberg och beställt mig en ny Argos, oerhört bekvämt....:rolleyes:
Men nu är det ju inte så, och jag tycker dessutom att det var jättetrevligt och roligt att göra en import. Har fått många nya vänner på köpet dessutom!
/Annette
 
F

F.d. 19936

Guest
Sv: Stora husbilshandlare i Tyskland

Det är snart bara husbilshandlare som skriver negativt om att köpa i Tyskland. Jag vill ha bevis på att de 6 st Sunlight eller de 4 Rimor som sålts i Sverige skulle va specialbyggda för svenska marknaden.
 
F

F.d. 12300

Guest
Sv: Stora husbilshandlare i Tyskland

Du kan ju inte jemföra priset på en ny bil med en beg skilnaden mellan tyskland och sverige är utbudet beg är mycket störe i tyskland
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Stora husbilshandlare i Tyskland

Du kan ju inte jemföra priset på en ny bil med en beg skilnaden mellan tyskland och sverige är utbudet beg är mycket störe i tyskland

Alltså, när jag börjad titta efter husbil som skulle passa oss, så kostade en Argos 2009 1.060 000 kr. Den nya "tian" kostar antagligen mer
 
F

F.d. 15850

Guest
Sv: Stora husbilshandlare i Tyskland

Är det tunnare isolering i en tysk Hymer än en svensk?? :twitcy:
 
Toppen