• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Stor motor i husbil

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Stor motor i husbil

Åhååå,
har man en härligt mullrande 454 under huven så förstår jag.
Men erkänn det är värt varje krona enbart att ha förmånen av att köra en av världens bästa och pålitligaste motor. Dessutom ljudet av en RIKTIG V8 motor. Tyvärr kostar det ju soppa som sagt.
Att åka på en vecka med helpension.......lite som kossorna i hagen eller???!
Som amerikanarna säger.. Born free taxed to death. Thats life här i gamla Svedala.
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Stor motor i husbil

Det borde finnas en app för nedladdning så man bara får medvind och nerförsbacke.:)
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.885
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Stor motor i husbil

Jämförelsen med båtar haltar nog lite, sällan nedförsbacke på sjön.
Jag bytte motor i min norska DC21 i slutet på 80-talet.
Från en trött Volvo B20, till en nybyggd Chevy 5,7L marin. (350hkV8)

Toppfarten blev den dubbla, men ekonomifarten blev 4-5 knop över gamla max.farten,
och förbrukningen i denna fart sjönk avsevärt!, ner till 7L / landmil.
Gött muller med raka rör ut genom backspegeln, värt varenda krona :yes:
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.594
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Stor motor i husbil

Det kostar 3800 kr för mig att tanka fullt. För dom pengarna får jag en flygresa med en veckas helpension vid medelhavet. Visst är jag lite skadad..?


/M
------------------------------------------------------------------------------------

Hejsan, nu tycker jag att du är lite gnölig marunga. Så mycket soppa har du väl svårt att köra slut på ens med en hel dags envetet åkande.

Tänk bara........En hel dags åkande, och ändå ha soppa över för att leta efter en bensinmack nästa förmiddag....... Jag förstår inte problemet :D :D :D :D.

Ha det bra marunga, hoppas vi ses utmed vägarna. JANKRO.
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Stor motor i husbil

Följande betyder säkert mer än en stor eller liten motor, map ämnesrubriken!

"Så kör du extremsnålt enligt följande artikel i Dagens Industri, Uppdaterad 2014-07-13 08:02. Publicerad 2014-07-12 14:28"

Sommarsemestern är bensinbolagens bästa tid. Perioden, som i USA kallas ”driving season", utmärks av att familjer bilar kors och tvärs över landet och att bensinpriset är skyhögt. Så här snuvar du bensinjättarna på profiten;
Visst är din bil är törstigare än vad tillverkaren anger. Kanske har du också koll på varför – hur vissa tillverkare i sina egna tester krypkör bilarna med avstängd elektronik och bortkopplade batterier, övertejpade dörrlister, ballongpumpade och blankslitna däck, ibland med bortmonterade sidospeglar.

Det finns ingen mirakelmetod för att pressa hur mycket bensin/drivmedel din bil drar, men med ett antal små smarta knep kan du precis som biljättarna i sina testlabb minimera förbrukningen – och spara sköna slantar. Kombinera sunt förnuft med en dos grundläggande fysik så kan virveln i tanken förvandlas till ett stilla dropp.
  • Sänk farten
    Ingenting spelar så stor roll för bränsleförbrukningen som hur fort du kör.
    En tumregel är att när du gasar från 90 km/h till 110 km/h drar motorn 20 procent mer, och i steget från 110 km/h till 130 km/h går det åt 30 procent mer bränsle. Samtidigt tjänar du mycket mindre tid än du tror på att köra fortare.
    Kör du till exempel de 61 vägmilen Stockholm-Malmö i 110 km/h tar det drygt 5,5 timmar, medan att öka farten till 120 km/h inte ens sparar in en halvtimme.
  • Minimera luftmotståndet
    Orsaken till att höjd hastighet skickar i väg bränslenotan är främst det ökade luftmotståndet. Att minimera detta är alltså en absolut nödvändighet. Det kanske vanligaste felet bilister gör här är att köra omkring med en tom eller halvfull takbox. Bort med takboxen, knöka bakluckan i stället! Plocka ner takräcket, ta av extraspeglarna för husvagnen – till och med en löstagbar dragkrok spelar roll för luftflödet runt bilen. Och även om det kan kännas glassigt med de nya aluminiumfälgarna med få ekrar är det bästa heltäckande navkapslar.
  • Lastbilsknepet
    Luftens väg kring ett fordon i rörelse kan också utnyttjas till din fördel. När en stor lastbil plöjer sig igenom luften fylls ”hålet” bakom igen. Detta baksug kan du använda. Lägg dig bakom ett så långt släp som du kan hitta, och låt baksuget dra din bil framåt. Tänk dock på att hålla säkerhetsavstånd, och att vissa transporter – timmersläp, gruslaster – ofta tappar fragment av lasten. Sikta på täckta släp.
  • Pumpa däcken
    De flesta vardagsbilister kör omkring med för lågt ringtryck. Förutom att det försämrar vägegenskaperna – särskilt vid vattenplaning – gör svampiga däck också att friktionen mot vägbanan blir högre. Välfyllda däck är alltså enbart bra.
  • Måste du ha klimatanläggningen på?
    Visst är det skönt med en sval bil när du reser långt en het sommardag. Men vid behagligare temperaturer ska du tänka på att ac:n är en riktig bränsletjuv, upp till en deciliter per mil kan den sörpla. Räcker det inte med bara öppna fläktspjäll?
  • Köreffektivitet
    Kommer du från rastplatsen och ska upp på motorvägen? Full gas direkt, det drar mer att ”smyga” upp i marschfart. Har du manuell låda – försök gå direkt från treans till femmans växel. För manuellt växlade bilar gäller också att alltid försöka ligga på låga varvtal, det vill säga köra på så hög växel som möjligt. Undvik bromspedalen, motorbromsa (växla ned) i möjligaste mån. Undvik ryckig körning, med mycket bromsande och gasande. Det bästa sättet för att uppnå detta är att hålla avståndet till bilen framför - som bonus minskar du olycksrisken drastiskt genom detta enkla knep.
  • Lasta jämnt
    Kör du med släp är det viktigt (av flera anledningar än bränsleförbrukningen) att bilfronten varken dippar eller lyfter, men även vid vanlig körning ska du sträva efter att ha lastvikten jämnt fördelad över axlarna.
  • Tanka inte fullt
    Kanske ett av de mer extrema knepen, men för till exempel flygplan är det största transportkostnaden det egna bränslet. En ”fördel” med att aldrig tanka mer än halvfullt är att du ständigt spanar efter en mack, och har möjlighet att passa på när du ser ett lockande literpris.
 

Håkan o Britt

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
3489
Medlemskap
2024
Sv: Stor motor i husbil

Jag har alltid tyckt att 130hk har räckt till en 7,5meters bil i en hastighet ca 90km för du måste växla ner i branta uppförsbackar för att inte anstränga motor o låda , Men nu byte jag bil till 150hk 4250kg vilken skillnad det blev man flyter fram lätt i 110km men det går lugnare i 90km mvh håkan :)
 

Lars o Annica

HBK Medlem
Inlägg
759
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
8996
Medlemskap
2024
Sv: Stor motor i husbil

Har läst hela tråden och sitter och undrar vad man gör med de korvören man i sammanhanget tjänar på att tex köra utan ac i värmen och alla andra tips som kommit fram?
Som jag ser det så är inte ett par deciliter hit eller dit i det stora hela, vad som jag ser som stora kostnader är värdeminskning, försäkringar, skatt som jag inte kan påverka.
Allt detta visste jag innan jag köpte husbil och var ganska klar över detta, sagt det tidigare och säger det igen, det verkar som många köpt husbil för sina sista pengar för inget får kosta något och allt kan bli billigare.
Tror att man får en ganska tråkig upplevelse i husbil om man skall jaga ören överallt, men det är bara min uppfattning.
Lars som förövrigt konstaterat att vår bil drar cirka 1, 2 liter milen.
 

EPersson

HBK Medlem
Inlägg
1.576
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2024
Sv: Stor motor i husbil

Har läst hela tråden och sitter och undrar vad man gör med de korvören man i sammanhanget tjänar på att tex köra utan ac i värmen och alla andra tips som kommit fram?
Som jag ser det så är inte ett par deciliter hit eller dit i det stora hela, vad som jag ser som stora kostnader är värdeminskning, försäkringar, skatt som jag inte kan påverka.
Allt detta visste jag innan jag köpte husbil och var ganska klar över detta, sagt det tidigare och säger det igen, det verkar som många köpt husbil för sina sista pengar för inget får kosta något och allt kan bli billigare.
Tror att man får en ganska tråkig upplevelse i husbil om man skall jaga ören överallt, men det är bara min uppfattning.
Lars som förövrigt konstaterat att vår bil drar cirka 1, 2 liter milen.


Lars det är ju miljön alla tänker på när de vill ha låg förbrukning.
Vi brukar inte bry oss om förbrukningen, tankar ändå bara för en hundring åt gången.
:twitcy:
 
F

F.d. 52918

Guest
Sv: Stor motor i husbil

Varför ska ni så j-a bråttom, har ni inte semester.
En bil körd i 140 km/h under litern, tror ni på tomten också?

Ha en underbar husbils sommar.
 

marunga

FD HBK Medlem
Inlägg
918
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
14029
Medlemskap
2022
Sv: Stor motor i husbil

Jag har alltid tyckt att 130hk har räckt till en 7,5meters bil i en hastighet ca 90km för du måste växla ner i branta uppförsbackar för att inte anstränga motor o låda , Men nu byte jag bil till 150hk 4250kg vilken skillnad det blev man flyter fram lätt i 110km men det går lugnare i 90km mvh håkan :)

Man vet inte hur litet båset är innan får dit en större häst:)

/M
 
F

F.d. 50069

Guest
Sv: Stor motor i husbil

Jag har alltid tyckt att 130hk har räckt till en 7,5meters bil i en hastighet ca 90km för du måste växla ner i branta uppförsbackar för att inte anstränga motor o låda , Men nu byte jag bil till 150hk 4250kg vilken skillnad det blev man flyter fram lätt i 110km men det går lugnare i 90km mvh håkan :)

Det skulle vara spännande att veta vad det är som skiljer mellan dessa motorer?
Det är väl exakt samma motor i grunden? Sen har jag för mig att det är annorlunda turboteknik och självklart annan programvara.
Vi har bytt programvara till våran 130hk ( som gick kanon orginal) mest för att se hur det blev:oops:, så nu är den enl. Tillverkaren av programvara på runt 160 pållar.
Bättre klipp på höga varv (för så vill transmissionen ha det;)), inget segdragande i mina fordon, för det är jag för fattig för?
Soppaförbrukningen är oförändrad eller kanske nåt mer, men det är ju varvputten bakom rattens fel, he he:oops:
 

Håkan o Britt

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
3489
Medlemskap
2024
Sv: Stor motor i husbil

Det är troligt samma motor men anan turbo men stor skillnad , jag har fått bättre förståelse om dom som vill ha mera hk i husbilen mvh håkan:mcride:
 
F

F.d. 50069

Guest
Sv: Stor motor i husbil

Jag har sökt på forumet, både med frågor samt eget sökande och det verkar som om denna lilla 2,3a är relativt bekymmersfri, PEPPAR PEPPAR är det bäst att säga;).
Absolut fullt tillräcklig på de flesta bilar skulle jag tro, inte så där treliters vridstark men nyttjar man lådan så räcker den långt.
Fast jag har läst här på forumet om förbrukningsiffror och jag ger mig tusan på att treliters motorn går billigare, eller?

Feskör vi så går den under litern men vid en trafikföljande fart så är det absolut runt eller över litern per mil. Fast det är ju egentligen bra för en bil på 7,40 cm.
 

Mangan1

HBK Medlem
Inlägg
2.064
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1328
Medlemskap
2024
Sv: Stor motor i husbil

Cummins 6,7L mullrar rätt gött... :wink:

Gör 140 har jag "hört" och enl. rykten drar den då 2,3L...

Visst är det trevligt att ha muskler under både skjorta & huv! :)
Betyder inte att dessa behöver hävda sig konstant, det går bra att köra lugnt.

Ser inte heller problem i att vissa har en förbrukning på sin +4T bil på under litern..

Jag kör ca. 6.000mil/år och passerar förbi en hel del HB som kör i runt 70km på 90väg...
OM jag skulle köra min bil i runt 65Km/h. har jag förmodligen en förbrukning på under 1,5L mil.
Men jag retar förmodat upp de som ligger bakom mig i 1+2väg i enkel fil i 65km på 100km väg...

Antal "muckler" är upp till var å en att trivas med. Rätt motor optimerad för ditt fordon, det är grejen!

Absolut främst, njut av HB livet och bemöt andra så som du själv önskar bli bemött!
Mvh. Magnus oxå 3800 full tank...
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.885
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Stor motor i husbil

Varför ska ni så j-a bråttom, har ni inte semester.
En bil körd i 140 km/h under litern, tror ni på tomten också?

Ha en underbar husbils sommar.

En bil går alldeles utmärkt, men en husbil, i fritt fall kanske :)

Klart man tror på tomten har t.o.m pratat med han.
Däremot den där Jesus som många pratar om har jag inte sett till, förmodligen död.
 
F

F.d. 25203

Guest
Sv: Stor motor i husbil

min 8 tons bil drar 2 liter milen oberoende om jag kör stad eller land 100 km/h eller 50km/h. Jag pendlar inte dagligen till arbete med bilen, så förbrukningen är inte så viktig. Utslaget på ett år så blir det inte så mycket ändå.
 
Toppen