• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Stenskott

elsebo46

HBK Medlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
24412
Medlemskap
2025
När vi var ute med husbilen i helgen så fick jag ett stenskott i rutan i bodelsdörren när vi körde om en lastbil på motorvägen blev en spricka rakt över glaset.
Efter helgen så tog jag kontakt med Länsförsäkringar för att anmäla skadan, enligt dom så gäller inte glasförsäkringen för bodelsdörren då är det vagnskadeförsäkringen som tar det och det innebär en högre självrisk, jag tycker, är det en glasruta så borde glasförsäkringen ta det.
Tyvärr så måste hela dörren bytas finns inget löst glas?
Är det någon i forumet som har råkat ut för detta?

Dom hänvisar till paragraf 34/341 där det står Försäkringen gäller för skada som består i att vind-sido-eller bakruta genombrutits,spräckts eller krossats.
Christer

Per & Carina

HBP Admin
Kommun
Örebro
HBK-Nr
10712
Medlemskap
2025
Strålkastarglas går heller inte som glasskada utan det blir vagnskadeförsäkringen. Jag skulle kalla det för sidoruta. Har aldrig hört talas om dylik skada som väl är.

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hejsan, nog tror jag mig veta att man får en sidoruta utbytt på glasförsäkringen, såväl som en sidoruta på en vanlig bil, men i ditt fall beror det väl på att hela dörren måste bytas vilket verkar vara ett dyrt påhitt av tillverkaren.

Men problemet är ju ändå en ruta som är trasig även om dörren behöver bytas som är en del av karossen.
Får du en stor sten som studsar in i själva dörren så blir det ju vagnskadan.

Så en fråga blir också om de var tvungna att byta hela dörren på en personbil om rutan går sönder.....

En ny gummilist runt rutan ingår ju i glasförsäkringen, och även en ev. kromlist.
Men de bedömmer väl att en hel dörr runt en ruta inte ingår i glasförsäkringen.

Det kanske verkade lite underligt/dumt som jag skrev det :msn_embarrassed:, men frågan är ju faktiskt en bedömning av hur mycket som kan tänkas ingå att bytas tillsammans med en trasig ruta, och blir ju då en luddig bedömningssak, som kanske borde kunna diskuteras om man orkar.

M.v.h. JANKRO.

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
När vi var ute med husbilen i helgen så fick jag ett stenskott i rutan i bodelsdörren när vi körde om en lastbil på motorvägen blev en spricka rakt över glaset.
Efter helgen så tog jag kontakt med Länsförsäkringar för att anmäla skadan, enligt dom så gäller inte glasförsäkringen för bodelsdörren då är det vagnskadeförsäkringen som tar det och det innebär en högre självrisk, jag tycker, är det en glasruta så borde glasförsäkringen ta det.
Tyvärr så måste hela dörren bytas finns inget löst glas?
Är det någon i forumet som har råkat ut för detta?

Dom hänvisar till paragraf 34/341 där det står Försäkringen gäller för skada som består i att vind-sido-eller bakruta genombrutits,spräckts eller krossats.
Christer
Jag skulle nog försöka finna en lös ruta, det finns inte särskilt många tillverkare av husvagns/husbilsdörrar. Vad har du för bil?

elsebo46

HBK Medlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
24412
Medlemskap
2025
Kabe i760T 2015, glasfirman håller på och undersöker om det går att skaffa ett löst glas som dom kan limma dit.

elsebo46

HBK Medlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
24412
Medlemskap
2025
Glasfirman har varit i kontakt med Kabe och enligt dom så byter dom dörren vid skador på glaset finns inget löst glas enligt Kabe, så det blir nog byte av dörr och då är det väl vagnskadeförsäkringen som gäller trots att det är glaset som är trasigt?

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Glasfirman har varit i kontakt med Kabe och enligt dom så byter dom dörren vid skador på glaset finns inget löst glas enligt Kabe, så det blir nog byte av dörr och då är det väl vagnskadeförsäkringen som gäller trots att det är glaset som är trasigt?
Låter väldigt nonchalant från Kabe:s sida, sådant agerande slår sig ju direkt på allas våra försäkringar.
Jag hade definitivt kontaktat Kabe och framfört mina åsikter.
Det råkar inte stå något tillverkarnamn någonstans på dörren eller karmen?

HW61

HBK Medlem
Kommun
Burlöv
HBK-Nr
36504
Medlemskap
2025
Allt beror så klart på vilken självrisk du har, men försäkringsbolaget får ju acceptera kostnaden för rutan och där Kabe uppenbarligen anser att dörren hänger med. Det torde inte vara främmande för dom - förr bytte man pyttedelar - idag komponenter. Bilen har fortfarande ett stort värde - jag hade inte letat ruta utan låtit dom byta dörr.

Fritidsfantasten

HBK Intresserad
Kommun
Örebro
De flesta glasfirmor borde ha kunnat malla rutan och låta tillverka en ny på beställning, via deras inköpskanaler så hade det inte blivit särskilt dyrt. Arbetskostnaden däremot gör troligtvis att totalsumman överstiger självrisken för vagnskada, trist nog.

Fördelen med en "custom made" ruta hade å andra sidan varit, att man kan få den i polykarbonat. Lägger man till egenskaper som UV-skydd och extra reptåligt så blir det perfekt.

elsebo46

HBK Medlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
24412
Medlemskap
2025
Jag glömde att skriva hur det gick .
Efter lite turer med försäkringsbolaget (LF) så fick jag hela dörren bytt på glasförsäkringen, först ville dom ta det på vagnskada och då blir det högre självrisk 5000kr men sedan fick jag ett brev där dom meddelade att dom tar det på glasförsäkringen 1800kr i självrisk.
Jag är nöjd med hanteringen av LF, dörrbytet kostade enligt verkstaden ca 40000kr.
Christer

elsebo46

HBK Medlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
24412
Medlemskap
2025
Det var en sak som störde mig en del, jag ringde till Kabes återförsäljare här i Östergötland och frågade om dom kunde fixa bytet av dörren och den första frågan jag fick har du köpt den av oss och det har jag inte gjort, så jag fick ett erbjudande att dom kunde möjligtvis hjälpa mig hösten 24 och jag ringde i Januari 24.
Nu har vi som tur är en verkstad här i Norrköping Dags, som kunde fixa det så fort dom fått hem dörren.

muskatten

HBK Medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2025
Jag tycker Kabes sätt att bygga husbilar öppnar ju ögonen för oss...

Nu skall jag limma fast ett glas på bodels dörren sen svetsar fast bodels dörrens gångjärn i dörren och i bodelen, sen ber jag någon svetsa fast bodelen i karossen och sen fästa allt på motorn med bultar som inte går att skruva upp... :eek:
Sen är det bara att vänta på att rutan i bodelsdörren går sönder..... Då måste ju försäkringsbolaget ge mig en ny husbil :swoon:

Näää... Nu har jag inte tid till detta måste iväg och köpa en ruta och svets.. :twitcy:

Michael S

HBK Medlem
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Först frågar husbilstillverkaren om det är försäkringssak. Är det inte det brukar det finnas billigare lösningar enligt min erfarenhet.
Jo så är det.

Men, det kan finnas en naturlig förklaring till detta.
Om försäkringsbolaget betalar måste reparationen nå en viss standard, beskriven i villkoren.

Om kunden betalar ur egen ficka, kan kunden och verksaden komma överens om vad som helst i fråga om standard på reparationen och delar som används.

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Jo så är det.

Men, det kan finnas en naturlig förklaring till detta.
Om försäkringsbolaget betalar måste reparationen nå en viss standard, beskriven i villkoren.

Om kunden betalar ur egen ficka, kan kunden och verksaden komma överens om vad som helst i fråga om standard på reparationen och delar som används.
Tyvärr kommer ju sådant här agerande från leverantörernas sida att hamna på våra försäkringspremier.
I Tyskland ökar försäkringpremierna på husbilar kraftigt inför 2025, vissa bolag slutar försäkra husbilar helt, och säger upp försäkringarna.

Johan Karlsson

HBK Medlem
Kommun
Finström
HBK-Nr
40970
Medlemskap
2025
Tyvärr kommer ju sådant här agerande från leverantörernas sida att hamna på våra försäkringspremier.
I Tyskland ökar försäkringpremierna på husbilar kraftigt inför 2025, vissa bolag slutar försäkra husbilar helt, och säger upp försäkringarna.
Visst är det så och har alltid varit. De (jag säger inte ”vl”..) som är skadefria drabbas av försäkringsersättningstagarna.

Fritidsfantasten

HBK Intresserad
Kommun
Örebro
Hiskeligt dyrt med 40 000 kronor för ett dörrbyte inklusive arbetstid!!!

Vet om flera glasmästare/tekniker som hade kunnat lösa det där, men idag är det en bristvara på kunnig personal, rentav ett skämt att man byter en hel dörr (riktar mig mot tillverkaren och verkstaden nu...). :rolleyes:

Toppen