• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Stenskott

elsebo46

HBK Medlem
Inlägg
122
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
24412
Medlemskap
2024
När vi var ute med husbilen i helgen så fick jag ett stenskott i rutan i bodelsdörren när vi körde om en lastbil på motorvägen blev en spricka rakt över glaset.
Efter helgen så tog jag kontakt med Länsförsäkringar för att anmäla skadan, enligt dom så gäller inte glasförsäkringen för bodelsdörren då är det vagnskadeförsäkringen som tar det och det innebär en högre självrisk, jag tycker, är det en glasruta så borde glasförsäkringen ta det.
Tyvärr så måste hela dörren bytas finns inget löst glas?
Är det någon i forumet som har råkat ut för detta?

Dom hänvisar till paragraf 34/341 där det står Försäkringen gäller för skada som består i att vind-sido-eller bakruta genombrutits,spräckts eller krossats.
Christer
 

Per & Carina

HBP Admin
Inlägg
1.776
Kommun
Örebro
HBK-Nr
10712
Medlemskap
2024
Strålkastarglas går heller inte som glasskada utan det blir vagnskadeförsäkringen. Jag skulle kalla det för sidoruta. Har aldrig hört talas om dylik skada som väl är.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.586
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hejsan, nog tror jag mig veta att man får en sidoruta utbytt på glasförsäkringen, såväl som en sidoruta på en vanlig bil, men i ditt fall beror det väl på att hela dörren måste bytas vilket verkar vara ett dyrt påhitt av tillverkaren.

Men problemet är ju ändå en ruta som är trasig även om dörren behöver bytas som är en del av karossen.
Får du en stor sten som studsar in i själva dörren så blir det ju vagnskadan.

Så en fråga blir också om de var tvungna att byta hela dörren på en personbil om rutan går sönder.....

En ny gummilist runt rutan ingår ju i glasförsäkringen, och även en ev. kromlist.
Men de bedömmer väl att en hel dörr runt en ruta inte ingår i glasförsäkringen.

Det kanske verkade lite underligt/dumt som jag skrev det :msn_embarrassed:, men frågan är ju faktiskt en bedömning av hur mycket som kan tänkas ingå att bytas tillsammans med en trasig ruta, och blir ju då en luddig bedömningssak, som kanske borde kunna diskuteras om man orkar.

M.v.h. JANKRO.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.744
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
När vi var ute med husbilen i helgen så fick jag ett stenskott i rutan i bodelsdörren när vi körde om en lastbil på motorvägen blev en spricka rakt över glaset.
Efter helgen så tog jag kontakt med Länsförsäkringar för att anmäla skadan, enligt dom så gäller inte glasförsäkringen för bodelsdörren då är det vagnskadeförsäkringen som tar det och det innebär en högre självrisk, jag tycker, är det en glasruta så borde glasförsäkringen ta det.
Tyvärr så måste hela dörren bytas finns inget löst glas?
Är det någon i forumet som har råkat ut för detta?

Dom hänvisar till paragraf 34/341 där det står Försäkringen gäller för skada som består i att vind-sido-eller bakruta genombrutits,spräckts eller krossats.
Christer
Jag skulle nog försöka finna en lös ruta, det finns inte särskilt många tillverkare av husvagns/husbilsdörrar. Vad har du för bil?
 

elsebo46

HBK Medlem
Inlägg
122
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
24412
Medlemskap
2024
Kabe i760T 2015, glasfirman håller på och undersöker om det går att skaffa ett löst glas som dom kan limma dit.
 

elsebo46

HBK Medlem
Inlägg
122
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
24412
Medlemskap
2024
Glasfirman har varit i kontakt med Kabe och enligt dom så byter dom dörren vid skador på glaset finns inget löst glas enligt Kabe, så det blir nog byte av dörr och då är det väl vagnskadeförsäkringen som gäller trots att det är glaset som är trasigt?
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.744
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Glasfirman har varit i kontakt med Kabe och enligt dom så byter dom dörren vid skador på glaset finns inget löst glas enligt Kabe, så det blir nog byte av dörr och då är det väl vagnskadeförsäkringen som gäller trots att det är glaset som är trasigt?
Låter väldigt nonchalant från Kabe:s sida, sådant agerande slår sig ju direkt på allas våra försäkringar.
Jag hade definitivt kontaktat Kabe och framfört mina åsikter.
Det råkar inte stå något tillverkarnamn någonstans på dörren eller karmen?
 

HW61

HBK Medlem
Inlägg
191
Kommun
Burlöv
HBK-Nr
36504
Medlemskap
2024
Allt beror så klart på vilken självrisk du har, men försäkringsbolaget får ju acceptera kostnaden för rutan och där Kabe uppenbarligen anser att dörren hänger med. Det torde inte vara främmande för dom - förr bytte man pyttedelar - idag komponenter. Bilen har fortfarande ett stort värde - jag hade inte letat ruta utan låtit dom byta dörr.
 
Toppen