• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Stensjö by i Småland

F

F.d. 2669

Guest

Bilagor

  • 737.jpg
    737.jpg
    273,8 KB · Visningar: 1
  • 2082.jpg
    2082.jpg
    237,7 KB · Visningar: 1
  • 2081.jpg
    2081.jpg
    244,5 KB · Visningar: 0
  • 744.jpg
    744.jpg
    247,8 KB · Visningar: 0
  • 743.jpg
    743.jpg
    238,6 KB · Visningar: 0
  • 745.jpg
    745.jpg
    266,2 KB · Visningar: 0
  • 746.jpg
    746.jpg
    267,9 KB · Visningar: 1
  • 748.jpg
    748.jpg
    241,1 KB · Visningar: 0
  • 2083.jpg
    2083.jpg
    238,5 KB · Visningar: 7

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Stensjö by i Småland

Stensjöby är ett av de finaste ställen jag varit på, genuint småländskt. Det finns en lite by som heter Krokshult som ligger i närheten av Kristdala som också är väldigt fin. En av mina vänner som är fotograf, filmare och författare, Peter Gerdehag har tagit åtskilliga kalenderbilder från Stensjöby och Krokshult, så många har säkert sett dessa grusvägar och gärdesgårdar.
De nya Bullerbyfilmerna är delvis inspelade i Stensjöby.

Bilderna är inscannade dior, så de håller inte så bra kvalité.

Det var längesedan jag var där, det skulle vara kul att komma dit igen, är det någon som vet om man får parkera med husbil på grusparkeringen vid Stensjöby?

Scan754.jpg

1999-05--2-Edit.jpg

1999-05--3.jpg

1999-05--5.jpg

1999-05--6.jpg

1999-05- (2).jpg

Scan752.jpg

Scan753.jpg

1999-05-.jpg
 
F

F.d. 25022

Guest
Sv: Stensjö by i Småland

Tack för fina minnen, en som växt upp i Misterhult---- POANI
 
F

F.d. 25022

Guest
Sv: Stensjö by i Småland

Härliga barndomsminnen, jag har växt upp i Misterhult--POANI
 

brogu

HBK Medlem
Inlägg
1.336
Kommun
Mörbylånga
HBK-Nr
3911
Medlemskap
2024
Sv: Stensjö by i Småland

Det var längesedan jag var där, det skulle vara kul att komma dit igen, är det någon som vet om man får parkera med husbil på grusparkeringen vid Stensjöby?

Den står väl med i ställplatslistan!?
Vi passerar ofta på väg till barnbarn, men vi har bara kollat och sett att vägen är smal och inte ser så jättebra ut.
Men till våren har vi lovat oss ett besök!
/Brogu
 

Döderhultarn

HBK Medlem
Inlägg
142
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
3004
Medlemskap
2024
Sv: Stensjö by i Småland

Jag var inne och frågade idag på turistbyrån i Oskarshamn. Det är ok att stå på parkeringen till Stensjö by. Ingen kostnad men heller inte mycket till service. Toaletter, soptömning, rastplatsmöbler. Avståndet in till byn från E22:an är max ett par km. Inga problem att köra med husbil. Jag passade också på att fråga om ställplats i centrum till sommaren. Kommunen hade diskuterat det men inget beslut är fattat. Tidigare ställplats vid norra kajen är attraktiv parkeringsplats för det nyöppnade båtmuseet och fiskhandeln. De vill inte släppa till den. Vi får se hur det blir till sommaren.
/Sture
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Stensjö by i Småland

Men alltså menar vi samma parkering? Jag menar den parkeringen som ligger där vägen slutar, precis vid dom röda husen i själva byn. Jag vill minnas att det även fanns en större grusplan för parkering några kilometer från själva byn, det är väl inte den du menar?
 

Roger och Maria

HBK Medlem
Inlägg
64
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
1226
Medlemskap
2026
Sv: Stensjö by i Småland

Tack för de fina bilder som lagts upp i denna tråd- Det ger fina poåminnelser från vårt besök på platsen i somras. Även vi kan rekommendera ett besök, direkt efter att man svänger av in mot Stensjö by startar resan tillbaka i tiden - härligt.
 
F

F.d. 2669

Guest
Sv: Stensjö by i Småland

Hej alla vad kul att så många känner igen detta fina ställe. Jag kan inte tänka mig annat än att det går bra att stå på grusplanen över natten. Det är verkligen värt ett besök. När vi var där var vägen in fin och en del av upplevelsen man liksom kör bakåt i tiden för att hamna vid byn som är från 1700- talet.
Anette vika fina bilder, sist sågs vi förra våren vid Hornborgasjön kanske kan du placera oss. Vad trevligt med alla fakta som kommit fram.
Stickan & Marianne
 
Senast redigerad av en moderator:

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Stensjö by i Småland

Hmmm...minns inte riktigt, pratades vi vid ute vid husbilarna eller var det nere vid fågelskådarplatsen?

Minnet är inte så bra alltid...:oops:
 
F

F.d. 2669

Guest
Sv: Stensjö by i Småland

Vi talades vid uppe vid "trandansen" gammal Kungsbackabo vi hade en del knutpunkter med gamla skolkamrater från Kba förstår om du inte minns man stöter ju ihop med många likasinnade på denna plats.
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Stensjö by i Småland

Jo, jag minns ju att jag pratade med lite folk där, bland annat nån som hade jobbat på Yngredsfors och som var fågelskådare, var det du?
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Stensjö by i Småland

Visst minns jag dig! Men jag satte aldrig i samband dig med husbil, jag fattade nog inte att du hade det, eller så har jag glömt att du sa det.
Då har allt klarnat!
Men jag erkänner att jag har dåligt minne, man träffar ju mycket folk ute, och kommer ihåg ett fåtal...

Ska du upp igen snart?

/Annette
 
F

F.d. 2669

Guest
Sv: Stensjö by i Småland

Ja vi kommer nog att vara där ett par dagar runt månadsskiftet, påsken är ju sen men tror att tranorna struntar i det o kommer när vädret tillåter. Kanske ses vi så jag blir lite uppdaterad på gamla Kungsbacka.
 
Toppen