• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Stenbrottet på Kinnekulle

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.069
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Swish er vel knyttet til svensk bankkort og mobil, altså udelukkes udenlandske turister fra frivillig betaling.
Detta går ju att lösa genom att be sin svenska granne att betala, samt ge honom en sedel i utbyte,jag har råka ut för detta i Norge på ställplatser som kräver betalning med norska Vipps (samma som Swish) löst det genom att betala min norska granne.
 

Jokin

HBK Medlem
Inlägg
1.164
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2024
Tnx info om utsikten, ett fint ställe.
För många år sen, kanske 4 år, var vi där.
En jättelång husbil hade ställt sig på längden utmed parkeringen och tog därmed upp minst fyra j kanske fem parkeringar för normalstora bilar.
En sådan förväntar sig nog att få en tom ruta framför så att han kan ta sig ut.
Klart det ät trevligt med utsikt i alla sidofönster utöver Vänern.
Men vi andra då?
Ja då får väl de med långa husbilar som ställer sig över 5 rutor få betala därefter då?

Roysan
Det finns ju inga målade rutor på parkeringen utsikten på Kinnekulle, så då kan man stå lite hur som helst om man inte hindrar tillträde till annat fordon. Så det är ju riktigt resonerat om att ingen får ställa sig så att vederbörande inte kommer ut. Trafikförordningen nämner inget om utsikt från parkerade fordon, så detta har ingen relevans.

Detta är tolkat hur lagen föreskriver och inget som jag förespråkar i alla lägen. Jag tycker, precis som de allra flesta, att man ska visa hänsyn och ställa sig så att fler får plats och även kan få en glimt av utsikten om detta är möjligt.
 

PrunesDK

HBK Medlem
Inlägg
81
Kommun
Kalundborg
HBK-Nr
29810
Medlemskap
2026
Detta går ju att lösa genom att be sin svenska granne att betala, samt ge honom en sedel i utbyte,jag har råka ut för detta i Norge på ställplatser som kräver betalning med norska Vipps (samma som Swish) löst det genom att betala min norska granne.
God ide, så langt havde jeg ikke tænkt :)
Den tilsvarende danske er MobilePay
 
Toppen