• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Stenbrottet på Kinnekulle

Knazig & Ilis

FD HBK Medlem
Inlägg
658
Kommun
Lidköping
HBK-Nr
25947
Medlemskap
2022
Bakom betalvägg.
:msn_wall:
Va? Har du inte Nlt?

Här kommer ett litet urklipp från Nya Lidköpings tidningen.

88 procent positiva​

Mellan juni och oktober i år kom det in sammanlagt 55 810 kronor för husbilsparkering vid platserna. Den frivilliga avgiften kommer att testas även kommande säsong och efter det ska en utvärdering göras.

Destinationsbolaget Läckö-Kinnekulle har under året gjort en besöksundersökning där närmare 100 husbilsturister fått svara på ett antal frågor. 88 procent uppger att de är positiva till Götene kommuns frivilliga avgift
 

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.982
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Bara 55000kr, då är det verkligen många som inte vill betala den frivilliga avgiften.
Vi kan nog räkna med att det kommer komma en tvingande avgift eftersom så många inte vill hjälpa till att finansiera skötseln.

Och eftersom det kommer innebära mer jobb så kommer nog avgiften bli någonstans mellan 150-200kr dygnet eller så blir det en höjdbom även på den grusplanen och stenbumlingar på grusplanen utanför om dom inte får ta ut en tvingande avgift.

Sista gången vi åkte dit så trodde jag att vi skulle vara ensamma men vi var ca 30 husbilar/husvagnar som övernattade.
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Om vi säger att säsongen är 180 dagar, så behöver man bara kunna de fyra räknesätten för att räkna ut att det blir ungefär 300 kr i intäkter per dygn.

Det täcker självklart inte de löpande kostnaderna, det är inte ett belopp som visar på betalningsvilja. Tvärtom.

På bilden från Lidköpings Tidning så ser jag ungefär 50 hb’s, men låt säga att det som snitt varit bara 10 bilar där, då har vi värderat det till 30 kr/bil/natt. Troligen är snittet minst 30 bilar och då värderar vi det till 10 kr/bil/natt.

Om det är en relevant beskrivning på vår betalningsvilja, ja då kommer i alla fall inga venture kapitalister satsa på husbilsåkarna. Vi kan tycka är bra att de håller sig till skolan, omsorgen och veterinärklinikerna, men kommunerna då?

Vore det inte rimligt att man åtminstone får täckning för de direkt löpande operativa kostnaderna och kommunens skattebetalare får stå för den initiala investeringen för att göra kommunen attraktiv för oss?

En fundering bara…

Tommy
 
Senast ändrad:

Sussie o Bernt

HBK Medlem
Inlägg
378
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
244
Medlemskap
2024
När vi var där i somras, söndag till måndag,så var det inte så många husbilar som övernattade.
Kan konstatera att det var många besökare utan husbil. Och dom använder nog toaletter och slänger sopor också. Det är en turistattraktion och det betalar sig nog inte alltid för kommunerna.
Bernt
 

Jokin

HBK Medlem
Inlägg
1.164
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2024
Den här tråden börjar i positiv anda med ett konstaterande att det finns en betalningsvilja. Kanske inte för att täcka alla eventuella kostnader, men ändå. Det är ju bättre än förut, då de inte fick in en krona överhuvudtaget från platsen. Sedan kom det ett pessimistiskt inlägg i tråden om att platsen kommer att spärras av då inte alla besökarna förefaller att ha betalat den frivilliga avgiften. Sedan kommer ett inlägg om att "inga venture kapitalister satsa på husbilsåkarna". Men måste alla företeelser helfinansieras i vårt samhälle, måste det gå att tjäna pengar på allt och alla? Ska vi då införa vägavgifter på alla delsträckor i Sverige, införa avgifter på rastplatserna och så vidare?

Ett annat exempel, husbilsplatserna i Ulricehamn; vad jag förstår har dessa aldrig gått med vinst. Visst har det funnits möjligheter att betala för sin uppställning av husbilar där, men betalningsviljan har inte varit särskild stor. Men staden har fått många besök av husbilar, och de har på senare år utvecklat möjligheterna att stanna där med fler platser och tydligare regler. Vad har då staden fått tillbaka i form av goodwill och inköp i butiker etc. Någon torde väl har räknat på detta och fått fram någon form av positivt utfall, kanske dock inte någon "venture kapitalist"?

Några funderingar bara...
 

Roysan

HBK Medlem
Inlägg
473
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
35986
Medlemskap
2024
Intressant med stenbrottet.
Har varit där flera ggr men med personbil.
Vore kul att övernatta där en gång med husbilen. Samt att studera kulturen och geologin.
Vad jag förstår finns det fiske och det är många med personbil som fiskar.
Men skylten nämner inte personbilar? Det verkar vara gratis med sådana.
Tydligen inga begränsningar om man sover i personbilen heller då?
100 kr må vara OK, om det tydligen numera finns toa och soptunnor, vatten och verkar nog inte finnas.

Roysan
 

Zlatko Schneberger

FD HBK Medlem
Inlägg
2.373
Kommun
Motala
HBK-Nr
31119
Medlemskap
2022
Visserligen har jag aldrig varit där och kommer aldrig att åka dit men vänder mig mot den "friviliga" avgiften som är egentligen bindande så varför kalla den då "Frivilig" och vad får man för 100 kronor just där?
 

Roysan

HBK Medlem
Inlägg
473
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
35986
Medlemskap
2024
Kanske för att blidka den stora campingen som finns norrut.
Att kommunen inte skall bedriva affärsverksamhet.
Campingen lär ha stor påverkan av kommunpolitiken, och i värsta fall kan de stoppa husbilar totalt.

För övrigt så kommer ju så gott som alla husbilar i en kommun att tanka för 1000 kr, köpa mat, kanske dricka etc.
Så att stänga ute denna typ av turister lär inte vara så bra.
Att försöka få alla dessa tursiter med HB att åka till en camping och betala flera hundra för en natt är knapoast möjligt.

Ang Kinnekulle, hur är det numera med utsiktspunkten, där stod ju förr många HB för nattparkering.

Roysan
 

björns

HBK Medlem
Inlägg
143
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
1458
Medlemskap
2024
Den här tråden börjar i positiv anda med ett konstaterande att det finns en betalningsvilja. Kanske inte för att täcka alla eventuella kostnader, men ändå. Det är ju bättre än förut, då de inte fick in en krona överhuvudtaget från platsen. Sedan kom det ett pessimistiskt inlägg i tråden om att platsen kommer att spärras av då inte alla besökarna förefaller att ha betalat den frivilliga avgiften. Sedan kommer ett inlägg om att "inga venture kapitalister satsa på husbilsåkarna". Men måste alla företeelser helfinansieras i vårt samhälle, måste det gå att tjäna pengar på allt och alla? Ska vi då införa vägavgifter på alla delsträckor i Sverige, införa avgifter på rastplatserna och så vidare?

Ett annat exempel, husbilsplatserna i Ulricehamn; vad jag förstår har dessa aldrig gått med vinst. Visst har det funnits möjligheter att betala för sin uppställning av husbilar där, men betalningsviljan har inte varit särskild stor. Men staden har fått många besök av husbilar, och de har på senare år utvecklat möjligheterna att stanna där med fler platser och tydligare regler. Vad har då staden fått tillbaka i form av goodwill och inköp i butiker etc. Någon torde väl har räknat på detta och fått fram någon form av positivt utfall, kanske dock inte någon "venture kapitalist"?

Några funderingar bara...
Angående frivilig betalning har vi kollat hb å bet fick fram att varje hb bet 1 kr i Ulricehamn Viljan var inte stor
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.580
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Visserligen har jag aldrig varit där och kommer aldrig att åka dit men vänder mig mot den "friviliga" avgiften som är egentligen bindande så varför kalla den då "Frivilig" och vad får man för 100 kronor just där?
Man kan se det som att det är frivilligt att parkera men om man gör det kostar det kr. 100,- för att få stå där. :)
 

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Vi som rullar måste ju handla mat mm - så det lokala näringslivet får högre omsättning och därmed ökar eller bibehålles arbetstillfällen.

Så man kan ju även se det som att kommunen inte behöver få arbetslösa som kanske behöver ekonomisk hjälp av kommunen.

Jag är för fricamping och lägger hellre mina pengar på ett restaurangbesök eller kondis.

Alla kommuner tjänar på en positiv syn på oss turister. Vi betalar skatt i en kommun och spenderar det som är kvar i andra kommuner.

Inrätta gratis p - platser som är tio meter långa och minst tre meter breda.

Jag har personligen försökt att få politiker och tjänstemän i min dåvarande kommun Tyresö att inrätta några p- platser men förgäves.
 

Roysan

HBK Medlem
Inlägg
473
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
35986
Medlemskap
2024
Tnx info om utsikten, ett fint ställe.
För många år sen, kanske 4 år, var vi där.
En jättelång husbil hade ställt sig på längden utmed parkeringen och tog därmed upp minst fyra j kanske fem parkeringar för normalstora bilar.
En sådan förväntar sig nog att få en tom ruta framför så att han kan ta sig ut.
Klart det ät trevligt med utsikt i alla sidofönster utöver Vänern.
Men vi andra då?
Ja då får väl de med långa husbilar som ställer sig över 5 rutor få betala därefter då?

Roysan
 
Toppen