• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Startmotorn slutade spinna imorse - vad kan problemet vara?

Jonathanhusbil

HBK Intresserad
Inlägg
166
Kommun
Haninge
Hej,

Imorse vid 11-14 minusgrader utan motorvärmare så försökte jag starta min Fiat Ducato husbil med dieselmotor.

Jag lät stiften glöda 2 ggr och startade, startmotorn gick igång men slocknade / spann bara efter ett par sekunder och bilen startade inte. Prövade igen med samma resultat.

Den tredje gången så glödde jag också stiften 2 ggr men väntade på att ett mycket vagt ljud skulle försvinna (lät som bränslepumpen men hörs ej på videon) och då tycker jag motorn startade hyggligt för att vara så pass kallt ute.

Problemet jag undrar över är alltså varför startmotorn gav upp dom 2 första gångerna, ganska snabbt? Kan det vara p.g.a batteriet är svagt vid sådan kyla helt enkelt? Märkligt dock att det gick igång på tredje försöket då. Eller kan det vara problem med nyckeln, har nyligen fått gjort en extranyckel och omprogramerat samtliga nycklar men har varit en massa strul med det.

Jag länkar till en video får se om det fungerar. video-1613369281.mp4

Med Vänliga Hälsningar
Jonathan
 
Senast ändrad:

KettoAvila

HBK Medlem
Inlägg
137
Kommun
Haninge
HBK-Nr
15460
Medlemskap
2024
Jag är INGEN expert men hade liknande problem med min "nya" husbil (2008 års modell) som lyder av läckage i motorrummet. (finns ganska mycket info om det här på forumet)
Min startmotor hade rostat fast inuti och fick bytas ut. Kolla de bifogade bilderna. Så där såg det ut.
Så om du inte har problem med batteri så är det dags även för dig att byta startmotor. Jag hade så klart testat med ny batteri innan jag upptäckte att startmotorn var felet.
Vill du ha hjälp av samma firma som hjälpte mig så kan du höra av dig. De finns i Jordbro Industriområde bakom Coca-Cola
 

Bilagor

  • IMG_5716.JPG
    IMG_5716.JPG
    83,3 KB · Visningar: 25
  • IMG_5717.JPG
    IMG_5717.JPG
    132,5 KB · Visningar: 27
  • IMG_5718.JPG
    IMG_5718.JPG
    39 KB · Visningar: 27

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.390
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Har du kollat att anslutningarna är okej mot batteriet.
Det är en del som har haft problem med brända kontakter.
Säkringshållare som är mer eller mindre inbyggda i anslutningen( kabelskon) till batteriet.
 
Toppen