• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Startmotorn slutade spinna imorse - vad kan problemet vara?

Jonathanhusbil

HBK Intresserad
Inlägg
166
Kommun
Haninge
Hej,

Imorse vid 11-14 minusgrader utan motorvärmare så försökte jag starta min Fiat Ducato husbil med dieselmotor.

Jag lät stiften glöda 2 ggr och startade, startmotorn gick igång men slocknade / spann bara efter ett par sekunder och bilen startade inte. Prövade igen med samma resultat.

Den tredje gången så glödde jag också stiften 2 ggr men väntade på att ett mycket vagt ljud skulle försvinna (lät som bränslepumpen men hörs ej på videon) och då tycker jag motorn startade hyggligt för att vara så pass kallt ute.

Problemet jag undrar över är alltså varför startmotorn gav upp dom 2 första gångerna, ganska snabbt? Kan det vara p.g.a batteriet är svagt vid sådan kyla helt enkelt? Märkligt dock att det gick igång på tredje försöket då. Eller kan det vara problem med nyckeln, har nyligen fått gjort en extranyckel och omprogramerat samtliga nycklar men har varit en massa strul med det.

Jag länkar till en video får se om det fungerar. video-1613369281.mp4

Med Vänliga Hälsningar
Jonathan
 
Senast ändrad:

Lasse R

HBK Medlem
Inlägg
71
Kommun
Gävle
HBK-Nr
2888
Medlemskap
2024
Det låter som att bilen inte går på alla cylindrar kan vara glödstift som inte fungerar som de ska.
Sätt bilen på motorvärmare så försvinner nog detta har hört detta på bilar utan motorvärmare i fjällen då vi varit där.
De låter som en stenkross vid uppstart kan inte vara nyttigt för motorn.
Har du en värmeväxlare så starta värmen i bilen så värmer den motorn låt den gå en halvtimme och prova sedan att starta för att se vad som händer.
 

Jonathanhusbil

HBK Intresserad
Inlägg
166
Kommun
Haninge
Det låter som att bilen inte går på alla cylindrar kan vara glödstift som inte fungerar som de ska.
Sätt bilen på motorvärmare så försvinner nog detta har hört detta på bilar utan motorvärmare i fjällen då vi varit där.
De låter som en stenkross vid uppstart kan inte vara nyttigt för motorn.
Har du en värmeväxlare så starta värmen i bilen så värmer den motorn låt den gå en halvtimme och prova sedan att starta för att se vad som händer.
Hej,

Tack för svar.

Jasså. Kan det inte bara vara batteriet då? Eller att jag inte väntade tills det vaga ljudet för reläet för bränslepumpen inte gått klart? I videon lät det lite märkligt efter bilen startat men i verkligheten så låter det ganska jämt och bra för att vara en kall motor så det är mest det andra jag undrar över.

Det kan iofs vara möjligt att den startar på 3 cylindrar istället för 4 i någon millisekund, den gjorde det förut men nu så har glödstift & map-sensor bytts ut och kallstart är mycket bättre. Dieselspridarna är eventuellt inte i toppskick dock, får he i lite mer spridarrengöring i tanken och testa / byta de spridare som behövs framöver.


Men, det jag undrar över främst är varför startmotorn de två första gångerna gick igång men avbröts efter några få sekunder men att den tredje gången så fortsatt startmotorn längre och bilen startade? Kan detta vara p.g.a batteri eller är det någonting med startmotorn undrar jag då.
 
Senast ändrad:

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Trinn 1 lad batteriet fullt. Fungerer det da så var det enkelt. Et litt svakt batteri når det er kalt kan gi de problemene du beskriver.

De andre årsakene som er nevnt i tråden er alle blandt en noe lengre liste over problemer med samme sympton.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Startmotorn verkade ju gå som den skulle när den snurrade. Själva startmotorn behöver inte vara felaktig,. Solenoiden däremot som sitter monterad på startmotorn, Där kan kontaktbläcken vara brännskadade eller så är det helt enkelt så att kablarna har dålig kontakt. Solenoiden finns att köpa separat.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Ifall du vill få batteriet fulladdat i denna kyla, så försök att få in det i värmen, med eller utan husbil, eller ladda det med en laddare som har vinterläge :)
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej, om man vrider upp volymen massor så hör man det svagt surrande ljudet även innan de första startförsöken. Säkert bränslepumpen som slår till i ca. fyra/fem sekunder för att bygga upp ev. tappat tryck, så den funktionen är säkert ok.
Lite beroende på konstruktion på startmotor/bendixdrev så uppför de sig lite olika när en bilmotor startar, och håller med Wizard att bilmotorn tänder troligen bara till lite på någon cylinder och slår nog i det här fallet in bendixdrevet i viloläge men startmotorn fortsätter att snurra runt fritt tills du släpper nyckeln, för du skriver ju att den bara spann runt fritt efter några sekunder. Gjorde den då det ända tills du släppte tillbaka nyckeln från startläge.... eller?? Lite svårt att avgöra på filmen.
Om bara motorn tänder så mycket att den går igång i stället för att hacka till så är troligen "felet" borta.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

Jonathanhusbil

HBK Intresserad
Inlägg
166
Kommun
Haninge
Hej, om man vrider upp volymen massor så hör man det svagt surrande ljudet även innan de första startförsöken. Säkert bränslepumpen som slår till i ca. fyra/fem sekunder för att bygga upp ev. tappat tryck, så den funktionen är säkert ok.
Lite beroende på konstruktion på startmotor/bendixdrev så uppför de sig lite olika när en bilmotor startar, och håller med Wizard att bilmotorn tänder troligen bara till lite på någon cylinder och slår nog i det här fallet in bendixdrevet i viloläge men startmotorn fortsätter att snurra runt fritt tills du släpper nyckeln, för du skriver ju att den bara spann runt fritt efter några sekunder. Gjorde den då det ända tills du släppte tillbaka nyckeln från startläge.... eller?? Lite svårt att avgöra på filmen.
Om bara motorn tänder så mycket att den går igång i stället för att hacka till så är troligen "felet" borta.

M.v.h. JANKRO.
Hej,

Tack för svar.

Ja precis, jag får släppa tillbaka nyckeln och starta igen. Det där bendixdrevet verkar ju vara en eventuell orsak.

Jag bör tillägga att detta problem startade, även vid varm motor, när jag var och fick en ny bilnyckel programmerad. Billarmet togs även bort och sattes dit igen då det har strulat och i den processen så jobbade startmotorn mycket när dom testade sig fram.

Så att det jag menar på är att startmotorn kördes ganska mycket under ungefär samma period som de höll på med nycklar & alarm. Det är möjligt att bendixdrevet eller annat då har slitits ut.

En annan orsak som jag funderar på om det kan vara (?) är billarmet. Billarmet har ibland gått utav sig självt, startat blinkers när dörrarna är öppna, och är definitivt kopplad av någon som dragit kablar fel och hejvilt. Nu så har jag dragit ur säkringen från billarmet och öppnat dörrar med nyckeln istället, samt prövat starta flertalet gånger under dagen och då har bilen startat utan problem. Jag undrar ifall det finns en möjlighet att ett struligt samt dåligt ikopplat bilalarm ställer till det med signaler så pass att bilen beter sig som i videon? Eller kan ett defekt bilalarm och detta problem ej höra ihop? Jag får pröva imorgonbitti vid kallmotor igen med säkring för larmet borta. Annars så får jag lämna in bilen så att startmotor osv får kollas på.

Med Vänliga Hälsningar
Jonathan
 
F

F.d. 22252

Guest
Larm och startspärrar är väl inte till för att hålla tjuvar ute utan för att göda verkstäderna som ska mixtra med koder och liknande och apparater som vi inte kommer åt och skapa problem för ägarna.
 

Ulf & Marie

FD HBK Medlem
Inlägg
1.043
Kommun
Härryda
HBK-Nr
24973
Medlemskap
2022
Larm och startspärrar är väl inte till för att hålla tjuvar ute utan för att göda verkstäderna som ska mixtra med koder och liknande och apparater som vi inte kommer åt och skapa problem för ägarna.

Jag är nöjd med larm och startspärr.
Allt var inte bättre förr ;)


BEF53EA2-696B-431C-9CEB-F01746ECA01E.jpeg
 

Växjö Peter

FD HBK Medlem
Inlägg
398
Kommun
Växjö
HBK-Nr
25247
Medlemskap
2021
När bendixdrevets funktion börjar slutar fungera kan man utgå ifrån att koppar bussningarna i gavlarna också är slut och ankaret börjar klistra sig i magneterna och startmotorn går trögare o trögare, renovera startmotorn om du är händig eller byt ut, en tidsfråga innan den lägger av helt
Ungefär som när EN glödlampa pajar på bilen, kan man förvänta sig att fler kommer att behöva bytas.
 

Jonathanhusbil

HBK Intresserad
Inlägg
166
Kommun
Haninge
När bendixdrevets funktion börjar slutar fungera kan man utgå ifrån att koppar bussningarna i gavlarna också är slut och ankaret börjar klistra sig i magneterna och startmotorn går trögare o trögare, renovera startmotorn om du är händig eller byt ut, en tidsfråga innan den lägger av helt
Ungefär som när EN glödlampa pajar på bilen, kan man förvänta sig att fler kommer att behöva bytas.
Tack för tipset. Om det visar sig vara bendixdrevets funktion som krånglar så får jag se hur man kan renovera startmotorn eller kanske byta ut då.

Men,

En liten uppdatering är att bilen startade så här i morse video-1613461417.mp4

På förra videon så var det -11 i bilen, och i denna video -9 utan motorvärmare. Sedan jag tror ur säkringen till det struliga bilalarmet igår under dagen så har inte samma sak skett som i förra videon. Kanske bilalarmet gjorde så att startmotorn lade av efter ett par sek och det var det som skedde på förra videon? Det var ju inget kallstart problem egentligen då samma sak skedde när motorn är varm.

Men, det har försvunnit och kommit tillbaka förut detta problemet så att jag är inte övertygad alls om att det är larmet, men kanske kan det vara det. Får isåfall installera ett nytt alarm då jag vill ha ett alarm men får dra ut säkringen på det om det skulle orsaka samma problem. Får dock se, kanske visar sig vara startmotorn också men förhoppningsvis inte. OM det hade varit startmotorn, borde inte problemet te sig mer mönsterärt? Eller, d.v.s att nästan varje gång så blir det sådant problem? & Inte att jag tar bort bilalarmet och de nästa 25 gångerna jag startar så märker jag inte av problemet? Återstår dock att se som skrivet.

Med Vänliga Hälsningar
Jonathan
 

Max&Kerstin

HBK Medlem
Inlägg
183
Kommun
Umeå
HBK-Nr
160
Medlemskap
2024
Jag skulle nog låta en batteriverkstad (motsv) mäta hur mycket startkraft du har kvar i batteriet. Jag hade motsvarande problem med vår Ford Kuga , ville inte starta när det var riktigt kallt. Fick hjälp med att mäta upp batteriet hos Batterilagret. Det finns ett speciellt mått för just startkraft som på min bil skulle ligga på 800 "nånting" men var nu nere i 500 "nånting" och man rekommenderade att byta eller att göra en långtidrekonditionering.
Jag köpte ett nytt och skaffade en CETEC-MXS10-laddare som har ett rekonditioneringsprogram för framtida underhåll av batterier.
Vehere necesse est!
 

Jonathanhusbil

HBK Intresserad
Inlägg
166
Kommun
Haninge
Jag skulle nog låta en batteriverkstad (motsv) mäta hur mycket startkraft du har kvar i batteriet. Jag hade motsvarande problem med vår Ford Kuga , ville inte starta när det var riktigt kallt. Fick hjälp med att mäta upp batteriet hos Batterilagret. Det finns ett speciellt mått för just startkraft som på min bil skulle ligga på 800 "nånting" men var nu nere i 500 "nånting" och man rekommenderade att byta eller att göra en långtidrekonditionering.
Jag köpte ett nytt och skaffade en CETEC-MXS10-laddare som har ett rekonditioneringsprogram för framtida underhåll av batterier.
Vehere necesse est!

Tack för tipset.

Kommer nog byta framöver till ett batteri av bra kvalité. Nuvarande batteri är ca 1.5 år gammalt har jag förstått det som, köpte bilen nyligen.
 

surtecruisers

FD HBK Medlem
Inlägg
2.016
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
4687
Medlemskap
2022
hej ! jag vet inte om bilen stått ett längre tag men låter ju som den inte går på alla cylindrar ? när våran bil har stått länge brukar jag öpnna tanklocket och släppa ut trycket som har bildats där ! när det har pyst färdigt startar jag som vanligt och då brukar den gå på alla cylindrar annars har jag fått det problemet som du beskriver ! lycka till !
 
F

F.d. 22252

Guest
Har råkat ut för att det inte varit övertryck utan undertryck i tanken när man öppnat locket, på personbilen drar jag inte åt locket och mina problem med att den svarar dåligt på gasen ibland försvann. Har hört att det kan bli så illa att tanken trycks ihop så att den rymmer mindre och bensinmätaren visar fel. Kanske kan ett undertryck suga tillbaka bränslet om den står ett tag och då tar det en stund innan den startar om man är snabb med startnyckeln om det är en elektrisk pump. Brukar lyssna och vänta på att den ska stanna innan jag startar.
 
Toppen