Sv: Startmotor/ Termostat
tråkigt med startmotorn. Den skall fungera, i alla lägen. Värmen däremot är en svår sak. Jag har haft ett antal husbilar och samtliga har haft dålig värme. Årsmodellerna upp till 2002? kunde man fixa genom att byta termostat, originalet kunde vara 77 C, dvs termostatet är fullt öppen vid 77 C, börjar öppnas redan 10 C tidigare vid 67 C. Är det kallt ute, mer än - 10 C, då blir inte förarhytten tillräckligt varm utan använda all värme via "värmeknappen" . Bilar efter 2002 enligt min info går inte att byta termostat, eller termostatet är redan över 80 C, 85-86 C. Jag har hört också den förklaringen att moderna motorerna har blivit så effektiva, dvs. verkningsgaden på motorn är så hög att mycket mindre extra värme finns kvar. Jag har svårt att tro på verkninggraden, må det vara så att motorerna har blivit effektivare, men fortfarande går ca 60 % till bort, vart? Utan att ha tagit del av någon riktig experts tankar, kunskap, så kan det vara så att motorkonstruktionen förändrats, kylkanaler gjorts mycket större, för att samma motorer ska klara värmen i syd Europa, Afrika etc.
Nuvarande husbil Fiat chassit, motor 3,0 ger värme när jag belastar motorn, dvs kör 90-100 km/t. Stannar jag för fika, eller kör sakta 50-60 km/t, då kommer det mycket svalare luft, väldigt mycket svalare luft, och temperatur skillnad är stor. Åker jag ut, vet att det är kallt, då stänger jag delar på fronten, kartong, annat... för att motorn inte kyls så mycket.
vanliga personbilar, jag hade en VW diesel årsmodell 2000, aldrig problem med värmen, inte ens då när jag stannat.