• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Startmotor/ Termostat

Greger & Astrid

HBK Medlem
Inlägg
172
Kommun
Bjurholm
HBK-Nr
1123
Medlemskap
2024
Är det någon i klubben som har haft problem med startmotorn på Fiat Ducato 2,3 DTJ. På måndag morgon när jag skulle starta min bil som bara har gått 125 mil 8 grader kallt så gick startmotorn bara runt utan att greppa tag i start kransen. När jag efter flera försök fick den att slå i åkte jag 6 mil och tempen på motorn gick aldrig upp på normal. Bör man inte då byta både startmotor och termostat på garanti,

Greger Astrid
 
F

F.d. 4879

Guest
Sv: Startmotor/ Termostat

Att temperaturen inte går upp är nog rätt normalt då det är en modern diesel. Att startmotorn inte går in i startkransen är däremot inte normalt. Även om bilen är nästan ny så har den väl ett eller två år på nacken med byggtid mm. Det låter som att det kan vara smuts och rost på ankarets axel där bendixdrevet löper när det slår in i startkransen. Det bör räcka med att ta bort startmotorn och göra rent, smörja upp. Jag utgår från att du har ett friskt startbatteri?
 
F

F.d. 25038

Guest
Sv: Startmotor/ Termostat

Intressant med andra ord skulle de behövas en tillsatsvärmare för nordiskt
vinterklimat!

Häls Mikael o Carina
 
F

F.d. 4879

Guest
Sv: Startmotor/ Termostat

Ja det behövs. Många moderna bilar som Volvo V70, Citroen diesel mm har en extra värmare som startar automatiskt vid en viss temperatur när man startar motorn och slår av sig automatiskt också när man slår av motorn. Husbilarna är ju byggda på chassin som framförallt är gkorda för sydligare breddgrader så det är nog ingen som har tänkt på det, mer än Citroen.. Men dom är å andra sidan stora i Sverige idag och det är inte Fiat generellt sett på person och lastbilsidan.
 
Senast redigerad av en moderator:

Helena o Tom

HBK Medlem
Inlägg
321
Kommun
Finland
HBK-Nr
1052
Medlemskap
2024
Sv: Startmotor/ Termostat

Kylarskydd heter hjälpen ,ett måste till alla ducato om tempen sjunker under -5 grader ,motorn orkar hålla normal temperatur.Finna att köpa hos Fiat.Ett annat måste på alla Fiat Ducato är att tejpa igen lufthålen bak i dörren,man slipper besvärligt drag om fötterna.Startmotorn behöver ett nytt drev (bendixdrevet)!
Mvh Tom
 
F

F.d. 25038

Guest
Sv: Startmotor/ Termostat

Min farsa hade en gardin i kedja på sin gamla pv.
Verkar va tillbaka dit

Häls Mikael o Carina
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.605
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Startmotor/ Termostat

Hejsan, ett litet inlägg om startmotorn. En modern startmotor med bendixdrev startar inte och snurrar inte runt förrän drevet är inne i startkransen. Kontakten inne i seleoniden/magneten är konstuerad så. När startmotorn startar och snurrar fritt och inte drar runt motorn så är det bendixdrevet som inte låser utan slirar. Inne i bendixdrevet sitter det 4 till 10 fjäderbelastade rullar som funkar ungefär som en ljudlös spärrnyckel. De kan kärva i sitt fett när det är kallt, och börja funka efter några försök eller varmare väder. Jag själv har en NY startmotor i en äldre Fiat husbil och den bråkade på samma sätt. Det är knappast godtagbart att en så ny bil/startmotor skall börja bråka så snart och vid -8 grader, vad händer då om bilen står i två månader och det är -20 när man vill ha igång den. Problemet kan nog minska när startmotorn är mera använd och fettet flyttat på sig men det är ju en klen tröst nu. (Inlägget blev visst inte så litet.)

M.V.H. JANKRO
 
F

F.d. 25038

Guest
Sv: Startmotor/ Termostat

När slutade dom med fjäderbelastade bendixdrev ?
vi brukar ha problem med startmotorer på marina V8 men då snurrar bendixet
i "luften# tack vare fastrostat bendix o fjäderbelastad bendixgaffel såpass
spel i grejorna så att kontakten i solenoiden sluts ändå.

men oavsett fel e de kass när nya grejor inte funkar.:mcride:
 
Senast redigerad av en moderator:

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.605
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Startmotor/ Termostat

Hej Mikael o Carina, alla kan ju ha fel men jag ger mig inte helt i alla fall. Jag vet att det kan finnas spel i delarna så att det börjar snurra utan ingrepp, men det är svårt att ta med alla om och men när man skriver. Mitt antagande är basetat på tre stycken Fiat startmotorer som jag har stökat med, varav två var nästan nya utbytes, visserligen till äldre husbilar. Allt gled fint och lätt, när jag till slut bröt upp de ihopstansade bendixdreven så kunde man konstatera att fettet mer påminde om segt klister och fjädrarna till rullarna såg ut som sk.. Nytt mjukt fett uppsträckta fjädrar, ett skruvstycke och en hammare till att nita ihop skräpet med löste alla tre fallen.
Men som sagt vi är helt överens om att så nya grejer borde inte bråka, kan man tro att inte ens startmotorn är anpassad för svensk vinter.

M.mycket V.H. JANKRO
 
F

F.d. 25038

Guest
Sv: Startmotor/ Termostat

hej det var ingen pekpinne, inget snack om att bäda grejorna förekommer är faktiskt ett
ganska vanligt fel på sk fabriksrenoverade startar med slirande bendix

ha de Mikael o Carina
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.605
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Startmotor/ Termostat

Jag tog det inte som pekpinne, bara roligt att utveckla och förklara.
icon11.gif


JANKRO
 
F

F.d. 12736

Guest
Sv: Startmotor/ Termostat

tråkigt med startmotorn. Den skall fungera, i alla lägen. Värmen däremot är en svår sak. Jag har haft ett antal husbilar och samtliga har haft dålig värme. Årsmodellerna upp till 2002? kunde man fixa genom att byta termostat, originalet kunde vara 77 C, dvs termostatet är fullt öppen vid 77 C, börjar öppnas redan 10 C tidigare vid 67 C. Är det kallt ute, mer än - 10 C, då blir inte förarhytten tillräckligt varm utan använda all värme via "värmeknappen" . Bilar efter 2002 enligt min info går inte att byta termostat, eller termostatet är redan över 80 C, 85-86 C. Jag har hört också den förklaringen att moderna motorerna har blivit så effektiva, dvs. verkningsgaden på motorn är så hög att mycket mindre extra värme finns kvar. Jag har svårt att tro på verkninggraden, må det vara så att motorerna har blivit effektivare, men fortfarande går ca 60 % till bort, vart? Utan att ha tagit del av någon riktig experts tankar, kunskap, så kan det vara så att motorkonstruktionen förändrats, kylkanaler gjorts mycket större, för att samma motorer ska klara värmen i syd Europa, Afrika etc.
Nuvarande husbil Fiat chassit, motor 3,0 ger värme när jag belastar motorn, dvs kör 90-100 km/t. Stannar jag för fika, eller kör sakta 50-60 km/t, då kommer det mycket svalare luft, väldigt mycket svalare luft, och temperatur skillnad är stor. Åker jag ut, vet att det är kallt, då stänger jag delar på fronten, kartong, annat... för att motorn inte kyls så mycket.
vanliga personbilar, jag hade en VW diesel årsmodell 2000, aldrig problem med värmen, inte ens då när jag stannat.
 

EssoJ

HBK Medlem
Inlägg
781
Kommun
Laholm
HBK-Nr
69
Medlemskap
2024
Sv: Startmotor/ Termostat

Har sett någonstans att kylaren på Fiat Ducato är avsedd för att klara värmen runt Medelhavet och är två gånger för stor för norden förhållanden. Kan någon bekräfta eller är det fel? Om det stämmer borde det inte vara fel med en kylargardin eller motsvarande när det är kallt. Det gäller bara att inte glömma ta bort den till sommarens sydligs färder.

EssoJ
 
F

F.d. 25038

Guest
Sv: Startmotor/ Termostat

Fanns ju nåt för som kalldes kylarmaskering som man satt fast i grillen
(ej korv) med några klammer för å speeda upp värmen i motor å kupe

Häls Mikael o Carina
 
Toppen