• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller nu även för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Startbatteriet dras ut då bodelsbatteriet laddas under färd

Brynne

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
35337
Medlemskap
2026
Har en Carado A132 2021 (Fiatdelen är 2020) med EBL schaudt 31 och DC-DC Schaudt WA121545 installerad från fabrik. Har bytt från AGM till lithium batteri. Har ändrat EBLen till GEL och DC-DC till lithium. Andra inställningar är samma.
När jag kör och bodelsbatteriet inte har hunnit bli fulladdat innan jag stannar är startbatteriet tomt (klickar bara i relät när jag försöker starta). Men när jag fått igång bilen ock kör vidaare, kör några timmar efter att boddelsbatteriet är fullladdat så är startbatteriet laddat igen och inga problem att starta!
Det verkar som att när bodelsbatteriet behöver laddning under körning drar det ut startbatteriet?

Vad kan det vara för fel? Någon inställning jag missat?
Det finns 2 inställningar till på DC-DC som jag inte ändrat på generatortyp C1 och max laddning 45A. Några andra inställningsmöjligheter hittar jag inte

Hej, har samma som dig.EBL31, WA121545 och vid installationen bara ändrat till litium och dragit ur säkring för intern laddning ur ebl. Har ochså laddprofiel C1 och 45A. Kanske kolla wa121545 engång till om den nya inställning lagrads rätt.

Senast ändrad:
Detta kan hända när man har en EBL och har solceller som är kopplade direkt på startbatteriet.

När jag kör och bodelsbatteriet inte har hunnit bli fulladdat innan jag stannar är startbatteriet tomt (klickar bara i relät när jag försöker starta).
Är det rätt uppfattat att direkt när du stängt av bilen så räcker inte startbatteriet till för att starta igen.
Eller möjligen efter en längre stund när bilen stått kanske någon timme?

Det kan ju finnas ett flertal andra orsaker och "vägar" som strömmen kan gå, som ex. Gunnar's variant, men känner inte till Schaudt inställningar tyvärr, så bara en fundering......

Om första varianten gäller att bilen inte startar direkt efter att du stängt av den, så verkar det ju som att laddningen från generatorn är mindre än vad laddningen till bobatterierna är, så DC/DC snor ström även från startbatteriet, och det i sin tur inte laddas upp igen av generatorn förrän DC/DC slutat laddat bobatterierna, om man kör så länge.
Ligger ex. kylen om du kör den på 12V vid färd inkopplad på startbatteriet/gen. före DC/DC laddaren, för den vill ju troligen ha ca. 12Amp. också.

Om bilen måste stå en stund innan startbatteriet inte funkar längre att starta med så fortsätter ju troligen DC/DC laddningen av bobatterierna och kanske en spänningsnivå på startbatteriet där den stänger av laddningen ligger för högt, och tar då strömmen från startbatteriet tills det är nere för mycket. Det brukar gå att ändra på genom att sänka den nivån eller att i stället ställa in att DC/DC laddaren laddar och slutar ladda på en plussignal när bilen/generatorn är igång.

Bara fundering som sagt.

M.v.h. JANKRO.

Jag har tyvärr inget svar men är intresserad eftersom jag har en Carado plåtis med samma elektronik. Fortfarande AGM-batterier men ska kanske byta till LiFePo4 så småningom. Men jag vill gärna ha ett klargörande från @Brynne. Fungerade allt som det skulle innan du bytte batteri och ändrade inställningar?

Det stämmer, jag har också installerad en victron (230) laddare till lfp. Om det är nödvändig vid längare stop (till ex vinter) kan jag ladda startbatteri genom stänga av lfp med brytare och använda 20A säkring igen.

Svar på frågor och lite mer info.

Jag har en Victron solcellsregulator kopplad till EBLen, den laddar bara bodelsbatteriet

Det verkar som startbatteriet dras ut långsamt då jag kör och bodelsbatteriet laddas. Verkar som att jag måste köra minst ca 30min innan startbatteriet är så tomt att det inte går att starta.

Stop/start funktionen är fortfarande aktiv då startbatteriet är tomt! Denna funktion skall väll stängas av då batterispänningen är låg? Så bilen verkar inte fått någon signal på låg batterispänning.

Har även kört med avstängt bodelsbatteri, då laddar startbatteriet och inga problem att starta.

Så med fullt bodelsbatteri eller avstängt så fungerar laddningen.
Men då bodelsbatteriet behöver laddning under körning dras startbatteriet ut på ca 30min.

Om jag fortsätter köra ett par timmat till efter att bodelsbatteriet har blivit fullladdat har startbatteriet laddats upp igen och det går att starta

Vilket läge har du valt, 45A,55A,63A eller 70A?

Jag misstänker restriktioner mellan generator och startbatteri,
-känn efter varmgång i kabel/anslutningar där.
-Ställ ner till 45A på dc/dc-laddaren
-Mät sedan spänningen på startbatteriet med motorn igång.

Har du temp.mätaren ansluten/aktiv på din dc/dc-laddare?
Koppla isåfall ur den.

Testa med läge C3 eller C4 på din dc/dc-laddare, det är det "snällaste" läget för ditt startbatteri/generator.

Kolla även om dc/dc-laddaren har riktig D+ ansluten.
Har den simulerad D+ via tändningen så tömmer laddaren startbatteriet när du sätter på tändningen. Enkelt att kolla med en voltmeter på D+ ingången på dc/dc-laddaren med tändningen påslagen utan att starta motorn.

Senast ändrad:
Om det är möjligt och (då med en tångampermätare) som jag skrev om ovan och laddningen från generatorn.
När du är i läget att det troligen suger ur startbatteriet, kolla då om stora laddkabeln från generatorn till batteriet visar mindre laddning än vad laddningen till bobatterierna är från DC/DC laddaren, för då snor ju DC/DC resten av skillnaden från startbatteriet och om generatorn då inte kan eller blir lurad till att inte ladda tillräckligt.
Samt tänk då också på alternativet om kylskåpet är på och börjar dra ström när bilen är på, så beror det på var runt 12Amp. hämtas till det. Om den strömmen tas innan DC/DC laddaren från startbatteriet/generatorn så syns inte den förbrukningen och måste då läggas separat till laddningen av bobatterierna.
Så om kylskåpet är på, tvångkör det på gas eller stäng av det för test om du inte hittar var förbrukningen tas ut (om det nu är på?).

M.v.h. JANKRO.

Vilket läge har du valt, 45A,55A,63A eller 70A?

Jag misstänker restriktioner mellan generator och startbatteri,
Det kan vara ECU som är upphov till restriktionerna.
Kolla med en tångamperemeter och testa med att slå på en förbrukare som ECU känner av ex halvljus och se om laddströmmen påverkas.

Hälsningar
Peter

Lite mer svar
Jag har riktig D+.
Vet inte hur kylskåpets 12V är kopplat, men jag ser i batteriets BMS att laddströmmen in i batteriet minskar med ca 12A då kylskåpet går på 12V.
Tempgivaren är inkopplad I DC-DC, kan det orsaka mitt problem?
Håller nu på att ladda ur bodelsbatteriet så jag kan mäta vidare

Tempgivaren är oftast till för att kompensera med högre laddspänning i kyla, skall inte användas på Litiumbatteri.
Vilken ladd-algoritm har du valt C1-C4?
C1-C2 belastar startbatteriet hårt.

C1 det var så bilen levererades (med AGM)
Ok där har du troligtvis orsaken till att ditt startbatteri laddas ur så djupt vid färd, eftersom litiumbatterier tar emot mångfalt högre laddning jämfört med AGM, så töms ditt startbatteri snabbare än bilen hinner ladda det, varför startbatteriet inte laddas hårdare bör undersökas av duktig verkstad.
Börja med att välja C3 så kommer ditt startbatteri inte laddas ur så djupt.

Upplever du vid ändring till C3 att startbatteriet fortfarande inte håller laddning vid färd så testa med C4 då belastas inte startbatteriet vid spänning under 12,6V, försök även att få till en fullständig laddning av startbatteriet med en extern laddare i 8-12h, jag skulle även göra en hälsokontroll (SoH) av startbatteriet.

Jag har en Carado byggd okt 20. Original AGM batteri är kompletterat med ett likadant parallellkopplat. EBL31 och booster WA 121545. Alltså samma prylar som du. Inga ändringar gjorda som jag kan minnas. Jag har inga problem.
I boosterns manualen kan man läsa om en "Bypass" switch. På min står den i "Off" vilket också manualen säger att den ska göra med undantag för några situarioner. Om den felaktigt står i "On" laddar ett tomt bodelsbatteri ur startbatteriet. Jag bifogar utdrag från manualen nedan.
Kan det möjligtvis vara så att du kommit åt och ändrat till "On" på "Bypass"?
1766847541076.webp

Tillbaka
Toppen