• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller nu även för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Startbatteriet dras ut då bodelsbatteriet laddas under färd

Brynne

HBK Medlem
Inlägg
51
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
35337
Medlemskap
2026
Har en Carado A132 2021 (Fiatdelen är 2020) med EBL schaudt 31 och DC-DC Schaudt WA121545 installerad från fabrik. Har bytt från AGM till lithium batteri. Har ändrat EBLen till GEL och DC-DC till lithium. Andra inställningar är samma.
När jag kör och bodelsbatteriet inte har hunnit bli fulladdat innan jag stannar är startbatteriet tomt (klickar bara i relät när jag försöker starta). Men när jag fått igång bilen ock kör vidaare, kör några timmar efter att boddelsbatteriet är fullladdat så är startbatteriet laddat igen och inga problem att starta!
Det verkar som att när bodelsbatteriet behöver laddning under körning drar det ut startbatteriet?

Vad kan det vara för fel? Någon inställning jag missat?
Det finns 2 inställningar till på DC-DC som jag inte ändrat på generatortyp C1 och max laddning 45A. Några andra inställningsmöjligheter hittar jag inte
 
Hej, har samma som dig.EBL31, WA121545 och vid installationen bara ändrat till litium och dragit ur säkring för intern laddning ur ebl. Har ochså laddprofiel C1 och 45A. Kanske kolla wa121545 engång till om den nya inställning lagrads rätt.
 
Senast ändrad:
Detta kan hända när man har en EBL och har solceller som är kopplade direkt på startbatteriet.
 
När jag kör och bodelsbatteriet inte har hunnit bli fulladdat innan jag stannar är startbatteriet tomt (klickar bara i relät när jag försöker starta).
Är det rätt uppfattat att direkt när du stängt av bilen så räcker inte startbatteriet till för att starta igen.
Eller möjligen efter en längre stund när bilen stått kanske någon timme?

Det kan ju finnas ett flertal andra orsaker och "vägar" som strömmen kan gå, som ex. Gunnar's variant, men känner inte till Schaudt inställningar tyvärr, så bara en fundering......

Om första varianten gäller att bilen inte startar direkt efter att du stängt av den, så verkar det ju som att laddningen från generatorn är mindre än vad laddningen till bobatterierna är, så DC/DC snor ström även från startbatteriet, och det i sin tur inte laddas upp igen av generatorn förrän DC/DC slutat laddat bobatterierna, om man kör så länge.
Ligger ex. kylen om du kör den på 12V vid färd inkopplad på startbatteriet/gen. före DC/DC laddaren, för den vill ju troligen ha ca. 12Amp. också.

Om bilen måste stå en stund innan startbatteriet inte funkar längre att starta med så fortsätter ju troligen DC/DC laddningen av bobatterierna och kanske en spänningsnivå på startbatteriet där den stänger av laddningen ligger för högt, och tar då strömmen från startbatteriet tills det är nere för mycket. Det brukar gå att ändra på genom att sänka den nivån eller att i stället ställa in att DC/DC laddaren laddar och slutar ladda på en plussignal när bilen/generatorn är igång.

Bara fundering som sagt.

M.v.h. JANKRO.
 
Jag har tyvärr inget svar men är intresserad eftersom jag har en Carado plåtis med samma elektronik. Fortfarande AGM-batterier men ska kanske byta till LiFePo4 så småningom. Men jag vill gärna ha ett klargörande från @Brynne. Fungerade allt som det skulle innan du bytte batteri och ändrade inställningar?
 
Det stämmer, jag har också installerad en victron (230) laddare till lfp. Om det är nödvändig vid längare stop (till ex vinter) kan jag ladda startbatteri genom stänga av lfp med brytare och använda 20A säkring igen.
 
Tillbaka
Toppen