• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Startbatteri nollställning? Hymer

Nisse Johansson

HBK Medlem
Inlägg
8
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
34299
Medlemskap
2024
Hej.
Vet ngn hur man nollställer eller kalibrerar batteristatus på displayen. Har efter vinterförvaring lossat minuspoäng på batteriet och laddat. Efter detta så visar displayen 11,5 volt fast det inte är några problem att starta bilen.
Tips mottages tacksamt.
 

Bilagor

  • 20240510_171355.jpg
    20240510_171355.jpg
    2 MB · Visningar: 56

leja4

HBK Medlem
Inlägg
490
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
20540
Medlemskap
2025
Men det smartaste gällande blybatterier är att ha en permanent underhållsladdning, enligt mej, det gäller även att kolla upp så startbatteriet även får en uh-laddning av EBL, långt ifrån alla husbilar har den funktionen.
I blybatterier startar en sakta sulfatering/degradering så fort de slutar få laddning.

Ett annat sätt är väl annars att koppla ur och ta med sig batterierna hem för underhållsladdning då och då, för att förlänga livslängden.

Egentligen får man vara glad när bara säkringen smälter av, i mitt fall dog mitt EBL99 vid ett batteribyte.
Långt ifrån alla har tillgång till el under vinteruppehållet. Mitt batteri från 2019 är fortfarande vid god vigör tack vare urkoppling, därför tycker jag det är smart. Batterier som förvaras kallt och är fulladdade försämras inte nämnvärt under vinterförvaringen. Att ta hem mina tunga Concorde batterier över vintern och montera på våren är inte görligt och heller inte nödvändigt.
Var och en måste naturligtvis anpassa sina åtgärder efter givna förutsättningar.
BBa
 

Globetrotter

HBK Medlem
Inlägg
238
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
27312
Medlemskap
2024
Hej igen
Vill bara förtydliga mig hur felet uppstod. När jag skulle hämta ut husbilen efter vinterförvaring så startade den inte. Då tog jag startkablar och startade bilen. När jag sen kommer hem sätter jag batterierna på laddning med extern laddare då det står i instruktionsboken att husbilen laddare inte laddar start batterierna fullt ut.
Sagt och gjort så var batteriet fulladdat och bilen startar perfekt. När jag sen står i Tyskland (utan el) på morgonen så fick jag hicka och lilla paniken att bilen inte skulle starta. Men det gjorde den.
Därav min fråga på forumet.

Ha det bra på vägarna
Ok, det var ju bra det löste sig. Men jag förstår fortfarande inte riktigt men det behöver jag ju inte heller.;)
 

sandstroem

HBK Medlem
Inlägg
354
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12388
Medlemskap
2024
I Hymer sitter det 2 säkringar vid startbatteriet en 50A för laddning via EBL och en 20A för att driva kylskåpet också via EBL enligt manualen. Enligt min erfarenhet sker mätning av startbatteriet samt den lilla laddning som EBL ger också via denna krets och 20A säkringen.
Panelen kan inte visa mindre än 11,5V därför visar den det när kretsen är bruten 20A säkringen trasig eller om batterispänningen i verkligheten är ännu lägre. Så är det i vart fal i min Hymer och jag tror att denna funkar lika även om utseendet skiljer sig åt.
Detta är förklaringen till att den visar 11,5V men inte förklaringen till att säkringen har gått.
Jag har fått följande info om hur man bör gå till väga vid batteribyte (eller frånkoppling) från HOG i UK, jag brukar följa denna. Hoppas Engelska är ok.

--------
Hymer Battery(s) Change Procedure
Leisure battery(s)
Ehu off (landström, anslutningen till 230V)
12v off
Ebl off
20amp fuse by the engine battery, removed.
Solar panels, covered (not say remove a fuse).
Replace the battery(s)
Leave on ehu for 48 hours, van untouched if possible.

Engine battery
Ehu off
12v off
Ebl off
20 amp fuse by the engine battery removed.
Replace the battery.
---------
Det finns ju säkert en anledning till att 20A säkringen ska tas ur men vad fråmgår inte, kanske bara erfarenhet.


Hälsningar
Peter
 

Globetrotter

HBK Medlem
Inlägg
238
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
27312
Medlemskap
2024
I Hymer sitter det 2 säkringar vid startbatteriet en 50A för laddning via EBL och en 20A för att driva kylskåpet också via EBL enligt manualen. Enligt min erfarenhet sker mätning av startbatteriet samt den lilla laddning som EBL ger också via denna krets och 20A säkringen.
Panelen kan inte visa mindre än 11,5V därför visar den det när kretsen är bruten 20A säkringen trasig eller om batterispänningen i verkligheten är ännu lägre. Så är det i vart fal i min Hymer och jag tror att denna funkar lika även om utseendet skiljer sig åt.
Detta är förklaringen till att den visar 11,5V men inte förklaringen till att säkringen har gått.
Jag har fått följande info om hur man bör gå till väga vid batteribyte (eller frånkoppling) från HOG i UK, jag brukar följa denna. Hoppas Engelska är ok.

--------
Hymer Battery(s) Change Procedure
Leisure battery(s)
Ehu off (landström, anslutningen till 230V)
12v off
Ebl off
20amp fuse by the engine battery, removed.
Solar panels, covered (not say remove a fuse).
Replace the battery(s)
Leave on ehu for 48 hours, van untouched if possible.

Engine battery
Ehu off
12v off
Ebl off
20 amp fuse by the engine battery removed.
Replace the battery.
---------
Det finns ju säkert en anledning till att 20A säkringen ska tas ur men vad fråmgår inte, kanske bara erfarenhet.


Hälsningar
Peter

Ok, det var det jag var ute efter. Nu klarna det. :msn_thumbup:
 

Nisse Johansson

HBK Medlem
Inlägg
8
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
34299
Medlemskap
2024
I Hymer sitter det 2 säkringar vid startbatteriet en 50A för laddning via EBL och en 20A för att driva kylskåpet också via EBL enligt manualen. Enligt min erfarenhet sker mätning av startbatteriet samt den lilla laddning som EBL ger också via denna krets och 20A säkringen.
Panelen kan inte visa mindre än 11,5V därför visar den det när kretsen är bruten 20A säkringen trasig eller om batterispänningen i verkligheten är ännu lägre. Så är det i vart fal i min Hymer och jag tror att denna funkar lika även om utseendet skiljer sig åt.
Detta är förklaringen till att den visar 11,5V men inte förklaringen till att säkringen har gått.
Jag har fått följande info om hur man bör gå till väga vid batteribyte (eller frånkoppling) från HOG i UK, jag brukar följa denna. Hoppas Engelska är ok.

--------
Hymer Battery(s) Change Procedure
Leisure battery(s)
Ehu off (landström, anslutningen till 230V)
12v off
Ebl off
20amp fuse by the engine battery, removed.
Solar panels, covered (not say remove a fuse).
Replace the battery(s)
Leave on ehu for 48 hours, van untouched if possible.

Engine battery
Ehu off
12v off
Ebl off
20 amp fuse by the engine battery removed.
Replace the battery.
---------
Det finns ju säkert en anledning till att 20A säkringen ska tas ur men vad fråmgår inte, kanske bara erfarenhet.


Hälsningar
Peter
Helt kanon, det var ett bra svar.
Du verkar vara påläst.

Vet du om det är problem med Hymer hel int. att lacken ovan framrutan blir matt och till och med blåsor i lacken. Trodde att det var en gammal skada men min handlare påstår att det är ett problem på alla hel.int. husbilar. se foto.
 

Bilagor

  • 20240512_170036.jpg
    20240512_170036.jpg
    1,6 MB · Visningar: 29
  • 20240512_170028.jpg
    20240512_170028.jpg
    1,6 MB · Visningar: 29
  • 20240512_170022.jpg
    20240512_170022.jpg
    1,5 MB · Visningar: 29

sandstroem

HBK Medlem
Inlägg
354
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12388
Medlemskap
2024
Helt kanon, det var ett bra svar.
Du verkar vara påläst.

Vet du om det är problem med Hymer hel int. att lacken ovan framrutan blir matt och till och med blåsor i lacken. Trodde att det var en gammal skada men min handlare påstår att det är ett problem på alla hel.int. husbilar. se foto.
Tack.
Så illa har jag aldrig sett tidigare men att det blir matt är standard. Jag tror inte att din bil är lackerad från början, vita Hymer är normalt inte det utan det är Gelcote. Gelcoten kritar ur när solen ligger på men det finns bättre och sämre plastjobb och som gammal båtägare tycker jag definitivt inte att Hymers ligger i topp. Blåsor bildas också om fukt stängs inne i den underliggande Glasfibern som sedan vill ut när det blir varmt också det ett vanligt förekommande problem på båtar. (Är det större partier kallas det för böldpest)
Frågan är om din bil är lackad eller om det är Gelcote jag har svårt att se det på bilden men de grå partierna tyder kanske på grundfärg? En båt med denna typen av skador slipas ner till Glasfibern varefter man lägger en Epoxigrund innan man lägger en bra topplack, 2K billack funkar utmärkt. Jag ser att du bor på Tjörn så åk till något av båtvarven i närheten för bedömning, de om någon kan ju plast.
Hälsningar
Peter
 

Nisse Johansson

HBK Medlem
Inlägg
8
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
34299
Medlemskap
2024
Tack.
Så illa har jag aldrig sett tidigare men att det blir matt är standard. Jag tror inte att din bil är lackerad från början, vita Hymer är normalt inte det utan det är Gelcote. Gelcoten kritar ur när solen ligger på men det finns bättre och sämre plastjobb och som gammal båtägare tycker jag definitivt inte att Hymers ligger i topp. Blåsor bildas också om fukt stängs inne i den underliggande Glasfibern som sedan vill ut när det blir varmt också det ett vanligt förekommande problem på båtar. (Är det större partier kallas det för böldpest)
Frågan är om din bil är lackad eller om det är Gelcote jag har svårt att se det på bilden men de grå partierna tyder kanske på grundfärg? En båt med denna typen av skador slipas ner till Glasfibern varefter man lägger en Epoxigrund innan man lägger en bra topplack, 2K billack funkar utmärkt. Jag ser att du bor på Tjörn så åk till något av båtvarven i närheten för bedömning, de om någon kan ju plast.
Hälsningar
Peter
Jätte tack.
 
Toppen