• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Startbatteri 10V

Ulf & Marie

FD HBK Medlem
Inlägg
1.043
Kommun
Härryda
HBK-Nr
24973
Medlemskap
2022
Hej, en fråga om startbatteri.

Den 27 december körde vi 50 mil, sedan parkering utan landström.
Larmet drar 30mA
Idag 7 februari mäter startbatteriet 10V.
Klantigt...jag vet.
Finns det som standard något annat som drar på startbatteriet? stereons minnesbatteri.....? Annat?
Fiat Ducato 2,3 2018 och startbatteriet är från 2018.
Just nu pågår laddning med en CTEK, får se om batteriet går att rädda....
Hur märker jag om det inte går att rädda?
Med voltmeter eller på displayen på laddaren? Just nu kör den läge 3.

ps. Bodelsbatterierna låg på 12,8V:msn_thumbup:

9A532125-A133-4282-A795-AFD5F386AC56.png
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
3 år för ett batteri är väl kort tid men kanske inte så mycket att böla över. Inte värt att lägga för mycket tid på kan jag tycka. Dom som kör med startbatteri som är åtta nio år gamla och är stolta över det svårt att förstå. För att förr eller senare kan man bli ståendes på ett knasigt ställe. Biltema batteri
Våra bodelsbatterier, som får mycket kärlek, är i skrivande stund 13 år. Startbatteriet blev 9 år. Det bytte vi på en camping i Kroatien, inga problem. Det tog en kvart.
 

Ulf & Marie

FD HBK Medlem
Inlägg
1.043
Kommun
Härryda
HBK-Nr
24973
Medlemskap
2022
Ja jag säger inte emot att välvårdade batterier kan bli gamla. Frågan i tråden är om det relativt nya (2018) är kass. Nu har laddaren stått i läge 7 (se bild) sedan i natt. Får se om den hoppat upp till 8:an imorrn.
Men hatar att chansa och bli stående så det blir nog ett byte senare i veckan.

4CA2AC45-0249-440F-815A-81DA29F5FE32.png

Appropå batterier.... ;)

FC8134F6-01F1-4C6E-ACE2-ADDED139A0B7.jpeg
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Nu är det ju så att det är ytterst få här i klubben som ger sig på att byta ett startbatteri själv. I för hållande till vad husbilsägandet kostar så har jag svårt att förstå att man inte byter batteri på lagom intervall så man slipper bli ståendes på oönskad plats. Åka bärgningsbil eller få hjälp av någon att köra och köpa ett batteri i något land i Europa.
 

Ulf & Marie

FD HBK Medlem
Inlägg
1.043
Kommun
Härryda
HBK-Nr
24973
Medlemskap
2022
Nu har jag kopplat ifrån laddaren och startade bilen utan problem. Det var det positiva.

Det negativa var att voltmetern, efter 36h laddning, visade 11,7V innan start. Vilket om jag tyder det rätt är vilospänningen för ett urladdat batteri.
I och för sig direkt efter att laddaren kopplats bort.
Nåväl, nu belastade jag batteriet i alla fall och nu får det stå och vila över dagen ( -10C´) sedan så mäter jag igen ikväll för att se om det är någon skillnad och när batteriet fått vila. Intressant att se.
Men det blir ett batteribyte i alla fall. Och detta nya batteri ska bli ömt omvårdat ;-)
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Nu är det ju så att det är ytterst få här i klubben som ger sig på att byta ett startbatteri själv. I för hållande till vad husbilsägandet kostar så har jag svårt att förstå att man inte byter batteri på lagom intervall så man slipper bli ståendes på oönskad plats. Åka bärgningsbil eller få hjälp av någon att köra och köpa ett batteri i något land i Europa.
Om nu ett startbatteri kan vara mellan 1-10 år, med vilka intervaller ska man byta???
 

Zlatko Schneberger

FD HBK Medlem
Inlägg
2.373
Kommun
Motala
HBK-Nr
31119
Medlemskap
2022
Nu är det ju så att det är ytterst få här i klubben som ger sig på att byta ett startbatteri själv. I för hållande till vad husbilsägandet kostar så har jag svårt att förstå att man inte byter batteri på lagom intervall så man slipper bli ståendes på oönskad plats. Åka bärgningsbil eller få hjälp av någon att köra och köpa ett batteri i något land i Europa.
En fråga bara ?Varför gör man inte det ? Det är enkelt jobb som på min bil kan inte vara enklare . Tycker att det "lite"luxsit åka med bärgningsbilen ..
 

suned

HBK Medlem
Inlägg
347
Kommun
Falun
HBK-Nr
27248
Medlemskap
2024
hej , den som byter startbatteri på ett kvart på fiat dukato 92 årsmodell är j -duktig ,på inköpsställe för batteri är tiden satt 17 minuter ,då är inte demontering av det gamla inräknat ,det är mardröm att byta det är inga lätta saker vi talar om
 

Zlatko Schneberger

FD HBK Medlem
Inlägg
2.373
Kommun
Motala
HBK-Nr
31119
Medlemskap
2022
hej , den som byter startbatteri på ett kvart på fiat dukato 92 årsmodell är j -duktig ,på inköpsställe för batteri är tiden satt 17 minuter ,då är inte demontering av det gamla inräknat ,det är mardröm att byta det är inga lätta saker vi talar om
Min är från 88" och grabbens är 92" och det är inga svårigheter att tala om ..bara minus och plus pol och två skruvar som håller batteri på plats så några 17 minuter tvivlar jag på ..kanske med fika pausen :twitcy:
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
hej , den som byter startbatteri på ett kvart på fiat dukato 92 årsmodell är j -duktig ,på inköpsställe för batteri är tiden satt 17 minuter ,då är inte demontering av det gamla inräknat ,det är mardröm att byta det är inga lätta saker vi talar om
Nu har jag en Renault, halvintegrerad. Fordonsutbildad i Försvarsmakten. Byta batterier kan man göra i ett totalt mörker.
 

Västkustcamparen

HBK Medlem
Inlägg
1.133
Kommun
Ale
HBK-Nr
24499
Medlemskap
2024
Nu är det ju så att det är ytterst få här i klubben som ger sig på att byta ett startbatteri själv (.........)
Jag tror inte alls som du ("ytterst få"). Jag har själv bytt startbatteriet på många personbilar och även på min Fiat-husbil. Om man känner att man har kunskapen, eller kan fråga en kompis, eller här på forumet, så kan man väl försöka.

Att byta batteriet precis innan det "ger upp" verkar knepigt. Hur ska man veta det??

Editerat
 
Senast ändrad:

LennartA

HBK Medlem
Inlägg
337
Kommun
Varberg
HBK-Nr
23095
Medlemskap
2024
Nu är det ju så att det är ytterst få här i klubben som ger sig på att byta ett startbatteri själv. I för hållande till vad husbilsägandet kostar så har jag svårt att förstå att man inte byter batteri på lagom intervall så man slipper bli ståendes på oönskad plats. Åka bärgningsbil eller få hjälp av någon att köra och köpa ett batteri i något land i Europa.
Med ytterst få basala kunskaper och verktyg byter vem somm batteri, och byta batteri i intervall finns ytterst få som gör, tror jag, som man hör och upplevt så finns batteri som håller olika länge, tur/otur, slöseri med pengar och material, finns ju två orsaker till batteribyte, ett: batteriet tar slut av sig självt långsamt och man märker det och byter eller, två: det bara tar slut och man byter, dom flesta dör långsamt
Lennart
 

Zlatko Schneberger

FD HBK Medlem
Inlägg
2.373
Kommun
Motala
HBK-Nr
31119
Medlemskap
2022
Jag tror inte alls som du ("ytterst få"). Jag har själv bytt startbatteriet på många personbilar och även på min Fiat-husbil. Om man känner att man har kunskapen, eller kan fråga en kompis, eller här på forumet, så kan man väl försöka.

Att byta batteriet precis innan det "ger upp" verkar knepigt. Hur ska man veta det??

Editerat
Man byter när batteri har get upp ,egentligen inte ens det,som jag ...startar bilen med starthjälpen och ber till gudarna ,då tänker jag på min personbil och inte husbilen :twitcy:
 

surtecruisers

FD HBK Medlem
Inlägg
2.016
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
4687
Medlemskap
2022
dagens batterier har benägenheten att du inte vet från den ena dagen till den andra om det är på väg att ge upp ! rätt som det är så står du där med lång näsa ? förr så märkte man att batterierna blev sakta men säkert svagare speciellt vintertid och fick på så sett en indikation på att det var dåligt ! vad är det för fel med att förekomma hellre än förekommas ? kostar enl mig bara x-pengar men framför allt strul och det brukar alltid vara i ett sämre läge än det var från början ! men vi är alla olika och tänker olika och det är bra för ekonomin om inte annat !
 

Deblenh

HBK Medlem
Inlägg
313
Kommun
Linköping
HBK-Nr
25493
Medlemskap
2024
Skulle man kunna förutse batteriernas livslängd vore det en bra idé att regelmässigt byta med ett intervall. Skulle säkert finnas i servicemanualen i så fall. Men nu kan man ju inte det...
 
F

F.d. 22252

Guest
Idag när man har så mycket elektronik i bilarna finns ju redan data på det mesta som behövs för att indikera att batteriet börjar bli dåligt, skulle kunna dyka upp en lampa på panelen som blinkar. Bara några rader programkod så skulle det vara löst.
Den testaren kostade 200kr mindre i somras, är inte imponerad gillar de gamla värmeelementen bättre.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.861
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Idag när man har så mycket elektronik i bilarna finns ju redan data på det mesta som behövs för att indikera att batteriet börjar bli dåligt, skulle kunna dyka upp en lampa på panelen som blinkar. Bara några rader programkod så skulle det vara löst.

Min sambos förrförra tjänstebil en Volvo V70 D2 2014, i den gav batteriet upp första året, hon kör ca.5000mil om året.
Hon var till Bilia/Volvo och påtalade att batteriet inte orkade starta bilen längre.
De läste av felkoder, och det fanns inga, så de kunde inte hjälpa henne, annat än att erbjuda laddning :oops:
Sen kom Jul o Nyårshelgen, då lät vi batteriet frysa sönder hemma, sen första vardag så blev det bärgare till Bilia, då först fick hon ett nytt batteri monterat;)
 
Toppen