• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Startbatteri 10V

Ulf & Marie

FD HBK Medlem
Inlägg
1.043
Kommun
Härryda
HBK-Nr
24973
Medlemskap
2022
Hej, en fråga om startbatteri.

Den 27 december körde vi 50 mil, sedan parkering utan landström.
Larmet drar 30mA
Idag 7 februari mäter startbatteriet 10V.
Klantigt...jag vet.
Finns det som standard något annat som drar på startbatteriet? stereons minnesbatteri.....? Annat?
Fiat Ducato 2,3 2018 och startbatteriet är från 2018.
Just nu pågår laddning med en CTEK, får se om batteriet går att rädda....
Hur märker jag om det inte går att rädda?
Med voltmeter eller på displayen på laddaren? Just nu kör den läge 3.

ps. Bodelsbatterierna låg på 12,8V:msn_thumbup:

9A532125-A133-4282-A795-AFD5F386AC56.png
 
F

F.d. 22252

Guest
Det är skillnad på Äpplen och Päron.
DBT-4000 testar ju hela laddningskretsen det var så jag fick reda på att generatorn var kass inte samma instrument men i samma härad.
Biltemas instrument hade en bekant köpt i somras och testade mitt batteri som var nytt och det jag bytt bort och det nya var lite bättre men bägge godkända testade med en batteritestare analog typ värmekamin och fick samma resultat.
Ja bägge fungerade ju men de mäter ju bara batteriet inte resten av elsystemet, hade jag provat med det bra instrumentet hade jag inte köpt biltemas batteri till bilen utan bytt generatorn.
Misstänkte också att något drog ur batteriet men det är ju lätt att mäta bara att mäta vid avtagen polsko med multimeter sen kan man räkna på hur många ah/dygn som går åt. Motorn ska vara avstängd och man ska inte försöka starta medan man mäter för då får man kanhända köpa ny multimeter eller säkring.
Jag fick ju gratishjälp men annars tror jag man ska åka till en firma och låta mäta behöver knappast vara en husbilsfirma bara någon som kan med el tar ju bara ett par minuter och man kan ju få reda på pris på en gång.
0,03A gånger 24tim gånger 41 dygn ca 30ah förbrukning bara på larmet sen finns det nog annat som drar ur också plus självurladdning.
 
Senast redigerad av en moderator:

KarinoBengt

HBK Medlem
Inlägg
563
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
2025
Medlemskap
2025
Har samma problem med startbatteriet. Det var 7,9V ,då började jag ladda. Fick upp det till 11V, men sedan dalade det till 8,2V. Beställt nytt batteri på Mekster och väntar på det. Frågade husbilfirman om att plocka ur det gamla pga frysning. Inga problem att ta bort o vänta på det nya, var svaret. Laddar bodelsbatteriet med 220V kabel, det verkar ok.
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Har samma problem med startbatteriet. Det var 7,9V ,då började jag ladda. Fick upp det till 11V, men sedan dalade det till 8,2V. Beställt nytt batteri på Mekster och väntar på det. Frågade husbilfirman om att plocka ur det gamla pga frysning. Inga problem att ta bort o vänta på det nya, var svaret. Laddar bodelsbatteriet med 220V kabel, det verkar ok.
Glöm inte att isolera plusanslutningen på kabeln till startbatteriet bara, om du laddar med ombordladdaren. Trä på en handske t.ex.
 

Jolof

HBK Medlem
Inlägg
440
Kommun
Hedemora
HBK-Nr
11883
Medlemskap
2024
Ett fulladdat batteri fryser inte förrän vid -67° C. Ett urladdat batteri fryser redan vid -7° C. Urladdningar ändrar gradvis batteriets ”normala” funktion. Batteriet får svårt att bli fulladdat och kan inte behålla/lagra kapaciteten ( sulfatering av plattorna). Om batteriet får stå urladdat under en för lång tid växer kristallerna av blysulfat så mycket att det kan inträffa en sulfatering.
 

Ulf & Marie

FD HBK Medlem
Inlägg
1.043
Kommun
Härryda
HBK-Nr
24973
Medlemskap
2022
Tack för alla tips!

Det som oroar mig är risken för sönderfrysning då vi haft runt -16´C i några dagar.
Snackade med Fiat verkstaden och de trodde att batteriet tagit skada :confused: Men de vill ju förstås sälja nytt.
Nu har i alla fall CTEK-laddaren stått på i 18 timmar och har gått från "bulkladdning" till steg 7 "underhållsladdning".
Jag får väl prova att starta bilen ikväll. Men det lutar nog åt att jag byter batteri och bokför kostnaden på lärokontot, alternativt klant-kontot :eek:



IMG-0959.JPG
 

Västkustcamparen

HBK Medlem
Inlägg
1.137
Kommun
Ale
HBK-Nr
24499
Medlemskap
2024
Hej, en fråga om startbatteri.

Den 27 december körde vi 50 mil, sedan parkering utan landström.
Larmet drar 30mA
Idag 7 februari mäter startbatteriet 10V.
Klantigt...jag vet.
Finns det som standard något annat som drar på startbatteriet? stereons minnesbatteri.....? Annat?
Fiat Ducato 2,3 2018 och startbatteriet är från 2018.
Just nu pågår laddning med en CTEK, får se om batteriet går att rädda....
Hur märker jag om det inte går att rädda?
Med voltmeter eller på displayen på laddaren? Just nu kör den läge 3.

ps. Bodelsbatterierna låg på 12,8V:msn_thumbup:

Visa bilaga 205576
Det finns många system i moderna bilar som drar ström även om bilen är avstängd.
I min bil är den strömmen ca 150 mA (uppmätt).
Det blir ca 25 Ah/vecka (0.15 x 24 x 7).
Det är alltså hög tid att ladda batteriet efter 2 veckor om det är på 95 Ah.

Jag har, som du, en Ctek-laddare MXS 5.0 som är ansluten hela vintern. Den har ett läge för längre underhållsladdning som håller ca 12.8 - 13.0 V som är den bästa spänningen för batteriet i detta fall ( steg 8 i bilden i inlägg 13)
 
Senast ändrad:

stenö

HBK Medlem
Inlägg
137
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
17504
Medlemskap
2024
Jag tror inte att batteriet tar laddning om det har frusit. Måste då in i värmen för att tinas och sedan laddas. Behöver inta vara förstört. Drog för många år sedan ur ett batteri med en bensinvärmare. Fick starthjälp med startkablar och körde ca 300 km i stark kyla ca -20. Lämnade bilen ute över natten. Heldöd på morgonen. Startade med startkablar och åkte hem samma väg i samma kyla. Dagen efter, start med startkablar och till verkstad. In i värmen, tina upp batteriet, och sedan ladda. Efter detta fungerade batteriet i flera år.
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
3 år för ett batteri är väl kort tid men kanske inte så mycket att böla över. Inte värt att lägga för mycket tid på kan jag tycka. Dom som kör med startbatteri som är åtta nio år gamla och är stolta över det svårt att förstå. För att förr eller senare kan man bli ståendes på ett knasigt ställe. Biltema batteri
 
F

F.d. 22252

Guest
Frusen elektrolyt kan inte fungera, kan hända dagens batterier tål att frysa bättre annars brukar det bli mekaniska skador på plattorna när isen trycker sönder dom. Man kan ju göra ett test på kapaciteten och se hur det fungerar, finns ju en liten risk att det händer något i batteriet om det blir mycket vibrationer när man kör och det finns mekaniska skador.
När jag haft problem har jag ibland haft ett laddat batteri och startkablar med mej utifall.
 
Toppen