• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Elsystem Startar inte

Dan Österlund

HBK Medlem
Inlägg
55
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
22854
Medlemskap
2024
Hej, jag hämtade för 14 dagar sedan ut min Burstner Elegance 690 2005 från vinterförvaringen.
Alltid lite osäkert om motorn startar efter 6 månaders vila, med bortkopplad minuspol, men det gick bra.
Väl på sommarplatsen stod den i en vecka varpå jag åkte dit för att sätta i bodelsbatterierna.
När jag därefter slog på kontrollpanelen visade bodelsbatterierna 13 volt, men startbatteriet visade 4 volt.
Motorn gick förstås inte att starta och jag tog ur batteriet för att ladda det.
Var på Biltema, där jag köpt det ett par år tidigare, där testade och laddade man batteriet som verkar ok med grön indikatorljus.
Satte tillbaka batteriet i bilen och nu visade kontrollpanelen 13 volt, men motorn ville inte starta. Inga lampor tändes i instrumentpanelen, inte ens ett klick från startmotorn, helt dött men fortfarande 13 volt på kontrollpanelen för Reich.

Säkringar vid batteriet är ok och spänning kommer till e-kontrollboxen, en Reich 526-200011, s/n 21302.
Även här är säkringarna ok, liksom säkringar tv och th om instrumentpanelen.

Under främre passagerarstol finns en kraftig kabel, röd och svart (+/-) med kontakt, som jag inte vet vad den är till.
Möjligen för extra värmare eller för laddning av startbatteriet med separat laddare? Här mäter jag också 13 volt.
Foto nr 3 från vänster.
Jag tog bort panel så att jag kom åt att mäta vid startnyckeln men där fanns ingen spänning.

Så nu står jag här med pannan i djupa veck och undrar om det finns någon ”där ute” som kan tänkas ha några idéer om vad som kan vara fel.
Bakom panelen vid startnyckeln sitter ett relä(?) med artnummer 01336569080, vars funktion jag inte vet. En immobilizer/styrenhet?
Vet inte om bilen är utrustad med en sådan men vid Googlande på numret dyker ordet upp.
Bildelsbasen (LAGA) har sådana till ytterst varierande priser (200-2000 kr). 200 kr är det absolut värt OM felet kan ligga här.

Så vitt jag förstår så kommer, av någon orsak, ingen spänning till startnyckeln. Det skulle iofs kanske kunna bero på fel i immobilizern OM det är en sådan. Har även provat med reservnyckeln med samma resultat och saknar elschema över tändningssystem.

Vill höra här, innan jag beställer bärgning till verkstad. Jag vet att det finns mycket samlad kunskap i klubben…

Med vänlig förhoppning
Dan
 

Bilagor

  • 74EA5589-316D-4827-A0D3-063074D8F708.png
    74EA5589-316D-4827-A0D3-063074D8F708.png
    519,8 KB · Visningar: 29
  • 20E03355-3CC2-48E1-9622-B3E31B4D7C09.jpeg
    20E03355-3CC2-48E1-9622-B3E31B4D7C09.jpeg
    84,6 KB · Visningar: 29
  • 28C24825-519E-42DF-9D11-63626B2D3474.jpeg
    28C24825-519E-42DF-9D11-63626B2D3474.jpeg
    43,8 KB · Visningar: 25
  • 022C69A9-2105-400B-B7F1-DAB8C188C07C.jpeg
    022C69A9-2105-400B-B7F1-DAB8C188C07C.jpeg
    1,4 MB · Visningar: 27
Senast ändrad:

Dan Österlund

HBK Medlem
Inlägg
55
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
22854
Medlemskap
2024
Nej, lampor och det som skall gå igång på instrumentpanelen, när nyckeln vrids om till tändningsläget, är släckta hela tiden.
Ingen spänning finns i nyckelns kontakter och spänningen förblir 13 volt hela tiden.
Spänningen når inte fram dit.
Bodelsbatterierna har säkert inget med detta att göra.
Har nu tagit isär säkringsplattan vid pluspolen och rengjort och kollat upp de stora säkringarna där. En del rost och oxid.
Får se i morgon om det haft någon effekt. Skall även kolla jord-minusanslutningarna och använda ett av bodelsbatterierna i stället för startbatteriet (de är likadana) via startkablar, med batteriet stående på backen…
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
ett batteri som är så djupurladdat går inte att få igång igen byt det
Men Biltema bekräftar ju att batteriet är ok, jag förutsätter att de gjort ett belastningstest, annars går det inte bedöma ett bly/syra-batteri, eller?

Att det djupuraddats behöver inte betyda dödförklarad, jag djupurladdade ett Optima agm i min Camper en hel säsong ner till 5V varje gång då jag notoriskt glömde en pump igång, det batteriet hamnade senare som startbatteri i svärmors Golf, funkade bra i många år.
Ok, det är en viss kvalitetsskillnad på Optima/Biltema, eller kanske ljusår :rolleyes:
 

HVAC

HBK Intresserad
Inlägg
161
Kommun
Båstad
De testar säkert med ett modernt instrument som med pulsteknik mäter inre resistans. Om du mäter på batteripolerna på startbatteriet och vrider på nyckeln och ser om spänningen sjunker kraftigt så ser du om det är batteriet eller något på vägen. Jag fattar ännu inte det där med 13 V på någon panel. Är den kopplad till startbatteriet? I så fall är det väl inte batteriet om den inte går ner.
 

Dan Österlund

HBK Medlem
Inlägg
55
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
22854
Medlemskap
2024
Hej, jag hämtade för 14 dagar sedan ut min Burstner Elegance 690 2005 från vinterförvaringen.
Alltid lite osäkert om motorn startar efter 6 månaders vila, med bortkopplad minuspol, men det gick bra.
Väl på sommarplatsen stod den i en vecka varpå jag åkte dit för att sätta i bodelsbatterierna.
När jag därefter slog på kontrollpanelen visade bodelsbatterierna 13 volt, men startbatteriet visade 4 volt.
Motorn gick förstås inte att starta och jag tog ur batteriet för att ladda det.
Var på Biltema, där jag köpt det ett par år tidigare, där testade och laddade man batteriet som verkar ok med grön indikatorljus.
Satte tillbaka batteriet i bilen och nu visade kontrollpanelen 13 volt, men motorn ville inte starta. Inga lampor tändes i instrumentpanelen, inte ens ett klick från startmotorn, helt dött men fortfarande 13 volt på kontrollpanelen för Reich.

Säkringar vid batteriet är ok och spänning kommer till e-kontrollboxen, en Reich 526-200011, s/n 21302.
Även här är säkringarna ok, liksom säkringar tv och th om instrumentpanelen.

Under främre passagerarstol finns en kraftig kabel, röd och svart (+/-) med kontakt, som jag inte vet vad den är till.
Möjligen för extra värmare eller för laddning av startbatteriet med separat laddare? Här mäter jag också 13 volt.
Foto nr 3 från vänster.
Jag tog bort panel så att jag kom åt att mäta vid startnyckeln men där fanns ingen spänning.

Så nu står jag här med pannan i djupa veck och undrar om det finns någon ”där ute” som kan tänkas ha några idéer om vad som kan vara fel.
Bakom panelen vid startnyckeln sitter ett relä(?) med artnummer 01336569080, vars funktion jag inte vet. En immobilizer/styrenhet?
Vet inte om bilen är utrustad med en sådan men vid Googlande på numret dyker ordet upp.
Bildelsbasen (LAGA) har sådana till ytterst varierande priser (200-2000 kr). 200 kr är det absolut värt OM felet kan ligga här.

Så vitt jag förstår så kommer, av någon orsak, ingen spänning till startnyckeln. Det skulle iofs kanske kunna bero på fel i immobilizern OM det är en sådan. Har även provat med reservnyckeln med samma resultat och saknar elschema över tändningssystem.

Vill höra här, innan jag beställer bärgning till verkstad. Jag vet att det finns mycket samlad kunskap i klubben…

Med vänlig förhoppning
Dan
Har precis gett mig själv en uppskattad födelsedagspresent när jag nu fått igång motorn igen
Efter noggrann rengöring av alla kontaktytor på och omkring startbatteriet så fungerar allt igen. Vet ej exakt var det var men muttern till en av anslutningarna till 12 volten var rejält rostig och satt ordentligt fast. Ett par skvättar 556 och en del muskelkraft så lossade den.
Efter återmontering såg ja att klockan var igång på panrlen och när jag vred om nyckeln så startade motorn. 12,7 volt i avstängt läge och 14,1 v när motorn var igång. En härlig känsla när man inte riktigt trott att rengöring skulle hjälpa
Tack för alla svar.
Återstår att se om det håller i sig….
 

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
1.747
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Har precis gett mig själv en uppskattad födelsedagspresent när jag nu fått igång motorn igen
Efter noggrann rengöring av alla kontaktytor på och omkring startbatteriet så fungerar allt igen. Vet ej exakt var det var men muttern till en av anslutningarna till 12 volten var rejält rostig och satt ordentligt fast. Ett par skvättar 556 och en del muskelkraft så lossade den.
Efter återmontering såg ja att klockan var igång på panrlen och när jag vred om nyckeln så startade motorn. 12,7 volt i avstängt läge och 14,1 v när motorn var igång. En härlig känsla när man inte riktigt trott att rengöring skulle hjälpa
Tack för alla svar.
Återstår att se om det håller i sig….
Stort grattis till dig. Nu är det bara ut och njuta
 

Dan Österlund

HBK Medlem
Inlägg
55
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
22854
Medlemskap
2024
Men Biltema bekräftar ju att batteriet är ok, jag förutsätter att de gjort ett belastningstest, annars går det inte bedöma ett bly/syra-batteri, eller?

Att det djupuraddats behöver inte betyda dödförklarad, jag djupurladdade ett Optima agm i min Camper en hel säsong ner till 5V varje gång då jag notoriskt glömde en pump igång, det batteriet hamnade senare som startbatteri i svärmors Golf, funkade bra i många år.
Ok, det är en viss kvalitetsskillnad på Optima/Biltema, eller kanske ljusår :rolleyes:
Ja, batteriets testades och det finns en grön ok-lampa i batteriet som lös grönt.
Jag skiftade för säkerhets skull ändå startbatteriet mot ett av de båda bodens-batterierna (likadana) och med motorn igång så låg spänningen på 14,1 volt
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.365
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Ja, batteriets testades och det finns en grön ok-lampa i batteriet som lös grönt.
Jag skiftade för säkerhets skull ändå startbatteriet mot ett av de båda bodens-batterierna (likadana) och med motorn igång så låg spänningen på 14,1 volt
Den gröna indikeringen visar bara att en av cellerna håller spänningen. De andra kan i princip vara kaputt. Förr kunde man mäta syran i varje enskild cell.
 
Toppen