• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Startar inte

F

F.d. 59131

Guest
Jaha, tänkte förbereda husbilen inför morgondagens lilla tur, men tji fick jag. Helt dött!!!
Körde upp toyotan för att få batterihjälp men inte ens ett "klick" hördes.
Nu satt på en gammal batteriladdare och hoppas det hjälper att ladda.
Biltema stänger 15 så jag hinner inte köpa varken batteri eller starthjälp.

Stått orörd i flera veckor så jag får ju skylla mig själv men är ändå besviken att 95ah inte orkar härda ut bättre.
Gott nytt år(typ!)
 
Lösning
F
Tack för all hjälp!
Laddare på plats, poler rengjorda och insmorda. Dragit ledning under matta och kopplar in via smidig koppling när bilen ska stå en längre tid och då kopplar jag bara in el till bilen.
F

F.d. 59131

Guest
Grattis du kunde ju :bye:, så här på vintern och utan att veta hur mycket "underhållsström" till elektroniken som bilen drar så skulle nog jag och många andra föreslå en liten underhållsladdare som du kan ha inkopplad kanske hela tiden eller varje helg eller så.
Det kan faktiskt vara så att om du har 230V inkopplad till bilen. så bobatteriet laddas så kan det också vara så att det går lite laddning till bilens startbatteri.
Det finns tre varianter på konstruktion i elblocket på det med inkopplad 230V.
En del laddar aldrig startbatteriet.
En del laddar bobatteriet och skickar lite till startbatteriet.
En del underhållsladdar startbatteriet när laddningen till bobatteriet är klar.
Går ej att gissa utan brukar kunna gå att finna i någon handbok.
Men som sagt någon liten modern elektronisk underhållsladdare skulle nog vara det enklaste när bilen står still för länge mellan resorna.

M.v.h. JANKRO.
nu måste jag värma upp bilen eftersom frostvakten inte låser. Sen så...

Vilken laddare ska jag köpa?
/H
 

surtecruisers

FD HBK Medlem
Inlägg
2.016
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
4687
Medlemskap
2022
satsa några kr på en modern laddare med automatik så den sköter sig själv utan tillsyn finns några olika märken på marknaden ! kolla i båtbutiker osv nu brukar ha rea nu vid denna tiden ! du kan googla på forumet här på underhållsladdning så hittar du säkert det du söker ! lycka till !
 

ingbe

HBK Medlem
Inlägg
1.292
Kommun
Linköping
HBK-Nr
26160
Medlemskap
2024
Det finns tre varianter på konstruktion i elblocket på det med inkopplad 230V.
Om du tittar i den dokumentation du förhoppningsvis har, så hittar du vad elblocket i din bil heter och i bästa fall en uppgift om vilken av de tre varianterna som gäller. Om inte kan du få mer hjälp här från någon som vet mer om ditt elblock. Det är definitivt något man behöver ha koll på, batterier är dyra.
 

Rulleriet

HBK Medlem
Inlägg
647
Kommun
Åmål
HBK-Nr
25505
Medlemskap
2025
Jag har monterat en laddkabel med enkel indikator för att förenkla anslutning, och har en 10A Ctek laddare, finns även en 7A motsvarande.
Dessa laddare kan användas som strömförsörjning vid tex batterihaveri/byte, men klarar INTE att ladda Litiumbatteri korrekt.
Exempel på leverantör nedan,
men undersök kampanjer hos båttillbehörsbutiker mm. /GB


 

Västkustcamparen

HBK Medlem
Inlägg
1.137
Kommun
Ale
HBK-Nr
24499
Medlemskap
2024
nu måste jag värma upp bilen eftersom frostvakten inte låser. Sen så...

Vilken laddare ska jag köpa?
/H
Jag har en Ctek MXS 5.0 som kan vara påkopplad hela vintern.
Den har ett speciellt läge för långtidsunderhållsladdning som passar väldigt bra på vintern.
Den går över till detta läge efter 10 dygn och håller då spänningen runt 12.8 V genom pulsladdning.
Perfekt för batteriet
 

Rulleriet

HBK Medlem
Inlägg
647
Kommun
Åmål
HBK-Nr
25505
Medlemskap
2025
Hittade Ctek laddare och tillbehör med rabatt, gäller till 6 januari. /GB

 
F

F.d. 22252

Guest
De sk intelligenta laddarna fungerar bra när de är inkopplade är det ett batterie som varit urkopplat en lång tid så slår det oftast ifrån. Ska man få ingång det kan det gå med en gammal laddare utan elektronik börjar det ta ström då kan man fortsätta med en en intelligent laddare. men i regel är det nog kört.
 

sandstroem

HBK Medlem
Inlägg
336
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12388
Medlemskap
2024
De sk intelligenta laddarna fungerar bra när de är inkopplade är det ett batterie som varit urkopplat en lång tid så slår det oftast ifrån. Ska man få ingång det kan det gå med en gammal laddare utan elektronik börjar det ta ström då kan man fortsätta med en en intelligent laddare. men i regel är det nog kört.
Många nyare intelligenta laddare har ett supply läge, det funkar riktigt bra för att få igång laddningen på "stendöda" batterier.
Hälsningar
Peter
 
Toppen