• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Startar inte

F

F.d. 59131

Guest
Jaha, tänkte förbereda husbilen inför morgondagens lilla tur, men tji fick jag. Helt dött!!!
Körde upp toyotan för att få batterihjälp men inte ens ett "klick" hördes.
Nu satt på en gammal batteriladdare och hoppas det hjälper att ladda.
Biltema stänger 15 så jag hinner inte köpa varken batteri eller starthjälp.

Stått orörd i flera veckor så jag får ju skylla mig själv men är ändå besviken att 95ah inte orkar härda ut bättre.
Gott nytt år(typ!)
 
Lösning
F
Tack för all hjälp!
Laddare på plats, poler rengjorda och insmorda. Dragit ledning under matta och kopplar in via smidig koppling när bilen ska stå en längre tid och då kopplar jag bara in el till bilen.

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Vi kör inte varje dag, inte ens varje vecka, men vi har underhållsladdning på både husbilen och personbilen, alltid när de står stilla. Det finns förmycket elektronik i våra bilar som drar ström. Redan vid 50% börjar batterierna sufflera och det förkorta livslängden på batterierna. Våra bodelsbatterier är i skrivande stund 12,5 år gamla.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.581
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hejsan eftersom inte ens ett klick hördes med Toyotan tillkopplad .....
Om batteriet i husbilen är jättedåligt så kan man ev. få resultatet att allt verkar dött även med starthjälp inkopplat när bilen stått så länge.
Det finns ju även en möjlighet att du har en klassiker som dålig kontakt/jord eller liknande som har kommit fram nu med väderskiftningar m.m.
Du skrev att du kopplade på en gammal batteriladdare. Om den är nyare än en gammal plåtlåda så borde den ha gett någon info med dioder eller liknande om hur utsuget batteriet var när du kopplade in den.
Om batteriladdaren blir klar och nöjd med laddningen och bilen ändå inte startar så kan du ha kontakt/jord problem. börja i så fall med att kolla upp kabelskorna på batteripolerna som första felkälla.

(Du får se det som en patient som inte alls kan förklara med ord var den har ont, utan man får gå lite på känslan i stället :bye:. )

M.v.h. JANKRO.
 
F

F.d. 59131

Guest
Hejsan eftersom inte ens ett klick hördes med Toyotan tillkopplad .....
Om batteriet i husbilen är jättedåligt så kan man ev. få resultatet att allt verkar dött även med starthjälp inkopplat när bilen stått så länge.
Det finns ju även en möjlighet att du har en klassiker som dålig kontakt/jord eller liknande som har kommit fram nu med väderskiftningar m.m.
Du skrev att du kopplade på en gammal batteriladdare. Om den är nyare än en gammal plåtlåda så borde den ha gett någon info med dioder eller liknande om hur utsuget batteriet var när du kopplade in den.
Om batteriladdaren blir klar och nöjd med laddningen och bilen ändå inte startar så kan du ha kontakt/jord problem. börja i så fall med att kolla upp kabelskorna på batteripolerna som första felkälla.

(Du får se det som en patient som inte alls kan förklara med ord var den har ont, utan man får gå lite på känslan i stället :bye:. )

M.v.h. JANKRO.
Laddningsmätaren lade sig kring 4-5 ampere när jag kopplade in på batteriet och gick sedan ner till lite över 3. Den får väl vara på över natten tänker jag och sedan kopplar jag ur och testar om den startar. Om det inte funkar då så kollar jag poler, mäter lite med voltmätare och kontemplerar. Återkommer! Känner mig dock trygg med att denna "patient" kommer överleva :cool:
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.581
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Återkommer! Känner mig dock trygg med att denna "patient" kommer överleva :cool:
------------------------
Om vi fortsätter på temat så blir jag påmind om en kvinnlig bekant som mycket oroligt frågade mig när jag stog nerböjd i motorn på hennes heldöda bil/pärla.
"Tror du verkligen att det går att få liv i min lilla bil igen."
I det läget så kändes det skönt att med säkerhet men utan att ännu ha hittat felet kunna säga med tillförsikt.
"Ja det kan jag lova dig att det kommer att gå."

En död bil går alltid att få ordning på. Det beror bara hur många småtransplantationer man måste genomföra innan den vaknar.

M.v.h. JANKRO.
 
F

F.d. 59131

Guest
Sitter med mitt kaffe och våndas.... hatar när jag inte kan. Måtte den bara starta!
Annars får jag, borsta polerna, se att minuspolen har kontakt med chassi. Knacka på startmotorn. Plan 2 är att köpa nytt batteri när väl Biltema öppnar, sökte på mitt regnr och ett på 100ah poppade upp(måste väl kolla måtten så det får plats). Köpa starthjälp och hoppas det funkar. Plan 3 är att efter helgen ringa vår lokala bilmekaniker så får han ta över. Just nu är bilen billig om någon vill köpa.
 
Senast redigerad av en moderator:

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.581
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Grattis du kunde ju :bye:, så här på vintern och utan att veta hur mycket "underhållsström" till elektroniken som bilen drar så skulle nog jag och många andra föreslå en liten underhållsladdare som du kan ha inkopplad kanske hela tiden eller varje helg eller så.
Det kan faktiskt vara så att om du har 230V inkopplad till bilen. så bobatteriet laddas så kan det också vara så att det går lite laddning till bilens startbatteri.
Det finns tre varianter på konstruktion i elblocket på det med inkopplad 230V.
En del laddar aldrig startbatteriet.
En del laddar bobatteriet och skickar lite till startbatteriet.
En del underhållsladdar startbatteriet när laddningen till bobatteriet är klar.
Går ej att gissa utan brukar kunna gå att finna i någon handbok.
Men som sagt någon liten modern elektronisk underhållsladdare skulle nog vara det enklaste när bilen står still för länge mellan resorna.

M.v.h. JANKRO.
 
Toppen