• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Störst går först!

Defender130

HBK Medlem
Inlägg
441
Kommun
Falköping
HBK-Nr
12162
Medlemskap
2024
Om jag möter ett annat fordon på en smal väg där båda har lika företräde så stannar jag alltid. Om det mötande fordonet då kör på mig så är han orsak till krocken eftersom han kör på ett stillastående fordon.
Jodå, finns inget jag hatar mer än såna j..lar som stannar & förväntar sig att jag skall fixa mötet, speciellt när den som stannar kör småbil eller tom 4wd terrängliknande fordon & tyckte husbilen skall passera halvvägs ner i diket där han/hon står med 30-40cm kvar till sitt dike!!!
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Föraren i personbilen räknade förmodligen med att husbilen skulle hålla fullt till höger i mötet. Det ser ut att finnas 20 centimeter tillgodo där och 5-10 centimeter till åt höger hade nog räckt för att bilen skulle komma förbi.
Backspegeln brukar funka bra för att kolla hur nära räcken och annat man kör.
 

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.982
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Det finns inte 1 cm kvar, husbilen står helt mot räcket och andra sidan på husbilen är intryckt av personbilen. Det går inte att bara titta på framhjulet för bilen är bredare än så.

Ibland går inte hissen ända upp, i det här fallet var det bara olyckligt att just 2 sådana personer skulle mötas på en bro.
 

rohde71

FD HBK Medlem
Inlägg
10
Kommun
Ljusnarsberg
HBK-Nr
28778
Medlemskap
2022
Går man in på länken och läser/tittar igenom artikeln så ser man ett foto från andra hållet, där syns rätt tydligt att det är förhållandevis mycket över mellan husbil och räcke så hade husbilsägaren kollat i backspegeln och makat lite på sej hade det förmodligen gått bra. MEN det är lätt att vara efterklok med facit i hand. Finns ju inget som säger att inte husbilen redan stannat.
 
Toppen