• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Störst går först!

F

F.d. 58689

Guest
Man kan undra om eller vilka ev vägmärken som står före bron.
Verkar enl artikeln, som att husbilen var halvvägs över bron, när personbilen kom i hög fart. Oavsett vägmärken eller inte hade jag nog, som förare av personbilen, stannat och väntat på mötande trafik. Fast en del tänker ju bara att "här kommer jag"!!!
Man får väl se det hela som en riktig "norgehistoria"!!! ;) :wub:
 
F

F.d. 58689

Guest
Vägmärke med avsmalnande väg!! Ser inte ut som vägen är många dm bredare än bron!!! :)
Där är i alla fall inga vägräcken som "förhindrar" att man kilas fast, utan kan köra av vägen vid möte med "vettvillingar". Utom mellan muren och byggnaden!!
 
Senast redigerad av en moderator:

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Om jag möter ett annat fordon på en smal väg där båda har lika företräde så stannar jag alltid. Om det mötande fordonet då kör på mig så är han orsak till krocken eftersom han kör på ett stillastående fordon.

Ifall den mötande också stannar, vad gör man då, går och fixar kaffe (?)
Jag upplever att desto mindre bilar man möter, desto större plats behöver de.
Igår mötte vi en 24m tradare på en liiiten väg, vi båda stannade, och den blinkade mot oss, så vi körde, bakom ratten i det stora ekipaget sitter en liiiten tjej i 25års åldern, jag blev lite impad. Mötet gick bra :)
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Man kan ju undra om man delar ut körkort utan minsta kontroll. På bron ser man man både början och slutet. På den gröna ön så kan det vara långt mellan platserna man kan mötas på. Men det fungerar hur bra som helst. Det är mycket tack vare vänlighet från båda parter.
I smalaste laget 068.jpg
 

JanneB

HBK Medlem
Inlägg
1.380
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
20110
Medlemskap
2024
Om båda stannar bör ju den som har lättast att backa undan göra detta. Om båda har samma förutsättningar & den andre inte gör en ansats att backa så gör jag det.
Samma här. Jag gör, försöker åtminstone, på samma sätt som Bennsan beskriver.
Om man har otur och möter bil med en person bakom ratten som saknar omdöme, respekt, och framför allt fantasi (i den rätta bemärkelsen) så om man hinner... stanna (backa om det behövs och är möjlig) och låt den passera.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Samma här. Jag gör, försöker åtminstone, på samma sätt som Bennsan beskriver.
Om man har otur och möter bil med en person bakom ratten som saknar omdöme, respekt, och framför allt fantasi (i den rätta bemärkelsen) så om man hinner... stanna (backa om det behövs och är möjlig) och låt den passera.
Jag tänker också på en annan sak, nämligen droger & alkohol. Det är ju bara en bråkdel av alla som kör påverkade om man får tro dom som tror sig veta & mörkertalet är stort.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Någonstans har jag läst eller möjligen hört att på vägar i norska fjällvärlden är det den som är på väg ner som skall backa. Är det någon som vet om detta stämmer?
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Jag tänker också på en annan sak, nämligen droger & alkohol. Det är ju bara en bråkdel av alla som kör påverkade om man får tro dom som tror sig veta & mörkertalet är stort.

Enligt NTF kör i snitt 14400 förare onyktra dagligen i Sverige.

När jag bilade runt i Florida i mitten på 90-talet, påstod man där att var 3:e bil framfördes av en påverkad förare :(
 

JanneB

HBK Medlem
Inlägg
1.380
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
20110
Medlemskap
2024
Någonstans har jag läst eller möjligen hört att på vägar i norska fjällvärlden är det den som är på väg ner som skall backa. Är det någon som vet om detta stämmer?
Det stämmer, så är det regel i Alpen regionen länder. Jag vet inte om det är inskrivet i respektive länders nationella lagstiftning. Kanske i vissa länder behövs inte regleringar på en sådan detaljnivå...
 
Toppen