• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Stödhjul

F

F.d. 27838

Guest
Sv: Stödhjul

Hej!
Äger en Burstner 647 med långt överhäng. Eftersom jag tävlar på mc har jag mycket last och det medför ju att husbilen blir ner lastad. Men som en bonus på denna bil så satt det dragkrok monterad när jag köpte/importerade den och som en "skida" på svetsad under den. Har verkligen sparat bakpaneler/kjolar med denna "skida" vid ex vägbulor och färje på/av farter.
//Matte
 
F

F.d. 11203

Guest
Sv: Stödhjul

hej
stödben har jag hört talas om men stödhjul,man tror nästan att man driver med oss,är det framhjulsdriften som orsakar detta fenomen
mvh deicer
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Stödhjul

Egentlig kommer fenomenet støttehjul fra US RVs (amerikanske husbiler) mange av de har så lange overheng bak at de regelmessig tar nedpå bak når de skal kjøre inn og ut av bensinstajoner og parkeringsplasser. Alle disse bilene har bakhjulsdrift.
 
F

F.d. 3077

Guest
Sv: Stödhjul

Återigen husbilsbyggarnas fantastiska skapelser,
När det blev modärnt med långa överhäng med stora garage bak hade jag många diskusioner med försäljare och konstruktörer om dessa vansinniga konstruktioner,1,5-2 m, bakom bakhjulet lastar man ytterst lite,men detta begrep inte jag menade dom,för det var viktigare hur inredningen plaserades än axelavstånd och totallängd på bilarna.
Nu hör det till saken att jag har sysslat med tungtransporter i 40 år ,där ca, 95 % av dessa var med dispens,således uträknade med axeltryck,N-värde,totalvikt, överhängoch svepytor på långa transporter .
Axeltryck och N-värde hade husbilsgubbarna inte en susning om vad det var,eller inte brydde sej.

Således går det att montera luftfjädring så gör det,då är det lätt att höja baken vid kritiska lägen,(med en egen kompressor förståss).
Nu är det ju problem med en del Alko-chassier att eftermontera luft synd.

Vår bil satt problemet i fram med för korta fjädrar,men suveränt bra efter byte=,höjning.
Får vi nåhonsin uppleva en perfekt husbil????????
Mvh Bernt
 
F

F.d. 29787

Guest
Sv: Stödhjul

Jag hade samma problem på min bil där satt en dekorationsplåt mellan rambalkarna där bak, den satt en 4-5 cm under rambalken vilket betydde lägre frigång,denna plåt har jag moterat av och fick därmed det lilla extra som ibland behövs.

Mvh Rune.
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.265
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Stödhjul

På vår bil sitter det också en tvärgående plåt mellan ändarna på balkarna bak. Denna plåt sticker ner kanske 20mm under balkarna. Onödigt kan tyckas men det har visat sig vara mycket bra. När jag backade mot en svag uppförslutning och kom för nära blev det ett fruktansvärt liv baktill. Vid närmare kontroll hade det blivit ett ytterst litet skrapmärke på denna plåt men jag slapp skador på balkar eller bodelen vilket hade blivit fallet om jag fortsatt att backa en bit till.

Jag tror därför att denna plåt enbart är till för att tjäna som varningsanordning. En backkamera hade inte hjälpt här eftersom jag ändå inte hade kunnat se när den svaga släntningen skulle ta i bilen. Möjligen om det hade varit en kamera monterad under bilen och i lämplig vinkel.

Stödhjul hade kanske varit en annan variant men efer att ha läst om knäckta chassin mm så är nog denna plåt att föredra.
 
F

F.d. 55274

Guest
Sv: Stödhjul

Vi har samma bil H7910 har skrapat i plåten bak vid ett par till fällen nu har jag kapat
plåten 4,5 cm i över kant det blev både snyggare osh bätre. Hade Mollan
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Sv: Stödhjul

Körde 3 veckor på smala vägar i England i år helt klanderfritt, om det inte varit för sista dagen när vi skulle köra från campingen till tunneln. Körde fel och skulle bara backa runt en hörna och får ner vänster bakhjul i en håla (grusväg) så bilen drar i vänster förlängda rambalk. Och mossar då dekorationsplåten och dess infästning. Vid hemkomsten så var det bara att ta fram verktygen och laga och då monterade jag även sex gummi på balkarna. Efter denna händelse så har jag även ökat trycket i mina AL-KO dämpare så bakdelen är något högre.
 

Bilagor

  • Dekorationsplåt.jpg
    Dekorationsplåt.jpg
    3,2 MB · Visningar: 75

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Inlägg
5.677
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2024
Sv: Stödhjul

Var kan dessa gummin inköpas??????????????? Finns det hål redan eller måste det borras??????????
Hasse
 
Senast ändrad:

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Sv: Stödhjul

Jag vet inte hur din bil ser ut, men det är säkert inga problem att borra dessa hål och skruva ditt gummina. Försökte att tänka till på mitt inlägg 9 och döpte bilden, men det syns bara om man inte är inloggad. Jag har använt Biltema 63-107 30mm höga till det facila priset 22:90 stycket. Finns även 63-108 som är 60mm hög med större bult.
 
Toppen