• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Stödhjul

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Inlägg
5.677
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2024
Hej.
Har någon monterat stödhjul bak på husbilen?
Hur har ni gjort?(gärna bilder)Var köpte ni hjulen?
Vi skrapar i för ofta kan räcka med vägbula.
Vi har en Detleffs Esprit H7910.Alko chassi.
Tacksam för tips.:spinny:
 
Senast ändrad:

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.590
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Stödhjul

Jag hade tänkt sätta stödhjul under vår Frankia när den var ny, så jag tog kontakt med Al-Ko för att få råd.

De ansåg inte jag skulle sätta på några stödhjul. Detta för att chassit inte är byggt för att ta upp krafter underifrån. Mitt råd, tala i så fall först med Al-Ko innan du gör det.
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Stödhjul

Första frågan hur är bilen i våg när vägen är i våg ?
Ser bilen ut att vara nerlastad ?
Om inte så skulle jag nog nöja mej med att ta ett par 1cm tjocka skenor i plast/nylon och skruva fast på balken som tar i för då har man dels sparat balken och dess galvning samt skulle jag tro att ett hjul bygger så att det kommer ta i ännu mera .
Skenorna skulle jag göra utbytbara med ett par skruv typ M6 och dessa infästningar skall ju då inte vara på den punkten som det skrapar i .

Är bilen inte ivåg så skulle jag nog höja den lite i fjädringen i bak .
 
F

F.d. 7172

Guest
Sv: Stödhjul

Jag träffade en kille förra året som hade monterat stödhjul bak på sin husbil, han hade haft samma problem med att det tog i där bak, men det blev en dyr historia....han knäckte chassiet på bilen, den blev så krokig så att plåtskarvarna glipade och dom fick förutom en knäckt ram, vattenskador.
kolla riktigt noga vad tillverkaren tycker innan ni gör något.

//Charsten:santa-5-icon:
 
F

F.d. 8517

Guest
Sv: Stödhjul

Ok de va som jag misstänkte dom där alco gör för klena plåt chassie. Hag själv en Amerikansk husbil med ganska ångt överhäng, men de tar inte i. det är vanligt i USA att man monterar små hjul i bak dom använder kraftiga hjul som finns till industrivagnar. dom är svivlande oxo. kolla en tillbehörsfima. tx. dom kallas skidweel..
:santa1:
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Stödhjul

Idén med hjul och "glidskenan" är ju goda men efter att ha tänkt lite så kommer det ju ändå bli en brytning i chassiet för när det tar i där bak så kommer det ju bli att dom bakre hjulen kommer att bli avlastade och fjädern gå isär .
Skulle det bara ta i på ena sidan så är det ju en "katastrof" för chassiet för då blir det ju en snedbelastning på dom ländsgående balkarna och med stor risk som ovan skrev att väggarna tar stryk och det blir risk för att det går upp i tätningarna .

Jag tippar på om du höjer bilen 2 cm i bak så är du av med problemet men då är ju kanske att du får hissa bilen i fram lika mycket om du ställer dej på en parkering för natten (om bilen är "rak" nu ) .
 
F

F.d. 11346

Guest
Sv: Stödhjul

Luftbälgar kan det va nåt. Det finns en del att välja på, och med en liten kompressor kan du ändra höjden som du vill under färd.. Tex den här, titta längst ner på sidan. Chassidelar
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Sv: Stödhjul

Vårt chassi är inte så lågt men där är långt överhäng. Så jag har monterat 3 stycken gummi på varje förlängningsram mest för att inte förstöra plåtdelar och en dekor plåt längst bak. Bättre att skrapa sönder dessa gummin (lätta att byta) än att rikta järnbitar och plåtar.
 

Bilagor

  • Biltema 63-107.jpg
    Biltema 63-107.jpg
    13,7 KB · Visningar: 1.582

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Stödhjul

Hvis det er et ALKO chassi på bilen så er det relativt enkelt og ikke skrekkelig dyrt å bygge om bakakselen til luftfjæring, med nivåkontroll. Da kan en heve bakenden før en kjører over vanskelige punkter og en kan senke når en legger seg til for natten - mindre fjæring igjen i bilen.

Festene for luftfjæring er på plass på chassi fra ca. 2000. Ved montering av luftfjærer fjernes den ene staven i torsonsboksen, dette sammen med en liten kompressor og det blir en behaglig bil å kjøre.
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.657
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Stödhjul

Vad är det för skillnad om bakändan slår i utan förändring (=orginal), eller om den slår i med hjul/medar? I båda fallen borde det påverka chassit?
En modifiering ska nog kompletteras med fjädring i stil med Dethleffskvalite
 
F

F.d. 7172

Guest
Sv: Stödhjul

Om man monterar stödhjul eller skenor mm. så blir ju bilen ännu lägre i baken och det tar i hårdare.
Det bästa är nog att kunna höja chassiet med luftfjädring för att slippa slå i baken.
//Charsten
 

Kjell Anders

HBK Medlem
Inlägg
269
Kommun
Landskrona
HBK-Nr
23
Medlemskap
2025
Sv: Stödhjul

Hej.
Har någon monterat stödhjul bak på husbilen?
Hur har ni gjort?(gärna bilder)Var köpte ni hjulen?
Vi skrapar i för ofta kan räcka med vägbula.
Vi har en Detleffs Esprit H7910.Alko chassi.
Tacksam för tips.:spinny:

Allå vänner!

Det enklaste och förmodligen det billigaste är att montera en dragkrok eller någon form av glidsko så långt bak som möjligt. Vår dragkrok har vid några tillfällen tagit emot och skyddat bakre glasfiberkjol från skador.

Ha de B&K
 

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Inlägg
5.677
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2024
Sv: Stödhjul

Tack för alla svar. Det värmer att det finns så mycket kunskap på detta forum.
Ett förtydligande från mej.Det är inte ramen som släpar i,Det är en dekorationsplåt
som ser ut som en veckad kjol(fult).
När vi beställde bilen så beställde vi luftfjädring, men efter någon månad ringer
säljaren och meddelar att det inte går att montera luftfjädrinar på denna modell.
Dragkrok kanske är en bra ide.Kom med flera.Tack igen
HaDe Hasse
 

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Inlägg
5.677
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2024
Sv: Stödhjul

Bengt-Åke
Har ingen bild,Men det är en plåt som sitter mellan rambalkarna.
Dom detleffs med denna plåt och årsmodell är knöliga.
Har påtalat detta till säljaren.Som kontaktade dethleffs.Vi har årsmod 08 till
årsmod 09 har dom tagit bort ca 5 cm på höjden.Vilket jag tror räcker för
att slippa skrapa i vägbumpers.
Har idag gjort en reklamation på plåtenoch begärt att få en ny/09
Kommer med svar när jag fått svar från säljaren:swoon:
 
F

F.d. 55256

Guest
Sv: Stödhjul

Egentligen skulle jag inte skriva detta för det hör ju egentligen inte till tråden. Men vad glad man blir när man har en 6 meters bil utan nåt överhäng att tala om. Lätt att parkera i städer både stora och små. Inga bekymmer med gupp och smala kurviga vägar. Förlåt mej kunde bara inte låta bli. Med varmt deltagande.
Ove.G :snowman-3-icon::snowman-3-icon::snowman-3-icon::snowman-3-icon::snowman-3-icon:
 

Frankia

HBK vice ordförande
Inlägg
5.536
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
549
Medlemskap
2024
Sv: Stödhjul

Hej!

Vi hade en annan inte så rolig upplevelse i somras.

Var tvugna att ta HH-Ferries från Helsingborg till Helsingör då Scandlines hade stängt sin terminal på grund av något fel.
När vi kör av i Helsingör så tar buren med reservhjulet i och hakar av med resultat att reservhjulet lossnar och lägger sig mitt i vägen. Jäkligt populärt bland alla som vill av färjan snabbt. Har aldrig hänt på Scandlines där rampen man kör av på är i våg. På HH var rampen garanterat inte i våg.

Det vara bara att köra upp på trottoaren. Gå tillbaka och hämta reservhjulet, ta fram verktygen lägga sig under bilen och fixa dit hjulet igen. Tog kanske 10 minuter.

Så för min del Never HH-Ferries igen.
 

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Inlägg
5.677
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2024
Sv: Stödhjul

En rolig episod som är tänkvärd.
Vi åkte till nordiska träffen i Finland.
Åkte över Haparanda helt ok.
Tog små färjor över Åland hem.
Fint och spännande.
Vid en överfart gick det bra att köra på
men när vi skulle av på nästa holme så
sa jag åt killarna som jobbade där att
det här går inte.Vad gjorde dom,jo plockade
fram en massa plank.och vi kom av men båten
blev ca.20 min.sen:snow-icon:
 
Toppen