• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Stödben

Calle Bonath

FD HBK Medlem
Inlägg
3.568
Kommun
Mark
HBK-Nr
1259
Medlemskap
2023
Sv: Stödben

Hade en 12v skruvdragare där batteriet tog slut. Lödde i ett par sladdar som jag satte batteriklämmor i ändan av, och använder nu i bilen. 12v finns ju alltid där.
Calle
 

Micke & Lillian

HBK Medlem
Inlägg
429
Kommun
Eda
HBK-Nr
81
Medlemskap
2024
Sv: Stödben

En liten fundering.
Kör ni upp & ner stödbenen många gånger på en dag ?.
Är väl enkelt och veva för hand, billigare och slipper
maskiner som ska laddas. Eller är ni för lata.
 

paffw

HBK Medlem
Inlägg
899
Kommun
Finland
HBK-Nr
1977
Medlemskap
2025
Sv: Stödben

Nej Nordström
Åtminstone på vår bil behövs stödben, kom i går kväll till Vuokatti på kvällen -20 grader hade kört 300 km i snö fick skotta upp platsen vi skulle stå på ca 30 cm nysnö skulle veva ner stödben men de hade frusit fast och själv frös jag så mycket att jag inte kunde åtgärda problemet, men efter en kväll o natt samt morgom med två ungdomar på 14 år (kan inte förstå att man måste röra sig mycke) så fixade jag så att stödbenen gick att skruva ner.
Har inte haft behov av stödben framme men vår bil är väldigt mjuk bak
Ha de paffw 1977
Ps nu är det bara -13 grader har Ds
 

pannor

HBK Medlem
Inlägg
336
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
2799
Medlemskap
2024
Sv: Stödben

En liten fundering.
Kör ni upp & ner stödbenen många gånger på en dag ?.
Är väl enkelt och veva för hand, billigare och slipper
maskiner som ska laddas. Eller är ni för lata.
Hej
Helt sant,jag är för lat å vill spendera mer tid i soffan med en pilsner än slita ont med en vev
Smart dedär me kabel rätt in i tolvvoltan,fundera vidare på detta
 

V-backen

FD HBK Medlem
Inlägg
1.880
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
2987
Medlemskap
2021
Sv: Stödben

Hur har det gått med stödbenen under säsongen, har de behövts och i så fall vid vilka tillfällen. Hur har de elektriska saxdomkrafterna fungerat?
V-backen :wink:
 
F

F.d. 2577

Guest
Sv: Stödben

Hej V-backen, våra elelktriska saxdomkrafter har fungerat bra. Använder dem nästan vid varje uppställning. Eftersom de är lätta att använda och inte hissas ut så mycket. Använder ju även pallklotsar under för att fördela trycket mot marken. Bakom strandvallen i Holland, där bästen nästan vände bilen i sina stormbyar, var det tryggt att kunna "staga upp" fjädringen.
Leffe
 
F

F.d. 13313

Guest
Sv: Stödben

Vi har ett rejält överhäng men fick rekommendationen att inte sätta dit stödben, då vår modell inte är bygd för detta. De ska ha haft husbilar som "knäckts" oroväckande enkelt när man monterat dit stödben i efterhand. (Typ husvagnsstödben). På en tung husbil med långt överhäng blir det mycket kraft så jag tyckte det lät ganska rimligt..

Några tankar om detta?

/Johny
 
I

Iveco 35

Guest
Sv: Stödben

Om stödbenen monteras på ramen har jag svårt att tro att man kan knäcka något. I så fall måste det varit en felkonstruktion eller felmontering. Så tror jag. Olle.
 
F

F.d. 2577

Guest
Sv: Stödben

Jo det är klart, om man monterar domkrafterna längst bak utan infästning i ramen, kommer infästningsbultana att få en felaktig belastningskurva. Bodelen på vår bil är bultad med 4 st M12, troligen vagnsbult.
Om lyftkraften kommer fel och brickförstärkningen är för liten, kommer dessa att tränga genom genom "trossbotten".
De jag monterat sitter under ramen på samma ram som man lyfter bilen för hjulbyte,
se tidare inlägg med bilder.
Leffe
 
F

F.d. 50069

Guest
Sv: Stödben

Hej.
Jag brukar ibland nyttja bilens org. domkraft som ändå alltid är med!!
Nivå´n på bilen fixas med kilar och sedan sätter jag domkraften som ett extra litet stöd på lämplig central plats på ramen.
Ett par träklotsar medföljer i bilen som höjdfixare till domkraften vid behov:wink:!

Fast detta med eldomkrafterna blev jag imponerad av! Klok och simpel lösning utan alldeles för stora kostnader:D

Visst är det skoj att läsa om alla "Åsa-Nisse uppfinnare" i husbilsSverige?

SNYGGT!
tycker Anders:yes:
 
F

F.d. 29908

Guest
Sv: Stödben

Vi har en Adria på Fiatchassi med ca två meters överhäng. Som standard sitter ett par stödben monterade bak. Ett av de första sakerna efter leverans vara att montera bort dessa och därmed tjäna ca åtta kilo lastförmåga och några centimeter frigång. Saknar dem inte.

En annan aspekt på stödben är perkeringsreglerna. Risken är uppenbar att det kan betraktas som camping om stödbenen är nedfällda. Jag tror inte det finns några klara regler här och en tvist kan vara jobbig att föra mot ett parkeringsföretag. Vidare finns detta med hur fort man eventuellt behöver förflytta bilen vid exempelvis brand.
Men dom flesta ben till husbilar ska vara konstruerade så man inte behöver veva upp dom, dom fälls in om man kör med dom nervevade. Så ngt problem med att köra med dom nervevade ska inte existera.
 
F

F.d. 29775

Guest
Sv: Stödben

hejsan !
jag undrar om det är nödvändigt att ha stödben på husbilen? ( Ducato -97 Knaus 510 )
om det behövs ska man ha det både fram och bak?

var köper jag dessa, vad är priset? :confused:
Hej,

Kan rekommendere stödben - står ofta vid kusten och när det blåser så
er det som att ligga i en båt utan stödben.Veva ner stödbenen och det
bliver plötsligt mycket lugnare.

mvh
Mikael
 
Toppen