• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Stödben

F

F.d. 2577

Guest
Sv: Stödben

Hej Mikael & Carina, kul att ni gillade idén, dessvärre står bilen i en maskinhall 3-4 mil hemifrån. Men har för avsikt att titta till den nästa helg. Tar med kameran då och tar lite bilder. Återkommer med mer info.
Leffe
 
I

Iveco 35

Guest
Sv: Stödben

Leif. Lyfthöjden var väl bara ca. 25cm. vill jag minnas, har du klossar under, eller? Olle
 
F

F.d. 3088

Guest
Sv: Stödben

Hmm 25 cm, då reviderar jag min inställning i mitt tidigare inlägg, lyfter det 30 cm eller mera så är det godkänt.:cool:

Gurra
 
F

F.d. 2577

Guest
Sv: Stödben

Hej igen alla stödbensintresserade. Med i bilen har vi väl alla några nivåklotsar. Det har jag med, ibland behöver ett hjulpar eller hjulsida "lyftas" lite för att leva "bekvämt". Mina är c:a 40 x 20 x 5 cm lite snedsågade i ena änden och andra försedd med genomgående lyftögla av ett rep. För att spara vikt är de dessutom tvärborrade med 8, 9 hål på 25mm.
(reducerade vikten med 40%)

Senare har jag skaffat motsvarande i fast styrolit (fast isolerskiva) i samma mått. Beträffande lyfthöjen så är det ju så att om underlaget är stadigt så behöver man inte lyfta så högt, ju högre desto "svajigare" Det gäller ju att stabilicera bilen inte lyfta upp den.
Leffe
 
F

F.d. 53000

Guest
Sv: Stödben

Jag tycker det är alldeles utmärkt med stödben ,har man en äldre bil så är ju fjädrarna lite mjuka så när man stannar för tar natten och fäller ned benen så tycker jag att blir lugnare ,både när frugan lagar mat och när man går upp och slår in drill på natten:wideeyed:
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 25038

Guest
Sv: Stödben

Har för mej att denna iden var uppe tidigare och och då hade en fundering å klämma in dessa domkrafter mellan fjäder och ram men visste ej hur mycket själva däcket fjädrar men stummare och lättare å ställa bilen ivåg måste de ju bli eller!?
 
F

F.d. 52962

Guest
Sv: Stödben

Hej !!!

Jag håller med Knyttet, en fullvuxen man väger över 100 kg .

Då gungar det bra, dörren längst bak och inte alltid nykter!!

Tore
 

Polarissnö

HBK Medlem
Inlägg
62
Kommun
Tierp
HBK-Nr
487
Medlemskap
2024
Sv: Stödben

Även jag har saxdomkrafter elektriska. Har monterat dem på kraftiga vinkeljärn på sidan av rambalken så inte de hänger ned och hindrar i uppfällt läge. De påverkar alltså inte frigången vid körning. Sedan har jag tillverkat "pallbockar" av fyrkants aluminiumrör. Bocken är ca. 15 cm i fyrkant och 15 cm hög. Vikten är mycket lätt. Jag behöver då inte köra ned domkraften så långt innan den går mot bocken. Något underlägg måste man ju ändå ha så inte domkraften sjunker ner i marken.
Hasse
 
F

F.d. 2577

Guest
Sv: Stödben

Roligt att se att det finns andra som upptäckt de elektriska domkrafterna, på vår bil sitter de så att de inte syns från sidan i "uppfällt" läge. För att se dem måste man böja sig ner och titta under "kjolen". Någon vinter har de inte upplevt ännu, om man inte räknar en uppställd bil i en kall maskin-hall. Snö och vägsalt lär de nog inte utståför i de planer vi har. Materialet är någon sort av formpressad/gjuten aluminium som sedan lackerats.
Leffe
 
Senast redigerad av en moderator:

StJeP

HBK Medlem
Inlägg
810
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
590
Medlemskap
2024
Sv: Stödben

Leif Ny: det ska bli spännande att se hur det ser ut när du tagit några bilder, verkar riktigt bra/Staffan
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Stödben

Vilken typ-fabrikat av elektriska domkrafter använder ni? Orginalmonterade eller?
Var finns dessa att köpa?
Hälsningar Bror
 

Hans Danderyd

FD HBK Medlem
Inlägg
120
Kommun
Danderyd
HBK-Nr
3003
Medlemskap
2021
Sv: Stödben

Jag hade tidigare en Dethleffs I6501B och nu en Carthago I51. Hustrun tycker det blir gungigt när vi är uppställda utan bakre stödben. Själv har jag inga problem. Det är nog individuellt hur känslig man är. Beror väl på det som sitter i mellanörat.
Till många chassin är det enkelt att köpa och montera. Speciellt om man har ALKO. KAMA har för olika modeller i sin katalog. Rambalkarna är ofta förborrade.

Hälsningar
Hans
 

Bosse Marianne 2075

HBK Medlem
Inlägg
248
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
2075
Medlemskap
2024
Sv: Stödben

HEJ ALLA .På min bil satte jag på ALKO stödben. Förborrat å klart, fungerar jättebra för två tunga mäniskor. Om olyckan skulle vara framme ,att man glömmer att veva upp stödbena, Så händer det inget du kan backa och köra framåt dom går i friläge. Jag skadar inte ramen på bilen. Så jag är helnöjd,
 

pannor

HBK Medlem
Inlägg
336
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
2799
Medlemskap
2024
Sv: Stödben

Hej
Ytterligare ett tipps.Varför inte använda en vanlig skruv dragare til upp och nervevning av stödben.Går mycket snabbare än den elektriska domkraften(annars en välldigt bra och hyffsat bilig ide)Har själv brukat skruvdragare utan problem,laddas via 12 volt
 
F

F.d. 3297

Guest
Sv: Stödben

Dessutom så har du en, visserligen långsam, men dock borrmaskin till
fordonsegna verkstaden!
icon10.gif
 
Toppen