Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.
Tack för svaret!Varför skulle det inte vara det? Jag använder alltid stödbenen men ser till att lägga en bredare platta under varje ben ifall det är mjukt.
Jag undrar vad den formella beteckningen för detta fel var. Finns det verkligen lagstöd för detta?Även en bekant fick böter när han parkerat sin husbil på anvisad husbilsparkering i samband med evenemang i Båstad, när han använde stödbenen för att kylen skulle fungera.
Man (inkl jag) kan kanske tycka att "ställa upp" innebär något över längre tid. Men faktum är att Transportstyrelsen definierar parkering som uppställning.På vissa ställen står det ”förbud att ställa upp husvagn och husbil”.
Jag tolkar det som att stödben är den utlösande faktorn.
En variant kan ju vara att låta bli kilar, stödben och liknande när man är på platser som inte är avsedda för husbils-parkering-uppställning m.m.Man (inkl jag) kan kanske tycka att "ställa upp" innebär något över längre tid. Men faktum är att Transportstyrelsen definierar parkering som uppställning.
Vad är parkering?
Parkering är en uppställning av ett fordon med eller utan förare.
![]()
Stanna och parkera - Transportstyrelsen
Du vet nog vad det innebär att stanna eller att parkera. Här kan du få veta mer om vad som ingår i begreppen "stannande och parkering i trafiken".www.transportstyrelsen.se
Håller med! Finns stödben på våran lilla 6 metersbil men har aldrig vevat ner dom. En helt onödig detalj som bara kostar vikt. De flesta platser är ju såpass plana att kylen funkar utmärkt ändå.En variant kan ju vara att låta bli kilar, stödben och liknande när man är på platser som inte är avsedda för husbils-parkering-uppställning m.m.
Då behöver vi inte störa omgivningen ytterligare med våra påhitt, och möjligheten att "flyga under radarn" består och vi slipper ytterligare PB1/ husbil förbjuden skyltar som tar bort dessa möjligheter. Jag har f.ö. själv aldrig saknat stödben på husbilen, och förstår inte riktigt behovet?
Störst frihet för mej är nog att ha en relativt liten bil som kommer fram "överallt", köpa diesel för de 70' och utforska ännu flerInstämmer med Michael, mina E&P kommer också som näst bästa "investering" fast efter ett rejält Litiumbatteri som ger störst frihet för oss.
Om det är mej du syftar på så kan du knappast ha mera fel, på 17 år har vi stått på camping lika många gånger som du har fingrar på ena handen!Ids inte kommentera detta, någon har tydligen aldrig varit utanför en camping.
Vi har testat det "att komma fram överallt" i några år, Cheva pickup 4x4 med lågväxel och diffspärrar och en camper på flaket.Störst frihet för mej är nog att ha en relativt liten bil som kommer fram "överallt", köpa diesel för de 70' och utforska ännu fler
små charmiga vägar och lämpliga övernattningsplatser, sommar som vinter. Men alla är vi olika!![]()