• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Stödben vid fricamping

Labbe

HBK Medlem
Kommun
Växjö
HBK-Nr
43177
Medlemskap
2025
Varför skulle det inte vara det? Jag använder alltid stödbenen men ser till att lägga en bredare platta under varje ben ifall det är mjukt.
Tack för svaret!
Jag tänkte mer på att man ska undvika att veva ut markisen och ställa fram möbler när man fricampar, och att det gällde stödben också.

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2026
Jag har bekanta som blivit tillsagda och även fått böter i Portugal när man använt stödbenen vid parkering.
Även en bekant fick böter när han parkerat sin husbil på anvisad husbilsparkering i samband med evenemang i Båstad, när han använde stödbenen för att kylen skulle fungera. Detta för att parkeringen lutade rejält.
I dessa fallen ansågs användning av stödbenen som camping beteende och inte parkering.

Så det kan nog va upp till polisen i Portugal eller parkeringsvakten i Sverige.

Krister

Henrikss

HBK Medlem
Kommun
Hörby
HBK-Nr
43025
Medlemskap
2025
På vissa ställen står det ”förbud att ställa upp husvagn och husbil”.
Jag tolkar det som att stödben är den utlösande faktorn.

PL 8

HBK Medlem
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
31890
Medlemskap
2025
På vissa ställen står det ”förbud att ställa upp husvagn och husbil”.
Jag tolkar det som att stödben är den utlösande faktorn.
Man (inkl jag) kan kanske tycka att "ställa upp" innebär något över längre tid. Men faktum är att Transportstyrelsen definierar parkering som uppställning.

Vad är parkering?

Parkering är en uppställning av ett fordon med eller utan förare.

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Man (inkl jag) kan kanske tycka att "ställa upp" innebär något över längre tid. Men faktum är att Transportstyrelsen definierar parkering som uppställning.

Vad är parkering?

Parkering är en uppställning av ett fordon med eller utan förare.
En variant kan ju vara att låta bli kilar, stödben och liknande när man är på platser som inte är avsedda för husbils-parkering-uppställning m.m.
Då behöver vi inte störa omgivningen ytterligare med våra påhitt, och möjligheten att "flyga under radarn" består och vi slipper ytterligare PB1/ husbil förbjuden skyltar som tar bort dessa möjligheter. Jag har f.ö. själv aldrig saknat stödben på husbilen, och förstår inte riktigt behovet?

sandstroem

HBK Medlem
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12388
Medlemskap
2026
Jag använder alltid mina stödben om underlaget tillåter, även om jag bara parkerar bilen. Kan faktiskt inte förstå varför man inte bör göra det. De är ju bara till för att kylen ska funka ok och som exstra stöldskydd.
Hälsningar
Peter

HenkeAls

HBK Medlem
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
35376
Medlemskap
2025
En variant kan ju vara att låta bli kilar, stödben och liknande när man är på platser som inte är avsedda för husbils-parkering-uppställning m.m.
Då behöver vi inte störa omgivningen ytterligare med våra påhitt, och möjligheten att "flyga under radarn" består och vi slipper ytterligare PB1/ husbil förbjuden skyltar som tar bort dessa möjligheter. Jag har f.ö. själv aldrig saknat stödben på husbilen, och förstår inte riktigt behovet?
Håller med! Finns stödben på våran lilla 6 metersbil men har aldrig vevat ner dom. En helt onödig detalj som bara kostar vikt. De flesta platser är ju såpass plana att kylen funkar utmärkt ändå.

Bettan o Bertil

HBK Medlem
Kommun
Partille
HBK-Nr
8979
Medlemskap
2025
Det är väl bara att konstatera att vi har olika behov, vill man alltid stå i våg så är säkert stödben praktiskt, vi hade manuella på vår förra bil men använde dem aldrig. Våra klossar som vi har till nuvarande bil använder vi sällan, så länge vi inte ramlar ur sängen, vattnet rinner ur diskhon och kylskåpet fungerar så är allt frid o fröjd. Camping är vi bara på när vi är nere i Kroatien annars är det ställplatser av olika standard.

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2025
När vi köpte senaste husbilen (-08) pockade jag bort en hel del onödiga detaljer som bara vägde onödiga kilon. Eftersom detta var vår tredje husbil visste jag att stödbenen var en sådan detalj som vi aldrig kommer att använda. Men så har vi bara varit mindre än ett dussin gånger med husbil på campingplatser, övrig tid på parkeringar, skogsvägar, enstaka ställplatser och liknande och alltid hittat något som varit tillräckligt plant för oss. Utan stödben och övrigt campingbeteende har vi klarat oss bra och bara blivit bortmotade en gång, i UK där en nitisk gosse skulle stänga parkeringsplatsen för natten och omöjligt kunde tänka sig att vi skulle kunna stå innanför grinden till nästa morgon.

//Michael, medlem

Michael S

HBK Medlem
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Jag lade 70 000kr på den näst nödvändigaste eftermonterade utrustningen efter AC, hydrauliska stödben.
Dessa används mer än 19 gånger av 20 jag parkerar.

Hydrauliska stödben fanns på vår tidigare Flair, efter det var vi fast, ett måste!

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Instämmer med Michael, mina E&P kommer också som näst bästa "investering" fast efter ett rejält Litiumbatteri som ger störst frihet för oss.
Störst frihet för mej är nog att ha en relativt liten bil som kommer fram "överallt", köpa diesel för de 70' och utforska ännu fler
små charmiga vägar och lämpliga övernattningsplatser, sommar som vinter. Men alla är vi olika! :)

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025
Störst frihet för mej är nog att ha en relativt liten bil som kommer fram "överallt", köpa diesel för de 70' och utforska ännu fler
små charmiga vägar och lämpliga övernattningsplatser, sommar som vinter. Men alla är vi olika! :)
Vi har testat det "att komma fram överallt" i några år, Cheva pickup 4x4 med lågväxel och diffspärrar och en camper på flaket.
Spännande att klättra ut till platser dit husbilen aldrig kunnat ta sig :cool:

Toppen