• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Stödben vid fricamping

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2025
Parkering gäller på samma sätt som med personbil - enkelt. Hur uppför man sig då?

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Vi har testat det "att komma fram överallt" i några år, Cheva pickup 4x4 med lågväxel och diffspärrar och en camper på flaket.
Spännande att klättra ut till platser dit husbilen aldrig kunnat ta sig :cool:
Det vore kul, men samtidigt är det ju i huvudsak förbjudet att köra i terrängen, och eftersom vi är så många numera har vi ögonen på oss på ett helt annat sätt än förut, så det blir nog inte. Tittade på en mycket liten camper byggd på om jag minns rätt en 933 Valpen, då var jag riktigt sugen, kan man ha en andra-husbil? Annars har nog en hel del folk blivit ganska förvånade när dom hittar en liten helintegrerad husbil på ganska udda ställen också. Både i naturen på sommarhalvåret och i snön på vintern! ;)

Michael S

HBK Medlem
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Till slut kommer den en person med cyklekärra att argumentera, tänk vad jag kan köpa korv, cykledäck och sprit till Trangiaköket för de 1-2 miljoner kr en husbil kostar.

Det har inte heller med ämnet att göra. (stödben)

Olof G

HBK Medlem
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2025
Det vore kul, men samtidigt är det ju i huvudsak förbjudet att köra i terrängen, och eftersom vi är så många numera har vi ögonen på oss på ett helt annat sätt än förut, så det blir nog inte. Tittade på en mycket liten camper byggd på om jag minns rätt en 933 Valpen, då var jag riktigt sugen, kan man ha en andra-husbil? Annars har nog en hel del folk blivit ganska förvånade när dom hittar en liten helintegrerad husbil på ganska udda ställen också. Både i naturen på sommarhalvåret och i snön på vintern! ;)
Detta är lite fascinerande när man ser dom stora bilarna byggda på lastbilar 4/6 hjulsdrivna i 9 fall av 10 tyska,var kör man dessa?
Lite utanför ämnet...

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Mellan krogen o skogen :twitcy:

Jorden runt kanske
Eller mellan tappen och krogen och uppställningsplatsen?! Dom är ju inte direkt billiga att driva, tar väl en 3-10L/mil beroende på användning.
Jag kör alltid ned stödben även om bilen är helt i våg,för stabiliteten bil rör sig inte det minsta när man rör sig i bilen eller hård vind
Ja har man dom måste man ju använda dom :), annars har man ju kastat bort en rejäl slant, enda tillfället jag skulle behöva något sådant är
vid stark sidvind när man står högt upp ute på västkusten, men jag köpte ett par sådana där lösa som man har till husvagnar på en loppis
dom gör jobbet i sådant fall. Annars är vi inte särskilt känsliga för att det rör sig, vi har ju båt, och den är ju aldrig helt stilla!

Ursäkta dubbelposten, jag blev avbruten! :)

Hdkrister

HBK Medlem
Kommun
Lund
HBK-Nr
34235
Medlemskap
2025
Eller mellan tappen och krogen och uppställningsplatsen?! Dom är ju inte direkt billiga att driva, tar väl en 3-10L/mil beroende på användning.

Ja har man dom måste man ju använda dom :), annars har man ju kastat bort en rejäl slant, enda tillfället jag skulle behöva något sådant är
vid stark sidvind när man står högt upp ute på västkusten, men jag köpte ett par sådana där lösa som man har till husvagnar på en loppis
dom gör jobbet i sådant fall. Annars är vi inte särskilt känsliga för att det rör sig, vi har ju båt, och den är ju aldrig helt stilla!

Ursäkta dubbelposten, jag blev avbruten! :)
Går under 2 litern milen…

KawaMal

HBK Medlem
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2025
På min förra bil fanns det stödben endast baktill, avsedda att STÖDJA dvs hindra att bilen gungade när man rörde sig i den och inte att LYFTA, det var den bakre ramen där de var för infästade alldeles för klen för att klara av. Jag monterade bort dem, det var onödig vikt att köra omkring med för oss som var vana vid båtliv där durken rörde sig betydligt mer än husbilens golv. Numer tycks stödben också användas som namn på avancerade anordningar för nivåjustering. Utvecklingen, eller om det är invecklingen, fortskrider....

Inga stödben finns på nuvarande bil (plåtis) och finns inte med på önskelistan heller. Men att studera andras horisontaliseringsbestyr, med klossar eller mer högteknologiska lösningar, kan ju ändå vara ett nöje ;)

Senast ändrad:

Michael S

HBK Medlem
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Detta är lite fascinerande när man ser dom stora bilarna byggda på lastbilar 4/6 hjulsdrivna i 9 fall av 10 tyska,var kör man dessa?
OK, lite extra tråddrift.
Dom är byggda för att köras i Nordafrikas halvöknar, detta verkar populärt i Tyskland vad jag sett i Linertreff.
(Marocko är även populärt bland Tyskar för övervintring, för att slippa "alla" som numera övervintrar i Spanien/Portugal.)

Bränsleförbrukningen är inget problem, dom har jättestora tankar, liksom bankkonton. (terränghusbilar är mycket dyra att beställa.)

Att dom kör upp hit med dessa bilar ser ju komiskt ut.
Terrängegenskaperna i dessa bilar är ju förbjudna att användas i Sverige. (terrängkörningslagen)

Globetrotter

HBK Medlem
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
27312
Medlemskap
2025
Jag har aldrig använt stödben på husbil, men kan tänka mig att jag villhöver någon gång i framtiden.
Förr var det viktigt att dra ner tv- antennen på husvagnen om inte stödbenen var nere, så den inte kom i svängning.
Jag har inte det problemet längre.:twitcy:

Toppen