• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Stänkskydd bakom framhjulen

Hannibal

HBK Medlem
Inlägg
293
Kommun
Båstad
HBK-Nr
308
Medlemskap
2030
Sv: Stänkskydd bakom framhjulen

Ja så här såg det ut med eftermonterad "stänklapp",
det blir till att ändra så jag blir nöjd! Till ett stänksydd värd namnet.
Stephan
 

Bilagor

  • Stänklapp.pdf
    93,4 KB · Visningar: 393
F

F.d. 4754

Guest
Sv: Stänkskydd bakom framhjulen

Hej.

Du är ett proffs. Mycket snyggt!

Hälsningar
Knausen
 
F

F.d. 4879

Guest
Sv: Stänkskydd bakom framhjulen

Man såg tyvärr inte så mycket på din bild, den var rätt svart.. Men det såg i alla fall ut att vara utänkt på ett rätt sätt och då är det säkerligen bra.
Vad gäller galvaniska strömningar mellan aluminium och järnplåt så finns det massor av teorier och bevisade ting. Det hela brukar sluta med att antingen fotsteget av aluminium fastnar i något på marken, typ en stor sten som samfällighten har lagt ut för att dom inte ska kunna köra fram till sina hem.. Dom som inte har lyckats köra på något brukar istället ha klivit på fotsteget och då har det plötsligt lossnat. Jag får in bilen i verkstaden för att sätta fast fotsteget, ringer kunden och säger att det finns inget att sätta fast det i tyvärr...
Jag vet inte men det kanske finns några som kommer ihåg Opels stora hit, Opel Omega. Det är ett antal år sedan den kom men den var en klart modern bil då. Det var inget svårt att sälja en Omega till en kund men i princip omöjligt att sälja en Omega till åt samma kund tre år senare. Att det inte var världens bästa kvalitét är en sak. Men alla rör, bromsrör, bränslerör mm satt fast i klamrar under bilen som var popnitade med aluminium nitar. Det var inte nitarna som försvann utan karossen. Det blev stora hål under hela bilen. Det är vanligare att se en Opel rekod 1900 -66 idag en en Omega från slutet av 80 talet eller början av 90 talet. Kanske lite taskigt att ta upp Opel i det hela men "alla bilar rostar men Opel har Rekord".
 
F

F.d. 1883

Guest
Sv: Stänkskydd bakom framhjulen

Enligt bilregistret ska min första bil, en Opel Rekord 1963
finnas kvar ännu! Samma årsmodell som jag själv...en bra årgång!
Kanske inte har med stänkskydd att göra men.........
Dock har jag samma problem som alla andra Ducato ägare med stänk upp på fel ställe och har inte löst det hela ännu.
Tyckte att aluminium stänk/fotsteg vore en proper lösning men nu tvekar jag.
Anser själv att det kanske är att utmana ödet att ständigt kliva på dessa efter montering då jag tycker att infästningen ser lite klen ut!
Concurros lösning ser bra ut, kanske vore något att fixa!
 
F

F.d. 2621

Guest
Sv: Stänkskydd bakom framhjulen

Visst var bilden ganska dålig, man borde ha ............. något. Men om ni förstorar upp bilden, så ser man i alla fall en sak, nämligen att det finns ingen anledning till att teoretisera om hur det blir med galvaniska strömmar och korrosionsproblem av den anledningen. Ingen kontakt med aluminium. Här har jag använt samma skruv, brickor och mutter av stål för infästningen i redan gjorda hål i karossens och lackerade hål.

Det håller "i flera månader!!!"
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Stänkskydd bakom framhjulen

Sammanfoga inte olika material med varandra, ett av dem kommer alltid i större eller mindre omfattning, att tjänstgöra som "offeranod"!

Jämför med t.ex offeranoder på båtar, en zink(-offer)anod fästs på propelleraxeln, detta för att skydda ädlare delar på båten (propeller, propelleraxel, motor, etc). I den kedjan är det då "zinken som succ oxiderar (rostar)bort = offeranod".

Olika material skapar alltid "galvaniska strömmar" mellan varandra eller vidare i en sammankopplad kedja (och tillsammans med fukt och salt blir det än värre, fukten tar sig lätt förbi "ev isoleringsförsök").
/ Hälsn, Bengt 333
 
F

F.d. 2621

Guest
Sv: Stänkskydd bakom framhjulen

Du anar inte hur rätt du har, Bengt, och det är just därför jag inte har gjort det!
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Stänkskydd bakom framhjulen

Hello Concurro
You are my kind of person - wir kennen uns!
Jag inte bara anar, jag vet att jag har rätt.

Vi passerade er nästan i dag på väg ut till vår son på Vässingsö men tordes inte dyka in hos er på kaffe (och disk om dieselförbrukning).
/ Bengt 333
 
Toppen