• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Stänkskydd bakom framhjulen

F

F.d. 2621

Guest
Jag efterlyser gjorda erfarenheter och goda tips från andra om hur man kan lösa problemet med stänk och sprut från framhjulen upp på dörrarna mm på Fiat -07.

Mina 16"-däcks yttre kanter går ju flera cm utanför karossens hjulhus, och dörrarna mm blir ju hela tiden utsatta för nedsmutning. De stänkskydd som Fiatverkstäderna kan erbjuda anser jag inte kan göra så stor nytta. Förmodligen kan man själv klippa till något passande av tjock armerad gummimatta?
 

Åke o Wania 65

HBK Medlem
Inlägg
763
Kommun
Leksand
HBK-Nr
65
Medlemskap
2024
Sv: Stänkskydd bakom framhjulen

Hej!
Jag har monterat Lokari innerskärmar, dom går ut lite i sidan. Har inte provat
efekten än.
Går väl även att få fast ett plattjärn att montera någon typ av gummimatta.

Åke65
 

Geje

HBK Medlem
Inlägg
147
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
1046
Medlemskap
2024
Sv: Stänkskydd bakom framhjulen

På min Kabe -06a monterade jag fotsteg som inkluderar stänkskydd av aluminium och dessa skyddar mycket bra mot däckssprutet och man får lättare att kliva upp i bilen. (Hade fotsteg i förra bilen och saknade det)

Dom finns i Kama fritid katalogen och har nr: T03-58 och kostar ca:1800 kr för båda sidor. (säljes hos husbilshandlare)

Stänkskydd saknades även bak som standard så jag köpte ett bredare skydd hos Scania och delade det på mitten och priset för det var 190 kronor.
 
F

F.d. 4879

Guest
Sv: Stänkskydd bakom framhjulen

Det finns skärmbreddare och stänkskydd (utan skärmbreddare) till USA pick-upper som följer skärmen en bra bit upp och neråt. Dom skruvas fast med med några klammer i skärmkanten som sitter fast i skyddet, inget borra behövs. Jag tror att Hansen Racing har dom och i så fall kan du säkerligen beställa dom från din närmaste Mekonomen butik då dom oftast är ÅF för Hansen Racing.
 
F

F.d. 418

Guest
Sv: Stänkskydd bakom framhjulen

På min Kabe '05 sitter fotsteg med skärmbreddare som Roger E beskriver här ovan. Vid den näst senaste kontrollbesiktningen blev de underkända p g a att den övre delen av själva skärmbreddaren stack ut för mycket från karossen och dessutom inte gav med sig vid belastning. Kanske hade besiktningsmannen haft en jobbig morgon hemma men det hjälpte ju inte mig. Det blev att åka hem och få den mest utstickande delen bortfräst. Bakom det högra hjulet har jag monterat en stänklapp som skyddar det elektriskt manövrerade fotsteget från grussprut. Konstruktion: Hedersmannen Jan-Åke 37. Hälsn/AndersW
 
F

F.d. 25038

Guest
Sv: Stänkskydd bakom framhjulen

Blir rätt snyggt med kamas fotsteg faktiskt kul att de skyddar lite också

Häls Mikael o Carina


skulle haft nåt för bakstammen också får mycke stryk av bakhjulens sprut
 
Senast redigerad av en moderator:

Birgitta & Sten

FD HBK Medlem
Inlägg
14
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
447
Medlemskap
2023
Sv: Stänkskydd bakom framhjulen

Liksom Roger saknar jag fotsteg på vår nya bil. Har tänkt köpa lika steg som Roger från Kama men dessa är i aluminium. Undrar om det uppstår galvanism mellan kaross och fotsteg? Har vi någon "galvanismkunskapare" i klubben?
Hälsningar
Sten
 
F

F.d. 4879

Guest
Sv: Stänkskydd bakom framhjulen

Men du Anders W. Va sa frugan när du kom hem och fräste bort den mest utstickande delen? *L* Dags att mata duvor eller köpa hund eller...?
 
F

F.d. 25017

Guest
Sv: Stänkskydd bakom framhjulen

De stänkskydd som Fiatverkstäderna kan erbjuda anser jag inte kan göra så stor nytta.

Jag beställde stänkskydd från en Fiatverkstad och blev ganska besviken när jag såg dem. Jag monterade dem ändå och märker trots allt att sprutet på dörr och bodelskanten minskade märkbart. Så lite nytta gör de i alla fall.
/Tommy L
 

Geje

HBK Medlem
Inlägg
147
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
1046
Medlemskap
2024
Sv: Stänkskydd bakom framhjulen

Sten Blomqvist

Jag smetade på rikligt med rostskyddsvax mellan fotsteg och kaross men inte vet jag om det hjälper

Mellan alu-plåtar och detaljer på lavetten på fartygskanoner använder vi rostskyddsvax för att
minska risken för galvaniska strömmar enligt konstruktörerna.
 
F

F.d. 4879

Guest
Sv: Stänkskydd bakom framhjulen

Om man monterar aluminium fotsteg på bilen mot plåtkarossen så är ett bra tips att sätta dit två slavanoder från ett båtdrev på varje sida av bilen. Då äts inte plåten upp utan anoden istället. Det BLIR galvaniska strömmar garanterat efter ett par år och sparklådorna är slut på bilen.
 

A.Borg

HBK Medlem
Inlägg
1.306
Kommun
Partille
HBK-Nr
71
Medlemskap
2024
Sv: Stänkskydd bakom framhjulen

Bossings (BLD) säljer dom bästa hjulhusskydd och stänkskydd som jag har hittat,dyra men bra.
Anders.B
 
F

F.d. 2621

Guest
Sv: Stänkskydd bakom framhjulen

Nu har jag slöjdat till ett par riktigt bra stänkskydd av 6 mm tjock och armerad gummimatta, dyr som skam men verkar riktigt bra. De är infästade med kraftig vagnsbult som passade väl i de fyrkanthål som fanns gjorda i karossen och med stor bricka och låsmutter på insidan och sen Tectyl över alltihop.

Skydden är ca 70 cm långa och går alltså från läget högsta punkten över däcket ner till ca 15 cm över mark och de kan därmed svänga tillbaka i fartvinden. De är ca 10 cm breda högst upp, där de går 3-4 cm utanför skärmen, och succesivt bredare nedåt. Man fick först göra mallar i kartong för att få OK passning.

Allt det där kanske inte var så lätt att begripa? När solen tittar fram igen ska jag fota hela härligheten.
 

Geje

HBK Medlem
Inlägg
147
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
1046
Medlemskap
2024
Sv: Stänkskydd bakom framhjulen

Fint nu slipper du däckssprutet och man kan tycka att det skulle vara stänkskydd som standard.

Angående Kölis inlägg (att sparklådorna är slut) så är det den oädlare metallen aluminium som tar stryk om det blir galvaniska strömmar, sparklådorna klarar sig.

Vatten måste till för att dessa strömmar skall bli uppstå.
 
Senast ändrad:

Birgitta & Sten

FD HBK Medlem
Inlägg
14
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
447
Medlemskap
2023
Sv: Stänkskydd bakom framhjulen

Stort TACK till Roger E och Kölis 75.
Om jag applicerar rostskyddsvax och monterar slavanoder från båtdrev på båda sidorna bör jag vara säker?
Hälsningar
Sten
 
F

F.d. 4754

Guest
Sv: Stänkskydd bakom framhjulen

Hej.

Ett annat sätt att isolera två metaller är att använda ett distansmaterial som ex.vis en tunn gummiduk eller hård plastfolie, någon millimeter tjock. Problemet är lite knepigare med skruv och mutter men samma princip går att använda med lite uppfinningsrikedom.

Concurro: Detta blev jag nyfiken på. Jag vet inte om min Fiat 06 kommer att spruta ner sidorna då jag ännu inte kört i regn, men jag undrar hur du fick till yttersidan på skärningen i gummit? Det är inte lätt att skära snyggt i gummi. Armeringen på utsidan skulle man kanske kunna dölja med samma list som man sätter på överkanten av en mc-kåpglas?

Jag monterade innerskärmar på min husbil när jag köpte den och innerskärmen avslutas med stänkskydd och dessa är mindre (kortare) än bara stänkskyddet. Jag har tänkt förlänga dessa men får väl först börja använda bilen...

Det ska bli intressant att se ett kort på detta.

Hälsningar
Knausen
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Stänkskydd bakom framhjulen

Ni kan köpa gummiduk som jag skrivit om i tidigare inlägg på Granngården på löpmeter. Kostar inte skjortan.

Jag köpte 0,33m av 6x650mm och fick ge 206kr.
 
Senast ändrad:

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.266
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Stänkskydd bakom framhjulen

...Angående Kölis inlägg (att sparklådorna är slut) så är det den ädlare metallen aluminium som tar stryk om det blir galvaniska strömmar, sparklådorna klarar sig...

Jag vill påstå att detta är fel (eller att jag totalt missuppfattat inlägget). Som fd Landrover-ägare vet jag hur exempelvis en dörr som består av en ram av stålprofil täckt med aluminiumplåt ser ut efter några år: stålet försvinner och aluminiumplåten ser ut som ny.

För att inte smutskasta Landrover vill jag poängtera att detta rörde sig om en bil av 1976 års modell. Idag antar jag att stål och aluminium isoleras från varandra på ett bättre sätt.
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Stänkskydd bakom framhjulen

Husvagnar av fabrikat Cabby sent 60-tal hade en husram av vanlig roststål. Vagnarna kläddes med aluminiumplåt och vid varje fäste för tält pinnarna så blev det hål i aluminiumet.
 

Geje

HBK Medlem
Inlägg
147
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
1046
Medlemskap
2024
Sv: Stänkskydd bakom framhjulen

Hej Michael. Det du beskriver beror på rost och har nog inget med galvaniska strömmar att göra.

Jag ber om ursäkt ser i ditt citat att jag skrivit ädlare metallen aluminium det ska vara oädlare metallen aluminium.
 
Senast ändrad:
Toppen