• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Stäng gråvattenkranen innan ni lämnar Ställplatsen

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.874
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Stäng gråvattenkranen innan ni lämnar Ställplatsen

Jag lägger mig inte i debatten om ej stängda gråvattenkranar men faktum är att en nyss fylld vattentank kan släppa ifrån sig en hel del vatten.
På vår bil finns ett överfyllnadsskydd och när man fyller tanken tills det börjar rinna ur det röret stämmer det väl med att tanken är fylld. Men efter en dag med (under körning) mycket måttfull vattenförbrukning så är tanken nere på ca 70%, under resterande dagar sjuker den mycket mindre.
Vi har kommit fram till att det är mellan 20-30 liter som går förlorade genom överfyllnadsröret under körning den första dagen.
Frånsett att det kan reta någon som tror att det är gråvatten så vill vi inte bli av med tankat vatten så jag har börjat fundera på att sätta en kran på skvallerröret som går att stänga efter fyllningen.

Vilken idiotkonstruktion :msn_weird:
Måste vara en mycket gammal eller udda husbil
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Stäng gråvattenkranen innan ni lämnar Ställplatsen

Stig, en kran kan nog ge problem då kallt vatten man fyller i tanken har en tendens att öka i volym när temperturen på vattnet stiger, då är det bra att ha en fungerande avluftning. Möjligt att det skulle bli bättre om man drog avluftningen högre innan man vinklar den nedåt, typ upp till taket och sen ner igen.

mvh jocke
 

Birgitta o Göran S

HBK Medlem
Inlägg
142
Kommun
Borgholm
HBK-Nr
10629
Medlemskap
2026
Sv: Stäng gråvattenkranen innan ni lämnar Ställplatsen

Kul att läsa alla inlägg och funderingar kring min tråd. När vi fyller färskvatten rinner det ut genom påfyllningen när det är fullt alltså mycket lite spill. Jag har nog den bestämda uppfattningen att det är gråvatten eftersom det blir en sträng eller rännil flera hundra meter efter man har lämnat tömningsplattan, ibland är det mycket vatten och ibland en liten sträng efter vägen. Att stänga nämnda kran är inget långtidsprojekt. Jag vill bara uppmärksamma er på ett problem som kan bli ganska stort, tyvärr finns det ett antal personer i byn som är negativa till Ställplatsen i hamnen och vill få bort den, vi vill inte att dom får mer vatten på sin kvarn. Hamnen behöver ställplats för att få in pengar till nödvändig underhåll och det är trevligt att se folk trivas i vår hamn
Så ni är hjärtligt välkommena
 

Peter Rydh

HBK Medlem
Inlägg
404
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
16042
Medlemskap
2024
Sv: Stäng gråvattenkranen innan ni lämnar Ställplatsen

Det finns säkert dom som antingen glömmer eller avsiktligen inte stänger gråvattenkranen, det kan jag inte uttala mig om, men jag vill återigen poängtera att det har hänt mig mer än en gång att det har blivit en ordentligt lång rand färskvatten efter mig när jag har toppfyllt tanken.

//Peter
 

Peter Rydh

HBK Medlem
Inlägg
404
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
16042
Medlemskap
2024
Sv: Stäng gråvattenkranen innan ni lämnar Ställplatsen

Såhär ser funktionen ut i min tank, ibland när man fyller fullt som blir det som en hävert upp i det röda locket och ner i skvallerröret och då kan en betydande mängd vatten läcka ut, det har jag lärt mig nu är om det inte slutar rinna så får jag lyfta på dynorna så jag kommer åt locket och lätta lite på det så luft kommer in och bryter hävertfunktionen. Men jag har sölat bra mycket vatten vid flera tillfällen innan jag kom på det.

tank.jpg

//Peter
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.743
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Stäng gråvattenkranen innan ni lämnar Ställplatsen

Det finns tydligen väldigt många undermåliga konstruktioner när det gäller färskvattentankarnas avluftning på olika husbilar. Tyvärr hjälper det ju inte att vi här, eller vi själva, vet att det är färskvatten som rinner, det folk ser är att det rinner, och ingen kan väl föreställas sig att någon är tokig nog att åka omkring och släppa ut dricksvatten.
Så snälla ni som har de här problemen, fixa det, innan det blir så att vi inte kan åka någonstans utan att folk tittar snett på oss!

Sedan vet jag att det finns folk som efter tömning, på väg hem lämnar kranarna öppna för att få ut de sista dropparna både ur färskvatten och gråvattentankarna, snälla sluta med det, det ger precis samma problem som ovan.

Om man vill få tankarna helt tomma när man kommer hem kan man ju lägga ut kilarna som väl nästan alla har, och köra upp så att bilen lutar åt lämpligt håll så rinner vattnet ur helt.
 
Senast ändrad:

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.874
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Stäng gråvattenkranen innan ni lämnar Ställplatsen

Att man tömmer gråvatten är ju inget konstigt i det.
Att sen få ut det sista, genom att lämna tömningen öppen ser jag ingen vinst i, snarare tvärtom, man kanske senare spolar i någon kran och vips så hamnade detta på backen utan avsikt.

Dock förstår jag inte varför man tömmer, (ifall det nu görs) färskvattentanken, detta vatten är då jag rädd om och fyller alltid fullt när jag kommer åt, men skulle aldrig få för mig att tömma detta vatten, utom inför höstens avställning.

Någon här som tömmer ur sitt färskvatten i samband tömning av övriga tankar, och isåfall varför??
 
F

F.d. 52994

Guest
Sv: Stäng gråvattenkranen innan ni lämnar Ställplatsen

Det verkar som att många av er stoppar huvudet i sanden för att slippa se. Jag har sett det här på många campingplatser och ställplatser, och det är definitivt gråvatten. Vattensträngen är flera hundra meter och luktar. Dom som gör så här gör det fullt medvetet och dom borde skämmas. Det gäller både utländska och svenska bilar, dom är lika goda kålsupare allihop.
 

Sander

HBK Medlem
Inlägg
805
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
5894
Medlemskap
2024
Sv: Stäng gråvattenkranen innan ni lämnar Ställplatsen

Att man tömmer gråvatten är ju inget konstigt i det.
Att sen få ut det sista, genom att lämna tömningen öppen ser jag ingen vinst i, snarare tvärtom, man kanske senare spolar i någon kran och vips så hamnade detta på backen utan avsikt.

Dock förstår jag inte varför man tömmer, (ifall det nu görs) färskvattentanken, detta vatten är då jag rädd om och fyller alltid fullt när jag kommer åt, men skulle aldrig få för mig att tömma detta vatten, utom inför höstens avställning.

Någon här som tömmer ur sitt färskvatten i samband tömning av övriga tankar, och isåfall varför??

När vi lämnar Tyskland och behöver tillgänglig vikt för andra vätskor än vatten, då brukar vi släppa ut färskvatten, även sista etappen före hemresa släpar vi inte på onödig vikt.
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Stäng gråvattenkranen innan ni lämnar Ställplatsen

Så här skrev en ägare till en populär ställplats på Facebook idag:

MORGONENS BEDRÖVELSE!!!!!!!!!!
En husbil lämnar ställplatsen, stannar 100 m längre bort öppnar kranen till grå vattnet kör iväg med rinnande vatten efter sig och lämnar en jävligt fult spår efter sig på vägen. Vad skall andra trafikanter tro om vår ställplats?
Dig vill vi inte se här någon mer gång. Jag vet vem du är.

Slut citat.
Man häpnar.
:mad::mad:
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.709
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Sv: Stäng gråvattenkranen innan ni lämnar Ställplatsen

Stig, en kran kan nog ge problem då kallt vatten man fyller i tanken har en tendens att öka i volym när temperturen på vattnet stiger, då är det bra att ha en fungerande avluftning. Möjligt att det skulle bli bättre om man drog avluftningen högre innan man vinklar den nedåt, typ upp till taket och sen ner igen.

mvh jocke

Detta har ingenting med avluftningen att göra, det är ett överfyllnadsskydd och även med fylld tank så är där mer än tillräckligt med tomt utrymme kvar för expanderande vatten vid stigande värme.
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.709
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Sv: Stäng gråvattenkranen innan ni lämnar Ställplatsen

Så snälla ni som har de här problemen, fixa det, innan det blir så vi inte kan åka någonstans utan att folk tittar snett på oss!

Helt riktigt. Det är dock först i år sedan jag börjat mäta förbrukningen första dagen efter full tank som jag blivit medveten om hur stora mängder som kan rinna ut. Det är säkert åtskilliga fler som helt enkelt inte är medvetna om problemet.
För min egen del kommer det att bli en lösning för de gånger det tankas fullt, vid en vanlig helgtur fyller vi inte mer än till 70% och då är det inget problem och det är nog anledningen till att man tidigare inte insett hur mycket man kan förlora vid helt full tank.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.874
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Stäng gråvattenkranen innan ni lämnar Ställplatsen

Nja, så värst gammal är den inte det är en 08 och den typen av överfyllningsskydd finns på ett stort antal bilar, även helt nya.

Ok,
Jag tycker dock inte att lösningen känns bra/modern när vattnet töms ur av sig själv.
Jag förstår inte behovet/funktionen.

Har själv aldrig ägt en nyare husbil, men på vår gamla finns bara en avluftningsslang upp till påfyllningslocket


Detta har ingenting med avluftningen att göra, det är ett överfyllnadsskydd och även med fylld tank så är där mer än tillräckligt med tomt utrymme kvar för expanderande vatten vid stigande värme.

Men vad i konstruktionen mer är galet då, efter som ett "överfyllnadsskydd" krävs?
Vad inträffar i denna konstruktion ifall överfyllnadsskyddet sätts ur funktion?
fylls bilen upp med vatten då, eller vilka skador/problem inträffar?

Så snälla ni som har de här problemen, fixa det, innan det blir så vi inte kan åka någonstans utan att folk tittar snett på oss!

Helt riktigt. Det är dock först i år sedan jag börjat mäta förbrukningen första dagen efter full tank som jag blivit medveten om hur stora mängder som kan rinna ut. Det är säkert åtskilliga fler som helt enkelt inte är medvetna om problemet.
För min egen del kommer det att bli en lösning för de gånger det tankas fullt, vid en vanlig helgtur fyller vi inte mer än till 70% och då är det inget problem och det är nog anledningen till att man tidigare inte insett hur mycket man kan förlora vid helt full tank.

Nån som provat att bara sätta en gummiplugg i överfyllnadsskyddet?
och i.s.f vad fick det för konsekvenser?

Att inte kunna använda hela vattentanken låter mycket irriterande i mina öron, jag hade velat haft dubbla volymen i vår som bara har 170L, har en vattenslösar-sambo med mej som tror att vattnet räcker hur länge som helst :oops:
 
F

F.d. 15918

Guest
Sv: Stäng gråvattenkranen innan ni lämnar Ställplatsen

Såhär ser funktionen ut i min tank, ibland när man fyller fullt som blir det som en hävert upp i det röda locket och ner i skvallerröret och då kan en betydande mängd vatten läcka ut, det har jag lärt mig nu är om det inte slutar rinna så får jag lyfta på dynorna så jag kommer åt locket och lätta lite på det så luft kommer in och bryter hävertfunktionen. Men jag har sölat bra mycket vatten vid flera tillfällen innan jag kom på det.

Visa bilaga 116069

//Peter

Vi har exakt samma lösning i vår bil och den fungerar bra, dessutom är det lätt att tömma tanken vid behov, bara att lossa röret. Och visst skvalpar det ut lite vatten när man kör iväg efter att ha fyllt fullt, inget som stör mig nämnvärt och stör det någon annan så bryr jag mig inte.
//Nisse
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Stäng gråvattenkranen innan ni lämnar Ställplatsen

Vi hade samma konstruktion i vår Weinsberg (Knausbygge). Jag borrade ett 3 mm hål i en kork och satte den i hålet. Det funkade fortfarande som skvallerrör när tanken var full, men mycket lite skvalpade ut genom det lilla hålet mär vi körde.
 

kaj.p

HBK Medlem
Inlägg
2.377
Kommun
Varberg
HBK-Nr
7379
Medlemskap
2029
Sv: Stäng gråvattenkranen innan ni lämnar Ställplatsen

Tycker att ni kommer lite från ämnet, det var väl lukten som rubrikskaparen kände, går ju knappast att ta fel på stanken från gråvattnet och färskvatten så alla bortförklaringar känns bara fåniga

Precis Det finns väl en anledning till att klubben sponsrar tömningsstationer.
 
Toppen