• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Stämmer hastigheten på gps:en

Status
Stängd för vidare inlägg.

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Stämmer hastigheten på gps:en

För att undvika felvisningen så är det väl därför dom fast monterade gps.erna har hastighetsmätaren ansluten. Då blir sträckan längre om det är backigt.
 
F

F.d. 4697

Guest
Sv: Stämmer hastigheten på gps:en

Vadå längre hur menar du gp vet ju automatiskt var du befinner dig höjd längd.
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Stämmer hastigheten på gps:en

Kan ha att göra med höjdkurvor. Då blir den körda sträckan längre när det är backigt än om det är helt plant.
 
F

F.d. 4697

Guest
Sv: Stämmer hastigheten på gps:en

Ja kanske att jorden är oval ,va vet jag:wideeyed:
 

JanneW

HBK Medlem
Inlägg
439
Kommun
Örnsköldsvik
HBK-Nr
1335
Medlemskap
2025
Sv: Stämmer hastigheten på gps:en

Skulle tro att hastighetsmätare är sammankopplad med GPS i bilar med fastmonterad navigator för att fixa en snygg förflyttning av "pricken" på kartan då man av någon anledning tappat kontakt med sateliterna (tex i en tunnel)
Om ni ser att pricken fortfarande rör sig när ni kör i en tunnel så finns det bara två sätt att lösa det på eftersom GPS'en garanterat inte får någon signal där inne. Det ena är att den räknar på "död räkning", dvs tar för givet att du fortsätter köra i den hastighet du hade innan kontakten bröts, och den andra är att ta hjälp av bilen hastighetsgivarsignal för att på det viset flytta pricken tills man kommer i kontakt med GPS sateliterna igen.
Som användare märker du ingen skillnad eller att nogrannheten blivit sämre ...... ;)
 
Senast ändrad:
F

F.d. 4697

Guest
Sv: Stämmer hastigheten på gps:en

Klart den stämmer och inte är hopkpplad med nåra andra mätare ,alt annat som sägs är fel gp stämmer 100%
 

Ramegni

FD HBK Medlem
Inlägg
20
Kommun
Örnsköldsvik
HBK-Nr
2722
Medlemskap
2021
Sv: Stämmer hastigheten på gps:en

Citat från //Janne
Misstänker du snubblade lite där i tankarna... du menar hastighetsmätaren visar 11-12% för hög hastighet ?

Helt rätt. Uttryckte mig otydligt, skulle ha skrivit att den verkliga hastigheten är 11-12% lägre än vad hastighetsmätaren visar.

:spinny:
 
Senast ändrad:
F

F.d. 9319

Guest
Sv: Stämmer hastigheten på gps:en

Mange GPSer har en liten feil på høyden over havet, men den har ingen påvirkning på kjørt distanse elelr hastighet. Det de gjør feil er at de har "glemt" at jorden ikke er en kule, men mer som en ball som er trykket litt sammen.

Det är inte GPS:en som har fel utan ditt mjukvaruprogram. Byter du till ett anat kartprogram så kan du få bättre nogranhet. Sedan är det inte säkert att din hårdvara skulle orka med ett större program. Men vad tjänar du på det ? Är du beredd att betala 100 ggr mer för att få lite exaktare possitionsangivning?
 
F

F.d. 9319

Guest
Sv: Stämmer hastigheten på gps:en

BerntMgn;

Som jag sa tidigare är GPS:ns referens sateliternas possetion Inget annat. Sedan ett problem är att satelitena flyttar sig lite så man måste beräkna satelitens possetion i förväg osv. Edet roliga är att rätt UTC får man i efterhand, men då är vi och pratar om vetenskaplig nogranhet och inget som berör oss egentligen.

För att få en refetens mellan GPS och vårt sett att se värden med lattetud och longetud så dar man gjort en Omräkning som Kallas WGS 84 där man översåtter GPS till kartblads possitioner. Sedan har man en omräkning från andra kartreferenser till WGS 84. Det gör det lite enklare för navigatorena då behöver dom bara veta kartförsjutningen mellan sin referens och WGS 84. T ex WSS 72 eller RT 90 till WSS 84. Men man behöver inte veta kartdatumet utan kan ställa sig på en känd punkt och ändra parametrana så det stämmer. Glöm inte att atenen inte ligger på marken utan sitter en bit öpp och var på bilen atennen sitter ( det är ju inte på Displayens plats ), annars blir det fel än du ställer bilen på andra hållet.

Men sedan blir det inte bättre än kartmatrialet i alla fall!
 
F

F.d. 9319

Guest
Sv: Stämmer hastigheten på gps:en

Kan ha att göra med höjdkurvor. Då blir den körda sträckan längre när det är backigt än om det är helt plant.

Körda sträkan blir den som atenen har flyttat sig i förhållande till Satelitena. Den skiter i ditt kartmatrial. Raderar du kartorna så blir körsträkan samma även fast det inte fins en enda karta i din Navigator!
 
Senast redigerad av en moderator:

B-O

HBK Medlem
Inlägg
79
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
6061
Medlemskap
2024
Sv: Stämmer hastigheten på gps:en

Körde efter GP:sns värde och åkte fast i en kontroll. Tydligen visade den fel jämfört med bilens hastighetsmätare som visade mer rätt.
B-O
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Stämmer hastigheten på gps:en

I ”Videomannens” inlägg nr 15 citeras jag;
Ursprungligen postat av Kicki & Bengt
........................ GPS'n mäter sträcka och fart utan backar, endast baserat på koordinater inte ev höjdskillnader. GPS'n följer inte terrängen, mäter inte korrekt körd sträcka/hastighet vid alla omständigheter............................../ Bengt

Sedan fortsätter du ditt inlägg med;
Att man får upp en karta som posetionen rör sig över, det bror på att apparaten lägger in en kartbild i GPS-systemets kordinater. Det är inget som helst problen för t ex ett flygplan att röra sig i GPS systemets 3 dimetionella värd. Får du en hastighet så är det atenens förflyttning i en 3 dimetonell värd. Så den bryr sig inte om att du har väster. syd eller uppåt, det är förflyttningen från en punkt mellan sateliterna till en annan punkt mellan sateliterna.

Hur skulle VDL kunna fungera för flyget om det inte GPS var 3 dimetionellt ?[/quote]

Hej ”Videomannen”!
HÄR KOMMER MITT SVAR (= GARMINS) I AVSIKT ATT TILLRÄTTALÄGGA DINA PÅSTÅENDEN!

Om jag var som du skulle jag inte vara så vårdslös med påståenden som du är! Om du påstår att jag har fel (?), så ska du kolla detta svar som jag fått från GARMIN SVERIGE - jag tycker om fakta och är förvissad att de kan sina produkter (Garmin 760) bättre än vad du ger dig ut för att kunna!

”SVAR från GARMIN SVERIGE; noreply [mailto:noreply@sportmanshipint.se]
Skickat: den 14 oktober 2008 16:37
Till: librell@telia.com
Ämne: SV: Korrekt körsträcka resp hastighet (i Garmin 760)?
”Hej,Tack för ditt mail!
1, Enheten mäter hastighet horisontellt, dvs i backar och liknande visas därmed en lite lägra hastighet.
2, Nej, eftersom enheten mäter hastigheten horisontellt blir även sträckan den horisontella.
3, Hastigheten blir noll i detta fall. För att mäta vertikal hastighet krävs en barometrisk höjdmätare. Vissa handhållna enheter har detta(Handhållna såsom 60csx, Colodado 300 mfl.)
Med Vänlig Hälsning!
Joel, Garmin Sverige
Sportmanship International AB
(Telefonsupport 0774 45 20 20)”
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

FRÅGOR jag ställde till Garmin: librell@telia.com [mailto:librell@telia.com]
Skickat: ti 2008-10-14 13:42
Till: noreply
Ämne: Korrekt körsträcka resp hastighet (i Garmin 760)?

1) Redovisad hastighet resp sträcka i branta upp- och nerförsbackar gentemot enbart i horisontalplanet?
2) Vid förflyttning under körning, tas hänsyn till att höjdläget varierar) i den kuperad terrängen (hur i så fall)?
3) Vad blir hastighet/sträcka om GPS/fordon faller lodrätt mot marken?
/ Med Hälsningar, Bengt 333
 
F

F.d. 9319

Guest
Sv: Stämmer hastigheten på gps:en

Har alldrigstöt på Garmin i något proffesionelt GPS samanhang. Verkar inte vara så förtroendegivande om man skall utrycka sig milt.

Nästa inlägg
med Kells länk är lite mer seriöst.

Jag hadde inte tänkt detta skulle bli en lärobok när jag gjorde mitt första inlägg. Gick inte in på hur det fungerade riktigt tidigare, man kan lätt gräva ner sig i teknikdetaljer då.

Farten får GPS:en av dopler effekten på satelitsignalerna som uppstår vid rörelse (även när man står still). Den är så gott som omedelbar så egentligen har inte körd sträcka betydelse.

Funderar jag på det så bör rörelse i höjd ha väldigt lite betydelse för den är normalt så försvinande liten mot rörelsen framåt i geografiska kordinatsystemet. Hur många meter kör du normalt framåt för att få en höjdskilnad på 1 meter.

Enda undantaget kan vata när man kör på serpentinvägar i alperna. Då kör man sakta samtidigt som man rör sig mycket i höjdled.
När man kör sakta kan det bli en del andra problem som kan uppkoma som skulle leda väldigt djupt in i ämnet om jag skulle börja förklara dom här.
När du kör på serpentin vägar i synerhet men lite i andra samanhang får du tänka på att för att få ett riktigt värde så måste du ställa in bilens vridcentrum på det riktiga stället bilen vrider sig runt. Och sedan måste du lägga in båda atenernas exakta avstånd från detta vridcentrun i x och Y led. Skall du ha rätt även i höjdrörelsen får du även ta Z ledet.

I alperna och i städer mm. får du tänka på att det troligen inte har 12 sateliter inne samtidigt för en del är skymda utan din GPS:en kanse bara har 5-6 sateliter inne samtidigt, pga att sateliter är skymda.
Sedan får man justera filtreringen av possetionen och farten. Drar du ner dessa båda filter så märker du att possetionen kommer att hoppa väldigt runt och att hastigheten far upp och ner, fast bilen står stilla.

Så lek lite med dessa filter för att få ett så bra värde som möjligt utan att GPS-motagaren blir trög (altså att det hoppar lite men ändå ger ett klart värde). Mindre filter på motorväg och mer på gungiga skoksvägar och där det är skuggor, i prencip.

Det var någon som hadde åkt för fortkörning. Andvänd inte GPS som ett absolut värde att köra på utan att få fram ett medelvärde hur mycket bilens mätare skiljer sedan vet man hur man kan ligga offset på den. Det kan vara en del störningar vid just dom tillfälena.
Kan även kontroleras mot fasta hastighetsmätare efter vägen.
Nu är det inte säkert att polisens instrument visade exakt rätt, men dom brukar ju dra av några Km för att kompensera för eventuella fel.
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Stämmer hastigheten på gps:en

Hej återigen Videomannen!
# Flyg resp proffs GPS(?), i den här tråden diskuteras förhoppningsvis de "normala" GPS-instrument som används i våra hus- och personbilar, se inlägg 1 = Garmin 660 som är ett både vanligt och bra exempel på GPS-handelsprodukt (=hGPS) som används!

# Jag tror inte du kan bedöma Garmin, i varje fall inte i detta sammanhang! Du har som du själv skriver varken erfarenheter eller kunskaper av Garmin, mfl hGPS produkter som inte finns i din flyg- och proffsvärld! Jag förstår dig "milt sagt" inte, dessutom så tycker jag att det är intressantare att relatera frågorna till våra husbilar och vägar (inkl GPS stöd) än att raljera om flyg, proffs, mmm!

# Att hGPS kan visa höjd över havet innebär inte att parametern används i beräkningar av hastighet respektive avstånd som hGPS'en gör. Läs svar från Garmin Sverige i inlägg 33 ovan, Garmin torde vara marknadsledare på GPS inom detta gebit.

# I facktidningars jämförelser får Garmins GPS'er alltid toppbetyg – oftast BÄST. Marknadens olika hGPS-varianter för fordon använder sig i stort sett av liknande beräkningar och begränsningar som Garmin gör.

# Ett av dina nya påståenden om ”serpentinvägar i alperna” begriper jag inte heller; Att köra saktare, Garmin 760 uppdaterar t.ex sina data 1 gång per sekund!
Om serpentinväg så blir onoggrannheten större i hög än i låg fart;
--> vid 10 km/t blir det en ny lägesbestämning per 2,7 meter (genar mindre i kurva)
--> vid 100 km/t blir det en ny lägesbestämning var 27 meter (genar mer i kurva)
GPS'en noterar endast förflyttning i horisontalplanet, inte i det vertikala planet!

Jag vidhåller tillsammans med Garmin det jag skrev i mina inlägg 12 + 33 ovan och anser att dessa GPSh’er (Garmin, mfl) är OK för de ändamål som de är avsedda för! GPSh ’en är ett tillräckligt bra hjälpmedel för bilister men de ”levererar inte den exakta sanningen” i varje situation!
/ Med hälsn, Bengt 333 (och detta får bli mitt sista inlägg i denna tråd)
 

Cabe Master

HBK Medlem
Inlägg
73
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
2340
Medlemskap
2026
Sv: Stämmer hastigheten på gps:en

Vill ge några korta reflektioner på principer för fart- och höjdmätning med vanliga GPS navigatorer, dvs. ej proffs navigatorer.

Farten som mäts är tekniskt sett en historisk fart, dvs den senast framkomna farten mellan navigatorns beräknade positioner. Navigatorn har en från fabrik inställd, och sannolikt optimerad, filtrering för att presenterat fartvärde ska reagera väl anpassat för fordonet. På Marina GPS navigatörer kan det i vissa fabrikat vara möjligt för operatören att justera filtret, som t.ex. kan vara ett tidsvärde – 1s – 3s- 5s- 10s. Vilket medför att navigatorn reagerar snabbare eller långsammare vid acceleration, snabba svängar och/eller retardation. Detta har jag inte sett på några bilnavigatorer.
Vanliga GPS navigatorer arbetar inte med dopplermätningar för att beräkna kurs/fart.

Höjden som anges i vissa GPS navigatorer refererar till den matematiska modell som finns inlagd för att ge koordinaterna i Lat, Long och Höjd. Några av inläggen ovan har nämnt WGS 84, vilket är det geodetiska datum (modell) som globalt sett f.n. anses mest välanpassat till jordytan.
Desto närmare modellen ligger jordytan i aktuellt område desto noggrannare blir kartan. Kartan ska vara lik verklighet, vara vinkel- och avståndsriktig.
Detta betyder att höjden i de flesta GPS navigatorer refererar till WGS 84 modellen. WGS 84 ligger i vissa geografiska områden under och i andra områden över havsyta. För att veta höjden över havsytan behöver man således veta hur WGS 84 förhåller sig till havsytan i området.

Hoppas detta bringade lite klarhet, även om det blev längre än jag önskade.
 
F

F.d. 9319

Guest
Sv: Stämmer hastigheten på gps:en

Du får ursäkta men jag tag fasta på rubriken, Att det gälde GPS i allmenhet ( verkade som några andra också uppfatade det så), inte att det gälde en specifik GPS av ett bestämt märke och modell. I så fäll vet jag inte ens om jag har sett just den GPS motagaren.

Jag uppfatade det mer av rubriken - vad kan ett GPS system klara av och varför skiljer det mot bilens hastighetsmätare. Kanske lite annat än en märkesdiskution.

Men du förstår nog att jag kan inte låta bli att reagera när det kommer sådana påstådenden som är helt felaktiga om hur GPS systemet fungerar. Jag har högskoleutbildning där GPS systemet ingår och varit på fortbildningskurs om GPS där motsvarande inte går att överhuvud taget få tag innom landet.
Jag tyckte det kunde vara intersant för endel att veta hur det fungerar i verkligheten i stället för rykten och villfarelser.
Om någon har någon tro hur det fungerar så är det ok för mig. En del tror på handpåläggningar och en del på heliga stenar och det finns säkert dom som kan fånga GPS signalen med slagruta. Det är ok för mig. Jag ville bara upplysa hur systemet fungerar utan att gå närmare in på det i detaljer.

Har faktiskt inte sett Garmin nämnas i fackpress. Men sitter å andra sidan sitter inte hela dagarna och lusläser GPS-fackpress och jag har en begränsning i antal språk jag kan läsa fakpressen på.

Ja har också lite annat att göra än att bemöta felaktigheter så jag hoppar också av diskutioner. Det bästa hadde väll varit att skriva en kortfattad lärobok - inte så lätt för det är egentligen ett komplicerat ämne om man kommer in i det.

Skall bara ge en förenklad förklaring på det vid låg fart. Fast det är mycket mer komplecerat och är endast en mycket litet del av problemet.
Medans du rör dig framåt 1 meter så vickar du till lite på överkroppen i steget. 1 dm åt höger. Samtidigt hommer det en störning på signalen som ger 5 dm år höger och det är en störning i apparaten som tar dig 1 dm åt höger. Då får du en relativstor felvisning.
Kommer samma störning medans du rör dig 100 m framåt så får det en mycket mindre inverkan på resultatet. Du skall inte fundera så mycket på måtten dom är principiella men jag hoppas att du förstår ju saktare desto mer blir felet. Sedan inträffar en del andra fenomen som skulle leda väldigt långt i det tekniska. Detta var bara ett dåligt exempel för att du skall förstå att det blir speciella problem vid lägre hastighet.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen