Sv: Stämmer hastigheten på gps:en
Hej återigen Videomannen!
# Flyg resp proffs GPS(?), i den här tråden diskuteras förhoppningsvis de "normala" GPS-instrument som används i våra hus- och personbilar, se inlägg 1 = Garmin 660 som är ett både vanligt och bra exempel på GPS-handelsprodukt (=hGPS) som används!
# Jag tror inte du kan bedöma Garmin, i varje fall inte i detta sammanhang! Du har som du själv skriver varken erfarenheter eller kunskaper av Garmin, mfl hGPS produkter som inte finns i din flyg- och proffsvärld! Jag förstår dig "milt sagt" inte, dessutom så tycker jag att det är intressantare att relatera frågorna till våra husbilar och vägar (inkl GPS stöd) än att raljera om flyg, proffs, mmm!
# Att hGPS kan visa höjd över havet innebär inte att parametern används i beräkningar av hastighet respektive avstånd som hGPS'en gör. Läs svar från Garmin Sverige i inlägg 33 ovan, Garmin torde vara marknadsledare på GPS inom detta gebit.
# I facktidningars jämförelser får Garmins GPS'er alltid toppbetyg – oftast BÄST. Marknadens olika hGPS-varianter för fordon använder sig i stort sett av liknande beräkningar och begränsningar som Garmin gör.
# Ett av dina nya påståenden om ”serpentinvägar i alperna” begriper jag inte heller; Att köra saktare, Garmin 760 uppdaterar t.ex sina data 1 gång per sekund!
Om serpentinväg så blir onoggrannheten större i hög än i låg fart;
--> vid 10 km/t blir det en ny lägesbestämning per 2,7 meter (genar mindre i kurva)
--> vid 100 km/t blir det en ny lägesbestämning var 27 meter (genar mer i kurva)
GPS'en noterar endast förflyttning i horisontalplanet, inte i det vertikala planet!
Jag vidhåller tillsammans med Garmin det jag skrev i mina inlägg 12 + 33 ovan och anser att dessa GPSh’er (Garmin, mfl) är OK för de ändamål som de är avsedda för! GPSh ’en är ett tillräckligt bra hjälpmedel för bilister men de ”levererar inte den exakta sanningen” i varje situation!
/ Med hälsn, Bengt 333 (och detta får bli mitt sista inlägg i denna tråd)