Sv: Stämmer hastigheten på gps:en
Gäller samma sak "avståndsmätaren" Då menar jag avståndsmätare bil och avståndsmätaren på GPS:n. Jag förstår att bilens vägmätare inte visar rätt beroende däcksslitage eller typ av däck. Men GPS:n är den okänslig för t.ex kuperad terräng,väderlek osv. Har ju stor betydelse när man räknar ut bränsleförbrukning.
Ce-eN !
Bilens instrument mäter verklig sträcka på vägbanan dvs terrängen följs, sträckan blir alltid lite längre enligt bilmätaren än enligt GPS'en. Naturligtvis påverkas även farten enligt GPS'en som varierar mer eller mindre med ev lutande terräng/backar.
Orsak; GPS'n mäter sträcka och fart
utan backar, endast baserat på koordinater inte ev höjdskillnader. GPS'n följer inte terrängen, mäter inte korrekt körd sträcka/hastighet vid alla omständigheter. Ytterlighetsfall; om vi tänker oss att bilen faller fritt, i en lodrät nerförsbacke (med 150 Km/t i fallhastighet), så bör GPS'n visa ca 0 Km/t och ingen körd sträcka registreras pga att ingen koordinatförflyttning sker/skett i fallet.
Normalt kan man räkna med att en bils hastighetsmätare vid 90 Km/t visar ca 93-94 Km/t och att vägmätaren i det närmaste visar en helt korrekt körd sträcka, "de båda mätarna" följs inte åt i respektive kalibrering (enl de generella marknads- & kundkrav som tillverkarna söker följa). Tillverkarna har fö inga grunder/svårigheter för att mäta annat än verklig vägsträcka.
Om förutsättningarna för orginalbilen förändrats (t.ex däckens rullomkrets etc som redan nämts ovan), påverkar detta självklart bilens instrument men inte GPS'en. Om kuperad terräng kompenseras i en "proffs GPS" vet jag inte men i så fall måste vägens verkliga höjdkurvor på något sätt kompenseras!
På sjön (om det är fritt från större vågor) så bör GPS'n visa både korrekt sträcka och fart "över grund" (om man färdas med rak kurs), men så är ju inte våra vägar beskaffade.
Det enda sättet att göra korrekta "jämförelser" (bil/GPS) torde vara att mäta upp en given rak och plan vägsträcka och med den som grund klocka tid och räkna fram verklig fart och registrera vad bilens mätare resp GPS'en visar. Jämförelsen gäller dock bara i specialfallet på en rak och plan väg med given/uppmätt körsträcka.
Tycker för men del att GPS'ens noggranhet räcker, GPS'en är bara ett hjälpmedel liksom bilens instrument och de bör inte utnyttjas för att "tänja" på befintliga hastighetsregler - fö gäller alltid fartkameran och det egna sunda förnuftet (skyltad hastighet = högsta tillåtna hastighet inte lägsta)!
/ Bengt