• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ställplatspriser

Kristina & Janne

HBK Medlem
Inlägg
791
Kommun
Motala
HBK-Nr
5719
Medlemskap
2024
Sv: Ställplatspriser

Var förbi Lisebergs ställplats helgen efter påsken. Där har jag för mig att de tog 160kr för en natt.
Ställplatsen var helt tom och själva åkte vi vidare till en gratis parkering vid en sjö.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Ställplatspriser

Den här skylten har dykt upp på Stenungstorg i Stenungsund!

P husbil.jpg

Här kan man stå 3 tim gratis, tror jag. Vill man övernatta så är det kanske lämpligt att ringa telefonnumret på skylten. Någon biljettautomat kunde jag inte se någonstans.

Ett litet orosmoment var en annan skylt strax intill men vadå, alla tradarchaufförer är väl inte kriminella! Tydligen får dessa trafikanter parkera gratis (inget telefonnummer), dock ej säker!

P lastbil.jpg

http://www.husbilsklubben.se/forums/posts/370032

Ställplatsen är riktigt dåligt placerad med tanke på trafikbuller m.m. så där kommer nog inte många att övernatta. På natten kan man tydligen välja plats var som helst på torget eftersom de nya norska ägarna till torget har jagat bort alla gratisparkerande bilar därifrån. Vad det kostar att stå där en natt vet jag inte. Ganska ointressant egentligen för det är ingen trevlig övernattningsplats med tanke på dagens "motorburna ungdom" med Epa-traktorer och annat fanstyg som borde förbjudas!

Eftersom det är väldigt ont om ställplatser i regionen så kan denna plats möjligen fungera om man inte hittar något bättre!

Jappe

PS. Varning! Ni som funderar på att övernatta här! Läs om Knuts erfarenheter av detta parkeringsbolag i nästa inlägg! DS.
 
Senast ändrad:

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Ställplatspriser

Med ekstrem dårlig erfaring med Europark vil jeg anbefale å lete etter et skilt som setter begrensinger på tid og hvordan en stiller seg. Er det oppmerkede plasser så stå for all del ikke over strekene med noen del av bilen. Normen i det selskapet er å skrive gebyrer på allt de tror de kan forsvare. Fikk selv en regning på 800 NOK for å ha stått noen minutter på en kundparkering uten å ha en kvittering på kjøp på stedet! Det var på en Statoil i Oslo - etter det har jeg aldri våget å kjøre inn på Statoil, med unntak automatmacker i Sverige når de har lavest dieselpris (og det er ikke ofte).
 
F

F.d. 13449

Guest
Sv: Ställplatspriser

Här har vi kanske en campingägare! :cool: I varje fall resonerar han som en sådan! Han förstår inte logiken med billiga parkeringsplatser med attraktiva lägen för husbilar! :confused: Turistkontoren, kommunledningarna och lokala företagare i Sverige däremot börjar långsamt lära sig vilken resurs husbilsfolket är! :rolleyes: På kontinenten har dom upptäckt det för länge sedan! :)

Jappe
Så bara för att jag tycker att människor ska betala vad det kostar så är jag helt plötsligt campingägare. Ja, jag hade nog gärna varit det, men tyvärr är jag det inte.
Om du inte förstår vad snedvriden konkurrens är tycker jag att du ska läsa på lite.
Jag tycker att de personer som använder vissa saker ska betala för det.
I så fall ska ju kommunen subventionera de som bor på hotell för de måste ju gå ut o äta på restaurang varje dag. Nä era argument håller inte.
Sen att husbilsfolket är en resurs, ja de är turister precis som alla andra turister och jag tycker självklart att det borde finnas ställplatser i alla städer, men jag tycker inte kommunerna ska subventionera ställplatserna. Om enskilda näringsidkare gör det är det helt okej, men inte använda skattekronor till detta.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Ställplatspriser

En framtidssaga.

Husbilsfolk i byn ditlockade av centrala och attraktiva ställ- parkeringsplatser ger klirr i kassan hos handlarna och krögarna i byn vilket i sin tur ger klirr i kommunens skattkista och detta gör alla inblandade glada. Kommunstyrelsen gläder sig åt att den vågade sig på att upplåta några husbilsplatser relativt centralt vilket inte resulterade i några större kostnader. Fyllning och tömning får husbilisterna tills vidare sköta någon annanstans men kommunen har i samråd med turistkontoret och affärsfolket börjat fundera på en riktig ställplats nära centrum med lite utökad service, fyllning och tömning, kanske el också, mot avgift. Servicestationen köps in från utlandet till rimligt pris och så småningom har budskapet spritts bland husbilsfolket och de strömmar till den framsynta byn vilket gör de styrande och affärsmännen ännu gladare och så småningom sprider sig budskapet i Sverigelandet och fler och fler kommuner följer "pionjärbyn" i spåren och det är en fröjd och glädje utan like i byarna i Sverige som var framsynta nog att investera i husbilsturismen!

Jappe
 
F

F.d. 17941

Guest
Sv: Ställplatspriser

Heja på Jappe !
Du skriver pricis vad vi tusentals husbilsägare känner och tycker !
Se och hör vad som sägs om det förlovande landet Tyskland när det gäller ställplatser , de flesta prisar deras syn på ställplatser , enkla funktions dugliga , med sina myntapparater där man själv avgör vad man behöver , i vissa fall t.o.m. med avlopp för toan, detta UTAN att kosta extra. Eller ALLA gratis platser !
Att det sedan finns indevider som inte förstår detta med posetiv marknadsföring måste vi ( även om det är svårt ) lära oss att de finns till , bara för att de inte har visioner , om hur framtiden kan komma att se ut inte förstår, kanske har det " brunnet " en säkring på kontoret där.
Vi borde enas om detta med ställplatser , rätteligen , men som sagts olika indevider olika åsikter !
Lasse
 
F

F.d. 13449

Guest
Sv: Ställplatspriser

Heja på Jappe !
Du skriver pricis vad vi tusentals husbilsägare känner och tycker !
Se och hör vad som sägs om det förlovande landet Tyskland när det gäller ställplatser , de flesta prisar deras syn på ställplatser , enkla funktions dugliga , med sina myntapparater där man själv avgör vad man behöver , i vissa fall t.o.m. med avlopp för toan, detta UTAN att kosta extra. Eller ALLA gratis platser !
Att det sedan finns indevider som inte förstår detta med posetiv marknadsföring måste vi ( även om det är svårt ) lära oss att de finns till , bara för att de inte har visioner , om hur framtiden kan komma att se ut inte förstår, kanske har det " brunnet " en säkring på kontoret där.
Vi borde enas om detta med ställplatser , rätteligen , men som sagts olika indevider olika åsikter !
Lasse
Så bara för att vissa inte tänker på samma sätt som dig så har det "brunnet" en säkring?
Allt ska vara gratis det är det bästa. Blir trött bara jag hör dessa tankesätt.
Jag vill ha lägre skatter och inte högre skatter. Jag vill själv bestämma vad jag ska lägga pengarna på då jag anser att jag är bättre på att disponera pengarna än den offantliga sektorn.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Ställplatspriser

Just4fun! Det fina i kråksången är ju att det inte belastar skattebetalarna så Reinfeldts gossar behöver ju inte känna kalla kårar efter sina ryggrader. Det fina är ju att en välskött ställplats genererar intäkter till kommunen och dess invånare. Den behöver inte vara gratis, bara rimligt prissatt!

Jappe
 
Senast ändrad:
F

F.d. 13449

Guest
Sv: Ställplatspriser

Just4fun! Det fina i kråksången är ju att det inte belastar skattebetalarna så Reinfeldts gossar behöver ju inte känna kalla kårar efter sina ryggrader. Det fina är ju att en välskött ställplats genererar intäkter till kommunen och dess invånare. Den behöver inte vara gratis, bara rimligt prissatt!

Jappe
Men jag har inte påstått något annat än att den ska vara rimligt prissatt, har aldrig pratat om några överpriser. Det jag har pratat om är att de ska prissättas så att de kan drivas och byggas utan att belasta skattesystemet och är du inne på samma sätt så är vi överens, men det jag läst tidigare är att du vill att ställplatser bekostas av kommunerna som får in skattemedel genom ökad försäljning av annat och då är vi tillbaks på snedvriden konkurrens. Eller har jag missat något?
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Ställplatspriser

Intressant! Det är just sådant tänkande som håller på att fördärva sjukvården, äldrevården m.m. i Sverige! Du kanske skulle ta och läsa Karl-Henrik Pettersons "Dagbok från USA"! Den finns att ladda ner som lånebok från EPUB! Mycket intressant och avslöjande läsning om de "heliga marknadskrafterna"!

Jappe
 
Senast ändrad:
F

F.d. 17941

Guest
Sv: Ställplatspriser

Just4fun !
Om du kollar proppskåpet där står det erfarenhet , insikt framtid tro under den säkringen !
Och blanda inte in politik på det här forumet , jag vet att pengars värde för den yngre generationen inte har samma värde , en hundring hit eller dit va f-n spelar det för roll !
I en gammal devis heter det : om du inte sparar öret får du aldrig kronan som gör dig rik !
Även JAG kan tänka mig betala MEN inga fantasi summor , bara för att blunda några timmar
När man börjar bli gammal men fortfarande kan resa ska vi inte behöva stå med husbilen , långt från det som görs reklam om i offentliga medier , du kommer att märka skillnaden om några år , det är det som kallas Erfarenhet !
Lasse
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Ställplatspriser

Snedvriden konkurrens blir det när det används t.ex. skattepengar för att bygga en ställplats istället för en privat näringsidkare gör detta.
Här finns en artikel om ämnet
Förbud mot snedvriden konkurrens - Foretagande.se

Förstår fortfarande inte varför man inte kan anlägga platser för husbilar när man gör det för personbilar. Här är det väl frågan om att missgynna en viss fordonskategori,eller?
Skall vi ta upp skatten så är det för egen del PB1 1200:- PB2 över 5000:-, nog tusan anser i alla fall jag att jag har en viss rätt att ställa krav.:rolleyes:
 

Sonic

FD HBK Medlem
Inlägg
2.260
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023
Sv: Ställplatspriser

En framtidssaga.

Sverigelandet och fler och fler kommuner följer "pionjärbyn" i spåren och det är en fröjd och glädje utan like i byarna i Sverige som var framsynta nog att investera i husbilsturismen!

Jappe

Snart vaknar kommunerna en efter en och sen vill alla hoppa på husbilståget tuff, tuff :)

/Bosse
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Ställplatspriser

En framtidssaga.
Husbilsfolk i byn ditlockade av centrala och attraktiva ställ- parkeringsplatser ger klirr i kassan hos handlarna och krögarna i byn vilket i sin tur ger klirr i kommunens skattkista och detta gör alla inblandade glada. Kommunstyrelsen gläder sig åt att den vågade sig på att upplåta några husbilsplatser relativt centralt vilket inte resulterade i några större kostnader. Fyllning och tömning får husbilisterna tills vidare sköta någon annanstans men kommunen har i samråd med turistkontoret och affärsfolket börjat fundera på en riktig ställplats nära centrum med lite utökad service, fyllning och tömning, kanske el också, mot avgift. Servicestationen köps in från utlandet till rimligt pris och så småningom har budskapet spritts bland husbilsfolket och de strömmar till den framsynta byn vilket gör de styrande och affärsmännen ännu gladare och så småningom sprider sig budskapet i Sverigelandet och fler och fler kommuner följer "pionjärbyn" i spåren och det är en fröjd och glädje utan like i byarna i Sverige som var framsynta nog att investera i husbilsturismen!
Jappe
Nja Jappe nu vet jag inte om jag håller med dig längre(!), vilket jag med nöje annars brukar göra!

Principen som just4fun deklarerar är självklart den som bör och måste gälla när det handlar om kommunala investeringar = skattemedel! Detta av många orsaker, bla;
1) Kommuner skall i grunden prioritera vård, skola, omsorg, mm och får absolut inte konkurrera med privata näringsidkare av något slag med skattemedel.

2) Självklart för kommuner borde kunna vara att de är behjälpliga om det finns affärsidkare som ser sig få fördelar = ex ökad omsättning i sin verksamhet, med att locka kunna locka dit oss husbilister till orten.

3) Om resonemanget att viss verksamhet har vinster att hämta från oss med intresse av husbilsturism håller? Ja då tycker jag att det är självklart, att de som vinner något på vår närvaro också bör betala/investera/medverka/driva fram mer sofistikerade ställplatser med tömn, el, och allt annat! Mitt resonemang avser att all investering utöver en central lite större parkeringsyta, inte är en möjlig kommunal insats till stöd för "turism" utan merkostnaden ska betalas av dem som vinner på att vi husbilsturister kommer till orten = för att göra av med våra pengar.

4) Som man känner sig själv känner man andra brukar sägas;
# när vi åker ut med HB går vi ibland ut och äter, för det mesta fixar vi mat och allt i bilen, handla ev mat kan man göra var som helst eftersom vi inte ligger stilla
# vi handlar nästan aldrig kapitalvaror när vi är ute med HB
# de orter vi besöker och har behov av ställplats vid är de som har något speciellt (ex Kungsbacka med Freeport, Kungsmässan och ex Naturum ... och då är det rimligt att ex Freeport och Kungsmässan svarar ev investering - de blir ju vinnare!

Tror att det är viktigt att vi husbilister först tänker igenom hela problematiken kring samhällets och näringslivets förutsättningar och prioriteringar - innan vi stångar pannorna blodiga och skapar misstro etc hos andra grupper i samhället som OCKSÅ vill att kommunala skatter ska gynna just dem. Dessa grupper är både många och har spridda intressen men är skattebetalare/väljare i just den aktuella kommunen, bla typ idrott, ungdomsverksamhet, mmm.

Jag tycker för min del att vi som grupp mer bör verka för enkla centrala övernattnings-/parkeringsplatser gentemot kommuner och betr mer sofistikerade ställplatser"(tömn, va, el, etc) gentemot de affärsintressen som har något att vinna på just vår närvaro som turister.
Förhoppningsvis har den sk kommungruppen vissa principer/strategi som de arbetar med i dessa frågor och som det kan vara intressant för oss alla att få ta del av.
/ Relax
 
Senast ändrad:

Frankia

HBK vice ordförande
Inlägg
5.536
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
549
Medlemskap
2024
Sv: Ställplatspriser

Snedvriden konkurrens blir det när det används t.ex. skattepengar för att bygga en ställplats istället för en privat näringsidkare gör detta.
Här finns en artikel om ämnet
Förbud mot snedvriden konkurrens - Foretagande.se

Det verkar som du vill se en ställplats som kostar skjortan. För min del så räcker det med en vanlig parkering som ligger hyfsat centralt. Det behövs inga skattepengar för att "bygga en ställplats" som du skriver.

Det verkar som du läst SCR:s skrift och våta dröm om hur en ställplats ska se ut. GLÖM DET. :mad:

Detta är min åsikt.

Kan bara tillägga att vi var i Lysekil i påskhelgen och parkerade utan kostnad i hamnen. Tack vare detta hamnade vi i Lysekil och "lyckades" spendera ca 2000:- hos Ica, Bengts Fisk, Harrys m m. Hur mycket pengar som försvann i shopping i damernas kläd- sko- väsk- och andra affärer har som tur är inte riktigt koll på......... :D

Vi var 35 husbilar i Lysekil. Om alla spenderad samma summa som vi så kan ni med lätthet räkna ut hur mycket vi tillsammans tillförde Lysekil. Snacka om att husbilarna förlänger säsongen jämfört med båtarna.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Ställplatspriser

Nu ställde du till det för mig Relax! Jag antar att jag sneglat för mycket på exempelvis Frankrike där beslutsvägarna är kortare och inte tillkrånglade i onödan. Jag kan se framför mig en fransk by där borgmästaren vid eftermiddagens hälsodrycksintag på bykrogen tillsammans med byns affärsidkare kommer överens om att inrätta en ställplats för husbilar för att få in lite extra pluring i byn. "Jag fixar marken som ändå bara ligger där och skräpar", säger borgmästaren "så får ni andra klara investeringskostnaderna! Vad säger ni om det?" "Utmärkt idé" säger då alla och snart finns där en ställplats som drar husbilsturister till byn!

Så går det till i Frankrike eller hur, Belar?

Jappe
 
F

F.d. 10432

Guest
Sv: Ställplatspriser

Efter ett par veckor i Frankrike och med den begränsade erfarenheten av kanske 15 ställplatser känns det som Jappe träffat ganska rätt.

Ofta har ställplatserna varit gratis eller lågt prissatta, i natt kostar det €7 med el. Ofta verkar kommunen ha varit inblandad. Prissättning och vad man tar betalt för varierar. Ofta är platsen gratis men elen kostar. Ibland betalar man för vatten o/e toatömning. Ibland helt automatiserat, ibland betalar man till någon person. Sällan har det kostat över €10 ofta väsentligt mindre. För det mesta har vi stått inom gångavstånd från centrum. Men vi har konsekvent valt små städer.

Ett exempel var en ställplats på Rivieran. 50 m till stranden. El, vatten, tömning, allt för €10 om jag minns rätt.
 
Toppen