• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ställplatspriser

D

Deleted member 11118

Guest
Det är många trådar som handlar om priset på en ställplats. Den som äger marken där en ställplats finns, med eller utan service, vill så klart tjäna pengar vilket inte är så konstigt. Vem vill inte tjäna pengar.

Det är ju upp till oss som husbilsåkare att välja bort de ställplatser vi inte vill stå på av olika anledningar. Att gnälla över priser är enkelt och att gnälla över att det är för dyrt är enkelt. Är det för dyrt så ingen kommer sänkes kanske priset eller så läggs ställplatsen ned.

Det är ju bara gilla läget, antingen betalar man eller så drar man vidare till något billigare. Vi som husbilsåkare kommer troligen inte kunna påverka priset på en ställplats något nämnvärt, lika lite som vi kan påverka elpriset, bensin/diselpriset.

Lars Jönsson
 
F

F.d. 10432

Guest
Sv: Ställplatspriser

Den dyraste jag sett var i Lucca, i Italien, Lucca är en liten stad nära Pisa. Där kostade det €40 (knappt 400 kr) att åka in och stanna en natt. Samtidigt kunde man hyra två parkeringsplatser under 4 timmar några hundra meter därifrån för €4.

Just nu står vi gratis i Beaune i Borgogne, Frankrike. Ställplatsen, 500 m från centrum är gratis men elen kostar €10 för en natt. Vi har under fyra veckor i Italien och Frankrike träffat på alltifrån ställplatser med el helt kostnadsfritt till maxpriset ovan i Lucca. Ofta har en natt med el kostat mellan €10-20.
 
F

F.d. 17941

Guest
Sv: Ställplatspriser

Prissättningen för de privata ställplatserna är svåra att göra en enhetlig bedömning om ,, beroende på läge, och utrystning. Men de kommunala , som BORDE vara lika utformade , och just komunala ,borde ha en jämn låg prissättning , med tanke på vad platsen har att erbjuda i attraktioinsvärde , vi är ju ganska " lata " av oss , går gärna ut och äter en bit mat eller kollar skyltfönster och köper både det ena och andra. Efter promenaden med mat och en öl är det inte lämpligt att ha husbilen för långt bort...
Men det finns privata ställplatser som ber oss att komma till deras trevliga bygd , se och begrunda omjivningen , komma tillbaka ännu fler gånger , en sådan är ställplatsen 500m norr om Stråtjära , ingen lyx plats men underbart vacker vid sjön Bergvikens södra ände , det är här som byggdens folk änskar oss välkomna. Ett härligt initiativ !
Lasse :)
 

Conny

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2024
Sv: Ställplatspriser

Den dyraste jag sett var i Lucca, i Italien, Lucca är en liten stad nära Pisa. Där kostade det €40 (knappt 400 kr) att åka in och stanna en natt. Samtidigt kunde man hyra två parkeringsplatser under 4 timmar några hundra meter därifrån för €4.
Då vi snart är på väg till Lucca där vi varit per tåg flera gånger så undrar jag var den dyra ställplatsen ligger för att inte luras dit.
//Conny
 
F

F.d. 10432

Guest
Sv: Ställplatspriser

Den dyra ställplatsen ligger mycket centralt, bara några minuter från en muromgärdade staden. Eftersom den var så dyr sparade vi inte positionen men av de två stälplatserna som finns i vår ställplatsförteckning ska det säkert vara ställplatsen på Viale Gaetano Luporini, 43.84028, O10.48878.

Enligt förteckningen skulle den kosta €10 men när vi kom fram var priset således €40.

Om ni bara ska besöka staden några timmar finns det parkeringsplatser i riktning från ställplatsen och mot den muromgärdade staden och om man åker åt samma håll något kvarter till vänster om den riktningen. Där stod vi över två parkeringsplatser för €4 under 4 timmar.

Ha det så trevligt i Lucca och i Italien i övrigt. Njut av maten och vinet, det gjorde vi. Om inte annat är det efter en vinter i Sverige fantastisk med tomater som smakar tomater.
 

jojje

HBK Medlem
Inlägg
851
Kommun
ÖstraGöinge
HBK-Nr
3802
Medlemskap
2024
Sv: Ställplatspriser

"Just nu står vi gratis i Beaune i Borgogne, Frankrike. Ställplatsen, 500 m från centrum är gratis men elen kostar €10 för en natt. Vi har under fyra veckor i Italien och Frankrike träffat på alltifrån ställplatser med el helt kostnadsfritt till maxpriset ovan i Lucca. Ofta har en natt med el kostat mellan €10-20."

Förstår inte varför man behöver vara så beroende av el.
Dels är det dyrare samt allt letandet efter vem som har el.
Har man solpanel eller DC-DC laddning, då är man fri och oberoende.



Jojje
 
F

F.d. 2591

Guest
Sv: Ställplatspriser

Hej på er husbilsägare !


En ställplats ska enligt mig ej kosta över en hundring, och då med tömmning och vatten och el inkluderat. Är det någon som nu undrar vad elen kostar om man enbart använder kyl , frys lite data och Tv tittande, inte en 10:- om dygnet. Och bortförklarar man det med anläggningskostnader.Och menar att man måste ta ut denna summa, så är det helt fel. Campingägare som plockar ut låt oss säga 40:- per dygn, gör en mycket bra affär. Så en stpl med vatten och tömmning bör enligt mig ej kosta över en 50:- lapp.


Stig B.
 
F

F.d. 17941

Guest
Sv: Ställplatspriser

Äter man böngroddar och bor i buschen ute på landet kanske det går bra . Men om man vill se på " stan " äta och kanske dricka ett glas gå på bio eller teater, detta ger förmodligen betydligt mer klirr i kassan än ställplats avgiften ger och vilken kommun vill inte ha bra PR , tänk att skriva i reklamen : gratis ställplatser så långt platserna räcker ! Man ser hur andra företag lockar , hur de upptäckt det enorma värde det har med gratis ställplats, titta på Biltema , här förstår man värdet med gratis ställplats , fler kommer att följa, stöt inte bort resande mäniskor genom snåla arragemang , dra till er dem genom att vara frikostiga på ett ekonomiskt sätt. Titta bara på våra frågor på den här tråden " Var finns det någon billig bra ställplats här.... hundratals i veckan ! Sedan behöver inte en ställplats alltid ha minigolfbana , utomhuspol, resturanger , rutchkana
Som någon tidigare skrev här , en enkel ställplats behöver inte kosta skjortan att anlägga , men den ger oerhört god reklam , ock sedan talar vi ju med varandra om det här "kostsamma problemert !".
Lasse :p:
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.765
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Ställplatspriser

Det som gör att man blir fundersam är att i ena stunden önskas det mer eller mindre campingservice centralt i städer, och sedan får det inte kosta. Vem anlägger en ställplats på central stadsmark med toa, duschar och elstolpar och sedan få in 100 kr per dag per bil? Kanske blir snittet bilar någonstans 2-5 bilar per dag i bästa fall, de flesta kör ju knappt 6 månader per år? Anläggningskostnaderna blir flera hundra tusen som på något sätt skall drivas igenom i en kommunstyrelse! I konkurrens med alla andra önskemål. :wideeyed:
 

A.Borg

HBK Medlem
Inlägg
1.306
Kommun
Partille
HBK-Nr
71
Medlemskap
2024
Sv: Ställplatspriser

Conny! Gå in på Google Earth 43 50 24,40N 10 29 17,18 Ö så har du en bra ställplats i Lucca med tömning och vatten för !0 Euro.
Anders.B
 

Håkand

HBK Medlem
Inlägg
979
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
3312
Medlemskap
2024
Sv: Ställplatspriser

Hej på er husbilsägare !

En ställplats ska enligt mig ej kosta över en hundring, och då med tömmning och vatten och el inkluderat. Är det någon som nu undrar vad elen kostar om man enbart använder kyl , frys lite data och Tv tittande, inte en 10:- om dygnet. Och bortförklarar man det med anläggningskostnader.Och menar att man måste ta ut denna summa, så är det helt fel. Campingägare som plockar ut låt oss säga 40:- per dygn, gör en mycket bra affär. Så en stpl med vatten och tömmning bör enligt mig ej kosta över en 50:- lapp.

Stig B.

Eftersom jag försökt bidra till en ställplats i Tidaholm kollade jag vad en elstolpe kostade. En stolpe med 4 uttag till ställplatsen kostade 28 000 kr + moms. Sedan tillkommer framgrävning av kabel, material, arbete, återställning mm.
Ska det sedan även dras fram vatten och avlopp så kommer den där 50-lappen inte att räcka så långt.
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Sv: Ställplatspriser

Hej på er husbilsägare !


En ställplats ska enligt mig ej kosta över en hundring, och då med tömmning och vatten och el inkluderat. Är det någon som nu undrar vad elen kostar om man enbart använder kyl , frys lite data och Tv tittande, inte en 10:- om dygnet. Och bortförklarar man det med anläggningskostnader.Och menar att man måste ta ut denna summa, så är det helt fel. Campingägare som plockar ut låt oss säga 40:- per dygn, gör en mycket bra affär. Så en stpl med vatten och tömmning bör enligt mig ej kosta över en 50:- lapp.


Stig B.

Stig, när jag läser mellan raderna så får jag för mig att du nog aldrig varit egen företagare och försökt göra affärsmässiga kalkyler.

Sedan är det ju inte konsumenten som sköter prissättningen, för visst tycker jag att skjortan är för dyr, vetelängden åt helsicke, för att inte tala om tandläkaren som tog 3000 för att skruva fast en tand på 10 minuter.

Marknaden bestämmer och det är då vi konsumenter kommer in i bilden. Tycker vi att tjänsten är dålig, dyr eller helt enkel onödig, ja då nyttjar och
betalar vi inte för den.
 
F

F.d. 17941

Guest
Sv: Ställplatspriser

Vad kostar inte reklam i tidningar eller på andra massmedia platser för att locka turister till " stan " , Kommuner och företag har kvalifiserad hjälp med marknadsföring , varje krona är en väl vägd utgift som skall ge största möjliga återbäring , Stora parkerings kostnader bidrar inte till större intresse för flertalet av oss husbilsägare , som har både toa, dusch och sovrum med oss, nej vi vill ha en enkel uppställnings plats , nära " stan " så vi enkelt kan ta oss till sevärdheter , resturanger , bio, trater , eftersom vi inte som med en "vanlig " bil kan köra till närmaste parkering i närheten av det tilltänkta målet. Jag kan väl tänka mig en synbolisk avgift , för en enkel ställplats.
Någon här talar om 28.000 kr alltså 7000 för en fyrvägs stolpe per plats, har DU funderat på vad VÄLKOMMEN TLL..... skyltarna kostar plus underhåll , de ger inte en krona tillbaka och de talas ALDRIG om i det här forumet , tala om missvisande reklam investering.
Lasse :)
 

angan

HBK Medlem
Inlägg
966
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
785
Medlemskap
2024
Sv: Ställplatspriser

Den dagen våra kära kommunpolitiker inser att elbilar kräver laddning kommer nog elstolparna att växa upp som maskrosor på parkeringsplatserna. Då kommer inte 28000 + moms att vara ett hinder i vägen. Alla kommuner ska ju vara mest progressiva och ligga i framkant när det gäller miljö(bilar)... Inte i framkant när det gäller ställplatser tyvärr
 
F

F.d. 29775

Guest
Sv: Ställplatspriser

Hej på er husbilsägare !


En ställplats ska enligt mig ej kosta över en hundring, och då med tömmning och vatten och el inkluderat. Är det någon som nu undrar vad elen kostar om man enbart använder kyl , frys lite data och Tv tittande, inte en 10:- om dygnet. Och bortförklarar man det med anläggningskostnader.Och menar att man måste ta ut denna summa, så är det helt fel. Campingägare som plockar ut låt oss säga 40:- per dygn, gör en mycket bra affär. Så en stpl med vatten och tömmning bör enligt mig ej kosta över en 50:- lapp.


Stig B.

Hej,
Ovan inlägg tror jag bara man skal betrakta som lite 'diskussions' upplägg:)

Helt klart utanför al rimlighet.
Upp till SEK100-150 för en ställplats incl el/service är fullt rimligt

mvh
Mikael
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Ställplatspriser

Den dagen våra kära kommunpolitiker inser att elbilar kräver laddning kommer nog elstolparna att växa upp som maskrosor på parkeringsplatserna. Då kommer inte 28000 + moms att vara ett hinder i vägen. Alla kommuner ska ju vara mest progressiva och ligga i framkant när det gäller miljö(bilar)... Inte i framkant när det gäller ställplatser tyvärr

Chansen eller möjligheten att kunna ladda en el-bil över stolpe med 10A-säkring är nog inget att fundera över, tar allt för lång tid. (Risk för P-böter dessutom);)

(f-n, nu börja tråden att spårar ur):rolleyes:
 
F

F.d. 53022

Guest
Sv: Ställplatspriser

Har fått min första elräkning här i Skutesjön.
35 Amp, Avläst 120314- Avläst 120331 = 17 dagar Elhandelskostnad 3288:-
Har begärt in en offert av Vattenfall för att höja från 35A till 100A, pris enl offert 220000:-,
För 220000:- har jag fått luftledning som klarar 100A till en stolpe på grannfastigheten, för att få el på min ställplats skall kabeln över en å och en bergsknalle och mätarskåp skall monteras, beräknad kostnad av Elföretag i Skene ca 200000:-.
Eftersom det får plats över 100 bilar så bör jag ha ca 20 elstolpar.

Som ni förstår kommer jag inte att öka till 100A, och inte sätta elstolpar på ställplatsen (fotbollsplanen) utan får nöja mej med 35A och ett fåtal elplatser.

Senare när vi är klara skall jag berätta för er vad det kostade att ordna toatömning och det i ett avloppssystem som är godkänt av kommunen.

För att vi skall ha råd att stå på ställplatser framöver så får vi nog se till att vi blir självförsörjande vad gäller el.

Solceller och stor batteribank är för mej den bästa lösningen.

Kostnaden för sophantering, vatten och toatömning kommer att bli dyrt nog.

Bosse
 
F

F.d. 13449

Guest
Sv: Ställplatspriser

Det jag läser i flera inlägg här är att kommunerna borde bekosta att anlägga ställplatser bara för att locka turister. Detta är enligt mitt tycke helt fel då kommunen går in och lägger skattepengar för att bara locka några få. Görs detta och konkurrentutsätts så ser jag inget fel med det, men varför ska kommunen lägga mina skattepengar på att några husbilister ska få tag på billiga ställplatser?
Nej, en ställplats ska bära sig själv genom sina intäkter och det ska vara samma pris oavsett om det är kommunen eller en privat näringsidkare annars är det fel ur konkurrenssynpunkt.
 
Toppen