• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ställplats i Göteborg - omröstning

Master

HBK Medlem
Inlägg
947
Kommun
Motala
HBK-Nr
134
Medlemskap
2024
I min värld så är inte en Ställplats ett ställe där du har alla bekvämligheter som toa och dusch, möjligtvis tömning av toa och tillgång till färskvatten. Jag skulle nog kalla förslagsställarens önskemål en City Camp för husbilar. En enkel centrumnära plats att övernatta på duger gott för min del. Har varit i Göteborg flera gånger under sommaren och parkeringen vid Valhall IP har aldrig varit full. Otroligt av Göteborg att anordna en sådan centrumnära p-plats för husbilar. Det är kanske inte är den mysigaste platsen att stå på men duger gott för mina behov.
Vill man sedan ha alla bekvämligheter så finns ju Skatås.

Kunde Göteborgs stad anordna en City Camp nere vid Göta älv så vore ju det toppen så jag röstar på det.
 
Senast ändrad:

Jokin

HBK Medlem
Inlägg
1.165
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2024
Man kan nu konstatera att min tråd inte gav upphov till större flod av inlägg. Mitt syfte med den var, förutom att informera om den pågående namninsamlingen, att se om det i klubben fanns något intresse bland medlemmar, skribenter och styrelse att stötta sådana här privata initiativ. Jag ville se om det fanns ett intresse av att stötta detta, även om man kanske inte för egen del är intresserad av just den här typen av ställplats, med ingående service och därför ett relativt högt pris. Jag ville se om klubben kunde enas om att stötta privata engagemang som har med husbilsfrågor att göra.

I den här tråden har ju klubben inte visat någon större entusiasm, utan de flesta, som har reagerat här på forum, verkar kunna tänka sig att stödja förslaget med villkor för att det ska passa dem. Omröstningen har till dags datum samlat 112 namn av målet 200 och har ökat med 47 st sedan jag startade tråden.
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.256
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Vad är det för fel på att mysa?

Jag vill minnas att man måste registrera sig för att kunna rösta. Kanske detta bjuder ett visst motstånd medan en del kanske tror att det bara är för Göteborgare att rösta. Jag själv är tveksam till en röst för vad händer om förslaget blir verklighet och det sedan inte kommer så många av exempelvis anledningen att det är för dyrt med avseende på all service som man kanske inte behöver och därmed inte vill betala för. Det skulle bli lite kontraproduktivt. Men förmodligen skulle den vara ständigt fullbelagd oavsett pris, vi vet ju att har vi råd med en husbil så har vi råd med allt annat också, eller hur?

Rena spekulationer så klart men jag förmodar att alla i denna tråd röstat.

//Michael, medlem
 

Jokin

HBK Medlem
Inlägg
1.165
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2024
...Men förmodligen skulle den vara ständigt fullbelagd oavsett pris...

//Michael, medlem

Så tror även jag. Det är nog inte svårt att fylla en centralt belägen ställplats i Göteborg. Det svåra är nog att skapa en sådan än om omröstningen skulle uppnå tröskelnivån 200 namn. Men med våra 16 000 (?) medlemmar skulle det kanske kunna gå att "trycka på lite". Att många, väldigt många, husbilister efterfrågar en hel del service torde väl vara helt klarlagt. El-platser kan det ibland nästan vara slagsmål om. Och tömma och fylla tankar behöver väl de flesta. Tillgång till toalett är nog inte heller fel för många. Och tänk att kunna ta en dusch utan att behöva knö sig in i ett trångt utrymme. Sedan är det väl ointressant vad man själv tycker om olika sorters ställplatser. En husbilsklubb ska väl kunna föra talan om allas önskemål och skulle nog kunna intressera fler att deltaga i Husbilsklubben.se verksamhet.

"For the record" kan jag ange att jag för egen del är oftast ganska ointresserad av ställplatser i städer. Men det är ju egentligen ointressant i frågan.
 

Out of bounds

FD HBK Medlem
Inlägg
1.337
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
30214
Medlemskap
2022
I min värld så är inte en Ställplats ett ställe där du har alla bekvämligheter som toa och dusch, möjligtvis tömning av toa och tillgång till färskvatten. Jag skulle nog kalla förslagsställarens önskemål en City Camp för husbilar. En enkel centrumnära plats att övernatta på duger gott för min del. Har varit i Göteborg flera gånger under sommaren och parkeringen vid Valhall IP har aldrig varit full. Otroligt av Göteborg att anordna en sådan centrumnära p-plats för husbilar. Det är kanske inte är den mysigaste platsen att stå på men duger gott för mina behov.
Vill man sedan ha alla bekvämligheter så finns ju Skatås.

Kunde Göteborgs stad anordna en City Camp nere vid Göta älv så vore ju det toppen så jag röstar på det.
Det är bra. Man skall ha eget tycke.
Problemet med att definiera något efter bara sitt egna tycke är att det kan finnas andra som tycker helt olikt.
Kan vara från att kunna stå, utan färskvatten o tömning till din definition av city camp (vad den då kallas på andra ställen än i centrum av större städer men samma standard vet jag inte, kanske vi får veta, kanske inte)
 

NiclasSve

HBK Intresserad
Inlägg
36
Kommun
Jönköping
I min värld så är inte en Ställplats ett ställe där du har alla bekvämligheter som toa och dusch, möjligtvis tömning av toa och tillgång till färskvatten. Jag skulle nog kalla förslagsställarens önskemål en City Camp för husbilar. En enkel centrumnära plats att övernatta på duger gott för min del. Har varit i Göteborg flera gånger under sommaren och parkeringen vid Valhall IP har aldrig varit full. Otroligt av Göteborg att anordna en sådan centrumnära p-plats för husbilar. Det är kanske inte är den mysigaste platsen att stå på men duger gott för mina behov.
Vill man sedan ha alla bekvämligheter så finns ju Skatås.

Kunde Göteborgs stad anordna en City Camp nere vid Göta älv så vore ju det toppen så jag röstar på det.
Vill bara kolla; senast vi stod uppe på Skatås för ett par-tre år sedan så ingick ingen som helst service förutom möjlighet att tömma gråvatten. Kanske har man lagt till bekvämligheter i det höga priset nu mer?
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Jokin, du har så rätt, visst borde vi manifestera oss i någon form.

Att det finns många i HBK som inte gillar idén med välutrustade ställplatser är bekant, men att de skulle vara en majoritet av de svenska husbilsägarna är självklart inte rätt. Kolla bara vilka ställplatser som är mest eftersökta, kolla på ställplatserna vilka platser som först blir upptagna, alltid elplatserna, osv.

Här kommer ett förslag till inlägg som jag lägger ut i eget namn, men om HBK så önskar kan jag ändra den och bli ett officiellt inlägg från HBK, som ordförande kan skriva under, eller jag som redaktör på Husbilsklubben.

Förslag till mitt inlägg, eller som officiel skrivelse från Husbilsklubben.se:

Göteborg & Co har säkert redan uppmärksammat det stora ökade intresset för den fritidsfordon, som just nu sveper över Sverige och övriga Europa.

Nyregistreringar av husbilar i Sverige har i år ökat med över 30%, i den för Göteborg så viktiga marknaden Norge ökade försäljningen av husbilar 1:a kvartalet med inte mindre än 68% och branschen meddelar nu att deras utställningshallar gapar tomma.

Det här är inget nordiskt fenomen, nej det ökade intresset för husbilen hittar vi i alla europeiska marknader, som till exempel giganten Tyskland där man sedan 2019 ökat nyregistreringen med över 30%. Under 2020 rullade det ut inte mindre än 107 203 nya husbilar på de tyska vägarna.

Det är ett segment i marknaden som har god ekonomi, många är pensionärer med mycket fritid, de är viktiga för den lokala ekonomin som handeln, restauranger och i Göteborgs fall Liseberg.

En annan viktig faktor när det gäller husbilsbesökarna, är deras reseprofil, det är en lösning för besöksnäringens strävan efter att förlänga turistsäsongen. Många av oss använder bilarna året om, men de flesta är ute på vägarna i perioden april - november och söker lämpliga utflyktsmål.

Många orter i Sverige har uppmärksammat besökarna som kommer med sina husbilar och skapat anpassade centrumnära ställplatser för dessa mobila besökare. Nu hoppas vi att snart få skriva att även Göteborg är ett husbilsvänligt resmål.

Tommy Dynér


—————————-

Skrivelsen kan sim sagt formuleras om lite och bli en mera officiell skrivelse med presentation av Husbilsklubben och som avsändare.

Kollar med Leif.


Tommy
 

Bettan o Bertil

HBK Medlem
Inlägg
1.191
Kommun
Partille
HBK-Nr
8979
Medlemskap
2024
Nu har jag röstat för en central ställplats i Göteborg, ställplatsen(parkeringen) vid Valhalla idrottsplats kommer förmodligen inte att upplåtas igen då parkeringen behövs till idrottsplatserna. Priset på 200-300 kr per dygn med service är ju prisvärt med ett centralt läge, jag skulle vara glad om jag kunde parkera min personbil på vanlig parkering för det priset. Hoppas de styrande i Göteborg lyssnar på oss.
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.820
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Jag tror nog att det blir svårt att övertyga Göteborg om att inrätta en central ställplats.
Göteborg Stads Parkeringsbolag förvaltar ju den enormt stora asfaltsparkeringen vid Hinsholmskilen i Långedrag och den blev omskyltad till endast PB1 för något år sedan. Vi har använt denna plats i 20 år, ett flertal gånger per år, och det har aldrig varit mer än 10 husbilar oavsett om det varit högsäsong, oftast har vi stått ensamma. Så varför lösa ett problem som inte fanns med nya skyltar Enbart PB 1 om man var mån om gästande husbilar.
 

NiclasSve

HBK Intresserad
Inlägg
36
Kommun
Jönköping
Jokin, du har så rätt, visst borde vi manifestera oss i någon form.

Att det finns många i HBK som inte gillar idén med välutrustade ställplatser är bekant, men att de skulle vara en majoritet av de svenska husbilsägarna är självklart inte rätt. Kolla bara vilka ställplatser som är mest eftersökta, kolla på ställplatserna vilka platser som först blir upptagna, alltid elplatserna, osv.

Här kommer ett förslag till inlägg som jag lägger ut i eget namn, men om HBK så önskar kan jag ändra den och bli ett officiellt inlägg från HBK, som ordförande kan skriva under, eller jag som redaktör på Husbilsklubben.

Förslag till mitt inlägg, eller som officiel skrivelse från Husbilsklubben.se:

Göteborg & Co har säkert redan uppmärksammat det stora ökade intresset för den fritidsfordon, som just nu sveper över Sverige och övriga Europa.

Nyregistreringar av husbilar i Sverige har i år ökat med över 30%, i den för Göteborg så viktiga marknaden Norge ökade försäljningen av husbilar 1:a kvartalet med inte mindre än 68% och branschen meddelar nu att deras utställningshallar gapar tomma.

Det här är inget nordiskt fenomen, nej det ökade intresset för husbilen hittar vi i alla europeiska marknader, som till exempel giganten Tyskland där man sedan 2019 ökat nyregistreringen med över 30%. Under 2020 rullade det ut inte mindre än 107 203 nya husbilar på de tyska vägarna.

Det är ett segment i marknaden som har god ekonomi, många är pensionärer med mycket fritid, de är viktiga för den lokala ekonomin som handeln, restauranger och i Göteborgs fall Liseberg.

En annan viktig faktor när det gäller husbilsbesökarna, är deras reseprofil, det är en lösning för besöksnäringens strävan efter att förlänga turistsäsongen. Många av oss använder bilarna året om, men de flesta är ute på vägarna i perioden april - november och söker lämpliga utflyktsmål.

Många orter i Sverige har uppmärksammat besökarna som kommer med sina husbilar och skapat anpassade centrumnära ställplatser för dessa mobila besökare. Nu hoppas vi att snart få skriva att även Göteborg är ett husbilsvänligt resmål.

Tommy Dynér


—————————-

Skrivelsen kan sim sagt formuleras om lite och bli en mera officiell skrivelse med presentation av Husbilsklubben och som avsändare.

Kollar med Leif.


Tommy
Hej
Jag tänker att ett tillägg i din text kan vara att Gbg står som värd för många evenemang, inte minst inom idrotten såsom GotiaCup och PartilleCup i handboll. Vi har själva då försökt hitta alternativ till camping men just Gbg sticker ut när det gäller bristen på alternativ till rimligt pris. Således är det inte bara pensionärer som besöker utan det är sådana som vi som idrottsföräldrar som upptäckt husbilens möjligheter.
i somras var vi i Mariestad vilket gav mersmak utifrån hur de ordnat med Ställplatser.
Hälsningar Niclas
 

Bettan o Bertil

HBK Medlem
Inlägg
1.191
Kommun
Partille
HBK-Nr
8979
Medlemskap
2024
Jag tror nog att det blir svårt att övertyga Göteborg om att inrätta en central ställplats.
Göteborg Stads Parkeringsbolag förvaltar ju den enormt stora asfaltsparkeringen vid Hinsholmskilen i Långedrag och den blev omskyltad till endast PB1 för något år sedan. Vi har använt denna plats i 20 år, ett flertal gånger per år, och det har aldrig varit mer än 10 husbilar oavsett om det varit högsäsong, oftast har vi stått ensamma. Så varför lösa ett problem som inte fanns med nya skyltar Enbart PB 1 om man var mån om gästande husbilar.
Förhoppningsvis kanske dom lyssnar på oss också och inte bara på båtägare. Positivt tycker jag var att de upplät parkeringen vid Valhalla idrottsplats för husbilar när ändå inte parkeringen användes för besökare till Valhalla. Det finns ju även ett par andra parkeringar i stan som upplåtits till husbilar så hoppet överger mig inte.
 

Out of bounds

FD HBK Medlem
Inlägg
1.337
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
30214
Medlemskap
2022
Jag tror nog att det blir svårt att övertyga Göteborg om att inrätta en central ställplats.
Göteborg Stads Parkeringsbolag förvaltar ju den enormt stora asfaltsparkeringen vid Hinsholmskilen i Långedrag och den blev omskyltad till endast PB1 för något år sedan. Vi har använt denna plats i 20 år, ett flertal gånger per år, och det har aldrig varit mer än 10 husbilar oavsett om det varit högsäsong, oftast har vi stått ensamma. Så varför lösa ett problem som inte fanns med nya skyltar Enbart PB 1 om man var mån om gästande husbilar.
Kan Grefab, som förvaltar marken vara inblandad? Kanske dom månar sina kunder i första hand?
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Hej
Jag tänker att ett tillägg i din text kan vara att Gbg står som värd för många evenemang, inte minst inom idrotten såsom GotiaCup och PartilleCup i handboll. Vi har själva då försökt hitta alternativ till camping men just Gbg sticker ut när det gäller bristen på alternativ till rimligt pris. Således är det inte bara pensionärer som besöker utan det är sådana som vi som idrottsföräldrar som upptäckt husbilens möjligheter.
i somras var vi i Mariestad vilket gav mersmak utifrån hur de ordnat med Ställplatser.
Hälsningar Niclas
Tack Niclas,
Noterat dina viktiga synpunkter, skall skrivas in i skrivelsen, som kommer att ha Husbilsklubben som avsändare.
 

Out of bounds

FD HBK Medlem
Inlägg
1.337
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
30214
Medlemskap
2022
Förhoppningsvis kanske dom lyssnar på oss också och inte bara på båtägare. Positivt tycker jag var att de upplät parkeringen vid Valhalla idrottsplats för husbilar när ändå inte parkeringen användes för besökare till Valhalla. Det finns ju även ett par andra parkeringar i stan som upplåtits till husbilar så hoppet överger mig inte.
Tror inte så många husbilsgäster betalar vad båtägarna gör.
 
Toppen