• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Tips SRS krockkudde-varning

Tommrock

HBK Medlem
Kommun
Borgholm
HBK-Nr
43547
Medlemskap
2025
Jag har en Fiat Ducato tdi2,8 årsmodell 2001.
Krockkuddevarningen lyser svagt och besiktningen underkänns.
2 Fiat-verkstäder kan inte hjälpa mej för dom kan inte läsa felkoderna. Saknar kontaktdon eller programvara.
Någon som känner till detta problem eller tipsa om en gammal erfaren verkstad i Södertäljeområdet som kan felsöka som på den goda tiden utan datorstöd.
Även intresserad av ett el/funktionsschema över SRS systemet,
/ Tommrock

Stefanjo

HBK Medlem
Kommun
Mellerud
HBK-Nr
40921
Medlemskap
2025
Ibland går kablar sönder under höger eller vänster framsäte.
Detta kan ske när man kör stolen fram och tillbaka. Kablarna kan fastna och går av. Det sitter en brytare i stolen för att indikera för airbagen att en person sitter i sätet.

bengtic

HBK Medlem
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2025
Det finns ett motstånd att köpa och sätta i kontakten för framstolen om man av någon anledning inte vill ha krockkudden inkopplad, jag tog ur en stol och då fick jag sätta dit ett sånt för att slippa att varningslampan lyser.
Ställer man något tungt på sätet och inte har i säkerhetsbältet varnar det.
Och ja jag tar bort batteri kabeln och väntar lite eftersom kablarna går till krockkudden och man vet aldrig när elektroniken får spel. Samtidigt blir det ju en reset av det hela.

JonasS

HBK Medlem
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2025
Har en Ducato -14 med samma problem. Visserligen en annan modell men här är orsaken dåliga lödningar på kretskortet till instrumenteringen. Finns verkstäder som åtgärdar detta. Har inte gjort något än eftersom problemet försvinner när man vrider av farthållaren.

Tommrock

HBK Medlem
Kommun
Borgholm
HBK-Nr
43547
Medlemskap
2025
Ibland går kablar sönder under höger eller vänster framsäte.
Detta kan ske när man kör stolen
Det finns ett motstånd att köpa och sätta i kontakten för framstolen om man av någon anledning inte vill ha krockkudden inkopplad, jag tog ur en stol och då fick jag sätta dit ett sånt för att slippa att varningslampan lyser.
Ställer man något tungt på sätet och inte har i säkerhetsbältet varnar det.
Och ja jag tar bort batteri kabeln och väntar lite eftersom kablarna går till krockkudden och man vet aldrig när elektroniken får spel. Samtidigt blir det ju en reset av det hela.
fram och tillbaka. Kablarna kan fastna och går av. Det sitter en brytare i stolen för att indikera för airbagen att en person sitter i sätet.
Tack Bengtic,
Är denna metod att koppla bort varningen godkänd av Bilprovningen, jag fick ombesiktning.
//Tommrock

bengtic

HBK Medlem
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2025
Den har i vartfalls utförts av en känd märkesverkstad på orten vid montering av barnstol i som jag förstår passagerarsätet fram förmodligen en omvänd stol. Besiktningen kan ju inte se detta eftersom ingen lampa lyser. Men frågan är om felet sitter i stolen vilket det skulle kunna vara eftersom jag fick en lysande lampa när jag tog bort kontakten under sätet. Och det motståndet släckte lampan det kostade inte många kronor och var gjort för att passa direkt i kontakten. Men man kan ju mäta med en ohm-meter om kontakten fungerar när någon sitter i stolen. På min personbil finns ju en nyckelströmbrytare för avstängning av luftkudden men det hade ingen inverkan på lampan det var tvunget att vara ett motstånd när jag kopplade bort kontakten.
Misstänker att man gjort så att krockkudden på den sidan inte utlöses om ingen sitter i stolen.
Så här säjer chattgpi:
Att installera ett motstånd (resistor) för att släcka en varningslampa för krockkudde (airbag) är en vanlig metod när man till exempel byter ut en bilstol med inbyggd krockkudde mot en racingstol som saknar airbag. Detta lurar bilens airbag-system att tro att krockkudden fortfarande är inkopplad.

Viktigt!​

Innan vi går vidare: Att manipulera airbag-systemet är förenat med säkerhetsrisker och kan vara olagligt i vissa länder. Det kan också påverka bilens försäkring och besiktning. Gör detta endast om du vet vad du gör eller har fått godkänd rådgivning.

Typiskt motstånd för att släcka airbag-varningslampa:​

• Motståndsvärde: Oftast 2,2 ohm till 3,3 ohm
  • Effekt (watt): Minst 0,5W – 2W, beroende på bilmodell
  • Typ: Metallfilm eller keramiska motstånd, ibland med motståndsdummy/adapter anpassad för bilmärken (t.ex. BMW, VW, Volvo)

Hur man ansluter motståndet:​

1. Koppla ur bilbatteriet i minst 10 minuter innan du börjar arbeta (för att undvika utlösning av airbag).
  2. Identifiera airbag-kontakten under stolen eller där airbagen satt.
  3. Anslut motståndet mellan de två kablarna (det är oftast två kablar till en airbag).
  4. Isolera anslutningen noggrant.
  5. Återanslut batteriet och kontrollera om lampan slocknar efter omstart.

Obs:​

• Vissa bilar kräver att du nollställer felkoden med ett OBD2-verktyg, även om rätt motstånd används.
  • På nyare bilar med CAN-bus kan det krävas ett specifikt simuleringsmodul istället för bara ett enkelt motstånd.
Vill du att jag hjälper dig hitta rätt motstånd eller simulatormodul för din bilmodell? I så fall – skriv gärna bilmärke, modell och årsmodell.

Tommrock

HBK Medlem
Kommun
Borgholm
HBK-Nr
43547
Medlemskap
2025
Den har i vartfalls utförts av en känd märkesverkstad på orten vid montering av barnstol i som jag förstår passagerarsätet fram förmodligen en omvänd stol. Besiktningen kan ju inte se detta eftersom ingen lampa lyser. Men frågan är om felet sitter i stolen vilket det skulle kunna vara eftersom jag fick en lysande lampa när jag tog bort kontakten under sätet. Och det motståndet släckte lampan det kostade inte många kronor och var gjort för att passa direkt i kontakten. Men man kan ju mäta med en ohm-meter om kontakten fungerar när någon sitter i stolen. På min personbil finns ju en nyckelströmbrytare för avstängning av luftkudden men det hade ingen inverkan på lampan det var tvunget att vara ett motstånd när jag kopplade bort kontakten.
Misstänker att man gjort så att krockkudden på den sidan inte utlöses om ingen sitter i stolen.
Så här säjer chattgpi:
Att installera ett motstånd (resistor) för att släcka en varningslampa för krockkudde (airbag) är en vanlig metod när man till exempel byter ut en bilstol med inbyggd krockkudde mot en racingstol som saknar airbag. Detta lurar bilens airbag-system att tro att krockkudden fortfarande är inkopplad.

Viktigt!​

Innan vi går vidare: Att manipulera airbag-systemet är förenat med säkerhetsrisker och kan vara olagligt i vissa länder. Det kan också påverka bilens försäkring och besiktning. Gör detta endast om du vet vad du gör eller har fått godkänd rådgivning.

Typiskt motstånd för att släcka airbag-varningslampa:​

• Motståndsvärde: Oftast 2,2 ohm till 3,3 ohm
  • Effekt (watt): Minst 0,5W – 2W, beroende på bilmodell
  • Typ: Metallfilm eller keramiska motstånd, ibland med motståndsdummy/adapter anpassad för bilmärken (t.ex. BMW, VW, Volvo)

Hur man ansluter motståndet:​

1. Koppla ur bilbatteriet i minst 10 minuter innan du börjar arbeta (för att undvika utlösning av airbag).
  2. Identifiera airbag-kontakten under stolen eller där airbagen satt.
  3. Anslut motståndet mellan de två kablarna (det är oftast två kablar till en airbag).
  4. Isolera anslutningen noggrant.
  5. Återanslut batteriet och kontrollera om lampan slocknar efter omstart.

Obs:​

• Vissa bilar kräver att du nollställer felkoden med ett OBD2-verktyg, även om rätt motstånd används.
  • På nyare bilar med CAN-bus kan det krävas ett specifikt simuleringsmodul istället för bara ett enkelt motstånd.
Vill du att jag hjälper dig hitta rätt motstånd eller simulatormodul för din bilmodell? I så fall – skriv gärna bilmärke, modell och årsmodell.
Hej igen och tack Bengtic,
Tipset är mycket värdefullt eftersom min Fiat har en rullstolskassett i stället för en vanlig passagerarstol. Hittar varken kablar eller kontakt i eller bredvid kassetten om dom inte är gömda i golvet under durken, eller är avklippta.
Tack så jättemycket det ger mig mod att forska vidare i eländet. Jag återkommer och delar med mig av resultatet.

Toppen