Den har i vartfalls utförts av en känd märkesverkstad på orten vid montering av barnstol i som jag förstår passagerarsätet fram förmodligen en omvänd stol. Besiktningen kan ju inte se detta eftersom ingen lampa lyser. Men frågan är om felet sitter i stolen vilket det skulle kunna vara eftersom jag fick en lysande lampa när jag tog bort kontakten under sätet. Och det motståndet släckte lampan det kostade inte många kronor och var gjort för att passa direkt i kontakten. Men man kan ju mäta med en ohm-meter om kontakten fungerar när någon sitter i stolen. På min personbil finns ju en nyckelströmbrytare för avstängning av luftkudden men det hade ingen inverkan på lampan det var tvunget att vara ett motstånd när jag kopplade bort kontakten.
Misstänker att man gjort så att krockkudden på den sidan inte utlöses om ingen sitter i stolen.
Så här säjer chattgpi:
Att installera ett
motstånd (resistor) för att släcka en
varningslampa för krockkudde (airbag) är en vanlig metod när man till exempel byter ut en bilstol med inbyggd krockkudde mot en racingstol som saknar airbag. Detta lurar bilens airbag-system att tro att krockkudden fortfarande är inkopplad.
Viktigt!
Innan vi går vidare:
Att manipulera airbag-systemet är förenat med säkerhetsrisker och kan vara
olagligt i vissa länder. Det kan också påverka bilens försäkring och besiktning. Gör detta endast om du vet vad du gör eller har fått godkänd rådgivning.
Typiskt motstånd för att släcka airbag-varningslampa:
- Motståndsvärde: Oftast 2,2 ohm till 3,3 ohm
- Effekt (watt): Minst 0,5W – 2W, beroende på bilmodell
- Typ: Metallfilm eller keramiska motstånd, ibland med motståndsdummy/adapter anpassad för bilmärken (t.ex. BMW, VW, Volvo)
Hur man ansluter motståndet:
- Koppla ur bilbatteriet i minst 10 minuter innan du börjar arbeta (för att undvika utlösning av airbag).
- Identifiera airbag-kontakten under stolen eller där airbagen satt.
- Anslut motståndet mellan de två kablarna (det är oftast två kablar till en airbag).
- Isolera anslutningen noggrant.
- Återanslut batteriet och kontrollera om lampan slocknar efter omstart.
Obs:
- Vissa bilar kräver att du nollställer felkoden med ett OBD2-verktyg, även om rätt motstånd används.
- På nyare bilar med CAN-bus kan det krävas ett specifikt simuleringsmodul istället för bara ett enkelt motstånd.
Vill du att jag hjälper dig hitta rätt motstånd eller simulatormodul för din bilmodell? I så fall – skriv gärna bilmärke, modell och årsmodell.