• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Sprinter-chassi, varningar?

F

F.d. 50609

Guest
Efter att ha varit på Elmia och förkovrat mig en del så hopar det sig nya frågor i min skalle.
En är att jag hört och läst att man "ska akta sig" för Merzedes Sprinter-chassi, men jag har glömt skälen till det. Kan någon uppdatera mig?

Jag tyckte också att alla bilar jag såg på mässan, som är baserade på det omtalade ALKO-chassit såg ut att ha gräsligt låg markfrigång. Kan någon bekräfta eller dementera det?

Jag letar efter en bakhjulsdriven bil som tål lite lagom "off-road"-körning, alltså inte en ren landsvägscruiser. Helst skulle jag vilja ha 4WD men de har väl knappast kommit ner till min (magra) plånboksnivå ännu:spinny:
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 24290

Guest
Sv: Sprinter-chassi, varningar?

Hej, jag har heller aldrig hört någon varning om sprinter chassi tvärtom, däremot mycket varningar om Fiat.

Jag har en CI Elliot med Ford Chassi de har vunnit van of the year flera gånger och senast 2007. Vår bil är bakhjulsdriven med dubbla hjul, dock inte dubbelboggie. Går att få både som 3500kg och 3850kg

Enligt mig en kanon bil med ganska hög frigång och ej Fiats nedåtlutande chassi som gör att man måste parkera i uppförsbacke för att gå rakt i bilen.

(hoppas ni Fiatägare förstår ironin)
 
O

Oskar-543

Guest
Sv: Sprinter-chassi, varningar?

Hej
Også Helnöjd Sprinterägare
Har Husbil nr 2 med Mercedes Hymer uden problemer

Erik:spinny:
 
Senast redigerad av en moderator:

Home-car

HBK Medlem
Inlägg
132
Kommun
Västerås
HBK-Nr
857
Medlemskap
2024
Sv: Sprinter-chassi, varningar?

Hej!

Jag har hört samma sak som du, att MB chassin inte håller måtten. Senast på mässan sa representanten från Karnag (Jag vet inte om han är partisk, men han skulle inte sälja några luftdämpare till mig, så...) att de inte håller måtten. I princip skulle alla MB chassin behöva extra förstärkning av dämparna. Jag sa att jag hade hört att MB, numera hade löst problemen, men det höll han inte med om. Han sa helt frankt att MB inte levererar det de tar betalt för.

Jag träffade även en norrman i somras, som också sa samma sak att bilen är vinglig på vägen. Norrmanen importerade husbilar och körde många olika bilar. Han var mest förtjust i Fiat, men Renault gick bra också. Han var även missnöjd med Ford med bakhjulsdrift.

Är ägarna nöjda så är väl detta inget problem, men ...

... Har han rätt, kan det vara bra för blivande kunder att veta att man måste lägga ut lite till för att få chassiet helt OK.

Själv har jag bara kört MB en kort sträcka. Jag upplevde inte den som särskilt vinglig. Däremot tyckte jag att den dånade. Det gick inte att prata med varandra i motorvägsfart.

AL-KO chassien kännetcknas av att det är låga och breda. Det leder ofta till bättre väghållning och stadigare gång.

MVH

Home-car
 
Senast ändrad:
F

F.d. 50609

Guest
Sv: Sprinter-chassi, varningar?

Håller måtten hurdå?
Alltså vilka mått avses?

Den andra diskussionen är UR-gammal - när jag var ung var det Saab-ägare mot Volvo-ägare som rök i luven på varandra angående bakhjuls- kontra framhjulsdrift. Troligen kan man hålla på och diskutera den frågan till döddagar. Tror att det är en ren smaksak (och delvis vanesak).
Personligen trivs jag bäst med bakhjulsdrift, upplever att jag har bättre kontroll på fordonet, medan andra tycker precis tvärtom.
 
F

F.d. 50609

Guest
Sv: Sprinter-chassi, varningar?

Jag har en CI Elliot med Ford Chassi de har vunnit van of the year flera gånger och senast 2007. Vår bil är bakhjulsdriven med dubbla hjul, dock inte dubbelboggie. Går att få både som 3500kg och 3850kg

Dubbla hjul.. menar du tvillingmonterade då (som bussar har)?
Alltså bakhjulen på samma sida sitter innanför varandra och inte som boggiaxlar, efter varandra?

Personligen skulle jag nog föredra tvillingmontage framför boggie. Det blir smidigare tror jag. Åtminstone minns jag med förfäran de få turer jag gjort med boggie-husvagnar och en annan boggie-släpvagn, hur klantiga de var att manövrera jämfört med min enkelaxlade 7,5-metersvagn. Fast det är iofs nästan 30 år sedan, så mycket har nog hänt med tekniken sen dess.
 

Home-car

HBK Medlem
Inlägg
132
Kommun
Västerås
HBK-Nr
857
Medlemskap
2024
Sv: Sprinter-chassi, varningar?

Hej!

"Att hålla måtten" år ett uttryck för att något inte klarar av det är avsett att klara. Jag menar inte att något ska mätas i centimeter.

I det här fallet ska ett lastbilschassie (lätt lastbil) klara vikten av en påbyggnad. Det innebär ofta att chassiet ska klara av att bära en vikt som ofta överstiger 95% av vad chassiet är konstruerat för att klara. Ofta förekommer att husbilar överlastas. Det innebär att chassiet ska konstant klara av vikter som överstiger maxvikten för chassiets konstruktion. Detta sliter hårt på chassiet. Stötdämparna får då ofta kortare livlängd än normalt. Det vissa "experter" påstår är att MB inte klarar denna belastning. De påstår att andra märken klarar denna belastning bättre.

/Home-car
 
F

F.d. 50609

Guest
Sv: Sprinter-chassi, varningar?

hmmm.. har dessa "vissa experter" möjligen någon statistik eller annan objektiv källa till grund för detta påstående månntro?

Eller kan det handla om mer klassiska "vi mot dom"-uttalanden?
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 11203

Guest
Sv: Sprinter-chassi, varningar?

Hej på dig HUNDSTINA nu har du fått så mycket experthjälp så du borde bli en fullvärdig medlem
mvh DEicer
 
F

F.d. 50609

Guest
Sv: Sprinter-chassi, varningar?

Experthjälp??
Visste inte att det fanns några såna "borde"?

Då har jag nog missuppfattat avsikten med detta forum. Ber om ursäkt.

Själv förstår jag väl inte riktigt vitsen med att vara medlem utan att ha en husbil.

Då backar jag ut ur planteringen då, och återkommer (kanske) den dag jag platsar i gänget.
 
F

F.d. 50609

Guest
Sv: Sprinter-chassi, varningar?

Jag är inte snarstucken. Försöker bara ta seden dit jag kommer - i den mån jag förstår koden.
Är även ödmjuk nog att be om ursäkt när jag missförstått och burit mig illa åt.

Ironi förstår jag inte så bra, så vad syftar du på med 34 inlägg - är det att jag upptagit er tid för mycket utan att vara medlem?
Som sagt, kan bara be om ursäkt.
 
Senast redigerad av en moderator:

Leif Karlsson

HBK Medlem
Inlägg
336
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
1751
Medlemskap
2028
Sv: Sprinter-chassi, varningar?

Jag kan bara säga gå på dina egna känslor va det gäller chassit. Det finns lika många åsikter som medlemmar om det. :)
 
Senast ändrad:
F

F.d. 5110

Guest
Sv: Sprinter-chassi, varningar?

Här kan du få mina värderingar av Sprinter-chassit kontra Fiat-chassie... naturligtvis färgade av att jag åker Sprinter.....

Jag har en Sprinter/Hymer 316CDI -01. Det är inga problem att prata med varann i motorvägsfart inte ens i bodelen. Klart att det finns ljud/oljud i den farten men det är inte så besvärande att man reagerar - tvärt om, jag tycker den är riktigt tyst trots att det är en varudistributionsbil i grunden. Det som stör mest är faktiskt det vindbrus som uppstår i området A-stolpen/alkoven. Men det missljudet får nog tillskrivas Hymer mer än Sprinter.

Jag har dessutom kört Fiat/Eura 2,8idTD -98. Den bilen tycker jag inte man kan kalla tyst, motorljudet tränger in riktigt bra och ser till att man får svårt att kommunicera i motorvägsfart. Även däcksljudet är hörbart om man uttrycker sig snällt.

När man ska jämföra olika bilar ska man nog se till att jämföra ungefär samma årsmodeller. De bilar som jag kört tillhör samma årsmodellkategori. Fiat:en har samma modell 98-02 och Sprinter 98-06.

Sen undrar jag vilken Sprinter-modell Home-car provkörde en kort sträcka och tyckte att den dånade? 312, 313, 316 eller 318?
Jag har inte kört 312, 313 eller 318 så dem kan jag inte uttala mig om hur de låter.

Mvh
LasseF
 
F

F.d. 24290

Guest
Sv: Sprinter-chassi, varningar?

Dubbla hjul.. menar du tvillingmonterade då (som bussar har)?
Alltså bakhjulen på samma sida sitter innanför varandra och inte som boggiaxlar, efter varandra?

Hej Hundstina,

Först ta inte så hårt på kommentarerna om medlemskap. Jag fick samma sak efter över 150 inlägg och inte medlem det var tydligen inte bra. Samma sak på alla forum även om jag trodde dte skulle vara bättre här eftersom medelåldern är högre.

Gällande din fråga så har du rätt, tvillinghjul som på bussarna. Det finns flera fördelar dels som du skriver så tycker jag det är lättare att manövrera än när man har boggie. Detta är säkert en smaksak vissa tycker nog inte så.

Sen innebär det ju faktiskt att man kan köra vidare en bit om man får punktering på det ena hjulet. En enligt mig väldigt bra lösning.

Jag anser också att man får bättre grepp när man åker ut på gräsmattor etc. och ska parkera. Vi har inte haft några problem med fastkörningar trots ganska leriga ställen.

Negativt skulle väl då vara den ökade kostnaden av att ha sex däck att byta istället för 4. Nu är det ju så att det är 185 i bredd på varje istället för kanske 215 som är ganska normalt på singelhjul. Så de är ju lite billigare i inköp. Och för mig är det minsta problemet eftersom än av mina bästa vänner äger en av Sveriges största däckverkstäder så den utgiften är nog min minsta på bilen.

Lycka till!
 
F

F.d. 4972

Guest
Sv: Sprinter-chassi, varningar?

Vi har nu haft vår 7;de husbil sedan -92, bilar på både Mercedes, Fiat och Renault. Den senaste var en helintegrerad Hymer B510 på Mercedes 316cdi sprinterchassie som vi haft i mer än 4 år och 7500 mil. Den har gett oss massor av upplevelser ute i Europa. Bilen har alltid fungerat perfekt, allting har alltid fungerat. Jämfört med Fiat så är det som Natt o Dag. Nu har den fått en ny ägare och den kommer nog att ställa upp ännu några år innan den säger till.
Våra kostnader under de år vi haft Mercedes som visserligen bara nyttjats sommartid, består av att varje vår byta olja och utföra filterbyten för motor och bränsle samt att vartannat år även byta olja i växellåda och bakaxel, samt kolla bromsarnas fuktinnehåll. Detta tillsammans med en omgång nya däck har gett oss en trygg och bekymmersfri semester.

Hur bilen uppför sig på vägen beror nog mest på hur den lastas. Mercedes har något mindre spårvidd och en annan framvagn än Fiat och Renault vilket gör att den att den gärna vill ha en lägre tyngdpunkt (mindre pendelverkan) och lasten helst framför bakaxeln för att gå riktigt stadigt på vägen. En bakhjulsdriven bil som lastas tungt bakom bakhjulen (stort garage) känns alltid vingligare än en framhjuldriven bil, mest beroende på att bilens ordinarie tyngpunkt ligger längre bak i chassiet.
Vår Mercedes hade bara 3m hjulbas (avstånd mellan bak och framhjul). Den var mycket behändig att köra i städer och i normal fart ca 90km/h men vid starka kastvindar så var den något besvärligare än de framhjulsdrivna. Detta har nog sin orsak i den korta hjulbasen 3m och bilens höjd 2,9m.

Det är också viktigt att chassiet är vridstyvt, vilket jag upplevt att Mercedes är jämfört med Al-Co chassie. Bodelen håller då nog betydligt längre.
Vi hade -94 en Fiat/Bürstner med 4,6m hjulbas den gick stadigt på vägen men hopplös trång i statstrafik samt att om den parkerades med tex, ett bakhjul i en liten grop så gick ej dörrar och luckor att öppna på bodelen och runt rondeller så knakade det oroväckande i kaross och inredning.
Vår nästa husbil , nummer 8 kommer också att bli på Mercedes chassie om vi hittar en bil som vi tror att vi kommer att trivas med.
/Lars

Hymer MB510.JPG
 

Essal

HBK Medlem
Inlägg
324
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
2280
Medlemskap
2024
Sv: Sprinter-chassi, varningar?

Hej
Jag har en Rapido 9086DF 08 med ALKO-chassi. Markfrigången är urussel, det är problem på många av fart "bumparna", på vissa måste jag köra på tvären för att inte skrapa i undrredet. Det är avgasröret som är värst, skall in på serv. om ett par veckor då skall jag se om det finns möjlighet att höja röret. :mad:
 

KarinoBengt

HBK Medlem
Inlägg
563
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
2025
Medlemskap
2025
Sv: Sprinter-chassi, varningar?

Har en Knaus Sunliner 650MF 2005 års modell. Den har ALKO-chassi och är därmed lågbyggd som man får se upp med. Hade tidigare en Burstner 1998 som hade FIAT-chassi rakt igenom,som var lättare "off road" och vid parkering när man måste köra över trotarkanten med bakändan.
Fördelen med ALKO är körstabiliteten samt den goda golvvärmen som blir med dubbelgolv. Extra plus de fina stuvutrymme i undergolvet.
:yes:
 
Toppen