• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Sprinter-chassi, varningar?

F

F.d. 50609

Guest
Sv: Sprinter-chassi, varningar?

Tusen tack till alla som delar med sig av sina erfarenheter!!
:bock:
För en presumtiv husbilsköpare (vars enda erfarenhet av rullande bostad är några husvagnsäsonger på vägarna i början på 80-talet), är er generositet verkligen GULD värd!

Tack till NLundberg också, för info angående medlemskap eller inte.

Till er som praktiserar bestraffnings-metoder...
Jag HADE funderat på att betala och bli med i HBK ganska snart, men blev tyvärr lite avskräckt av de bitska kommentarerna.

Man KAN ju se det som så att aktiva nykomlingar tillför nya vinklar och fräsch vitalitet till ett forum, eller så kan man (uppenbarligen) anse att de snyltar och är i vägen. Allt är i betraktarens öga.
Så jag avvaktar lite till. Lutar mig tillbaka, läser och lär - utan att ställa några egna frågor. Håller fingret i luften ett tag, och ser hur det blåser, så får vi se sen.

Det verkar ju ändå som om övervägande delen av deltagarna på detta forum är precis så som jag minns camping-folket från förr; hjälpsamma, toleranta, lyhörda och oerhört vänliga.
Apropå det vill jag säga stort tack :bock: till Staffan som så vänligt tog emot mig i sin vackra Maja.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 11293

Guest
Sv: Sprinter-chassi, varningar?

jag tycker inte att du skall fundera längre, de är bara att betala o va me :yes:

:)
 
F

F.d. 4754

Guest
Sv: Sprinter-chassi, varningar?

Man KAN ju se det som så att aktiva nykomlingar tillför nya vinklar och fräsch vitalitet till ett forum, eller så kan man (uppenbarligen) anse att de snyltar och är i vägen. Allt är i betraktarens öga.
Så jag avvaktar lite till. Lutar mig tillbaka, läser och lär - utan att ställa några egna frågor. Håller fingret i luften ett tag, och ser hur det blåser, så får vi se sen.

Hej Hundstina.

Låt inte fingret vara i luften för länge... Jag följer denna tråd med stort intresse.

Medlem eller ej? Bara skriv! För eller senare ger det sig om man vill vara medlem eller ej...

Själv har jag ett Alko-chassi och kan inte bidra med något i denna tråd utan kan bara konstatera att Alko är lågt. Ibland alldeles för lågt och då låter det illa...

Hälsningar
Knausen
 
F

F.d. 8765

Guest
Sv: Sprinter-chassi, varningar?

Hej Hundstina
Du efterlyser lite "off-road" och fyrhjulsdrift. Då kan jag tippsa om att T.E.C. satsar på en ny fyrhjulsdriven modell som heter 4x4 Studie CrossTEC som byggs på Ford och ALKO-chassie. Att man valt att kalla modellen för CrossTec beror på att det handlar om ett samarbete mellan Ford och T.E.C. Fyrhjulsdriften skall göra att den nya modellen kan användas fullt ut under tuffa vinterväglagsperioder och sägs vara ett resultat av efterfrågan i Skandinavien, Island och Ryssland.
Hoppas du hittar det du söker.
 
F

F.d. 50609

Guest
Sv: Sprinter-chassi, varningar?

Hej Knausen, tack för "inviten":D
Är lite nyfiken på vilken del av tråden du tycker är intressantast.
Den blev ju lite tudelad. Beklagar det.
Vi låter den här handla om chassi-funderingar så kanske vi kan ha en annan om medlemskap.

På något kluvet sätt är jag glad för alla trådens bekräftelser att Al-Co-chassiet är lågt. Det säger mig att min, numera väldigt otränade, "fordons-blick" inte var helt ute och cyklade i alla fall :)

Jag stannade faktiskt till en stund i Al-Cos monter och försökte höra mig för om för- och nackdelar med deras chassi. Men det var sent på dagen och killen drog en väl intränad ramsa som han säkert sagt tusen gånger tidigare. När jag frågade specifikt om markfrigång drog han efter andan och påbörjade tålmodigt samma ramsa en gång till:wub:
Det var en tjej i montern också, som var lite mer flexibel i sitt tänk. Men den här frågeställningen verkade vara ny för henne, så hon behövde nog hem och sova på den:spinny:

Hur som helst förstår jag att det ligger mycket i vad Ingalill & Leif skrev, att meningarna går brett isär om vilket chassi som är bäst. Delvis, förstås, beroende på hur man använder sin husbil.
 
F

F.d. 50609

Guest
Sv: Sprinter-chassi, varningar?

Tack för det tipset Tim & Ing-Marie.
Jättekul att tanken på 4WD-husbilar är på gång!

Dessvärre lär det nog dröja något deccennium eller så innan priset på dessa bilar passar min plånbok. Men det kan ju vara intressant att följa utvecklingen litegrann på håll i alla fall.
 
Senast redigerad av en moderator:

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Sprinter-chassi, varningar?

På något kluvet sätt är jag glad för alla trådens bekräftelser att Al-Co-chassiet är lågt. Det säger mig att min, numera väldigt otränade, "fordons-blick" inte var helt ute och cyklade i alla fall :)

Hur som helst förstår jag att det ligger mycket i vad Ingalill & Leif skrev, att meningarna går brett isär om vilket chassi som är bäst. Delvis, förstås, beroende på hur man använder sin husbil.

At Fiat lett blir lav foran er et meget kjent problem som lett kunne avhjelpes, det som trengs er stivere fjærer foran. Egentlig så er det en tabbe av byggerne å ikke sette på stive fjærer med en gang når de bygger huset. Min forrige husbil (eller bobil som vi sier i Norge) var på Fiat AL-KO med tandem bakaksel. Før jeg byttet fjærer foran så var det nesten ikke klaring, etter så trengte jeg ikke lengre klosser for å stå flatt :p

Har sett at endel av byggerne velger å legge eksosanlegget under lavramma fra AL-KO i stedet for gjennom åpningen i ramme, dette fører til flatt eksosanlegg ved første fartsbump. Hadde selv ingen problemer med at jeg kunne slå nedpå.

En sak som en lett glemmer når det gjelder AL-KO er at lavrammen er spesiellt laget for det påbygget som er påsatt. Det kan være helt stivt eller det kan være mykt, oppbyggingen av rammen styrer egenskapene.

Forhjulsdrift eller bakhjulsdrift er litt smak og behag - selv foretrekker jeg bakhjulsdrift på så tunge kjøretøy som en bobil. Har hatt Fiat i 12 år, men har nå en Iveco Daily 6500 kg som basis for en N+B Flair.
 
F

F.d. 50609

Guest
Sv: Sprinter-chassi, varningar?

Tack Tommy.
Länken leder mig dessvärre till en "Du har inte tillåtelse att visa detta"-sida, så jag vet inte vad du ville tipsa om.
Kollade lite och det verkar som om jag kan läsa forumet trots att jag inte är medlem, men inte via din länk tyvärr.
 

Tommy

HBK Medlem
Inlägg
191
Kommun
Håbo
HBK-Nr
515
Medlemskap
2024
Sv: Sprinter-chassi, varningar?

Hej!
Sorry, så kan vara förstås, om jag är inloggad men inte Du,mm.mm.
Om Du vill läsa länken så kan jag skicka den till Dig.
Hälsningar
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.870
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Sprinter-chassi, varningar?

Väcker upp en gammal Sprinter-tråd.

Ikväll åkte jag taxi i en MB-sprinter 2011.

Den hade 68000mil på mätaren och gick som en dröm. :):)

Det enda större åtgärd som var gjort var byte av automatlåda.

Den har originalstötdämpare kvar efter 68000mil i fullt fumgerande skick!!! :)

Ibland blir man imponerad, ägaren hade dock planer att skaffa en en ny MB Sprinter :)
 
Toppen