• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Spricka i plåten....

Jannemickel

HBK Medlem
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
10420
Medlemskap
2025
Hej.
Har fått en liten spricka i plåten/karossen vid hörnet av ett fönster
som jag måste åtgärda.
Sprickan är mindre än 1 mm bred (än så länge).
Behöver tips och råd av er.....
- stoppar jag fortsatt spridning om jag borrar ett lite hål längst
ut i ändan ? Tar jag då bort brottanvisningen ?
- vad skall jag täta med, eller skall jag kristra över nånting ?
Tacksam för hjälp.
// Janne

Bilagor

• P1070552.JPG
    P1070552.JPG
    74,9 KB · Visningar: 29
  • P1070553.JPG
    P1070553.JPG
    47,1 KB · Visningar: 14

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026
Sv: Spricka i plåten....

Ojdå, detta ser ju inte bra ut.
Stoppborra med en 2mm borr, gör riktigt ren plus se till att det är torrt. Limma och se till att trycka in lim i sprickan med t:ex Sikaflex, det är nog det enda att göra om man inte vill byta plåten.

F

F.d. 4556

Guest

Var hos Bengt i Örkellunga med en spricka i min plåt(plast), dom fixade detta, sprickan borta o det var alltså en lagning ingen byte. Ring dem så kanske de kan hjälpa dig

Kenneth

F

F.d. 2621

Guest

För att kunna bedöma fallet behöver man betydligt mer uppgifter än du givit och som kan ses på bifogade bilder, som t ex:

hur gammal är bilen
vad är det för typ av / konstruktion av den aktuella panelen
hur perfekt vill du ha lagningen och vad får det kosta / finns någon form av garanti kvar
är du mest störd av utseendet eller befarar du ev vatteninträngning

De där råden - utan att veta svar på ovanstående - att "borra ett litet hål och kläm på litet lim" ger jag personligen inte mycket för.

I alla liknande fall är nog det bästa tipset att vända sig till folk, som har nödvändig fackkunskap, och ta en konkret diskussion om de alternativa åtgärdsmetoderna. "Quick-fixar" av alla de slag finns naturligtvis och är inte mycket värda!

F

F.d. 29925

Guest

Misstänker att det ej är plåt utan plast. En ganska typisk skada som kommer just i "sågade urtag".
Felet uppkommer genom att man ej borrar för hörnen utan sågar ut i hörnen.
I de flesta fall ett inte allt för komplicerat jobb för någon som är van vid arbeten i glasfiberarmerat plast.

Men som tidigare sagt börja med att borra ett stopphål och tejpa över sprickan med tejp.
Det besvärliga jobbet är nog att ta bort fönstret och komma åt sprickans baksida, risken finns att det sitter reglar just där man behöver komma åt.

Senast redigerad av en moderator:

Affezell

HBK Medlem
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2025

Först givetvis ett stopphål c:a 1 - 2 mm
Kan du ta bort sargen så kör försiktigt in något tunt kilformigt typ stekspade av plast el dyl under plåten. Först på enas sidan av sprickan. Pilla in lite Sika under den upplyfta plåten och gör sedan likadant på andra sidan sprickan så att du får Sika under plåten på bägge sidor om sprickan. Tryck till över sprickan eller om du kommer åt ta en liten tving med en kloss och spänn lätt tills Sikan torkat.
Klossen skall helst vara lite skårad mitt i och lägg skåran mitt över själva sprickan så att den inte fastnar i Sikan. När det torkat så ta försiktigt bort den Sika som flutit ut från sprickan med en plastbit el dyl.
Beroende på vad som finns under plåten så tänk på att inte dra åt tvingen för hårt så att du pressar in plåten. Bäst är att att sätta tvingen där ramen täcker för där är nästan alltid trä under. Lite svårt att förklara alla moment så här men jag gör ett gott försök.

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040

Hejsan, instämmer med decker. Som sprickan ser ut borde det vara plast och inte plåt...eller?
Börja med ett bromshål i sprickans ände.
För att det skall hålla så måste du ta ur fönstret och med hjälp av ett fräsborr ta bort lite av träregeln som troligen sitter mellan ytter och innerskiktet. av väggen. Därefter får du rensa på insidan och limma dit en två/tre cm. bred plastbit på insidan av sprickan om det skall hålla. Därefter laga träregeln igen, lite trä och epoxi brukar funka.

Det beror på, om det nu är plast som spruckit, vad det är för plast. Enklast är det om det är glasfiberplast för då går det att limma med tvåkomp. epoxylim. Men är det någon annan plast så måste man ha något lim som smälter ytan på plasten både på bilen och förstärkningen som sättes på insidan så lagningen fastnar rejält, eller ev. något lim som fastnar även på plast utan att smälta, vilket inte epoxi gör.

M.v.h. JANKRO.

Senast ändrad:

Jannemickel

HBK Medlem
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
10420
Medlemskap
2025

Tack skall ni ha.
Bilen är en Chausson från 2006.
Estetisk syns ju sprickan knappt, men den kanske växer.
Det är mest vattnet jag är rädd för.
Får ta och borra stopphålet så länge och ta tag i resten
när bilen plockas fram ur idet.
Har även mailat företaget, avvaktar svar därifrån.
// Janne

peter nilsson

HBK Medlem
Kommun
Kiruna
HBK-Nr
1930
Medlemskap
2025

Har en liknande spricka. Jag har en kulhamrad aluminiumplåt. Frågade på en verkstad som lagar husbilar. Han sa åt mig att lägga på en BT multibound (ex från biltema) Lägg en liten sträng längst hela sprickan. Drag av det överflödiga limmet med ett finger. Dra från rutan och utåt. Det tipset fick jag
Lycka till

F

F.d. 2621

Guest

Det är ju viktigt att hitta de rätta rådgivarna här i livet, även inom husbilslivet.

Som sprickan kan ses på bilderna bedömer jag att det är en panel / "plåt" av icke armerad plast, i regel ABS. AP-paneler, dvs fiberarmerade polyester- eller epoxipaneler spricker sällan på det sätt som bilden visar.

Det där med "stopphål" och med lim, som "löser upp" osv tror jag inte särskilt mycket på. OM det mot min förmodan ovan visar sig vara AP, så kan man ju fräsa upp sprickan och laga / spackla upp med glasfiberarmerad Plastic Padding på polyesterbas och därefter slipa. Det är en vanlig metod inom båtbranschen. Att få samma färg på lagningen som omgivande ytan är alltid svårt.

En annan sak är ju att det förmodligen är spänningar i konstruktionen som har påverkat / utlöst sprickbildningen. Sådan måste på ett eller annat sätt elimineras, annars blir det ny sprickbildning.

Mitt förslag kvarstår - vänd dig till folk med fackkunskaper! Amatörer utan sådana brukar mest "ställa till det än värre". Tro mig - jag har många års gedigen erfarenhet inom plastindustrin.

peter nilsson

HBK Medlem
Kommun
Kiruna
HBK-Nr
1930
Medlemskap
2025

Den firman jag pratade med reparerar fuktskador mm. Så det var ingen liten firma som bestod av några tomtar. Sprickorna på min sade han att det beror på att Alko chassiet vrider sig. då blir det rörelser i karossen. Det går inte att bygga bort detta flex. Så alternativet är att byta plåt. Vill inte tänka på vad detta skulle kosta. Så alternativet är lim.
Tycker det är en konstig attityd av Flat Mates att såga andras inlägg och prata om amatörer. Jag talade med Linköpings Husvagnsservice AB. Det är en auktoriserad verkstad för bl.a Eura
Ha det

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026

Det är ju viktigt att hitta de rätta rådgivarna här i livet, även inom husbilslivet.

Som sprickan kan ses på bilderna bedömer jag att det är en panel / "plåt" av icke armerad plast, i regel ABS. AP-paneler, dvs fiberarmerade polyester- eller epoxipaneler spricker sällan på det sätt som bilden visar.

Det där med "stopphål" och med lim, som "löser upp" osv tror jag inte särskilt mycket på. OM det mot min förmodan ovan visar sig vara AP, så kan man ju fräsa upp sprickan och laga / spackla upp med glasfiberarmerad Plastic Padding på polyesterbas och därefter slipa. Det är en vanlig metod inom båtbranschen. Att få samma färg på lagningen som omgivande ytan är alltid svårt.

En annan sak är ju att det förmodligen är spänningar i konstruktionen som har påverkat / utlöst sprickbildningen. Sådan måste på ett eller annat sätt elimineras, annars blir det ny sprickbildning.

Mitt förslag kvarstår - vänd dig till folk med fackkunskaper! Amatörer utan sådana brukar mest "ställa till det än värre". Tro mig - jag har många års gedigen erfarenhet inom plastindustrin.

Så sant att det gäller att få svar på de frågor man nu har.
I min bransch- plåt på såväl bilar som flygplan anses det vara ett säkert sätt att stoppa en spricka med ett s.k. Stoppborrat litet hål.
Som du säger så kan man behöva ta reda på vad som orsakat sprickan och eliminera detta så att sprickan inte fortsätter eller kommer tillbaka. Ofta är sådana här sprickor orsakade av spänningar i karossen. Att laga en sådan spricka med typ plastic padding är verkligen amatörmässigt och bortkastad tid och möda.
Limma med riktigt lim och förhindra att fukt mm tar sig in och se om det räcker annars återstår enbart byte av plåten.
Bara ett svar på hur jag skulle göra själv om jag drabbades.

Pellan

HBK Medlem
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
3081
Medlemskap
2027

Hej Janne,
har haft sammatyp av skada som du- på bild ser det ut som ABS plast, ej AP. Att laga ABS blir sällan bra fog/lagning till skillnad mot AP, som går att bygga på så mycet det finns plats för innifrån. Problemet är nog att chassit rör sig o plasten är stum i den töjriktningen. Skulle tro att du antingen får byta "sidan" eller bara fylla skadan(ev uppfräst spår) av kosmetiskt skäl.
MVH
Pelle/ Pellan

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Det firma som har mest erfaring med denne skaden er Arve Opsahl i Trondheim. Mange av 2005 og 2006 modeller fra Challenger og Chauson i Norge var plaget av slike sprekker innenfor garantitiden. Konstruksjonen ble endret i 2007. Enkelt sagt bilen frøs i stykker grunnet temperaturspenninger mellom ytterhud og rammeverk. Et par biler sprakk så grundig at de ble sendt til fabrikken for ombygging / bytte av ytterplate.

Rusken

HBK Medlem
Kommun
Norge
HBK-Nr
4874
Medlemskap
2026

Først er jeg interessert i hvilken modell bilen er?.
Har sett slikt på både alu og fiber. Som Knut sier hadde Challenger og Chausson ett problem på endel biler, men det var tidligere. Ca 03 og nyere skal ikke ha problemet. Men her som hos andre kan det allikevel skje.... Hvorfor det skjer kan være temperatur endringer, det jeg tror oftest er utløsende årsak er når de skjærer ut vinduer på biler og vogner så river skjæreverktøyet litt i kantene, noen ganger litt for mye og det oppstår bruddanvisning. Da er det lite annen påvirkning som skal, f.eks kald temperatur, spenninger, til så oppstår dette....

Rep:
Det er glassfiber armert plate. Jeg ville som BrorA. Borret ett hull i enden. Ta ut vinduet med en gang. Slipe bort gelcoat langs sprekken, si iallfall 60 -70 mm bredt spor.
Så ta en vurdering på hva som skal gjøres.

Jeg ville slipt selve revnen helt ned i hele lengden, og avgradet fugen helt ut til der det er gelcoat. Så ville jeg ha kjøpt tynn vevet duk for bruk med epoxy.

Jeg ville kanskje vurdert å åpne fugen litt ekstra og få dyttet lim og duk under platen for å armere litt ekstra
Klipp duk i full bredde/lengde på alle bitene, og støp, med ordentlig fiber/lim rulle igjen hele sprekken. Fyll på duk/lim til selve sprekken er bygget helt ut igjen. Da vil høyden på platen være riktig i center der sprekken var, og du vil ha for mye høyde i ytterkanten.

Etter herding er det å slipe dette ned, grunne og lakkere med bil 2K lakk, rubbe og polere. da vil det være tilnærmet usynlig.

:mcride:

F

F.d. 2621

Guest

Ja Rusken - det är nog så man i stort sett ska göra - under förutsättningen att det är en AP-konstruktion. Och det är nog så folk med erfarenhet och kunskap skulle göra; helt enkelt är det inte för den som inte gjort det tidigare.

Men - en sak kan vem som helst göra - och det är att borra dessa hål (!!) som en del här föreslår. Själv kan jag inte begripa vad det skulle tjäna till. Det må vara något man gör med metallplåt, men när det gäller plastkonstruktioner, som uppvisar sprickbildningar ska man i första hand eliminera faktorer som orsakar / förstärker spänningar i materialen.

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Att stoppa sprickan med ett hål som fördelar kraften i materialet fungerar alldeles utmärkt, troligen har har ju i övrigt materialet fått ut den mesta spänningen som orsakade sprickan till att börja med, så vid en lagning utan att försöka pressa ihop sprickan bör chansen vara god att den inte uppstår igen. Detta gäller förstås om det är plastmaterial. Om det är aluminiumplåt måste man utföra en lagning från baksidan genom att frigöra plåten från underlaget, limma en tunn aluminiumplåt bakom som förstärkning, (det måste förstås göras plats för denna vid reglarna för att väggen skall bli plan) och sedan spackla och lackera/låta lackera området. Fönstret måste förstås bort, men det är ju inget problem! :)

Diesel Doris

HBK Medlem
Kommun
Västerås
HBK-Nr
9742
Medlemskap
2025

Borra inte för litet hål, ett större hål har den fördelen att man tar bort den del av sprickan som finns i materielet utan att den okulärt syns (är det plåt kan man tex magnetpulverprova området för att se detta ). Sedan har ett större hål mindre anvisningsverkan än ett litet hål. Klart att det är ju inte kul att ha hål men ska det fyllas eller täckas så är det bra att det blir ok under. // Peter

C

cheetah1

Guest

Det där ser precis ut som problemet som fick DeHavilland Comet, det första tryckkabinflygplanet, att haverera gång på gång - fyrkantiga fönster. :) Efter det gjorde man ovala fönster på alla flygplan för att spänningarna i plåten skulle ta mjuka vägar runt fönstren istället för att koncentreras runt vassa hörn och därmed skapa sprickor.

Inte lika farligt på en bil, och kanske inte heller tryckkabin i bilen ( ;) ) men ändå liknande problematik.

Mycket riktigt är det första man gör när man får syn på en spricka på en flygmaskin att man stoppborrar den. Sen beror det på vad det är för del vad man gör sen, men vanligast är att man nitar på en plåt bakom för att hålla ihop sprickan. Motsvarande i ditt fall att limma på en plastibit.

F

F.d. 2621

Guest

Intressant med den vinklingen, Cheetah!

Sprickbildningar på olika material och på diverse ställen är och förblir vanligt även på husbilar. Om denna tråd, med det nu skildrade problemet, ska kunna ge frågeställaren och andra intresserade och drabbade av liknande problem, någon hjälp och vägledning, så vore en uppföljning mycket intressant. Jag hoppas frågeställaren ger oss sådan om hur han gjorde för att avhjälpa problemet.

Att det finns olika uppfattningar och erfarenheter, som utmynnar i skilda råd är naturligtvis inte konstigt alls utan snarare normalt.

Toppen