• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla. Du måste logga in för att betala årsavgiften!

Växellåda Sprängskiss koppling Fiat Ducato -98

Hasse-K

HBK Medlem
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
17594
Medlemskap
2026
Min koppling funkar inte. Frikopplar ej. Armen rör sig där ute men inte inne vid urtrampningslagret. Behöver en sprängskiss så jag kan förstå hur den funkar.

Jag bytte Bowdenkabeln till kopplingen en gång.
Då hamnade kopplingspedalen i bott.
Då lärde jag mig att det finns två system, Pull eller Pusch.
Dvs om det är innertråden i Bowdenkabeln som rör sig eller ytterhöljet som rör sig ute vid kopplingshuset.
det kan se lite olika ut inne i kopplingshuset.
Men fjädrar det i pedalen som det skall, så torde felet vara mellan ingående axel och till själva lammellen.
Kan då kräva isärplockning, demontering av växellåda.

Roysan

Minns ej vilket.
Men om kopplingspedalen håller sig uppe, på den plats den har varit, dvs ungefär lika högt som bromsen.
Och känns med det motstånd den har utgjort tidigare.
Så borde ju ditt fel ligga i slutet av systemet, dvs närmast själva kopplingsskivan, lamellen..
Ev är det så att fjädrarna i kopplingen funkar, dvs solfjädern. det är ju de som håller upp pedalen.
Underligt fenomen då,

Genom att justera bowdenkabeln kommer man att få kopplingspedalen att höjas eller sänkas.
Bilden visar hur kopplingspedalen skall vara:

På min gamla VOLVO VALP jag hade tidigare, kopplade inte kopplingen ur och det var svårt att få in växlarna. Fenomenen blev kortvaritgt bättre om man slirade på kopplingen en stund såpass att det började lukta.
Där lär det ha berott på att olja trängt ur från vevaxeltätningen och kommit på lamellen, varvid denna lösts upp och klistrat sig mot tryckplattan. Man kunde då se olja droppa långsamt på lamellkåpans undersida.

I ditt fall, prova att justera Bowdenkabeln så att pedalen kommer högre upp än på bilden, tryck ner kopplingen och försök starta bilen, med handbromsen dragen, då kan ev kopplingen släppa om den är klistrad. Dvs med lit våld helt enkelt. Men allt du gör är ditt eget ansvar då.

Roysan

Bilagor

Tillbaka
Toppen