Sv: Spindelled
Hejsan.
Om jag försöker komma ihåg så blir det ungefär så här.
Centrummuttern måste lossas först för den sitter utav bara h...... 50kgm.
Försök att få bort centrumkåpan, om det inte går med fälgen på, ta bort hjulet, ta bort kåpan och sätt dit hjulet igen.
Slipa till något så du kan slå ut de inslagna låsningarna på muttern (brukar vara två).
Ta ett långt skaft med 3/4" eller 1" fyrkant och en hylsa (41 tror jag).
Ta ett 1 meters rör eller något som extra förlängning, och låt någon trycka på bromsen samtidigt, så brukar det lossna.
Det är vanlig högergänga på båda sidor.
Bort med hjulet.
Lossa hållarna till bromsslangarna från MacPhersonbenet.
Lossa bromsoket och häng upp det i karossen.
Och som du skrev. Lossa styrPändens kona.
Lossa de fyra bultarna till styrspindelns fästplatta.
Bänd ner länkarmen och dra ut navet/MacPhersonbenet tills drivaxelns splines är fria.
Håll lite ordning på drivaxeln så inte den inre knuten dras itur för mycket. (Ingen katastrof) men då måste man troligen lossa inre damasken för att få ihop den igen.
Skär sönder och ta bort gamla damasken så blir det enklare. Om ingen slarver har varit där tidigare så skall det finnas en vit plastring i lilländen på damasken mellen axeln och gummit. Den bör man sätta dit igen för där luftas damasken lite när man svänger mycket.
Om damasken inte kan lufta lite så är det lätt att det blir undertryck i den efter ett tag och då skryngklar vecken ihop sig, och damasken brukar inte hålla så länge då.
Sen kan det bli lite besvärligt på plats under bilen. Drivknuten sitter fast på axeln med en snäppring. Om man har en avdragare för drivknutar går det lätt. Om inte, får man försöka med en kraftig klämma eller ev. ett löst mindre skruvstycke som kläms fast på axeln och sedan en sådan där konisk gaffel att bryta till med.
Om drivaxeln är bortplockad från bilen går det bra med ett skruvstycke som håller axeln och ett kraftigt slag på drivknuten.
När du sätter dit den nya damasken tänk på luftningen i lilländen.
O.B.S. Tänk också på att låsningen till spännbandet i storänden måste vara rätt mycket tillplattat för annars går det mot navets ursvarvning när man stoppar in knuten på plats igen. Kolla frigången när du stoppat in knuten så du inte får problem senare när allt sitter ihopskruvat.
Innan du stoppar tillbaka knuten kolla så packningen inne i navet som tätar mot knuten verkar hel och smörj den lite.
Om du köper "lite" dyrare damasker av fabrikat CDX från ex. Autoexperten så får du ny centrummutter och ny snäppring m.m. som kan vara lite enklare än att återanvända det gamla, fast det duger i.o.f. Men på köpet brukar man också få damasker med färskt gummi som håller länge.
Lycka till. M.v.h. JANKRO.